Karlovarské horní nádraží se začne přestavovat v únoru 2015

(ČTK) – Karlovarské horní nádraží se začne po letech odkladů přestavovat. Umožnil to převod budovy z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která už připravuje tendr na zhotovitele nové nádražní haly. Její stavba by měla začít v únoru 2015 a dokončena má být v listopadu 2015, řekl ČTK mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Autorem projektu nového Horního nádraží je architekt Petr Franta (doplněno Stavbaweb).

Vizualizace  - Autorem projektu nového Horního nádraží je architekt Petr Franta
Horní nádraží je poslední roky ostudou města. O to víc, že je vstupní branou do lázeňského města. Budova nádraží byla postavena po druhé světové válce jako dočasná náhrada vybombardovaného nádraží.

„V nedávné době sice byla zrekonstruována část provozních prostor v budově takzvané staré pošty, zejména tedy dopravní kancelář a prostory Oblastního ředitelství Ústí nad Labem. Zbývající část budovy je však v havarijním stavu a současné standardy vybavení pro odbavení cestujících nesplňuje. Současné provozní uspořádání a vybavení pro cestující je minimalizováno na nejnutnější služby,“ uvedl Ptačinský.

„K převodu karlovarského nádraží došlo na základě kupní smlouvy mezi Českými dráhami a SŽDC, která byla uzavřena dne 1. září. K vlastnímu fyzickému předání nemovitosti došlo 9. října. Cena budovy byla stanovena na 4,1 miliónu korun,“ dodal Ptačinský.

V rámci připravované stavby bude postupně zdemolována stávající výpravní budova a na jejím místě bude postavena novostavba vycházející z návrhu architekta Petra Franty. Zároveň tam bude zázemí pro řízení dopravy a správu nádraží.

Navrhovaná budova bude překonávat svažitý terén, a má tak jedno nadzemní a jedno podzemní podlaží. Centrálním prvkem bude hala s prosklenou střechou, která přechází přes obě podlaží a symetricky budovu rozděluje.

Na stavbu nádražní haly čeká i město Karlovy Vary, které připravuje propojení lokality novou lávkou na Růžový vrch.

V minulosti se vyskytly i snahy o zapsání budovy mezi kulturní památky. Nakonec se tak nestalo. Historicky a architektonicky cenná je ale litinová konstrukce zastřešení nástupišť. Podle primátorova náměstka Jiřího Klsáka (KOA) se zastřešení nepřesune před nádraží, jak se původně zamýšlelo, ale jeho část se posune a část skončí v muzeu.

Po dokončení stavby nové výpravní budovy chystá SŽDC modernizaci zbývající části železniční stanice s vybudováním nového podchodu a rekonstrukcí celého kolejiště včetně 1. a 2. nástupiště. Tyto práce by měly být na řadě v letech 2016 až 2017.

Doplněno Stavbaweb:
Nádraží měla původně opravit podle záměru z roku 2004 italská firma Grandi Stazioni. Od projektu ale v roce 2010 odstoupila, když se ukázalo, že stav karlovarského nádraží je tak špatný, že jeho oprava prakticky už není možná a je v podstatě nutné postavit budovu znovu. Projektu se pak ujaly ČD. Navržená dvoupodlažní budova tvarem připomíná ledvinu a zahrnuje i prosklenou dvoranu. V horním patře se vstupem na nástupiště je navrženo ČD centrum. Budova by také měla nabídnout prostory pro komerční služby.
Autorem projektu nového Horního nádraží je architekt Petr Franta.

Více informací o projektu najdete na stránkách autorů zde.


Související články:

 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*