12
tun a 3 000 m2 plechů z prvotřídní oceli od Lindabu pokrylo celou
plochu fasády nové haly areálu populárního námořního muzea ve švédském městě
Karlskrona. Expozice v budově, která se
otevřela v létě loňského roku, je celá zaměřená na ponorky. V interiéru byl
využit sofistikovaný systém vzduchotechniky Lindab Indoor Climate, zajišťující
stále čerstvé příjemné klima pro návštěvníky i správnou vlhkost pro vystavené
exponáty.
Zářící nová hala
stojí hned vedle hlavní budovy námořního muzea a svou architekturou připomíná
bitevní loď. Návštěvníci si v ní mohou prohlédnout mimo jiné první švédskou
ponorku Hajen z roku 1904 i ponorku HMS Neptun z období studené války, která
byla v provozu od roku 1980 do roku 1998. Autor
budovy, Björn Malmström ze studia HMXW Architects, se nechal inspirovat
tvarem moderní švédské válečné korvety třídy Visby která je futuristicky
tvarována tak, aby měla minimální radarový odraz. Po vraku švédské královské
válečné lodi Vasa, která se potopila v Baltském moři roku 1628, ze dna byla
vyzvednuta v roce 1961 a nyní je k vidění ve Stockholmu, je ponorka HMS Neptun
druhým největším exponátem lodi, který je ve Švédsku vystaven v interiéru.
Záměru architekta odpovídají velmi čisté tvary: kromě několika malých ploch je
budova celá oděna do falcovaných plechů z prvotřídní nerezavějící oceli,
dodaných společností Lindab.
„Využití
falcovaných plechů na střechu i fasádu budovy je v tak velkém měřítku zcela
ojedinělé,“ uvádí Johan Hansson, ředitel firmy Drags Plåt, která prováděla
veškeré klempířské práce. „Materiál od Lindabu byl vybrán mimo jiné kvůli svým
estetickým vlastnostem. Plechy na tak velké ploše opravdu vyniknou, a navíc
nevyžadují téměř žádnou údržbu. Velké plochy mají velké dilatační pohyby, a
proto jsme zvolili dvojité falcování, které pohyby dokáže přenášet. Celá budova
je tak jakousi vzorovou učebnicí různých postupů a technologií falcování. S
architektem, zástupci muzea i Rady národního majetku jsme se shodli, že
výsledek je skvělý.“
Celá budova je tak kromě svých estetických hodnot i ukázkou klempířského
mistrovství.
Muzea se svými
unikátními exponáty mají vždy přísné požadavky na vnitřní prostředí. Ani
námořní muzeum v Karlskroně nebylo výjimkou. „Bylo nutné vybrat ty nejprogresivnější systémy zvlhčování a
odvlhčování i vytápění a chlazení,“ vysvětluje Stefan Carlsson ze
společnosti VentilationsTeknik Blekinge, odpovědné za instalaci
vzduchotechniky. Velká část potrubního sytému je vsazena do betonové
konstrukce. Nejviditelnější části jsou ACP průmyslové difuzory, umístěné přímo
nad ponorkami Hajen a Neptun. Do místnosti pro vzduchotechniku byl instalován
nejmodernější nerezový vzduchotechnický systém Lindab Safe.
podle podkaldů společnosti Lindab s. r. o.
Marinmuseum – Karlskrona
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
Mohu poprosit víc info co se týče stavby domu z těchto cihel prosím? Alespoň v nějaké skrácené verzi klidně 😁…