Lávka pro pěší Plzeň-Koterov
(10. 5. 2022) SUDOP Praha
Lávka pro pěší Plzeň-Koterov
Novostavba lávky pro pěší a
cyklisty zajišťuje mimoúrovňový bezbariérový přístup mezi ulicí K Dráze (Plzeň-Bručná)
a ulicí Na Lipce (Plzeň-Koterov), čímž vzniká bezpečnější způsob jak pro
přecházení čtyřproudové silnice, tak pro přecházení
sousedících čtyř železničních kolejí. Dílo je součástí modernizace plzeňského
železničního uzlu. Cílem stavby bylo zvýšení traťové rychlosti, zvýšení
bezpečnosti provozu, zajištění spolehlivého provozu, zmírnění vlivu
nepravidelností v dopravě modernizací traťového zabezpečovacího zařízení a tím
zvýšení kvality železniční dopravní cesty.
Technické informace
V rámci stavby „Uzel Plzeň, 5. stavba - Lobzy - Koterov“ byl vznesen požadavek na zrušení stávajícího železničního přechodu přes trať České Budějovice – Plzeň a úrovňového přechodu přes dálniční přivaděč I/20. Mimoúrovňové bezbariérové spojení mezi ulicemi K Dráze a Na Lipce bylo navrženo v podobě nové lávky pro pěší, zavěšené spojité konstrukce o 2 polích se středovým pylonem tvaru H umístěným mezi silnicí I/20 a dvoukolejnou železniční tratí. Tento stavební objekt byl spoluinvesticí Správy železnic, s.o. a Magistrátu města Plzně.
Nosná konstrukce je ocelová trámová s komorovým průřezem. Je rozdělena na dvě části: zavěšenou konstrukci o rozpětí 39,5 m + 38,15 m a půdorysně zakřivenou přístupovou rampu jako spojitý osmipolový nosník o rozpětí 8 m + 6x10 m + 8 m. Na lávku bylo v pozdější fázi projektové přípravy doplněno schodiště jako samostatný objekt uložený na konzoly středového pylonu.
Spodní stavbu tvoří dvě železobetonové opěry s rovnoběžnými křídly, železobetonový pilíř na styku obou nosných konstrukcí, ocelový pylon a ocelové stojky spojitého nosníku. Projektantem stavby je SUDOP Praha, a.s.
Výstavba lávky probíhala celou stavební sezonu od března do října 2021, zhotovitelem stavby byl Metrostav a.s., výrobu OK včetně montáže, osazení a výrobní dokumentace zajišťovala firma Excon, a.s. Realizace stavby probíhala ve značně stísněných podmínkách, při zachování provozu dálničního přivaděče a železničního provozu. Během výstavby bylo nutné po celou dobu ponechat pro veřejnost otevřené stávající přechody, které se nacházely v prostoru staveniště, a tedy i v blízkosti mechanizace, jeřábů a dílců ocelové konstrukce lávky během předmontážních prací. Stavba byla mediálně sledovaná veřejností především v souvislosti s architektonickým pojetím objektu, svým umístěním v intravilánu města Plzně a dopravními omezeními na dálničním přivaděči.
Výstavba lávky byla limitována nepříznivou pandemickou situací, v předstihu zajištěnými nepřetržitými výlukami trati České Budějovice-Plzeň a dopravně inženýrskými opatřeními na silnici I/20, která bylo nutno koordinovat s dalšími souběžnými dopravními stavbami města Plzně.
Autorská zpráva, redakčně upraveno
Projektant: Ing. Petr Šetřil (SUDOP PRAHA a.s.)
Architekt: Ing. arch. Tomáš Pechman (SUDOP PRAHA a.s.)
Generální dodavatel: Metrostav a.s., divize 5
Dodavatel OK lávky + VD OK: EXCON, a.s.
Výroba nosné OK lávky: EXCON, a.s.
