Kloknerův ústav doporučil nahradit pražský železniční most novým

Kloknerův ústav doporučil nahradit pražský železniční most novým

(14. 11. 2019) Most, který je kulturní památkou, je dlouhodobě ve špatném stavu

 
 
 
 

Kloknerův ústav doporučil nahradit pražský železniční most novým

(ČTK) - Kloknerův ústav ČVUT doporučil Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) neopravovat současný pražský železniční most z Podskalí na Smíchov a nahradit jej novým. ČTK to sdělila mluvčí SŽDC Nela Friebová. Most posuzoval také švýcarský odborník profesor Eugen Brühwiler, který uvedl, že most má smysl opravovat jen v případě, že nebude rozebírána konstrukce a vyjde to levněji než novostavba. Most, který je kulturní památkou, je dlouhodobě ve špatném stavu.

„Vzhledem k aktuálnímu stavebnímu stavu mostu, který je potřeba řešit velmi urgentně, vysoké intenzitě provozu současné a ještě vyšší plánované, možnostem provedení opravy a rizikům při realizaci opravy a při budoucím provozu a dalším hlediskům se jeví jako nejschůdnější varianta realizace nového mostu,“ cituje závěr Kloknerova ústavu SŽDC.

Brühwiler ve své zprávě navrhl řešení, které by spočívalo v úpravě mostovky na pevnou jízdní dráhu, a nastínil způsob opravy nosné ocelové konstrukce. Kloknerův ústav navrženou možnost podle SŽDC prověřil a konstatoval, že navržené řešení představuje technická, ekonomická i legislativní rizika. Řešení prý navíc není vyzkoušeno a ověřeno na žádném podobném mostu a některé přístupy nejsou v souladu s českou legislativou.

SŽDC předalo veškeré dokumenty ministerstvu kultury. Most je totiž kulturní památkou a ministerstvo před případnou demolicí z něho musí sejmout památkovou ochranu. SŽDC chce o budoucnosti mostu jednat rovněž s vedením hlavního města. Kromě toho, že je most v Praze, městu patří pěší lávky, které na něm jsou.

V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.

Související články:
Železniční most byl pro chodce a cyklisty uzavřen  18.12.2017
Železniční most na Výtoni  8.2.2019

 
 
 
 

15. 11. 2019 01:00:11. Re: Kloknerův ústav doporučil nahradit pražský železniční most n... Lubor

  Zdalipak to dopadne jako s Libeňákem? ;)

16. 11. 2019 16:11:07. Re: Kloknerův ústav doporučil nahradit pražský železniční most n... Jitka

  My Prahu nedáme, radši ji ... necháme spadnout. A pak se budeme divit, jak se to mohlo stát.
Technickou památku je možné zachovat, jen dokud plní svůj účel. A když už nemůže, tak jen v případě, že její účel může být naplněn někde jinde.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2019 Business Media CZ, s. r. o.