Karlovo náměstí se začíná proměňovat

Karlovo náměstí se začíná proměňovat

(23. 7. 2020) Více přechodů, méně zábradlí

   
 
 
 
 

Karlovo náměstí se začíná proměňovat

Aktuálně probíhá další etapa proměny Karlova náměstí. Minulý víkend započala Technická správa komunikací (TSK) postupnou rekonstrukci vozovek a chodníků po obvodu náměstí. Největší změnou budou zejména nové přechody. Lidé nově nebudou muset Resslovu ulici podcházet jako doposud. Úpravy by měly být hotové do konce srpna. Další etapy budou následovat v roce 2021. Od roku 2023 je také v plánu revitalizace parku Karlova náměstí, kterou má pod palcem magistrát hl. m. Prahy.

Na Karlově náměstí v křižovatce s ulici Resslova nově vzniknou 3 důležité přechody pro chodce, díky kterým už se lidé nebudou muset v široké oblasti Nového Města daleko dopředu rozhodovat, kudy vést své kroky. Přechod přes Resslovu ulici umožní bezpečně přejít po povrchu podél celé západní strany náměstí. Nový přechod také vznikne v křižovatce od Charles Square centra k tramvajové zastávce. Třetí přechod je pak naplánován na západní straně Ječné ulice. Ten bude fungovat jako protiváha dosud jediné trasy od kostela Sv. Ignáce. Dnes je v celé oblasti pouze jediný přechod přes střed náměstí.

Po rekonstrukci se můžeme těšit na kvalitní řešení pro pěší a nové silnice. To doposud největšímu náměstí v Praze chybělo. Řidiči jistě ocení nové povrchy, chodci nové chodníky, odřezané zábradlí, které zlepší přístupnost, a hlavně přechody, díky kterým už nebudou muset složitě do podchodů. Upravíme také nároží křižovatek pro lepší orientaci a zvýšíme bezpečnost pěších i řidičů. Vytvoříme z Karlova náměstí příjemnější místo pro Pražany,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Na Karlově náměstí naopak částečně zmizí zábradlí, které rozděluje park a znesnadňuje pohyb chodců. Zábradlí podél ulice Resslova pak zůstane zachováno. Počítá se i s úpravou povrchů chodníků, vozovek a nároží křižovatky. Veškeré tyto úpravy by měly být hotové na konci letošního srpna.

„Jedno z nejvýznamnějších náměstí se začíná postupně měnit, což mě velmi těší. Jedná se totiž o velmi složité území, o jehož proměnu se snažíme již několik let. Věřím, že na tyto úpravy brzy navážou další a Karlovo náměstí bude reprezentativní místo, kde lidé budou chtít trávit čas,“ vysvětluje Petr Hlaváček, náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.

Dopravní úpravy Karlova náměstí spadají pod tzv. I. etapu celkové revitalizace náměstí. V roce 2013 připravil Institut plánování a rozvoje (IPR) návrh rekonstrukce většiny ulic lemujících Karlovo náměstí. O dva roky později byla rekonstruována tramvajová trať, přilehlé chodníky a nástupní ostrůvky. Letos se přikročilo k dalším úpravám, které opět zlepšují pohyb po náměstí. Tuto etapu realizuje v současné době TSK.

Její součástí je rekonstrukce komunikace a chodníků v okolí Karlova náměstí v koordinaci s úpravami křižovatek se světelným signalizačním zařízením (celkem 4 křižovatky řízené SSZ). Dojde k úpravě nároží křižovatek, bezbariérových přechodů pro chodce (celkem 16 nových i stávajících přechodů) a šířkovému uspořádání dopravního prostoru včetně implementace cyklo. Vozovka bude s asfaltovým krytem a chodníky z žulové štípané mozaiky, dále se počítá s vjezdy k objektům, které budou, stejně jako parkovací stání, z pojížděné žulové dlažby. Dojde k úpravě odvodnění. Uliční vpusti budou posunuty, případně umístěny nové. Už v rámci této etapy dojde k výsadbě nových stromů.

"Jsem rád, že se v okolí Karlova náměstí zrekonstruuje silniční síť. Zároveň považuji za velmi důležité, že mi pan náměstek Scheinherr vyšel vstříc a zůstane obousměrný provoz před poliklinikou na Karlově náměstí," komentuje Jan Korseska, místostarosta městské části Prahy 2 pro oblast dopravy, financí a investic.