Výroba OK vybavení lávky: SEMPRA PRAHA a.s., závod Děčín
Aplikace PKO lávky: Metalkov spol. s r.o., IZOSTAV Industry s.r.o.
Montáž OK lávky: EXCON, MONTIS BAU s.r.o.
Základní informace o objektu
Kategorie
Doprava/infrastruktura
Dokončení
2021
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

26. 5. 2022 11:15:31
Re: Anna Švarc je architektkou metra
gratuluji a přeji mnoho zdaru. . komunální politici uchvátili rozhodování o uměleckých děl na metru do svých ukou..pomocí pavučin administrativních předpisů dusí argumentaci autorů.
26. 5. 2022 10:57:54
Re: Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Gro...
Přesně, to je nejhorší a také se toho obávám. Vůbec nechápu, jak člověk, který se nezabývá rozvojem území, nemá umělecké a vizuální cítění, prostě je to nějaký laik, může takto rozhodovat o tom, co je důležité pro lidi a město a co ne. Hřib je pro mne naprosto fantastický primátor. Je mladej, má rozhled, dá na rady skutečných odborníků, je kreativní a vypadá dobře.
24. 5. 2022 22:16:44
Re: Dveře IDEA od JAP FUTURE: V jednoduchosti je krása
Zde je dobrá ukázka, jak napsat o zcela obyčejném výtvoru, který nic nového nepřináší, celých 25 řádků. Nazval bych to prázdné věty v květnatém stylu, ale bez smyslu.
23. 5. 2022 10:40:23
Re: Koncept řetězové výstavby
Pan architekt Mareš již dlouhé roky trpí jakousi potřebou poučovat své profesní kolegy , jak se mají navrhovat a stavět domy . Osobně stále čekám , kdy Ateliér k světu naprojektuje , povolí a realizuje v Plzni nějaký kloudný dům , který by byl trochu ,,k světu" , něco , čím by obohatil soudobou plzeňskou architekturu . Teď tedy rozšířil svůj zájem i o urbanismus a přichází s myšlenkou řetězové výstavby , konceptem , který si cení až tak vysoko, že je chráněn průmyslovým vzorem.... Škoda, že architekti , kteří umí, mlčí.
21. 5. 2022 09:33:43
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Jen doufejme, že se nenajde zase nějaký vlivný laik, který ten projekt zabije, jako knihovnu od Kaplického zabil Klaus a po něm ostudně i tehdejší primátor.
19. 5. 2022 17:51:19
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Někde jsem zahlédla i schémata přeložek dopravy. Škoda, že jste je sem také nedali, když už se zmiňujete o komplexním řešení území.
19. 5. 2022 17:49:09
Re: Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Gro...
Jen to použití venkovních ramp. Ale tohle je mnohem rozevlátější (a mně se to taky víc líbí).
19. 5. 2022 17:11:56
Re: Nový Hlavák
Je to možná detail, ale když jsem před časem musela procházet od Sherwoodu k nástupištím, tak mi chybělo, že v dlažbě odbavovací haly nejsou vyznačeny hlavní průchody, vč. směrovek nejen nad vstupy, ale i nad kříženími. Mohlo (a z psychologického hlediska mělo) by to fungovat jako chodníky mezi prostory čekáren a pokladen nebo prodejních ploch. Takhle mi to přišlo, že se navzájem pletou lidi, kteří někam jdou, mezi těmi, kteří tam jen jsou. Předpokládám, že na jasně (např. barevně, materiálově) odlišeném "chodníku" by mohlo těch čekajících ubýt. Věřím, že řada z nich to dělá nechtěně, protože prostě neví, kam si stoupnout, kudy jít. Např. není šťastné řešení, umístit informace o odjezdech přímo nad takovýto "chodník", aby se tam kvůli nim cestující zastavovali. Tam patří jen výrazná směrovka k informacím a pod informacemi prostor pro ty, co se zastaví (často i s kufry). Omlouvám se, že jsem se tak rozepsala, možná tam směrovky už jsou, ale tenkrát mi ta jednolitá podlaha, na které se bez ladu a skladu sem tam něco vyskytovalo, přišla nedomyšlená.
