Galerie Plato Ostrava

Předmětem soutěže byl návrh řešení rekonstrukce/rekonverze bývalých jatek včetně případných přístaveb pro účely galerie.

Vyhlašovatel: Statutární město Ostrava
Organizátor a sekretář soutěže: Ing. arch. Ludvík Grym
Porota: Ing. Tomáš Macura, MBA – primátor města Ostravy, JUDr. Lukáš Semerák – člen Rady města Ostravy, Marek Pokorný – ředitel Plato Ostrava, Ing. arch. Pavla Melková, Ing. arch. Zdeněk Fránek, Ing. arch. Pavol Paňák, Dipl.-Ing. Ivan Reimann; náhradníci poroty – Ing. Petra Bernfeldová – starostka městského obvodu, Ing. Zbyněk Pražák, Ph.D. – náměstek primátora města Ostravy, Ing. arch. Milena Vitoulová, Ing. arch. Václav Filandr
Přizvaní odborníci: Mgr. Michal Zezula – ředitel NPÚ Ostrava, Ing. arch. Cyril Vltavský – vedoucí odboru Útvaru hlavního architekta MMO, Ing. Petr Žák – osvětlení, Praha, JUDr., Ph.Dr. Jiří Plos – právník

Datum konání soutěže 3. 2. 2017 – 21. 4. 2017; zveřejnění výsledků 15. 5. 2017
Počet odevzdaných návrhů: 8

 

První cena: Petr Hájek ARCHITEKTI, s.r.o.

Autorská zpráva
Srostlici původních budov zachováváme v maximální možné míře včetně dispozičního rozvrhu, tvaru střech, uměleckořemeslných detailů, ale i úprav, které přinesl čas.
Do takto památkově obnovené budovy navrhujeme (v zásadě pouze dva) soudobé architektonické zásahy: Do střešní krajiny vkládáme Bílou věž se společenským sálem, novotvar v podobě aluze na věž historickou. Do střešní krajiny vkládáme, naproti historické věži, auditorium. Otevřené auditorium lze uzavřít mobilní střechou. Cílem této dvojí intervence je deklarovat ustavení nové instituce a změnu typologie jatek na galerii. Bílá věž se propíše do panoramatu města a uvítá návštěvníky přicházející do budovy. Posiluje slavnostní a tvůrčí atmosféru komplexu. Jedná se o vstup zcela soudobé architektury. Jednoznačné gesto s cílem posílit místo i město se silnou tradicí moderní i současné architektury.

Hodnocení poroty
Urbanismus návrhu je elementární, jednoduchými prostředky minimálním způsobem vymezuje areál vůči okolnímu prostoru, zároveň ho ale dostatečným způsobem otevírá do navazujícího veřejného prostoru města a propojuje ho s ním. Řešení historických budov je přiměřené, vzhledem ke konceptu vytvoření co nejvelkorysejších otevřených a navzájem propojených prostor a současné potřebě umístění nezbytného zázemí. Umístění zázemí do stávajících budov na jedné straně omezuje míru velkorysosti vnitřních prostor, na druhé straně je maximálně úsporné z ekonomického hlediska.
Architektonické řešení vnáší díky vložení nových či otevřených prostor (Bílá věž a auditorium s mobilní střechou) zajímavý prostorový a orientační moment. Architektonické zásahy a novotvary bude nutné prověřit v kontextu památkové ochrany, dále také konstrukční realizovatelnosti a vztahu bílé věže k historickému prostoru pod ní.
Koncepci osvětlení návrh pojímá opět technicistním způsobem, ale nabízí velkou šíři výstavních možností v interiéru i exteriéru s nabídkou rozdílných světelných podmínek. Výjimkou je návrh věže, jehož integrální součástí je i koncepce osvětlení. V této koncepci bude třeba detailněji řešit regulaci světelných podmínek (clonění, stínění) v průběhu dne.

Druhá cena: ZEROZERO, s.r.o.

Hodnocení poroty
Návrh se soustřeďuje na urbanismus místa a jeho začlenění do okolí. Správně formuluje potřebu určitého prostorového vymezení areálu, jako identifikaci a zakotvení v nepevné okolní struktuře města. Tuto myšlenku však dotahuje do extrému víceméně do sebe uzavřeného objektu. Tato uzavřenost je v rozporu s představou funkčního a jí odpovídajícího prostorového otevření galerie a její propojení s veřejným prostorem města a zároveň i s určitou flexibilitou možné proměny rozsahu areálu do budoucna.
Architektonické řešení je vysoce kultivované a vytváří kvalitní a zajímavé venkovní i vnitřní prostory galerie. Řešení historického objektu je adekvátní. Velkorysost vyprázdněných prostor, umožněná umístěním zázemí do novostaveb, je vhodná jak pro prezentaci atraktivity historické substance, tak pro galerijní záměr.
Z osmi zaslaných návrhů jen tento návrh věnoval pozornost otázce stavebních a investičních nákladů. Z hlediska ekonomiky projektu je zajímavý potenciál novostaveb po obvodu areálu. V případě, že v příštích letech budou objekty sloužit jako kulturní centrum, je zde možnost část novostaveb pronajmout za tržní nájmy, zatímco druhá část bude sloužit zázemí historické budovy. Tím by se dal generovat příjem pro město, z něhož by se mohla financovat rekonstrukce historické budovy. V případě, že by z jakýchkoliv důvodů kulturní centrum v budoucnosti omezilo nebo zakončilo svoji činnost, pak by novostavby (pokud možno fyzicky otevřenější ke svému okolí) a historická budova mohly mít program v doméně tzv. Retail led mixed-use městských funkcí, který by byl přínosem k zesílení atraktivity a ekonomického života městské části.
Z pohledu koncepce osvětlení návrh pracuje s rozdílností jednotlivých prostorů a s diferenciovaným přístupem, který dává příslib další hlubší práce se světlem v rámci limitů stávající budovy.

Třetí cena: KWK Promes, arch. Robert Konieczny

Hodnocení poroty
Autoři projektu nechtějí silná poškození a změny památkově chráněného komplexu jatek, ani rekonstrukcí vymazat a vrátit do původního stavu a ani je tematizovat moderním tvaroslovím. Fasády objektu sice rekonstruují, ale na místech později vybouraných velkých otvorů fasády doplňují pohyblivými betonovými odlitky zmizelých částí budov. Těmito zásahy „zcizují“ průmyslovou historickou architekturu, poukazují na nové užití areálu a proměňují budovy nyní umístěné na betonové ploše na „sochařský“ objekt. Pohyblivé veliké betonové stěny zasazené do fasád zároveň umožňují prostorově propojit vnější a vnitřní prostory a pohybem těchto elementů měnit orientaci budovy.
Silná koncepce projektu byla porotou rozpoznána a oceněna, ale také kontroverzně diskutována. Minimalistická koncepce vzbuzuje mnoho pochyb, které projekt není schopen vyvrátit: jakým způsobem mají být betonové stěny konstruovány a pohybovány, jak bude zajištěno klima uvnitř budov či přiměřeně fungující vstupy, jsou historické citáty vhodné jako poukaz na současné umění? Projekt má silnou vůdčí ideu, ale ve větším aspektu zůstává na koncepční, skoro diagramatické rovině. Ačkoliv by bylo dispoziční řešení s několika změnami realizovatelné (umístění skladů, doplnění zásobování apod.) nedovedl porotu přesvědčit, že by byl bez podstatných změn na předložené koncepci realizovatelný. Zajímavý způsob otevření výstavního prostoru do exteriéru nabízející i netradiční přístup práce s denním světlem na pomezí interiéru a exteriéru, který ale není k návrhu zmíněn. Koncepce osvětlení je vyjádřena klasickými technickými prostředky.

Tisková zpráva

Více zde

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*