hideandseek Aranka

hideandseek Aranka

(16. 10. 2019) hideandseek je projekt v oblasti alternativních staveb

   
 
 
 
 

hideandseek Aranka

Příběh hideandseek
Je známo, že kořeny stromů jsou hluboké a že jejich koruny mluví s větrem i s ptáky. Proto i na počátku příběhu hideandseek stály tři stromy, v jejichž stínu vznikla pevná, ale svobodou vonící životadárná témata:
1/ Společná myšlenka: Vstoupit do krajiny a nezanechávat po sobě stopy. Uvědomit si hodnotu neomezeného přístupu ke zdrojům a energii. Prožít souznění s nedotčenou přírodou a z něj pramenící zodpovědnost. Zjistit, že odpovědné ekologické jednání nemusí vést k ústupkům z nároků na pohodlí či bezpečí.
2/ Láska k architektuře: Minimální design, vybroušená estetika, řemeslná dokonalost a jedinečnost v každém z modelů.
3/ Využití unikátních technologií: Osobní zkušenost s vyspělými monitorovacími a řídicími systémy se stává tím nejlepším nástrojem pro edukaci v oblasti inteligentního zacházení se zdroji a energií. 

Věříme, že hideandseek pomáhá prosazovat výše zmíněné hodnoty mezi školáky i veřejnost. 

Ale nejde nám jen o edukaci. Rádi bychom prostřednictvím bezpečných a pohodlných útulen lidem připomněli, jaké to je potulovat se o školních prázdninách s batohem po horách, jak voní borovice a kapka smůly mezi prsty, jak chladný je potok za podzimního rána, jak malebný je západ slunce nad korunami stromů. Jaké to je nic nepotřebovat. 

Filozofie
Motivem a inspirací ke vzniku projektu hideandseek byla silná osobní zkušenost. Cestovali jsme s našimi dvěma malými dětmi s batohy na zádech po národních parcích Nového Zélandu.  Navštívili jsme magická místa, kde se moře potkává s úpatím hor. Žasli nad scenériemi, které si chcete ponechat v mysli už navždy. 

Tato cesta pro mě však byla výjimečná ještě něčím jiným: uvědomil jsem si, že přijmout limity a omezení má pro člověka obrovskou hodnotu. Horská chalupa bez elektřiny či teplé vody, vědomí omezeného množství pitné vody a energie v mobilním telefonu … Jakkoliv to pro někoho může znít jako odpírání, pro mě to byl překrásný čas, jenž mi umožnil splynout s přírodou a žít v jejím rytmu. V těchto chvílích si člověk uvědomí, čím vším je náš běžný život ovládán, a že zodpovědný pobyt v přírodě je nesmírně osvobozující. 

Když jsem o své zkušenosti uvažoval, zrodila se myšlenka vytvořit prostor, v němž by člověk mohl zažít roli hospodáře s omezenými zdroji. Důležitou podmínkou bylo, aby se tato situace odehrála v souznění s přírodou, doslova v její náruči. Zároveň však aby taková zkušenost nevyvolávala v člověku pocit stresu nebo ohrožení.

Jsem hluboce přesvědčen, že pozitivní osobní zkušenost se může stát inspirací. A že návyky vytvořené v čase s hideandseek lze přenést i do osobního života. Věřím tomu, protože jsem to sám prožil.
Vladimír Pešek
hideandseek

Architektura a design
Někdy na jaře v roce 2016 mi zavolal kamarád Vladimír, který byl zrovna s rodinou na Novém Zélandu, zda bych pro něj navrhl 3 malinké útulny v lese či na louce pro krátkodobé ubytování.

Hned mě to nadchlo. Znám zélandské chatičky v horách, kde jsme s ženou také cestovali, a miluju je. Když jsem se zamyslel nad naší sešněrovanou legislativou, napadlo mě udělat útulny na kolech. Vyhnout se tak stavebním povolením a zůstat svobodný ve vztahu k místu. Tak začalo útulnové dobrodružství, které trvá dodnes. 
První útulna dostala jméno až časem. Inspiroval jsem se vším, co mě potkalo, a pozoroval, co mě zajímá. Jeden český archetyp mě ale zaujal zcela. Klasická „cigánská“ nebo lesnická maringotka. Něco, co je v české krajině standard a je tedy její přirozenou součástí. Z toho jsem vyšel, ale cesta mě pak už zavedla trochu jinam. Pro mě je inspirace jen určitou esencí nebo spíš kvalitou. 

Aranka má kočovnou duši a její vlasy jsou černé. Některá okna volně odkazují na český barok, některá jsou triviální. Prostě okna. Když chce zůstat nedobytnou, sklopí všechny okenice a uzavře se vůči svému okolí. Většinou je ale velmi otevřená a nechává do sebe vtáhnout všechny barvy krajiny, ve které zrovna pobývá.
Nabízí velkorysý prostor, je sebevědomá, pevně usazená, ale také ráda mění podvozky. Když chce, skočí na ponton a stane se hausbótem. Většinu času ale spíš pobývá na kolečkách, anebo někdy jen tak na zemi. Dokáže být sama sobě ostrovem. Vydrží se sebou a se svými čtyřmi nocležníky až čtyři dny bez jakéhokoli dalšího externího zdroje napájení. 

Aranka miluje ořechové dřevo. Jeho kresbu, barvu i vůni. Raduje se z toho, jen tak být. 
Martin Kožnar
hideandseek

Unikátní technologie
Aranka vidí, slyší, cítí a se svým hostem si ráda povídá.

Přes to, že technologie je v Arance téměř všudypřítomná, snažili jsme se ji důmyslně schovat tak, aby hosta svou přítomností nikdy neobtěžovala, a objevila se jen ve chvílích, kdy je třeba.

Když Arance dochází voda v nádrži pro sběr dešťové vody, kterou používá na oplach toalety, požádá blízké i vzdálené meteostanice o předpověď počasí a podle aktuální předpovědi a stavu vody v technické nádrži se rozhodne, zda tuto nádrž doplní vodou pitnou. 

S energií to Aranka dělá podobně: sleduje, kde se jí vydává hodně a kde málo. Ve chvíli, kdy jí energie dochází a předpověď počasí není, co se sluníčka týká, zrovna povzbudivá, začne Aranka s energií šetřit tak, aby její životně důležité systémy mohly běžet, jak mají.

Aranka své informace ráda sdílí. V přehledném grafu na integrovaném monitoru Scada svým nocležníkům ukáže, kolik vody a energie za den pobytu spotřebovali, jaký je stav CO2, teploty, vlhkosti atd.

Věříme na osobní prožitek a zkušenost, která může být motivem ke změně návyků hospodaření s vodou a energií. Každý z nás si dokáže vybavit, jaké dnes bylo venku počasí, zda svítilo sluníčko, či pršelo. Od Aranky však také získáte informaci, co se stalo ten den s baterií a nádržemi na vodu. V tu chvíli je tato informace i pro laika jasná a čitelná. 

Aranka si přeje, aby byla milou společnicí i v situaci, kdy dojde dřevo na topení nebo energie v baterii, a tak má i zásobu propanu. Ta umožní zcela automaticky obytný prostor temperovat na příjemnou teplotu i v těch největších mrazech, nebo když její host prostě jen nechce nic dělat. Však to znáte.
Eduard Česnek
Vladimír Pešek
Martin Kožnar
hideandseek

www.hideandseek.cz

___

Designnlok
Již za dva týdny bude v Praze opět zahájen Designblok – největší přehlídka designu a módy ve střední Evropě. Letošní ročník, jehož tématem je budoucnost a zodpovědná cesta při navrhování produktů, představí novou značku mobilních jednotek hideandseek. Expozice hideandseek o rozloze 400 m² vzniká za podpory skupiny Veolia.

hideandseek je jedinečný projekt v oblasti mobilních ekologických jednotek. Na Designbloku uvede hideandseek první ze svých plánovaných staveb – architektonicky originální a ekologickou mobilní jednotku Aranka. Setkání s Arankou bude návštěvníkům Designbloku zprostředkováno v místě, které je pro ni nejpřirozenější: uprostřed lesa. Ten pro ni vyroste přímo před Průmyslovým palácem.

Aranka umožňuje svým obyvatelům vstoupit do nepoznaných či ztracených míst krajiny a uprostřed tohoto bezčasí poznávat sám sebe, zažít nekonečné tmavé noci v bezpečném náručí domu, či prožít ticho a těsný kontakt s přírodou. To vše ale zodpovědně vůči krajině a přírodě, beze stop.  hideandseek nabízí osobní zkušenost, díky níž je možné pochopit a změnit zaběhlé standardy nakládání se zdroji a energií.