19. 5. 2022 14:46:37
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Nepříde Vám to hodně podobné Opery v Oslu od Snohetta?
17. 5. 2022 14:38:55
Re: Knihovna Petra Hájka
Dobrý den,na první pohled až nepřátelské k člověku...vězeňská atmosféra....přeju ať je to jen na fotce a nikoliv ve skutečnosti
11. 5. 2022 20:57:09
Re: Re: Koncept řetězové výstavby.
Přesně tohle mě napadlo taky.
11. 5. 2022 20:53:50
Re: Studenti navrhli nové využití Strahovského stadionu
Kotviště vzducholodí, to je přece úžasný nápad.
8. 5. 2022 20:56:33
Re: Koncept řetězové výstavby
Souhlsím s předchozími. Urbanismus -kromě zahrádek, mj. velmi připomíná koncepci koncentračních táborů, + většího tábora v Letech. Náves, občanská vybavenost =absence. Obyvatelé rozeznají domy jen podle čísla.
5. 5. 2022 20:29:12
Re: Koncept řetězové výstavby
Přidávám se k předchozím hodnocením. Ten koncept je neuvěřitelně pomýlený. Ani vesnice, ani město, nuda stále stejných uniformních domů se stále stejnými k ničemu nepoužitelnými předzahrádkami, tedy použitelnými jen jako parkoviště. O tom, že v prostředí by se měli mít možnost pohybovat lidé, o tom není ani zmínka. Baťovské domečky proti tomu jsou ukázkou promyšlené architektury. Takovýchto kobercových náletů nudných domů už je v této zemi snad dost, nemusí přibývat další. Má-li celek působit harmonicky, tak to, co představují vizualizace, má k harmonickému prostředí hodně daleko. Prostě špatně je to celé od počátku. Možná to má výhody pro stavební firmu či pro developera, Ale architektura to není.
5. 5. 2022 18:30:32
Re: Koncept řetězové výstavby
stejné a nic nového jako před x lety v Anglii
5. 5. 2022 17:11:05
Re: Koncept řetězové výstavby - nuda bez kapky kreativity
Souhlasím s předchozím kritickým hodnocením uniformity celku. Nějak mi to mentálně připomíná urbanismus panelové výstavby podle co nejdelších jeřábových drah z konce reálného socializmu.
5. 5. 2022 15:36:24
Re: Koncept řetězové výstavby
Nelíbí. Příliš se drží uniformity.
29. 4. 2022 15:40:51
Re: Re: Stodola Loubí.
Ale aspoň je to střecha s přesahem a stodola má dvoje vrata. Tak když spadne lavina na jedné straně, tak nejspíš na druhé netaje. A kdyby ano, tak je to přece rekreační objekt a zůstane se vevnitř :-) Mě spíš napadlo, že posuvná vrata na stodolách měla dost výhod.
29. 4. 2022 15:10:48
Re: Architektura jako věc veřejná: Městští architekti, městské a...
Městští architekti/architektky mají maximálně takový vliv, jaký má město. To znamená, že v územním plánování mohou mít vliv na zastupitelstvo a v řízeních stavebních úřadů maximálně jednat za město jako účastníka řízení - a bez změny postavení obcí z účastníka na dotčený orgán se nic nezmění. Mimochodem, proto také nedává smysl, proč se starostové tak brání vzniku centrálního stavebního úřadu - jak mohou tvrdit, že by přišli o vliv, když na druhou stranu tvrdí, že přece podle zákona žádný nemají, že systémová podjatost neexistuje? Proč se raději nechtějí stát dotčeným orgánem? A tím by mohla vzniknout i část pracovní náplně městských architektek a architektů.
28. 4. 2022 15:50:14
Re: Re: Stodola Loubí.
Řekl bych, že stodola včetně krovu už na místě v dlouhodobém horizontu úspěšně stojí.