Technické informace
V rámci stavby „Uzel Plzeň, 5. stavba – Lobzy – Koterov“ byl vznesen požadavek na zrušení stávajícího železničního přechodu přes trať České Budějovice – Plzeň a úrovňového přechodu přes dálniční přivaděč I/20. Mimoúrovňové bezbariérové spojení mezi ulicemi K Dráze a Na Lipce bylo navrženo v podobě nové lávky pro pěší, zavěšené spojité konstrukce o 2 polích se středovým pylonem tvaru H umístěným mezi silnicí I/20 a dvoukolejnou železniční tratí. Tento stavební objekt byl spoluinvesticí Správy železnic, s.o. a Magistrátu města Plzně.
Nosná konstrukce je ocelová trámová s komorovým průřezem. Je rozdělena na dvě části: zavěšenou konstrukci o rozpětí 39,5 m + 38,15 m a půdorysně zakřivenou přístupovou rampu jako spojitý osmipolový nosník o rozpětí 8 m + 6×10 m + 8 m. Na lávku bylo v pozdější fázi projektové přípravy doplněno schodiště jako samostatný objekt uložený na konzoly středového pylonu.
Spodní stavbu tvoří dvě železobetonové opěry s rovnoběžnými křídly, železobetonový pilíř na styku obou nosných konstrukcí, ocelový pylon a ocelové stojky spojitého nosníku. Projektantem stavby je SUDOP Praha, a.s.
Výstavba lávky probíhala celou stavební sezonu od března do října 2021, zhotovitelem stavby byl Metrostav a.s., výrobu OK včetně montáže, osazení a výrobní dokumentace zajišťovala firma Excon, a.s. Realizace stavby probíhala ve značně stísněných podmínkách, při zachování provozu dálničního přivaděče a železničního provozu. Během výstavby bylo nutné po celou dobu ponechat pro veřejnost otevřené stávající přechody, které se nacházely v prostoru staveniště, a tedy i v blízkosti mechanizace, jeřábů a dílců ocelové konstrukce lávky během předmontážních prací. Stavba byla mediálně sledovaná veřejností především v souvislosti s architektonickým pojetím objektu, svým umístěním v intravilánu města Plzně a dopravními omezeními na dálničním přivaděči.
Výstavba lávky byla limitována nepříznivou pandemickou situací, v předstihu zajištěnými nepřetržitými výlukami trati České Budějovice-Plzeň a dopravně inženýrskými opatřeními na silnici I/20, která bylo nutno koordinovat s dalšími souběžnými dopravními stavbami města Plzně.
Statickou a dynamickou zatěžovací zkoušku včetně vyhodnocení
provedla Fakulta stavební ČVUT, Praha. Na základě jejich výsledků byla nová lávka
pro pěší uvedena do provozu ve stanoveném termínu a předána do majetku a
užívání městu Plzeň na přelomu září a října 2021.
Autorská zpráva, redakčně upraveno
Autorská zpráva, redakčně upraveno
Fotografie: město Plzeň
Projektant: Ing. Petr Šetřil (SUDOP PRAHA a.s.)
Architekt: Ing. arch. Tomáš Pechman (SUDOP PRAHA a.s.)
Projektant: Ing. Petr Šetřil (SUDOP PRAHA a.s.)
Architekt: Ing. arch. Tomáš Pechman (SUDOP PRAHA a.s.)
TDI, autor textu: Ing. Pavla Fialová
Investor: Správa železnic, s.o., Statutární město
Plzeň, Ředitelství silnic a dálnic ČR
Přípravná dokumentace a projekt: SUDOP PRAHA, a.s.
Generální dodavatel: Metrostav a.s., divize 5
Dodavatel OK lávky + VD OK: EXCON, a.s.
Výroba nosné OK lávky: EXCON, a.s.
Výroba OK vybavení lávky: SEMPRA PRAHA a.s., závod Děčín
Aplikace PKO lávky: Metalkov spol. s r.o., IZOSTAV Industry s.r.o.
Montáž OK lávky: EXCON, MONTIS BAU s.r.o.
Generální dodavatel: Metrostav a.s., divize 5
Dodavatel OK lávky + VD OK: EXCON, a.s.
Výroba nosné OK lávky: EXCON, a.s.
Výroba OK vybavení lávky: SEMPRA PRAHA a.s., závod Děčín
Aplikace PKO lávky: Metalkov spol. s r.o., IZOSTAV Industry s.r.o.
Montáž OK lávky: EXCON, MONTIS BAU s.r.o.
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…