Lávka v Sofii

České architektonické studio Boele zvítězilo v mezinárodní soutěži o návrh 300 metrů dlouhé lávky pro pěší v bulharské Sofii

Architektonická kancelář Boele zvítězila v otevřené anonymní mezinárodní soutěži na návrh nové lávky pro pěší v bulharské Sofii, jejíž výstavba je naplánována na konec roku 2023.

Ve spolupráci s mostními inženýry z berlínské kanceláře BuroHappold uspěli v konkurenci 21 dalších týmů z celé Evropy.

Vítězné studio Boele založili architekti Pavel Fajfr a Petr Šuma v roce 2021. Pro ateliér je to letos již druhé významné vítězství, krátce poté co jejich návrh zvítězil v mezinárodní soutěži na stanice lanovek a pylonů v Praze.

Soutěž na lávku pro pěší uspořádal odbor architektury a územního plánování města Sofie s cílem najít nejvhodnější způsob, jak propojit dvě části sofijského Jižního parku, které v současnosti rozděluje frekventovaná ulice Biala Čerkva. Park je důležitým prvkem sofijské krajiny pro rekreaci lidí i pro mikroklima města a má zásadní význam i z hlediska své funkce biokoridoru pro propojení flóry a fauny z pohoří Vitoša do centra Sofie. Očekává se, že po dokončení mostu vznikne souvislá pěší promenáda a cyklostezka po celé délce parku, vedoucí od Národního paláce kultury až k časti ‚Jižní park III’ – biologicky nejrozmanitější a nejoblíbenější části parku.

Předložené návrhy hodnotila mezinárodní porota, mezi jejichž členy byli například Jesper Dahl (vedoucí úřadu plánování v kodaňském Frederiksbergu), Milutin Folic (bývalý hlavní městský architekt a hlavní urbanista města Bělehradu) a Resul Emra Shaha (předseda istanbulské plánovací agentury).

Porota ocenila zejména to, jak elegantní, jednoduché a dobře zakomponované je řešení, které umožňuje nejen přecházení, ale i vytvoření nového zážitku ve městě (a z města).

Hlavní ambicí autorského týmu je vytvořit nerušené pěší a cyklistické propojení a zároveň minimalizovat dopady na flóru a faunu parku, které vznikají v průběhu výstavby.Navržený dlouhý zaoblený most se pohodlně zdvihá, aby překlenul požadovanou průjezdní výšku silnice Biala Čerkva. Ve své organické podobě se proplétá zelení parku, vyhýbá se místům s hustou vegetací nebo s cennými stromy, a zároveň křižuje řeku Perlovskou. Konstrukce také zprostředkuje nový zážitek pro přecházející – v nejvyšších částech most plyne mezi korunami stromů, čímž nabízí jedinečný pohled nejen na park, ale také nádherný výhled na horu Vitoša v blízkosti města Sofie. Mostovka má proměnlivou šířku a poskytuje prostory, kde se lidé mohou také zastavit, posedět a užít si tyto výhledy.

Navržený tvar lávky je inspirován svým přírodním prostředím a dále využívá šetrný přírodní konstrukční materiál (lepené lamelové dřevo). Zvolený materiál umožnuje využití lehčí mechanizace výstavby a omezuje dopad projektu na životní prostředí a jeho uhlíkovou stopu. Délka mostu je přibližně 325 m a jeho konstrukce je navržena jako spojitý nosník s rozpětím od 13 do 15 metrů. Šířka 450 mm vysoké mostovky se pohybuje od 4,5 m do 6,5 m a je rozdělena na 20-24 m dlouhé úseky, které jsou spojeny ocelovými spoji. Mostovka z lepeného lamelového dřeva je podepřena na šikmých ocelových sloupech, jejichž sklon má minimalizovat stopu v parku a zachovat maximální rozpětí 15 m každé sekce. Stabilitu mostu v podélném směru zajišťují dvojice vzájemně nakloněných podpěr.

Pozornost, která byla soutěži a jejím následným výsledkům věnována v místních médiích, odráží význam tohoto projektu a snahu veřejné správy realizovat v Sofii toto důležité spojení, které přinese městu a jeho obyvatelům novou hodnotu.

Citace:
Hlavní architekt projektu, Petr Šuma, jeden ze zakladatelů architektonické kanceláře Boele architekti, uvedl: „Věděli jsme, že náš návrh musí být pokorný a musí podpořit už tak krásný kontext, do kterého vstupujeme. Jižní park je pro Sofii klíčovou rekreační oblastí. Chtěli jsme proto přinést stavbu, která bude nejen jednoduchá a funkční, ale také plně v harmonii se svým okolím.“

„Mohu říci, že tato soutěž byla velmi kvalitní, a to jak z hlediska organizace, tak z hlediska předložených prací. Máme za sebou několik dní demokratických diskusí. A i když jsme se neshodli na všem, o čem jsme mluvili; shodli jsme se, že vítěz je nejlepším řešením pro město Sofii a její občany,“ řekl arch. Milotin Folic, bývalý hlavní městský architekt a hlavní urbanista města Bělehradu, Srbsko, a dodal: „Návrh je velmi jednoduchý, efektivní, neruší okolí, je velmi dobře začleněn kolem řeky, umožňuje nejen přechod, ale vytváří nový zážitek ve městě. Tímto návrhem se Sofie dostala na stejnou úroveň řešení veřejných prostranství jako Kodaň, Curych a další.“

Jesper Dahl, vedoucí plánování v kodaňském Frederiksbergu, v Dánsku, řekl: „Sofie je velmi krásné město. Po prohlídce parků jsem poznal věci, které máme v Kodani společné. Během naší návštěvy na místě a bylo zřejmé, že město potřebuje tyto zelené plochy propojit. Věřím, že jsme společně v porotě vybrali to nejkrásnější řešení, jak tyto parky propojit.“

Arch. Zdravko Zdravkov, hlavní architekt Sofijského magistrátu: „Zařazení architektů s mezinárodní autoritou do poroty, dává soutěži vysokou úroveň. Cílem soutěže je dosažení kvalitního městského prostředí a rozvoj města pro lidi.“

O projektu:
Adresa projektu: ulice „Biala Čerkva „, Sofie, Bulharsko
Zadavatel: město Sofie
Hodnota: odhadovaná hodnota 7 milionů Eur
Předpokládané zahájení výstavby: konec roku 2023 / začátek roku 2024
Architekt: Boele, www.boele.cz
Statický návrh: Buro Happold GmbH
Členové projekčního týmu: Petr Šuma, Pavel Fajfr, Alex Desov, Vitudanish Dara, Julia Karasinska (BH)
Vizualizace: 2Dr studio, Petr Kousal

Tisková zpráva

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*