Historický most v Krnově po opravě opět otevřen

Historický most v Krnově po opravě opět otevřen

Krnov

(3. 8. 2015) Most byl vyroben v roce 1900 v železářském podniku bratrů Kleinů v Sobotíně

   
  • (zdroj foto: krnov.cz)

  • (zdroj foto: krnov.cz)

 
 
 
 

Historický most v Krnově po opravě opět otevřen

(ČTK) - Po jedenáctiměsíční opravě začal pěším i motoristům v pátek 31. července znovu sloužit historický nýtovaný most přes řeku Opavu v Opavské ulici v Krnově na Bruntálsku. Během rekonstrukce za osm milionů korun řemeslníci mimo jiné vyměnili všechny zrezivělé ocelové části mostu a ocelovou mostovku nahradili železobetonovou deskou.

Oblastní ředitel firmy Swietelsky stavební, která most opravila, Jan Kunčík řekl, že z mostu bylo odstraněno celkem 25 tun silně zkorodovaných prvků, které byly nahrazeny 30 tunami nových. "Bylo vyměněno 3500 nýtů z celkového počtu 11.000. Proveden byl kilometr svárů a byla otryskána a natřena celá konstrukce, což představuje 1200 metrů čtverečních," řekl Kunčík.

Krnovský místostarosta Michal Brunclík (ČSSD) připomněl, že původní projekční práce k opravě mostu město dělalo už v letech 2007 a 2008. "V té době ale město nenašlo ekonomickou sílu, aby se do rekonstrukce pustilo, protože bylo nutné investovat více než osm milionů korun. V letech 2013 až 2014 proto došlo k aktualizaci projektové dokumentace a následně v roce 2014 se město konečně pustilo do dlouho očekávané rekonstrukce," uvedl místostarosta.

Oprava mostu byla nutná, protože koroze ho výrazně poničila. V posledních zhruba osmi letech na něm kvůli tomu byla omezena doprava. Chodci, cyklisté i auta mohli využívat pouze střed mostovky, konstrukce v částech pro pěší totiž byly v havarijním stavu. Kvůli opravě byl most od poloviny března zcela uzavřen, což komplikovalo život zejména obyvatelům a podnikatelům z ulic Opavské a Zapletalovy.

Most se měl původně otevřít už před měsícem, ale termín se dvakrát posunul. Poprvé bylo důvodem to, že se během opravy objevily závady, o nichž se předem nevědělo a které bylo nutné odstranit. Druhé posunutí zavinilo počasí, které neumožnilo dokončit některé práce.

Most byl vyroben v roce 1900 v železářském podniku bratrů Kleinů v Sobotíně. Je jednou z dominant Krnova připomínajících rozvoj města na přelomu 19. a 20. století. "Jednalo se o moderní konstrukci, která zvýšila prestiž rozvíjejícího se města a dokazovala technickou zručnost zhotovitelské firmy, neboť ocelové konstrukce na přelomu století byly na počátku svého rozvoje," uvedla mluvčí krnovské radnice Dita Círová. Most jako jediný v Krnově přečkal druhou světovou válku.

Ocelový nýtovaný most překlenuje vzdálenost 27 metrů a je 11 metrů široký. Od roku 2007 je kulturní památkou. Střední část je určena vozidlům, po obou stranách jsou části pro chodce. Využívají ho především cyklisté a pěší.

Doplněno Stavbaweb:
Ocelový nýtovaný most byl vyroben v roce 1900 v železářském podniku bratří Kleinů v Sobotíně. Secesně pojednaná odlitá čela horní části konstrukce nesou informaci o výrobci a dataci: Eisenwerk Zöptau 1900. Most je příkladem zachovalého kvalitního technicko- estetického řešení mostní stavby se secesním tvaroslovím. Svým umístěním, funkčním významem a elegantním vzezřením tvoří jednu z dominant výstavby Krnova na přelomu 19. a 20. století. Únosnost mostu byla v době zhotovení 17 tun. Jednalo se o moderní konstrukci, která zvýšila prestiž rozvíjejícího se města a dokazovala technickou zručnost zhotovitelské firmy, neboť ocelové konstrukce na přelomu století byly na počátku svého rozvoje.

Most překlenuje vzdálenost 27 metrů a je široký 11 metrů. Jeho nosná konstrukce je tvořena systémem nýtovaných nosníků, vzpěr a rozpěr. Hlavní nosníky dělí pojízdnou část mostu na tři díly, středový je určen pro vozidla a dva krajní pro chodce. Ocelová nosná konstrukce mostu je položena na podpory provedené z lomového kamene.

Oprava mostu spočívala v postupné výměně všech korodovaných ocelových prvků za nové, když spoje se prováděly opět nýtováním, a v nahrazení ocelových deskových prvků mostovky železobetonovou deskou. Chodníkové části jsou řešeny celoplošnou ocelovou pochozí plochou. S rekonstrukcí souvisela také další činnost: odbourání a vybudování nových závěrných zídek, oprava navazujících chodníků a komunikací, přeložka vodovodního řadu a instalace nového veřejného osvětlení. Tvar osvětlovacích těles byl vybrán po konzultacích s památkáři na základě dochovaných fotografií z počátku minulého století. 
zdroj: Krnov
Fotogalerie ze slavnostního otevření mostu 

 
 
 
 
50.0905834
17.7030681
Historický most v Krnově po opravě opět otevřen

Historický most v Krnově po opravě opět otevřen
Krnov

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

8. 12. 2021 17:10:41

Re: Parkovací dům Černý Most

Tleskám! Radost trochu kalí, že zde vzniká první vzorová vlaštovka asi tak 30 let poté, co by bylo takové vlaštovky potřeba, ale zaplaťpánbu za ty dary. Bohužel tak je to s námi tady v české kotlině pořád a asi jenom výjimečně bychom hledali počiny a osobnosti, jež nereagují na minulost či v lepším případě horkotěžko dohánějí palčivou přítomnost, ale hledí do budoucnosti (jo, hned mě napadl Jan Antonín Baťa, dovedeme si vůbec představit někoho takového v současnosti?). A tak když vytrváme v úsilí, budeme snad za 50 let tam, kde je civilizovaný svět dnes... V mladickém optimismu 89. roku minulého století jsem si chvíli myslel, že by snad tohle prokletí mohla naše společnost konečně překonat a že bychom se snad konečně mohli stát skutečně moderním státem na evropské špičce. Ale dost rychle mě to přešlo (přišla doba žvástů o "spálené zemi" a následná dekadence "oposmlouvy") a dnes už ten optimismus nějak nenacházím. (Stavba 6 km obchvatu Horní Lukavice od zahájení bude trvat 4 roky... čtyři dlouhé roky...) Za 8 let vlády těch, co "nekecejí, ale makají", jsme viděli, že populismus diletantů, kteří chtějí řídit stát jako firmu, jenom k tomu bohužel nemají nejmenší kompetence, taky nikam nevede. Před všemi budoucími vládami (ale to platí i pro všechny firmy a lidi v nich) tu stojí obrovský úkol - začít to strašné zpoždění konečně nějak dohánět. K dluhu komunismu se bohužel začíná přičítat dluh neschopnosti naší generace, a to ten dluh komunismu ještě nebyl zahlazen ani zdaleka. A k tomu výzvy doby, které nás v devadesátkách ani omylem nenapadly...(A budou mnohem vážnější, než si kdo odváží dnes vyslovit nahlas.) Budete muset, milí třicátníci a mladší, asi opravdu zabrat. Budete lepší a úspěšnější, než jsme byli my? Moc bych vám to přál, opravdu ano.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz