Lávka v Hlásné Třebani
Hlásná Třebaň
(30. 1. 2019) Výsledky architektonické soutěže
Lávka v Hlásné Třebani
Vyhlašovatelem soutěže na zpracování
architektonického a konstrukčního návrhu na novou pěší a cyklistickou lávku
přes Berounku je obec Hlásná Třebaň. Nezávislá část poroty byla složena z
architektů a odborníků na mostní konstrukce: prof. Ing. arch. Mirko Bauma, Ing.
akad. arch. Jana Šépky, Ing. Milana Komínka. Ing arch. Tomáše Pavlase a Dr.
Ing. Petra Vítka. Organizátorkou soutěže byla Ing. arch. Zuzana Kučerová. V
soutěži byly ze sedmi návrhů vybrány tři oceněné.
Hlásná Třebaň se nachází na levém břehu
řeky Berounky, na druhém břehu leží její sesterská vesnice Zadní Třebaň. Obce
propojuje pěší lávka z roku 1960. Vinou špatné údržby a několika povodní je ve velmi
špatném technickém stavu a bude nutné ji v nejbližší době nahradit. Lávka je
důležitá především pro obyvatele Hlásné Třebaně, protože ji spojuje s nádražím,
které mnozí využívají pro každodenní cesty do práce nebo do školy. Každý den
zde projde mnoho místních, ale i turistů, které zlákala návštěva okolní krajiny
náležící z velké části do CHKO Český kras. Po lávce vede i frekventovaná
cyklostezka z Prahy do Karlštejna. Je to největší stavba Hlásné Třebaně, která
má na tvář obce i okolní krajiny nezpochybnitelný vliv.
První cena: kancelář Stráský, Hustý a partneři, s.r.o.
Na návrhu porota ocenila především
geometrickou eleganci konstrukce, která souzní s okolní krajinou.
Z autorské zprávy: Lávku tvoří dva velmi ploché, vně
skloněné oblouky, které podporují ocelobetonovou mostovku. Konstrukce tvoří
samokotvený systém, ve kterém je podstatná část obloukové síly zachycena kabely
kotvenými v krajních opěrách opřených o patky oblouků. Vytváří se tak
integrovaný konstrukční systém bez ložisek a dilatačních závěrů. Převáděné plynové
potrubí je integrováno do konstrukce. Mostovka vede v proměnném podélném sklonu
tak, aby chodci při zachování požadovaného průplavního profilu mohli co
nejpohodlněji přejít přes řeku. Proto jsou oblouky ve středu lávky situovány ne
pod, ale po stranách mostovky. Protože vodorovná vzdálenost oblouků je
proměnná, je možné ve středu lávky mostovku přirozeně rozšířit, a tak zde
vytvořit prostor pro zastavení a setkání. Horní povrh oblouků je maximálně 700
mm nad chodníkem, proto oblouky nebrání volnému výhledu na okolí dospělým i
dětem. Popsané uspořádání zvýrazňuje čistý tvar oblouků, nenásilně navazuje na
okolí a nevytváří v krajině dominantu.
Hodnocení poroty: Návrh nadstandardně splnil podmínky
zadání. Porota oceňuje zdařilé řešení konstrukce jak z hlediska statického, tak
i dynamického. Příznivě působí překlenutí řeky jedním polem bez mezilehlých
podpěr. Zvolená koncepce průniku oblouku a mostovky je silným tématem
zaručujícím jak čitelnost koncepce, tak i její estetické vnímání. Lávka působí
v krajině zcela přirozeným dojmem a svou elegancí umocňuje krásu prostředí.
Lávka je realizovatelná, montáž jednotlivých
dílů by mohla probíhat pomocí kabelového jeřábu. Tím by se vyřešila komplikovaná
situace ve stíněných poměrech lokality. Řešení dává předpoklad k finanční
efektivitě stavby z hlediska jejího celoživotního cyklu. Integrovaná konstrukce minimalizuje nároky na
údržbu.
Druhá cena: Ehl & Koumar architekti s.r.o.
Porota ocenila lehkost a transparentnost
navržené obloukové konstrukce.
