Koncertní hala v Ostravě
Ostrava
(11. 7. 2019) Steven Holl Architects a Architecture Acts
Koncertní hala v Ostravě
Steven Holl Architects a Architecture Acts zvítězili v
mezinárodní soutěži na koncertní halu v Ostravě. Vítězný návrh zvolilo šest
členů poroty ze sedmi.
Nová hala s 1300 místy přiléhá k Domu kultury města Ostravy. Navržena byla jako
„dokonalý hudební nástroj ve svém pouzdře“ ve spolupráci s Nagata Acoustics. Poskytne
prostory pro Janáčkovu filharmonii Ostrava, přední český orchestr pro současnou
hudbu.
Hluk z dopravy je odstíněn umístěním haly směrem do parku při severní straně
stávající budovy, zatímco nový vstup z promenády vystupuje nad Dům kultury a
spojuje ji s koncertní halou foyerem zalitým denním světlem. Dramatický,
doplňující se kontrast mezi novým a starým vytváří kulturní mezník pro město
Ostrava.
Hladký obal ze zinku uchovává „nástroj“ v půdoryse protáhlého centrálního typu
(vineyard) z betonu a javorového dřeva. Teorie času českého skladatele Leoše
Janáčka budou ústředním motivem a dají řád interiéru koncertní haly. Akustické
panely jsou uspořádány podle „Sčasování“ (rytmu) ve třech variantách – 1. Znící
2. Sčítací 3. Scelovací
Člen poroty Rafi Segal o vítězném návrhu říká: „Nejde o
velikost budovy, ale o její důležitost a význam.“ Jiný porotce, Krzysztof Ingarden,
dodává: „Je to úžasná architektura, která citlivě zvažuje vztah mezi městem
Ostravou a parkem za stávající budovou. Věřím také, že vítězný projekt se stane
symbolickou stavbou obnovy města.“
Předpokládané otevření nové koncertní haly je v roce 2023.
Tisková zpráva
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
11. 7. 2019 15:10:15. Re: Koncertní hala v Ostravě. Vlastimil Kocurek
11. 7. 2019 15:24:57. Re: Re: Koncertní hala v Ostravě. Lubor
11. 7. 2019 15:43:38. Re: Re: Re: Koncertní hala v Ostravě. Vlastimil Kocurek
11. 7. 2019 15:44:56. Re: Re: Re: Re: Koncertní hala v Ostravě. Vlastimil Kocurek
14. 7. 2019 22:51:18. Re: Re: Re: Koncertní hala v Ostravě. Jiří Kalvach
11. 7. 2019 19:48:03. Re: Koncertní hala v Ostravě. K.Menšík
14. 7. 2019 22:52:52. Re: Re: Koncertní hala v Ostravě. Jiří Kalvach
15. 7. 2019 16:50:36. Re: Koncertní hala v Ostravě. Jitka
Tao kombinace starého a nového je velmi špatným řešením. Exteriér nového SO je z velké části zakyt původním SO. Tyto dva SO nejdou k sobě, a dodatečné popisování a vyzdvihování takových staveb je vždy zavádějící. Důležitý je vizuální vjem, a ne slohová páce o tom, jak je to pefekně vyřešeno. |
No vidíte a mně se to naopak zdá skvělé. Teď už jen dotáhnout do úspěšného konce. |
V každém případě je na tom skvělé, že Ostava dostane pro svou filhamonii kásné prostoy, a Ostava si to zaslouří, potože je to po mne město vynikající kultury. |
omluva, zdá se, že mi přestalo psát r |
Je to opravdu nechutné, trochu to připomíná stylem blob Jana Kaplického. Do tohoto prostoru k této staré budově mi to opravdu nesedí, je to ta pověstná pěst na oko. Takový nevšední tvar si zaslouží solitérní polohu se zelení v okolí, i kdyby poblíž DK Ostrava. V parku je místa dost. Toto by nemělo vůbec projít schvalovacím procesem. Posaďte halu jinam, včetně parkovacích míst v suterénu. V Dolních Vítkovicích by se to mohlo docela dobře hodit. |
Ostrava si reprezentační koncertní síň určitě zaslouží, žijí a tvoří tam špičkoví hudebníci, vyspělí posluchači. Ale, pánové, skutečně tomu chcete dát tuto tvář, tuto podobu ? Je to projev doby, násilí mezi lidmi, násilí v umění, v architektuře. I když nepochybuji o kvalitách Stevena Holla a jeho čínsko amerického týmu, umí navrhnout vždycky něco kultivovaného, rovněž o akustickém řešení, ale nemyslíte, že kultura zaslouží něco příjemnějšího, za co se nebudou naši potomci stydět....? |
Zcela souhlasím. |
V Česku holt nejsme zvyklí na architekturu organických tvarů a na její kombinaci s pravoúhlou architekturou už vůbec ne. Přitom celá historie architektury je o doplňování nových tvarů mezi staré - tedy pokud se ty staré rovnou nebouraly (ale to by dnes bylo křiku). Podle mě je to stejně jen o zvyku, jako např. Nová scéna Národního divadla nebo Žižkovský vysílač. Vážně mě mrzí, že se nepostavila Kaplického knihovna na Letné a přeji Ostravákům, aby měli víc odvahy. Tahle kombinace vůbec není špatná. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

1. 12. 2023 15:20:28
Rýchla služba financovania do 48 hodín.
