Jesle Malvína
Křižíkova 159/56, Praha 8 – Karlín
(5. 5. 2021) No Architects
Jesle Malvína
Malvína a Eda jsou náročnými klienty. Ošleháni svými
ročními životy umí jen s několika zoubky vykouzlit stejně široký úsměv, jako
propuknout v nesmlouvavý pláč. Architektura je nezajímá. Zajímá je jenom tatínek
a maminka, kteří ovšem zrovna na chvíli nutně musí do velkého světa mezi jiné
dospělé. A proto své milované poklady nechávají na chvíli v péči usměvavých
tetiček v jesličkách, mezi několika dalšími dětmi od devíti měsíců do dvou let.
Co Malvíně a Edovi s naší architekturou můžeme nabídnout, aby byli spokojeni?
Malvína ráda pořádek – pusu a hurá do hry. Eda si to chvíli rozmýšlí, ale souhlasí. Jenže ti rodiče. Loučení těžce nesou. A když budou máma s tátou vystresovaní, Malvína a Eda mají o ně pak zbytečnou starost. Přidali jsme tedy mávací okénka, kde se dá z náručí tety ještě jednou rozloučit a propouštění maminky je kapku jednodušší. Navíc lze snadno nahlížet do ložničky i herny, aby se tátové mohli ještě dlouho ujišťovat, že je jejich poklady nestrádají. Babičkám a dědečkům, kteří se nemohou ohýbat, jsme připravili schůdky, na kterých děti snadno obléknou. Pro povyražení tatínků je v šatně připraven i vysoký přebalovací pult. Malvíně a Edovi prý vyklidněný dospělý doprovod pomůže, ale nestačí. Čekají víc.
Zkusili jsme to tedy přes personál. Když se zefektivní a zkrátí provozní činnosti, zbude tetám víc času na Edu i Malvínu. Proto je všechno pěkně po ruce za jedinou stěnou plnou malých dveří. Takhle Malvína může hezky kontrolovat, že se tety nikde nezašívají, ale má jejich plnou pozornost.
Malvína i Eda jsou také gurmáni. A my jako profesionálové víme, že dnes jsou v módě výhradně otevřené kuchyně. Eda se navíc na přípravě pokrmů rád podílí. A protože stolování je kolektivní zážitek, posadili jsme Edu tam, kam chtěl nejvíce. Tetě přímo pod nos, rovnou do linky. To mu maminka doma dopřát nemůže. A protože Malvína si ráda zobne uprostřed hry i mimo režim svačinek, má k dispozici nízký záhyb kuchyňky, kde si může kdykoliv vzít co potřebuje.
Eda a Malvína také neuznávají žádné konvence. Pokud už musejí používat tu novinku jménem toaleta, tak rozhodně pouze unisex. Spěchají zpět ke hrám, proto vyžadují, aby na ně teta snadno viděla okénkem, připravena vystartovat, kdykoli by bylo třeba pomoci s kusem neposlušného oděvu nebo mytím rukou.
Zatímco Malvína preferuje divoké performance na žlutých žíněnkách, Eda rád vyrábí a maluje – tvoří výhradně abstraktní umění, kterým zásobuje svého věrného sběratele – tatínka. Každopádně Eda jednou kreslí ve stoje, podruhé vsedě a potřetí na bobku. A taky rád zapojuje ostatní kamarády, kteří jsou každý jinak starý a veliký. Proto jim nabízíme tři výšky stolů a židliček, a navíc je umožníme různě kombinovat.
Malvína s Edou jsou ale především sportovci a turisté, takže jsme pro ně připravili divokou herní krajinu, po které mohou vystoupat až do červeného skalního hnízda, nebo zajít na průzkum modré jeskyně. Pro jejich intelektuální potřeby poslouží řada malých motorických hlavolamů poschovávaných po jesličkách. A nakonec si i přes svou vitalitu rádi zdřímnou, k čemuž jim poslouží privátní ložnice, kde se ovšem k nelibosti tetiček dá také notně zařádit.
Eda se ještě ujistí, že nábytek, osvětlení na míru a akustika splňují normové požadavky. Malvína zas, že ekologicky třídíme odpad a protipožární ochrana je na nejvyšší úrovni. Pak teprve považují interiér za schválený a my si můžeme oddychnout. Až do chvíle, než vyrazí na zahradu na revizi hřiště…
Autorská zpráva
Foto: Studio Flusser
Rekonstrukce mezinárodních jeslí Malvína
Klient: MALVÍNA – umělecká mateřská škola s.r.o.
Autoři: Jakub Filip Novák, Daniela Baráčková, spoluautor Barbora Jelínek; spolupráce Kristýna Plischková
Dodavatel: CZ interiéry s.r.o.
Zastavěná plocha: 120 m²
Hrubá podlahová plocha: 130 m²
Užitná plocha: 120 m²
Plocha pozemku: 500 m²
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2021
Jesle Malvína
Křižíkova 159/56
Praha 8 – Karlín
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

27. 3. 2023 17:30:55
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Bez námitek, jen doplním, že to podstatné, co brzdí povolovací řízení, není technikálie, nebo přemíra byrokracie na souvisejících úřadech, ale nekvalitní obsazení stavebních úřadů a především, a to i Klára Dostálová v době ministrování připustila a ostatně každý zasvěcený stavbař, 30% neobsazených míst na pozicích stavebních úředníků a jejich tabulkové platy, podle platových tříd. To je velmi špatné, když jejich platy určují místní municipality, které potom mají dveře pro nátlak na výhody a protekci otevřené. A to se děje a nadále dít bude a slepí politici o tom nemluví. Jsou podjatí a vůbec problému nerozumí, zejména ministr Bartoš. Budou se všichni za rok divit, že se nic nezměnilo, ale zato přibylo víc stížností na stavební úřady z mnoha důvodů.
27. 3. 2023 15:01:32
Re: Pumpa
Skvělý počin. Tleskám.
27. 3. 2023 14:54:50
Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál
Je to hrůza, co zase času a úsilí stála tato příšerně blbá, nepřehledná a nedokonalá novela Stavebního zákona. Je hrůza, že Členové platformy pro zdravý stav........(čeho)....jsou zase ti stejní úředníci, se stejně blbými názory a přístupy. Kdy už konečně bude stavební zákon krátký a jasný pro každého občana.
15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.