Z autorské zprávy: Do malebného údolí Berounky
navrhujeme lávku jednoduchého tvaru a subtilní konstrukce. Nízký ocelový oblouk
překlenuje celou šířku řeky. Půdorysně posunujeme lávku dále od nádraží, aby
vedla v přímé linii na břeh Hlásné Třebáně a uvolnila zde prostor pro
krátkodobé parkování a bezkolizní nástup na lávku.
Konstrukční systém hlavního pole lávky rozpětí
105 m tvoří dvojice ocelových oblouků s táhlem tvořeným podélným ocelovým
nosníkem a předpjatou betonovou deskou. Mostovka je zavěšena pomocí síťovitě
uspořádaných závěsů z nerezových tyčí. Zábradlí tvoří nerezová sítí s madlem s
integrovaným osvětlením.
Jednoduchému vzhledu odpovídá barevné řešení s
mostovkou v přirozeném odstínu betonu s pochozí vrstvou s šedého asfaltu a
šedým nátěrem ocelových oblouků, které doplňují subtilní nerezové prvky závěsů
a sítě zábradlí. Na obou předpolích je lávka doplněna pobytovými prvky. Stávající lávka zůstane v provozu po celou
dobu výstavby.
Hodnocení poroty: Vodní tok překlenuje dvojice oblouků
se síťovou výplní a táhlem uloženým v betonové mostovce. Síťový oblouk při své
subtilnosti vyniká příznivými statickými a dynamickými parametry. Příznivě
působí překlenutí řeky jedním polem bez mezilehlých podpěr. Volba síťové výplně
zaručuje maximální transparenci konstrukce a její lehké a esteticky působivé
začlenění do okolí.
Postup výstavby – nejprve se vybuduje mostovka
uložená na pomocných podporách a poté oblouk se síťovou výplní, což respektuje
omezené prostorové možnosti staveniště. Zvolená koncepce nabízí osvědčený
konstrukční princip se standardními nároky na údržbu a provoz.
Třetí snížená cena: Sdružení Pontex & Atelier 6
Porota ocenila zajímavé konstrukční řešení,
které kombinuje více materiálů.
Z autorské zprávy: Lávka nechává vyniknout krásu přírody
a překlenuje řeku jedním obloukem, bez konstruce nad mostovkou a s pilíři těsně
u břehů mimo hlavní řečiště. Umístěna je mimo stávající lávku tak, aby mohla
být využívána po dobu realizace. Nástup tvoří, kromě parkování K+R, zejména
veřejný prostor s možností setkání či posezení - kamenná dlažba, stromy, lavice
a stůl, schody do vody.
Jedná se o třípolový rámový integrovaný most
(bez ložisek a dilatací) s mostovkou parapetního průřezu a rozpětím hlavního
pole 93 m. Jeho střední část délky 60 m tvoří dva ocelové nosníky s dolní
spřaženou železobetonovou deskou, které jsou vynášeny na předpjatých konzolách
integrovaných do krajních polí lávky tvořených tuhým uzavřeným rámem. Ocelové
nosníky střední části mostu mají příhradové stojiny ze zdánlivě náhodně
uspořádaných prutů, které v součtu poskytují dostatečnou únosnost a tuhost. Z pohledu
uživatelů lávky jsou však průhledné a působí tak jako pouhé zábradlí.
Hodnocení poroty: Hybridní konstrukce lávky sestává z
mohutných betonových rámových opěr s předpjatými konzolami, mezi něž je vloženo
ocelové pole, tvořené mostovkou se zcela nestandardními ocelovými parapetními
nosníky. Lávka tvoří integrovaný konstrukční systém bez ložisek a dilatačních
závěrů. V principu správné konstrukční řešení působí v určitých aspektech
sporně. Porota se neshodla na hodnotě estetického ztvárnění celku. Kontroverzně
diskutovala působení mohutnosti nábřežních podpěr, jejich tvarování a
nestandardní řešení mezilehlého pole. Integrovaná konstrukce sice minimalizuje
do určité míry nároky na údržbu, které naopak navyšuje náročnější údržba
mezilehlého pole. Vedení plynovodu v drážce betonové mostovky porota nepovažuje
za příliš šťastné.
Postup výstavby: nejprve by se
vybudovaly betonové konzoly na pevné skruži, pak by následoval výsuv ocelové
konstrukce z levobřežní opěry s následným spuštěním do konečné polohy.
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

1. 12. 2023 15:20:28
Rýchla služba financovania do 48 hodín.
PŮJČKA PRO KAŽDÉHO V ČR\nNabízíme vám půjčky s velmi flexibilními podmínkami, naše úrokové sazby se liší v závislosti na požadované částce a době splatnosti. Naše ceny jsou relativně nízké a liší se o 3%. Sami si zvolíte množství a dobu trvání, které nejlépe vyhovují vaší situaci. S osobní půjčkou si můžete půjčit částku od 20 000 do 50 000 000 Kč na dobu 12 až 240 měsíců.\n- Finanční pomoc,\n- okamžitá půjčka,\n- nebankovní půjčka,\nKontakt s\nE-mail:::::::jaroslavatrnkova848@gmail.com
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.
14. 11. 2023 21:04:41
Re: Re: Lesní chata u Prahy.
Omluvte. prosím, opakovaný příspěvek, nebylo to úmyslně. Nějak jsem si nerozuměla s počítačem.
14. 11. 2023 21:02:50
Re: Lesní chata u Prahy
Na jednom ze snímků je jasně vidět rozdíl mezi tradiční chatou vycházející z trampských tradic a současnou moderní takychatou. Nejzřetelnější je to u oken. Dřív se chaty stavěly s malými okny, jen aby se v nich udrželo teplo, protože se v nich jen vařilo a spalo. Nová stavba je svou podstatou dům k trvalému bydlení, které chce být s přírodou spojeno jen vizuálně. U trampských chat se žilo venku a společně, nová stavba si venek vtahuje dovnitř do soukromí. Je vidět, jak se změna životního stylu propisuje i do architektury. A vlastně i do názvosloví - dnešní legislativa místo chata užívá termín stavba pro individuální rekreaci a je to fét, tohle už není chata. Zajímalo by mě, jak je tato stavba zabezpečena, protože není vidět, že by měla okenice. Kromě toho to na fotografiích vypadá, jako by bylo vidět skrz ni - jak to tedy asi vnímají ptáci?
14. 11. 2023 21:02:30
Re: Lesní chata u Prahy
Na jednom ze snímků je jasně vidět rozdíl mezi tradiční chatou vycházející z trampských tradic a současnou moderní takychatou. Nejzřetelnější je to u oken. Dřív se chaty stavěly s malými okny, jen aby se v nich udrželo teplo, protože se v nich jen vařilo a spalo. Nová stavba je svou podstatou dům k trvalému bydlení, které chce být s přírodou spojeno jen vizuálně. U trampských chat se žilo venku a společně, nová stavba si venek vtahuje dovnitř do soukromí. Je vidět, jak se změna životního stylu propisuje i do architektury. A vlastně i do názvosloví - dnešní legislativa místo chata užívá termín stavba pro individuální rekreaci a je to fét, tohle už není chata. Zajímalo by mě, jak je tato stavba zabezpečena, protože není vidět, že by měla okenice. Kromě toho to na fotografiích vypadá, jako by bylo vidět skrz ni - jak to tedy asi vnímají ptáci?
10. 11. 2023 16:17:42
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Z překlenovaného průtahu stávající silnice I/35 městem odpadne už brzy podstatná část zátěže z tranzitní dopravy po zprovoznění dálnice D 35. I tak je ale dobře, že se dá překonat mimoúrovňově.
10. 11. 2023 15:43:58
Re: Smetanova lávka v Litomyšli
velmi pekne, chlapci.
2. 11. 2023 14:27:57
Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní
Dobrá GPA, ale co není dobré, je přemíra, přehršel cen a ocenění! Architektura je tu především pro lidi, t.j. uživatele architektury. Není tady pro ocenění. GPA by velice slušelo, kdyby se z cenami šetřilo a GRAND PRIX je vlastě JEDNA...ne........X. To je můj osobní poznatek, jako sedmiletého předsedy OA, který pořádal GPA taky v NG Veletržní.
2. 11. 2023 14:20:53
Re: Vršovická dvojčata
Super, má to ohromnou DUŠI i TĚLO.