PŮJČKA PRO KAŽDÉHO V ČR\nNabízíme vám půjčky s velmi flexibilními podmínkami, naše úrokové sazby se liší v závislosti na požadované částce a době splatnosti. Naše ceny jsou relativně nízké a liší se o 3%. Sami si zvolíte množství a dobu trvání, které nejlépe vyhovují vaší situaci. S osobní půjčkou si můžete půjčit částku od 20 000 do 50 000 000 Kč na dobu 12 až 240 měsíců.\n- Finanční pomoc,\n- okamžitá půjčka,\n- nebankovní půjčka,\nKontakt s\nE-mail:::::::jaroslavatrnkova848@gmail.com
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.
14. 11. 2023 21:04:41
Re: Re: Lesní chata u Prahy.
Omluvte. prosím, opakovaný příspěvek, nebylo to úmyslně. Nějak jsem si nerozuměla s počítačem.
14. 11. 2023 21:02:50
Re: Lesní chata u Prahy
Na jednom ze snímků je jasně vidět rozdíl mezi tradiční chatou vycházející z trampských tradic a současnou moderní takychatou. Nejzřetelnější je to u oken. Dřív se chaty stavěly s malými okny, jen aby se v nich udrželo teplo, protože se v nich jen vařilo a spalo. Nová stavba je svou podstatou dům k trvalému bydlení, které chce být s přírodou spojeno jen vizuálně. U trampských chat se žilo venku a společně, nová stavba si venek vtahuje dovnitř do soukromí. Je vidět, jak se změna životního stylu propisuje i do architektury. A vlastně i do názvosloví - dnešní legislativa místo chata užívá termín stavba pro individuální rekreaci a je to fét, tohle už není chata. Zajímalo by mě, jak je tato stavba zabezpečena, protože není vidět, že by měla okenice. Kromě toho to na fotografiích vypadá, jako by bylo vidět skrz ni - jak to tedy asi vnímají ptáci?
14. 11. 2023 21:02:30
Re: Lesní chata u Prahy
Na jednom ze snímků je jasně vidět rozdíl mezi tradiční chatou vycházející z trampských tradic a současnou moderní takychatou. Nejzřetelnější je to u oken. Dřív se chaty stavěly s malými okny, jen aby se v nich udrželo teplo, protože se v nich jen vařilo a spalo. Nová stavba je svou podstatou dům k trvalému bydlení, které chce být s přírodou spojeno jen vizuálně. U trampských chat se žilo venku a společně, nová stavba si venek vtahuje dovnitř do soukromí. Je vidět, jak se změna životního stylu propisuje i do architektury. A vlastně i do názvosloví - dnešní legislativa místo chata užívá termín stavba pro individuální rekreaci a je to fét, tohle už není chata. Zajímalo by mě, jak je tato stavba zabezpečena, protože není vidět, že by měla okenice. Kromě toho to na fotografiích vypadá, jako by bylo vidět skrz ni - jak to tedy asi vnímají ptáci?
10. 11. 2023 16:17:42
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Z překlenovaného průtahu stávající silnice I/35 městem odpadne už brzy podstatná část zátěže z tranzitní dopravy po zprovoznění dálnice D 35. I tak je ale dobře, že se dá překonat mimoúrovňově.
10. 11. 2023 15:43:58
Re: Smetanova lávka v Litomyšli
velmi pekne, chlapci.
2. 11. 2023 14:27:57
Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní
Dobrá GPA, ale co není dobré, je přemíra, přehršel cen a ocenění! Architektura je tu především pro lidi, t.j. uživatele architektury. Není tady pro ocenění. GPA by velice slušelo, kdyby se z cenami šetřilo a GRAND PRIX je vlastě JEDNA...ne........X. To je můj osobní poznatek, jako sedmiletého předsedy OA, který pořádal GPA taky v NG Veletržní.
2. 11. 2023 14:20:53
Re: Vršovická dvojčata
Super, má to ohromnou DUŠI i TĚLO.