Revitalizace samotného parku pak spadá pod etapu II. a má ji na starosti magistrátní odbor investiční, který projekt převzal od IPR. V roce 2018 byl v soutěžním dialogu vybrán vítězný návrh revitalizace parku (více na www.iprpraha.cz/karlovonamesti). Minulý týden autorský tým odevzdal dokumentace pro územní rozhodnutí, na které bude neprodleně navazovat projednání s příslušnými úřady. Předpokládá se, že rekonstrukce parku by mohla začít v roce 2023.

„Těší mě, že se Karlovo náměstí stane zase o trochu přívětivějším místem pro Pražany. O jeho rekonstrukci se zasazujeme již od roku 2013. Začalo to obnovou tramvajové trati, sjednocenými sloupy a novým zábradlím. Nyní se toto významné náměstí dočká dalších pozitivních změn. Věříme, že úpravy ocení také návštěvníci CAMPu, který se nachází v těsné blízkosti náměstí,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR.
tisková zpráva IPR

Na Karlově náměstí přibudou přechody u křižovatky s Resslovou
(ČTK) -
Na pražském Karlově náměstí po letech diskusí ohledně jeho podoby vzniknou tři přechody u křižovatky s Resslovou ulicí. Pražská Technická správa komunikací (TSK) s pracemi na křižovatce začala o víkendu, zástupci města dnes změny představili novinářům. Díky přechodům nebudou muset chodci jako dosud používat podchod nebo frekventované silnice přebíhat, což se dosud hojně dělo. Po skončení úprav budou navazovat práce na komunikacích v dalších částech náměstí a následně rekonstrukce parku v jeho středu.

Součástí nynějších prací za asi 21 milionů korun je kromě vybudování přechodů oprava chodníků a silnic křižovatky. V minulém roce tam město opravilo tramvajovou trať. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) jde o nejvytíženější tramvajovou křižovatku na světě. "Projíždí zde okolo 173 tramvají ve špičkové hodině, a zároveň je to jeden z hlavních silničních tahů na magistrálu. Takže opravdu je stav komunikace velice zásadní," řekl.

První z přechodů opatřených semaforem bude přes Resslovu ulici mezi Charles Square Center a ČVUT. Druhý povede východozápadně k tramvajové zastávce a poslední propojí severní a jižní stranu parku na úrovni tramvajové zastávky v Ječné ulici.

Pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) prosazuje umístění přechodů od roku 2013, podle jeho ředitele Ondřeje Boháče však snahy dlouho komplikoval odpor dopravní policie. "S velkou nadsázkou řečeno je dopravní policie přesvědčena o tom, že řidiči tramvají jsou krvelační a netouží po ničem jiném, než srážet co nejvíce lidí," řekl. Dodal, že i když křižovatky bez zábradlí a s volným pohybem chodců existují, v Praze například na Andělu, tak najít shodu s policisty trvalo delší dobu. Dodal, že na místě se uskutečnila řada simulací, podle kterých nebudou mít úpravy vliv na plynulost průjezdu aut a tramvají.

Námitku, že chodci ve vozovce zhorší bezpečnost, Scheinherr odmítl. "Naopak k nebezpečným situacím dochází dneska. Když se tady budete deset minut koukat na křižovatku, tak určitě uvidíte pár chodců, kteří přelézají přes zábradlí a přeskakují nebezpečně v místech, kde není přechod. Lepší je dobudovat přechody tam, kde chybí," řekl.

Práce na křižovatce budou trvat do konce prázdnin. V příštím roce budou navazovat úpravy silnic a chodníků po obvodu náměstí, což podle ředitele TSK Jozefa Sinčáka vyjde na 65 milionů korun. Poté přijde na řadu jižní strana náměstí, která je dopravně komplikovanější. Místostarosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS) k tomu řekl, že městská část v oblasti u Všeobecné fakultní nemocnice jedná s magistrátem o možnosti stavby podzemních garáží.

Všechny úpravy komunikací, které bude zajišťovat TSK, jsou odděleny od úprav parku v centru náměstí, kterou připravuje magistrát. Město vybralo prostřednictvím tzv. soutěžního dialogu architektonická studia, která podle Boháče odevzdala hotovou dokumentaci pro územní řízení. Město předpokládá, že začít s úpravami by se mohlo v roce 2023. Práce mají podle dřívějších odhadů vyjít na 230 milionů korun.

Karlovo náměstí, dříve Dobytčí trh, je s rozlohou 80.550 metrů čtverečních největším náměstím v Česku a jedním z největších v Evropě. Na délku měří 510 metrů a na šířku 130 metrů. Ve středu náměstí stála od roku 1300 kruhová kaple Božího těla, ve které byly vystavovány říšské korunovační klenoty. Zbořena byla roku 1791.