Autor architektonického návrhu, MgA. Martin Kožnar, o Arance říká: „Aranka dostala jméno až časem. Inspiroval jsem se všude, hledal jsem všude a pozoroval, co mě zajímá. Jeden český archetyp mě ale zaujal zcela. Klasická kočovnická nebo lesnická maringotka. Pochází z české krajiny, takže některá okna odkazují na český barok, některá jsou triviální: prostě okna. Když chce Aranka zůstat nedobytnou, sklopí všechny okenice a uzavře se vůči svému okolí. Většinou je ale velmi otevřená a nechává do sebe vtáhnout všechny barvy i krajiny, ve kterých zrovna pobývá.“

Filozofie projektu propojila hideandseek se společností Veolia, která se stala i partnerem letošní expozice na Designbloku. Skupina Veoliapodporuje technologické inovace, obnovitelné zdroje a dlouhodobě patří k zastáncům boje proti změnám klimatu.  „Hledáme unikátní řešení a technologie, které snižují dopad lidské činnosti na životní prostředí“, řekl Philippe Guitard, generální ředitel skupiny Veolia pro střední a východní Evropu.

Aranka bude na Designbloku k vidění 17. - 21. 10. 2019. Pro expozici budou využity stromy z půjčovny vánočních stromků a po skončení přehlídky budou stromy vráceny majiteli.  

Designblok
Prague International Design Festival
Výstaviště Praha Holešovice
17. – 21. 10. 2019 


tisková zpráva




Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Rodinné domy

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

24. 3. 2020 17:03:00

Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje

K polemice a selhávání dialogu nad pražskou metropolí čili o obtížné cestě od polemiky k dialogu Dialog se nekoná, v tom se shodneme. Tristní shoda. O to víc, že přitom v řadě věcí s článkem K. Bečkové a R. Šváchy (Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje. STAVBA, 27. roč., 2020, č, s, ) souhlasíme. I v tom, co nám navzdory liteře a smyslu našeho příspěvku vytýkají. Míjíme se a o to šlo a jde. Předporozumění, uzavírání se do jednoho společenství stejně smýšlejících a dogma vylučují dialog. Zásadní otázky, které jsme položili, tak zůstávají na pořadu dne: Může se v metropoli – Praze – stavět a rozvíjet – v souladu se světovými trendy, aniž by ztrácela na své identitě? A když se rozvíjela po staletí, proč to má být právě v naší době fatálně nemožné? Může se vést, jsme schopni a ochotni vést, produktivní dialog nejen mezi dvěma stranami – mezi architekty a památkáři, ale mezi společností, památkáři, historiky, architekty a urbanisty? Dialog o balancování mezi tím, co je historicky dané, vzácné a tím, co může být novým vkladem, přínosem pro Prahu? Tyto otázky zůstávají na pořadu dne. Co dialogu brání? Odpověď K. Bečkové a R. Šváchy: „Nenastává tak moment hypolepse, ukázněného navázání na argumenty protivníka, jaký za podmínku skutečného dialogu pokládá historik Jan Assmann. Domníváme se, že bez takové hypolepse se debata o Praze nikam nepohne a všichni zůstanou zakopaní ve svých dosavadních pozicích.“ Neospravedlňuje se tímto zvláštním odkazem na teze historika ranných kultur a civilizací egyptologa Assmana sama nemožnost dialogu? Navrhujeme radikální zjednodušení přes otázku - co je jádrem toho, co ničí podstatu dialogu v daném případě o architektuře a perspektivách Prahy Přidržíme se definice Jeana Lacroix. Dialog vyžaduje vzájemnost porozumění, tj. musím pochopit názorového protivníka, pochopit ho lépe než si rozumí on sám. To vyžaduje vystavit se síle jeho názorů, procítit je silněji než on sám. S rizikem, že se mé vlastní názory odkryji jako slabší. Bez metodologické sympatie není dialogu. To nám v diskuzích, polemikách – a především v možném dialogu nad tématem perspektiv Prahy chybí. Opravdu vychází selhání a nemožnost skutečného dialogu o pražské metropoli z toho, že „autoři textů, totiž architekti nejsou zvyklí přesně reagovat na názory druhých, jak to musejí praktikovat vědci“? (R. Švácha v „EAM. Euroamerické myšlení 1936-2011“, R. Švácha, M. Sršňová, J Tichá (eds.), str. 33, srv. i násl.)? Pochybujeme. Ona zdůrazňovaná hypolepse, zdisciplinované navazování na myšlenky a teze druhých, je důležitá, patří ke kultuře dialogu i v soudobé společnosti; dialog není mince, kterou si dám jako výhru do kapsy, je to cesta k společnému nalézání argumentů a „pravdy.“ Z toho nemůže být nikdo ostrakizován pro nedostatečnou hypolepsi, ani architekt, ani historik či teoretik, ani památkář, ani expert, ani veřejnost – dokonce i ta na sociálních sítích. Stav dialogu je jedním z měřítek vyspělosti demokratické společnosti. Jakub Heidler, Oldřich Ševčík

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz