Marie Davidová: O materiálové performanci masivního dřeva: Interaktivní systémy reagující na počasí
(24. 9. 2014) V době, kdy přírodních zdrojů stále ubývá, se obrací pozornost k obnovitelným materiálům a jejich efektivnímu využití při co nejmenší spotřebě energie. K takovýmto materiálům patří ve stavebnictví především dřevo. Můj výzkum se zaměřuje na interakci dřeva s relativní vlhkostí vzduchu a teplotou a na její aplikaci do performativních systémů.

Marie Davidová: O materiálové performanci masivního dřeva: Interaktivní systémy reagující na počasí
V době, kdy přírodních zdrojů stále ubývá, se obrací pozornost k obnovitelným materiálům a jejich efektivnímu využití při co nejmenší spotřebě energie. K takovýmto materiálům patří ve stavebnictví především dřevo. Můj výzkum se zaměřuje na interakci dřeva s relativní vlhkostí vzduchu a teplotou a na její aplikaci do performativních systémů.
Dřevo se bortí, tedy ohýbá, když sesychá a naopak srovnává, když bobtná. Tato vlastnost je v současnosti považována spíše za nevýhodu, současný výzkum ale poukazuje na to, že se dá využít v designu k našemu užitku. Následující popis tří zhotovených prototypů otevře tuto otázku.
Ray 2: Stěna reagující na své prostředí
Ray 2 je stěna větrající za suchého počasí a zavírající se za vlhka, kdy neumožňuje pronikání vlhkého vzduchu do konstrukce. Toto je zapříčiněno pláty dřeva v tangenciálním řezu, kdy vlivem různé hustoty vlákna vznikne žlabovitý tvar při vlivu nízké relativní vlhkosti vzduchu ve spolupráci s vysokou teplotou. Tohoto principu využívaly už tradiční norské fasády, takzvaným peřením. Můj výzkum posunul tento fenomén dále sledováním na vzorcích. Bylo vysledováno, že pláty řezané do tvaru trojúhelníku se bortí dvakrát více, než ty řezané do čtverce. U prken, využívaných v Norsku, je to ještě větší rozdíl.
Ray 2 – Simulace v Grasshopperu pro Rhino 5 (Davidová 2013)
Pro vývoj Ray 2 bylo zásadní, aby bylo umožněno přesahů, tak jako u peření. Tedy, když přijde přívalový déšť, aby do konstrukce nenapršelo dřív, než se stihne uzavřít. Toho bylo docíleno Hoadleyho demonstrací, že dřevo z centra kmene se bortí více než dřevo z jeho kraje. Kombinace levé a pravé strany desky pak umožnila větší otvory pro větrání.
Projekt byl nejprve nasimulován v Grasshopperu pro Rhino 5 podle dat z měřených vzorků. Po té byl zhotoven prototyp. Z prototypu bylo zřejmé, že větrání za sucha funguje tak, jak bylo předpokládáno, ale u zavíraní systému hrál roli fakt, že systém byl zhotoven ze syrového dřeva. Když je totiž dřevo řezané za příliš vysoké vlhkosti dřeva, srovnává se za příliš vysoké relativní vlhkosti vzduchu. V současnosti jsou měřeny vzorky, nařezané za různé vlhkosti dřeva a je nutné určit, kdy se desky srovnají za cca. 75% relativní vlhkosti vzduchu.
Ray 2 (Davidová 2013)
Tento výzkum je podporován Collaborative Collective a Defio, sro.
pareSITE – Möbius: The Envioronmental Summer Pavilion
Projekt pavilonů umožňuje sledování materiálové performance masivního dřeva ve větší komplexitě environmentálních podmínek. Projekt pareSITE byl prvním prototypem pavilonu, při příležitosti ateliérového kurzu vedeným na Architectural Institute in Prague a Lesnické a dřevařské fakultě na České zemědělské univerzitě v Praze pod mnou, Martinem Gsandtnerem a Martinem Šichmanem. Team měl rozdělen své role: Marie Davidová: materiálová performance masivního dřeva a vedoucí projektu, Martin Gsandtner: kódování v Grasshopperu pro Rhino 5 a Martin Šichman: konstrukce, spoje a realizace.
V tomto projektu bylo jak otestováno borcení v tangenciálním řezu, tak možnosti stavění konstukcí z torzních prvků.
pareSITE (foto: Zapletal 2013)
Vítězný koncept Yuliye Pozinich byl inspirován tvarem Möbiovy pásky. To zapříčinilo nemožnost užití rovných prken pro konstrukci. Ta byla tedy utvořena trojúhelníky z torzních prken.
Funkce pavilonu je nasávat vlhkost za noci, kdy je relativní vlhkost vzduchu vysoká a odpařovat ji za parných letních dnů. Trojúhelníkové destičky v tangenciálním řezu pak podporují cirkulaci vlhkého vzduchu. Pavilon tak zpříjemnil pobyt návštěvníkům reSITE Festivalu, k jehož příležitosti byl vystaven na Karlově náměstí.