Doplněno Stavbaweb:
Karlovo náměstí, jedno z nejvýznamnějších veřejných prostranství Prahy, vyžaduje celkovou rekonstrukci. Proto se město rozhodlo vypsat již v roce 2016 tzv. řízení se soutěžním dialogem, který umožňuje zapojit všechny zainteresované strany do vývoje návrhu od začátku až do konce. Na konci roku 2018 komise vybrala vítězný tým, autorem vítězného návrhu je německé krajinářské studio Rehwaldt Landschaftsarchitekten ve spolupráci s českou architektonickou kanceláří BY Architects a českou dopravní kanceláří PD Filip. Vítězný návrh navrhuje proměnu Karlova náměstí rozdělit na tři časové úseky. Náměstí se tak bude proměňovat postupně, od drobných úprav, které se dají realizovat rychle, až po zásadní změny, které patří mezi dlouhodobé cíle.
Více informací najdete ZDE.


Související články:
Revitalizace Karlova náměstí pokračuje  2. 5. 2019
Proměna Karlova náměstí  14.11.2018
Obnova parku na Karlově náměstí  28.3.2018
Na proměně Karlova náměstí budou pracovat špičkové světové týmy  20.12.2017
Proces proměny Karlova náměstí zahájen  17.8.2017
Karlovo náměstí bude hledat novou tvář  15.6.2017
Karlovo náměstí čeká revitalizace  25.6.2015
Vznikne komise pro rekonstrukci pražského Karlova náměstí  23.6.2016
Karlovo náměstí by se mohlo proměnit do pěti let 21.1.2010
Regenerace Karlova náměstí v Praze 2 10.4.2013
Nové úpravy Karlova náměstí v Třebíči 27.9.2012
V Praze 2 se bude diskutovat o podobě Karlova náměstí 19.2.2009
Výstava návrhů na úpravy Karlova náměstí 18.12.2008
Praha 2 vybrala nejlepší ideové návrhy na úpravu Karlova náměstí 4.12.2008

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Veřejný prostor/landscaping

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

6. 8. 2020 16:56:21

Re: Nový koncertní sál v Ostravě

Byť to bude vypadat trochu přízemně, ale nemohu najít investiční náklady. Mělo by to být 2 mld. Kč. Jistě díky dobrému rattingu, jak nám sděluje primátor, si město může dovolit dost vysoké půjčky, zejména když uvážíme, že mezi investice s účastní rozpočtu města patří i parkovací plochy P+R, nový kampus-dílčí sportovně vzdělávací areál Ostravské Univerzity na Černé louce, stavba Černé kostky (technická knihovna) naproti Domu kultury v podzemními parkovišti a postupná modernizace tramvajových tratí v celém obvodu města s dodávkou nových švýcarských tramvajových souprav (jsou skvělé). Zatím jsem nečetl souhrnný investiční plán na příští roky s tím, jak se budou tyto úvěry splácet, a jak jsou plánovány příjmy města. Jak se s tímto neúplným výčtem (chybí několik miliardových akcí pro sport a další společenské účely, např. v Krásném Poli nebo v bývalém areálu Ostravské rafinérie u Fifejd) velkých akcí porovná pokus prosadit tragické prodloužení tramvajové trati od Slovanu kolem Duhy až ke Globusu a s tratí kolidující projektově rozpracovaný Severní spoj od D1 do Poruby. To nemá veřejnost tušení. A má ho Magistrát, tedy ambiciózní primátor? Není už postaveno nebo nachystáno dost památníků, které nám budou jeho "Macurovskou éru "vlády nad městem navždy připomínat? Musí to vše snad i dobré, co napáchal, zhatit jednou zbytečnou investicí i proti potřebám města a proti zásadnímu nesouhlasu dotčených městských obvodů v Porubě? I za cenu obrovského zadlužení města na roky dopředu? Doufám, že ho okolnosti včas zastaví, aby přestal vyhazovat peníze města na předem ztracenou a jasně hloupou akci, jako je tato tramvajová trať ke Globusu skrz plně urbanizované a přírodně skvěle stabilizované prostředí 3 městských obvodů! Jediným motivem k rozjetí této monstrakce v roce 2017 byl dnes již propadlý příslib 1,5 mld. Kč z evropských fondů. Dnes to hodlá primátor financovat jinak, ale možná sám neví, jak. Osobně si myslím, že ten záměr bude nakonec zrušen. Investovaných 30 až 40 milionů Kč do přípravy stavby město hravě odepíše. To jsou přece drobné proti již výše uvedeným stavbám.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz