(ČTK)
– Po jedenáctiměsíční opravě začal pěším i motoristům v pátek 31. července znovu sloužit
historický nýtovaný most přes řeku Opavu v Opavské ulici v Krnově na
Bruntálsku. Během rekonstrukce za osm milionů korun řemeslníci mimo jiné
vyměnili všechny zrezivělé ocelové části mostu a ocelovou mostovku
nahradili železobetonovou deskou.
Oblastní ředitel firmy
Swietelsky stavební, která most opravila, Jan Kunčík řekl, že z mostu
bylo odstraněno celkem 25 tun silně zkorodovaných prvků, které byly
nahrazeny 30 tunami nových. „Bylo vyměněno 3500 nýtů z celkového počtu
11.000. Proveden byl kilometr svárů a byla otryskána a natřena celá
konstrukce, což představuje 1200 metrů čtverečních,“ řekl Kunčík.
Krnovský
místostarosta Michal Brunclík (ČSSD) připomněl, že původní projekční
práce k opravě mostu město dělalo už v letech 2007 a 2008. „V té době
ale město nenašlo ekonomickou sílu, aby se do rekonstrukce pustilo,
protože bylo nutné investovat více než osm milionů korun. V letech 2013
až 2014 proto došlo k aktualizaci projektové dokumentace a následně v
roce 2014 se město konečně pustilo do dlouho očekávané rekonstrukce,“
uvedl místostarosta.
Oprava mostu byla nutná, protože koroze ho
výrazně poničila. V posledních zhruba osmi letech na něm kvůli tomu byla
omezena doprava. Chodci, cyklisté i auta mohli využívat pouze střed
mostovky, konstrukce v částech pro pěší totiž byly v havarijním stavu.
Kvůli opravě byl most od poloviny března zcela uzavřen, což komplikovalo
život zejména obyvatelům a podnikatelům z ulic Opavské a Zapletalovy.
Most
se měl původně otevřít už před měsícem, ale termín se dvakrát posunul.
Poprvé bylo důvodem to, že se během opravy objevily závady, o nichž se
předem nevědělo a které bylo nutné odstranit. Druhé posunutí zavinilo
počasí, které neumožnilo dokončit některé práce.
Most byl vyroben v
roce 1900 v železářském podniku bratrů Kleinů v Sobotíně. Je jednou z
dominant Krnova připomínajících rozvoj města na přelomu 19. a 20.
století. „Jednalo se o moderní konstrukci, která zvýšila prestiž
rozvíjejícího se města a dokazovala technickou zručnost zhotovitelské
firmy, neboť ocelové konstrukce na přelomu století byly na počátku svého
rozvoje,“ uvedla mluvčí krnovské radnice Dita Círová. Most jako jediný v
Krnově přečkal druhou světovou válku.
Ocelový nýtovaný most
překlenuje vzdálenost 27 metrů a je 11 metrů široký. Od roku 2007 je
kulturní památkou. Střední část je určena vozidlům, po obou stranách
jsou části pro chodce. Využívají ho především cyklisté a pěší.
Doplněno Stavbaweb:
Ocelový nýtovaný most byl vyroben v roce 1900 v
železářském podniku bratří Kleinů v Sobotíně. Secesně pojednaná odlitá
čela horní části konstrukce nesou informaci o výrobci a dataci: Eisenwerk
Zöptau 1900. Most je příkladem zachovalého kvalitního technicko- estetického
řešení mostní stavby se secesním tvaroslovím. Svým umístěním, funkčním významem
a elegantním vzezřením tvoří jednu z dominant výstavby Krnova na přelomu 19. a
20. století. Únosnost mostu byla v době zhotovení 17 tun. Jednalo se o
moderní konstrukci, která zvýšila prestiž rozvíjejícího se města a dokazovala
technickou zručnost zhotovitelské firmy, neboť ocelové konstrukce na přelomu
století byly na počátku svého rozvoje.
Most překlenuje vzdálenost 27 metrů a je široký 11 metrů.
Jeho nosná konstrukce je tvořena systémem nýtovaných nosníků, vzpěr a rozpěr.
Hlavní nosníky dělí pojízdnou část mostu na tři díly, středový je určen pro
vozidla a dva krajní pro chodce. Ocelová nosná konstrukce mostu je položena na
podpory provedené z lomového kamene.
Oprava mostu spočívala v postupné výměně všech
korodovaných ocelových prvků za nové, když spoje se prováděly opět nýtováním, a
v nahrazení ocelových deskových prvků mostovky železobetonovou deskou. Chodníkové
části jsou řešeny celoplošnou ocelovou pochozí plochou. S rekonstrukcí
souvisela také další činnost: odbourání a vybudování nových závěrných zídek,
oprava navazujících chodníků a komunikací, přeložka vodovodního řadu a instalace
nového veřejného osvětlení. Tvar osvětlovacích těles byl vybrán po konzultacích
s památkáři na základě dochovaných fotografií z počátku minulého století.
zdroj: Krnov
Fotogalerie ze slavnostního otevření mostu
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,