Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží

Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží

(30. 11. 2011) Brno 29. listopadu (ČTK) - Kontroverzní záměr odsunu brněnského nádraží nabral další zpoždění. Brněnský magistrát dnes zrušil územní rozhodnutí na soubor staveb, který odsun zahrnuje, a věc vrátil stavebnímu úřadu Brno-střed k novému projednání. Magistrát rozhodoval o odvoláních lidí, firem i občanských sdružení proti záměru víc než rok. Své rozhodnutí zveřejnil dnes na úřední desce.

 
 
 
 

Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží

Brno 29. listopadu (ČTK) - Kontroverzní záměr odsunu brněnského nádraží nabral další zpoždění. Brněnský magistrát dnes zrušil územní rozhodnutí na soubor staveb, který odsun zahrnuje, a věc vrátil stavebnímu úřadu Brno-střed k novému projednání. Magistrát rozhodoval o odvoláních lidí, firem i občanských sdružení proti záměru víc než rok. Své rozhodnutí zveřejnil dnes na úřední desce.

Brněnské hlavní nádraží (zdroj: Wikipedie)
Magistrát zrušením územního rozhodnutí reagoval na červencové rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (NSS). Soud tehdy vyhověl kasační stížnosti Dětí Země. Spor se týkal výjimky ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných živočichů. Jihomoravský krajský úřad loni řízení o výjimce zastavil, protože dospěl k závěru, že zvláště chránění živočichové nebudou stavbou ohroženi. Podle NSS ale úředníci měli nějakým způsobem věcně rozhodnout, a nikoli jen řízení zastavit.

Děti Země pak doplnily na magistrátu své odvolání právě o závěr NSS. "Za daného stavu" podle magistrátu nezbylo než územní rozhodnutí zrušit, "neboť jeden za základních podkladů pro vydání rozhodnutí nebyl doložen".

Soubor staveb včetně odsunu nádraží přišel o druhé územní rozhodnutí po sobě, to první v roce 2008 zrušil soud. "Po třech letech jsme opět v bodu nula. Územní řízení se tak táhne bez pár dnů již šest let," uvedla dnes v tiskové zprávě občanská koalice Nádraží v centru. První žádost o vydání územního rozhodnutí podala Správa železniční dopravní cesty v prosinci 2005. Brno tak podle aktivistů ztratilo "byť jen teoretickou možnost získat na odsun peníze z Evropské unie".

Projekt takzvaného železničního uzlu Brno obsahuje víc než 1000 stavebních objektů a podle koalice Nádraží v centru jde o suverénně největší stavbu v ČR. Vyvolává kontroverze. Lidé v několik let starém referendu odsun nádraží z centra Brna odmítli.

Projekt má podporu radniční koalice složené z ČSSD a ODS. Vedení Brna záměr obhajuje s tím, že s ním počítá územní plán, je rozpracován a na jinou variantu přestavby brněnské železnice nesežene investor evropské peníze. Naopak kritici záměru mluví o opaku, podle nich podporu EU nikdy nezíská takto rozsáhlý záměr, který nemá podporu veřejnosti. Koalice Nádraží v centru v dnešní tiskové zprávě otevřeně mluví o chiméře. "Aby Brno v následujících deseti letech neupadlo do dopravního chaosu, neboť současný stav nádraží je velice nevyhovující, pokládáme za nutné začít okamžitě pracovat na detailech modernizace nádraží v centru," uvedla koalice.

Odsun má brněnské vlakové nádraží posunout asi o 700 metrů na jih, tedy dál od centra. Odpůrci projektu zdůrazňují, že dnes má nádraží unikátní polohu - na centrální náměstí Svobody je to odtud pět minut pěšky a v přestupním uzlu před nádražím má zastávku osm ze 13 tramvajových linek. Zastánci projektu naopak zdůrazňují, že nádraží dnes tvoří bariéru mezi centrem a takzvaným Jižním centrem - rozsáhlým rozvojovým areálem s nezastavěnými pozemky. Podle kritiků odsunu se však lokalita může rozvíjet i bez odsunu nádraží, jak ukazuje i obliba nákupního centra Vaňkovka.

Související články:

Odsun nádraží v Brně má územní rozhodnutí, lze se odvolat

21.7.2010

Lidé se mohou znova vyjadřovat k záměru odsunu brněnského nádraží

15.8.2011


Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz