Hagibor
(21. 5. 2019) Nová čtvrť s byty, obchody, kancelářemi i kulturním centrem a parkem u metra Želivského, autorem projektu je studio Bogle Architects
Hagibor
Skupina
Crestyl dnes představila koncepci nového projektu v sousedství stanice
metra Želivského. Nyní zanedbané území nahradí nová živá čtvrť Hagibor.
V unikátním místě, které symbolicky ukončí Vinohradskou třídu, postupně
vyroste celkem pět rezidenčních domů společně se stejným počtem
administrativních budov. Vše propojí centrální pěší bulvár s obchody a
restauracemi, který povede od východu z metra, a náměstí
s multifunkčním kulturním centrem. Zde bude sál pro několik set diváků a sídlo
orchestru PKF – Prague Philharmonia (dříve fungující pod názvem Pražská komorní
filharmonie) a managementu této umělecké instituce. Součástí nové čtvrti Hagibor
bude i obrovský dvouhektarový park. V rámci první etapy, jejíž výstavba
začne již letos na podzim, vyrostou dva bytové domy Alfa a Beta. Investice do
první etapy je téměř jednu miliardu korun. Náklady na celý projekt, který již
byl schválen i ze strany Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, pak
překročí devět miliard.
„Po
vzniku nové čtvrti DOCK v brownfieldu po bývalých libeňských docích jsme
se rozhodli oživit další nyní zanedbané území v širším centru Prahy.
Lokalita pražského Hagiboru přímo navazující na Vinohradskou třídu je naprosto
unikátní a vidíme v ní velkou budoucnost. Naším cílem je vytvořit
z tohoto místa skutečně prestižní adresu, i proto zde nechceme jen stavět
další domy, ale pečlivě řešíme koncepci celé čtvrti. Ze zkušeností víme, že
kombinace bydlení a pracovního prostředí se vzájemně skvěle doplňují, zde jsme
vše rozšířili i o kulturní rozměr,“ vysvětluje Omar Koleilat, generální ředitel skupiny Crestyl. „V projektu Hagibor klademe společně
s architekty obrovský důraz na veřejný prostor, na jeho funkčnost, na
dostatek městské zeleně a celkové propojení venkovních prostranství
s potřebami budoucích obyvatel a nájemců kanceláří.“
Projekt Hagibor vyroste na pomezí žádaných rezidenčních
čtvrtí Vinohrady a Strašnice, na konci Vinohradské třídy u stanice metra a
tramvají. V přímém sousedství se nachází rozsáhlý sportovní areál s multifunkční
halou a nově zrekonstruovanými tenisovými kurty. Další možnosti sportovního
vyžití, ale i odpočinku nabídnou nový obrovský park a veřejné plochy o rozloze
dvou hektarů – tedy plné čtvrtiny plochy celého projektu. Veškerá občanská
vybavenost je v blízkém okolí, navíc další nabídka služeb, obchodů,
kaváren a restaurací bude přímou součástí projektu. Samozřejmostí je vybudování
dětského hřiště, počítá se i s novou mateřskou školkou. Celá lokalita pak bude
napojena na městské cyklotrasy.
Důraz
na urbanismus a architektonické řešení
Pro projekt Hagibor se spojila dvě mezinárodní
architektonická studia – Bogle Architects a Ian Bryan Architects (IBA), která
společně vytvořila vzdušný a světlý prostor, který dá vyniknout každému domu a
bude nabízet vyváženou kombinaci designu a funkčnosti. Crestyl navíc zapojil i
světoznámého krajinářského architekta Michela Desvigne – ten se zabývá rozsáhlým
veřejným prostorem, který tvoří čtvrtinu celého území. Vše je vyřešeno chytře, s respektem
k okolí a důrazem na soukromí budoucích obyvatel. Zástavba celého nyní
zanedbaného území byla pečlivě konzultována a schválena ze strany Institutu
plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
Autorem celkového urbanistického řešení lokality a
zároveň komerční části projektu, která zahrnuje pět objektů s celkem 80
tisíci m2 kanceláří, je oceňované studio Bogle Architects vedené Ianem
Boglem. Ten se podílel například na ikonickém londýnském mrakodrapu Swiss Re
Tower přezdívaném „Okurka“.
IBA má na starosti rezidenční část, v rámci
které vznikne přibližně 650 bytů v pěti domech. Jedná se o dlouhodobě
etablovanou architektonickou a designovou kancelář založenou britským
architektem Ianem Bryanem. Stojí například za rezidencemi v pražské čtvrti DOCK
nebo pražským hotelem Kempinsky.
Prioritou nové čtvrti Hagibor je pak veřejný
prostor – jeho koncepci řídí nejvýznamnější krajinářský architekt současnosti
Michel Desvigne, který propojí kancelářské a rezidenční budovy s parkem a
všemi venkovními prostranstvími do jednoho harmonického celku. Desvigne je
autorem urbanistických řešení, veřejných prostor a parků po celém světě,
například v Paříži, Tokiu nebo Detroitu.
Unikátní
kulturní rozměr
Hagibor není jen o bydlení a práci, ale i o kultuře
a veřejném prostoru. Středobodem nové čtvrti bude veřejné prostranství, které
bude i díky své poloze přirozeným místem pro setkávání a různé akce. V rámci
druhé etapy se za přibližně čtyři roky v areálu otevře i kulturně-společenské centrum
s multifunkčním sálem, kavárnou, barem a veřejným parkingem
v podzemí. V této budově bude sídlit soubor PKF – Prague Philharmonia,
který vznikl v roce 1994 z iniciativy proslulého dirigenta Jiřího Bělohlávka
pod názvem Pražská komorní filharmonie. Dnes patří mezi nejrespektovanější
světové orchestry, což potvrzují pravidelná zahraniční turné a nahrávací
projekty pro nejrenomovanější světová vydavatelství.
„Již
od vzniku našeho orchestru hledáme důstojné sídlo, které bude odpovídat tomu,
co chceme reprezentovat – svěžest, energičnost a perfekcionismus, stejně jako
lásku k hudbě, kterou vkládáme do každého koncertu,“ říká Radim Otépka, ředitel PKF – Prague
Philharmonia. „V projektu Hagibor
budeme mít vše postaveno přesně podle našich potřeb a získáme tak i
plnohodnotnou zkušebnu, která nám v současné době citelně chybí a určitě pomůže
našemu dalšímu rozvoji. Věříme, že se nám podaří dodat celému místu další,
kulturní rozměr.“
První
etapa: rezidence Alfa a Beta
V rámci první etapy se začnou již letos na
podzim stavět dva bytové domy Alfa a Beta, jejich dokončení je naplánováno na druhou
polovinu roku 2021. Budovy jsou umístěny ve východní části nové čtvrti Hagibor
u ulice Počernická. Nabídnou celkem 168 bytů od 1+kk až po 5+kk, každý
z nich s balkonem nebo terasou. Oba domy budou mít
centrální recepci s ostrahou a nonstop provozem a službami. V přízemí
orientovaném do ulice Počernická vznikne také prostor pro obchod či služby.
Jak je u projektů skupiny Crestyl zvykem, byty se budou vyznačovat vysokou
kvalitou použitých materiálů a důrazem na funkční design. Myslí se i na
zdánlivé detaily a počítá se i s využitím těch nejmodernějších technologií
přesně dle požadavků budoucích obyvatel – inteligentních systémů řízení domácnosti,
individuálních klimatizací napojených na centrální vzduchotechniku, rekuperace
vzduchu či podlahového vytápění. Například stínění bytů bude řešené venkovními
žaluziemi nebo pomocí moderních screenových rolet, které zajišťují ochranu
proti slunečnímu záření, průniku tepla i pohledu zvenčí, ale zároveň propouští
přirozené světlo a nebrání výhledu z okna ven. Podle typu konkrétního bytu
budou jednotlivá řešení již součástí standardního vybavení, nebo za příplatek. Samozřejmostí
budou podzemní garáže vybavené nabíječkami na elektromobily.
tisková zpráva
Základní informace o objektu
Kategorie
Bytové domy
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu