Lávka v Čelákovicích získala ocenění Amerického betonářského institutu

V pondělí 9. listopadu byly uděleny každoroční ceny Amerického betonářského institutu (ACI) v rámci soutěže ACI Excellence Awards 2015. V coloradském Denveru převzali ocenění z rukou prezidentky ACI Sharon L. Wood i zástupci města Čelákovic a projektové společnosti Pontex za vynikající a inovativní provedení stavby bezbariérové lávky přes Labe v Čelákovicích. Zavěšená lávka v Čelákovicích má největší pole v České republice.

Výstavba lávky byla zahájena v listopadu 2012 a dokončena v dubnu 2014. Jde o první realizovanou stavbu v České republice, při které byl využit beton velmi vysokých pevností (UHPC) s rozptýlenou drátkovou výztuží. Druh betonu UHPC C130/150 byl vyvinut společnostmi Metrostav & TBG z místních materiálů na základě rozsáhlého výzkumu podpořeného z národních zdrojů Technologické agentury ČR a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

„Přestože je tento materiál značně dražší než běžný beton, u lehkých konstrukcí o velkém rozpětí jsou vyšší náklady kompenzovány úsporami na závěsech, pylonech a zakládání. Celkové náklady na výstavbu lávky dosáhly 40 milionů korun, z nichž 10 milionů činila dotace Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl starosta města Čelákovic Ing. Josef Pátek (ODS).

Lávka propojující levý břeh Labe s rekreační oblastí Grado, a obcí Káraný slouží chodcům a cyklistům a ve výjimečných případech ji mohou využívat i vozidla integrovaného záchranného systému s hmotností do 3,5 tuny. „Ocenění čelákovické lávky 1. místem v kategorii Infrastruktura v celosvětové soutěži ACI je pro společnost Pontex největším úspěchem v celé historii firmy,“ konstatoval s potěšením její jednatel Ing. Milan Kalný.

Při výstavbě lávky byly zohledněny principy udržitelného rozvoje. Na použitý materiál byly kladeny tři základní požadavky – vysoká kvalita, trvanlivost více než 100 let a nízké náklady na údržbu. Tyto nároky se podařilo splnit zhotoviteli stavby, kterým byla společnost Metrostav. Lávka překonává prostor záplavového území a koryta řeky Labe s plavebním profilem v rovinatém území Polabí. Lávka má zavěšenou nosnou konstrukci osově symetrickou s dvojicí pylonů a rozpětím 156 m, celková délka mostu je 254 m.

Bližší informace o projektu „Cyklistická stezka přes Labe v Čelákovicích“ a výstavbě lávky jsou k dispozici na internetových stránkách města ZDE.
zdroj: celakovice.cz

Doplněno Stavbaweb:
Stavba také získala prestižní ocenění Česká dopravní stavba roku 2014.

Ultravysokohodnotný beton, označovaný zkratkou UHPC (ultra-high performance concrete), je jednou z největších výzev moderní technologie betonu po celém světě. Za UHPC se většinou považuje beton s válcovou pevností vyšší než 150 MPa s uvažovanou životností přes 200 let v nejnáročnějších podmínkách. TBG Metrostav dokáže tento beton po dlouhém vývoji vyrobit a dodat na staveniště ve formě transportbetonu. Za UHPC se většinou považuje beton s válcovou pevností vyšší než 150 MPa s uvažovanou životností přes 200 let v nejnáročnějších podmínkách. TBG Metrostav dokáže tento beton po dlouhém vývoji vyrobit a dodat na staveniště ve formě transportbetonu.
Více informací o UHPC najdete zde: TOPCRETE 20.10.2015
Fotografie z výstavby lávky najdete ZDE.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*