Historický most v Krnově po opravě opět otevřen

Historický most v Krnově po opravě opět otevřen

Krnov

(3. 8. 2015) Most byl vyroben v roce 1900 v železářském podniku bratrů Kleinů v Sobotíně

   
  • (zdroj foto: krnov.cz)

  • (zdroj foto: krnov.cz)

 
 
 
 

Historický most v Krnově po opravě opět otevřen

(ČTK) - Po jedenáctiměsíční opravě začal pěším i motoristům v pátek 31. července znovu sloužit historický nýtovaný most přes řeku Opavu v Opavské ulici v Krnově na Bruntálsku. Během rekonstrukce za osm milionů korun řemeslníci mimo jiné vyměnili všechny zrezivělé ocelové části mostu a ocelovou mostovku nahradili železobetonovou deskou.

Oblastní ředitel firmy Swietelsky stavební, která most opravila, Jan Kunčík řekl, že z mostu bylo odstraněno celkem 25 tun silně zkorodovaných prvků, které byly nahrazeny 30 tunami nových. "Bylo vyměněno 3500 nýtů z celkového počtu 11.000. Proveden byl kilometr svárů a byla otryskána a natřena celá konstrukce, což představuje 1200 metrů čtverečních," řekl Kunčík.

Krnovský místostarosta Michal Brunclík (ČSSD) připomněl, že původní projekční práce k opravě mostu město dělalo už v letech 2007 a 2008. "V té době ale město nenašlo ekonomickou sílu, aby se do rekonstrukce pustilo, protože bylo nutné investovat více než osm milionů korun. V letech 2013 až 2014 proto došlo k aktualizaci projektové dokumentace a následně v roce 2014 se město konečně pustilo do dlouho očekávané rekonstrukce," uvedl místostarosta.

Oprava mostu byla nutná, protože koroze ho výrazně poničila. V posledních zhruba osmi letech na něm kvůli tomu byla omezena doprava. Chodci, cyklisté i auta mohli využívat pouze střed mostovky, konstrukce v částech pro pěší totiž byly v havarijním stavu. Kvůli opravě byl most od poloviny března zcela uzavřen, což komplikovalo život zejména obyvatelům a podnikatelům z ulic Opavské a Zapletalovy.

Most se měl původně otevřít už před měsícem, ale termín se dvakrát posunul. Poprvé bylo důvodem to, že se během opravy objevily závady, o nichž se předem nevědělo a které bylo nutné odstranit. Druhé posunutí zavinilo počasí, které neumožnilo dokončit některé práce.

Most byl vyroben v roce 1900 v železářském podniku bratrů Kleinů v Sobotíně. Je jednou z dominant Krnova připomínajících rozvoj města na přelomu 19. a 20. století. "Jednalo se o moderní konstrukci, která zvýšila prestiž rozvíjejícího se města a dokazovala technickou zručnost zhotovitelské firmy, neboť ocelové konstrukce na přelomu století byly na počátku svého rozvoje," uvedla mluvčí krnovské radnice Dita Círová. Most jako jediný v Krnově přečkal druhou světovou válku.

Ocelový nýtovaný most překlenuje vzdálenost 27 metrů a je 11 metrů široký. Od roku 2007 je kulturní památkou. Střední část je určena vozidlům, po obou stranách jsou části pro chodce. Využívají ho především cyklisté a pěší.

Doplněno Stavbaweb:
Ocelový nýtovaný most byl vyroben v roce 1900 v železářském podniku bratří Kleinů v Sobotíně. Secesně pojednaná odlitá čela horní části konstrukce nesou informaci o výrobci a dataci: Eisenwerk Zöptau 1900. Most je příkladem zachovalého kvalitního technicko- estetického řešení mostní stavby se secesním tvaroslovím. Svým umístěním, funkčním významem a elegantním vzezřením tvoří jednu z dominant výstavby Krnova na přelomu 19. a 20. století. Únosnost mostu byla v době zhotovení 17 tun. Jednalo se o moderní konstrukci, která zvýšila prestiž rozvíjejícího se města a dokazovala technickou zručnost zhotovitelské firmy, neboť ocelové konstrukce na přelomu století byly na počátku svého rozvoje.

Most překlenuje vzdálenost 27 metrů a je široký 11 metrů. Jeho nosná konstrukce je tvořena systémem nýtovaných nosníků, vzpěr a rozpěr. Hlavní nosníky dělí pojízdnou část mostu na tři díly, středový je určen pro vozidla a dva krajní pro chodce. Ocelová nosná konstrukce mostu je položena na podpory provedené z lomového kamene.

Oprava mostu spočívala v postupné výměně všech korodovaných ocelových prvků za nové, když spoje se prováděly opět nýtováním, a v nahrazení ocelových deskových prvků mostovky železobetonovou deskou. Chodníkové části jsou řešeny celoplošnou ocelovou pochozí plochou. S rekonstrukcí souvisela také další činnost: odbourání a vybudování nových závěrných zídek, oprava navazujících chodníků a komunikací, přeložka vodovodního řadu a instalace nového veřejného osvětlení. Tvar osvětlovacích těles byl vybrán po konzultacích s památkáři na základě dochovaných fotografií z počátku minulého století. 
zdroj: Krnov
Fotogalerie ze slavnostního otevření mostu 

 
 
 
 
50.0905834
17.7030681
Historický most v Krnově po opravě opět otevřen

Historický most v Krnově po opravě opět otevřen
Krnov

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.