Seznam studentů pracujících na projektu: Yuliya Pozynich, Jason nam, Alena Repina, Daria Chertkova, Yana Vaselinko, Mikkel Wennesland, Dan Merta, Daniela Kleiman, Liv Storla, David Lukas, Christopher Hansen, William Glass, Jiří Šmejkal, Milan Podlena, Josef Svoboda, Tomáš Pavelka, Miroslav Runštuk, Ladislav Rubáš, Radim Sýkora, Anna Srpová, Ivana Kubicová, Gabriela Smolíková, Karel Ptáček, Jan Matiáš, Tomáš Mišoň, Lukáš Růžička, Jan Hyk, Marian Loubal, Jan Dostál, František Juhász and Jakub Vykoukal
Tento projekt vznikl za podpory společností Skanska, Collaborative Collective, Eurodach, Lesy České republiky, reSITE, Fakulta lesnická a dřevařská na České zemědělské univerzitě, ARCHIP a Oximoron.
Loop: The Environmental Summer Pavilion 2
Druhý pavilon je výsledkem ateliérového kurzu vedeném na Fakultě umění a architektury na Technické univerzitě v Liberci a Lesnické a dřevařské fakultě na České zemědělské univerzitě v Praze pod mnou, Šimonem Prokopem a Martinem Klodou. Role byly rozděleny podobně: Marie Davidová: materiálová performance masivního dřeva a vedoucí projektu, Šimon Prokop: kódování v Grasshopperu pro Rhino 5 a Martin Kloda: konstrukce, spoje a realizace.
Vítězný projekt Antonína Hůly vycházel ze skládačky origami, vytvarované do elipsy.
Tento projekt posunul sledování cirkulace vzduchu ještě dál. Panely byly uspořádány do prostoru a byla využita možnost kombinace levé a pravé strany tangenciálně řezaných desek. Tento fakt a zároveň dynamický tvar konstrukce, podpořil proudění vlhkého a voňavého vzduchu, odpařujícího se z borového dřeva.
Pavilon posloužil festivalu EnviroCity, organizovaným Collaborative Collective, o.s. ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje Hlavního města Prahy a Landscape Festivalem. Jeho poutající program sestavila Michaela Kernová.
Seznam studentů pracujících na projektu: Alena Novotná, Anna Hrušová, Antonín Hůla, Barbora Slavíčková, Jakub Kopecký, Jiří Fáber, Jiří Pokorný, Petr Tůma, Tereza Jílková, Radim Sýkora, Eliška Antonyová, Tereza Lišková, Filip Janata, Tomáš Kytka, Marie Kortanová, Vojtěch Holeček, Martin Vaníček, Jakub Hlaváček a Petr Havelka
Tento projekt vznikl za laskavé podpory Collaborative Collective, Story Enso, Rothoblaas, Nářadí Bartoš, Eurodach, Fakulty lesnické a dřevařské na České zemědělské univerzitě, Fakulty umění a architektury na Technické univerzitě v Liberci, Lesů ČR a Nadace Proměny.
Závěr
V tomto projektu se zatím jedná o základní výzkum, který ale jasně vede k průmyslovému využití u interaktivních stěn.
Ray 2 vyžaduje další prototyp, který bude vycházet ze sledovaných vzorků a větší komplexity co do složení jakožto plnohodnotné stěny.
Sledování pavilonů pomohlo prozkoumat téma z větší komplexity, protože borcení dřeva ovlivňuje jak relativní vlhkost vzduchu, tak jeho teplota. Byly tedy vysledovány případy, kdy za stejné vlhkosti bylo vysledováno borcení v opačných směrech vzhledem orientaci ke světovým stranám.
Prostorová organizace a kombinace levé a pravé strany desek napomáhá větší cirkulaci vzduchu.
Marie Davidová
Doktorandka na FA ČVUT / členka Collaborative Collective
Fričova 7
12000 – Praha 2
marie.davidova@fa.cvut.cz
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

21. 2. 2021 20:32:57
Re: Petřínská rozhledna
Já jsem to nýtoval v roce 2000.
21. 2. 2021 19:46:51
Re: PROČ PODPOROVAT NADNÁRODNÍ MONOPOLY???.
Dobrý den, těší nás Váš zájem o přednášku. Uvědomujeme si, že ne všichni požívají sociální sítě, proto bude přednáška ke zhlédnutí také na našem kanálu youtube a později na našem webu: www.kruh.info. S pozdravem Kruh
21. 2. 2021 19:44:11
Re: Re: KRUH 2021: Dialogy na FB.
Dobrý den, těší nás Váš zájem o přednášku. Ta bude ke zpětnému zhlédnutí poté jak na našem kanálu youtube, tak na našem webu: www.kruh.info. S pozdravem Kruh
20. 2. 2021 21:46:49
Re: Obnova interiéru kostola Panny Márie Snežnej
Je úžasné, jak příjemně působí v klasické dispozici kostela pro nás nezvyklé čistě bílé provedení stěn a oken. Vyvolává to ve mně stejný pocit úžasu, jaký jsem měla kdysi dávno, když jsem jezdila s rodiči po vlastech českých a po spoustě klasických tmavých kostelů jsme vešli do jednoho, který byl také takhle světlý. Škoda, už nevím, kde to bylo.
20. 2. 2021 21:21:11
Re: Věčná loviště
Tak tenhle nápad se mi líbí. Jak nové využití bunkru, tak i ta zrcadlová stěna. Snad ujde pozornosti vandalů.
18. 2. 2021 23:57:03
PROČ PODPOROVAT NADNÁRODNÍ MONOPOLY???
Dobrý den, nemůžete přednášky vysílat prostřednictvím nějakého veřejně dostupného kanálu? Podpora internetových monopolů nedává smysl! VRAŤTE VEŘEJNÉMU PROSTORU, CO MU NÁLEŽÍ!!!
18. 2. 2021 18:13:06
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří.
18. 2. 2021 18:13:06
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří.
18. 2. 2021 18:07:07
Re: KRUH 2021: Dialogy na FB
Dobrý den. Nechci být na sociálních sítích. Ráda bych se zúčastnila vašich přednášek. Je to možné mimo FB? Děkuji. Kateřina Adámková , ing.arch. aka.architekt@gmail.com
18. 2. 2021 18:07:06
Re: KRUH 2021: Dialogy na FB
Dobrý den. Nechci být na sociálních sítích. Ráda bych se zúčastnila vašich přednášek. Je to možné mimo FB? Děkuji. Kateřina Adámková , ing.arch. aka.architekt@gmail.com
17. 2. 2021 09:22:57
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Ackoliv jsem se narodil "hned vedle" (na Stvanici) tak polohu uvazovane stavby povazuji za ponekud nestastnou. Je to jaksi bokem, jiz "mimo Prahu". Vyrustaje na Vinohradech, na Flore, moje maminka vzdy jela "dolu, do Prahy". Tady teda spise "pres most, do Prahy". Vsak take tam, hned za mostem a "uz v Praze" je a stale jeste od bolseviku zbouraneho nadrazi, nezacelena rana, vcetne te tam koncici"magistraly", volajici po zakryti. A nebo predmosti Stefanikova mostu, polohou odpovidajici Narodnimu divadlu. Take na "velmi stistnenem" staveniti (kdyby tam ten flicek dnes byl volny, tak by take nikoho nenapadlo tam stavet divadlo).
16. 2. 2021 18:21:49
Re: Villa Sophia
Paráda. Je fajn, že někdo, kdo má dost peněz, je vrazí do takové stavby.
16. 2. 2021 15:11:23
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Jak jsem již v roce 2017 poznamenal, výborný nápad. Voda je démon města a kolem je třeba soustřeďovat zajímavé stavby. Jenom se zase obávám systému a stylu soutěže!!! Příliš komplikované zadání, příliš věci, které se bude požadovat vyřešit najednou, příliš ,příliš, příliš všeho. Taková záležitost musí jednoznačně vyplynout z prostoru a hmoty a vztahů k okolí. To je vždy pro architekturu určující!
4. 2. 2021 14:19:55
Rozhledna pod kopcem
Proč je "vyhlídka" min. 40m pod vrcholem Holedné, přes který není vidět? Točité schody na takovou výšku bez mezipodesty nejsou pro každého, nehledě na to, že se na nich dost blbě vyhýbá :-/ Architektonické i konstrukční řešení jsou konvenční, prakticky bez nápadu. Díky za každou novou rozhlednu, ale tahle se mou nejoblíbenější určitě nestane.
3. 2. 2021 23:51:00
Re: RK 17
Milí přátelé v redakci, zkroťte si toho šotka v mapách. Tentokrát vám posadil dům na Karlův most. :-)
29. 1. 2021 18:41:57
Re: Chytremapy.cz nově ukazují rozsáhlé možnosti aplikace GisOnl...
Fakt pěkný. Má to jenom jednu malinkou chybku. Očekával bych, že podobná aplikace bude přístupná veřejně a zdarma pro celou republiku, například prostřednictvím portálu geoportal.gov.cz. Ten většinu uvedených funkcí sice nabízí, ale kombinace s "panoramou" či "streetview" a s dalšími informacemi o objektech či věcných břemenech tam chybí, zatímco zde to je skutečně vše. (Jistě, dalo by se pokračovat a mít na jednom místě ke všemu již publikovanému ještě např. podrobnou geologickou mapu ČR, která má zase svůj samostatný portál, a patrně by někoho napadly další mapové vrstvy, zrovna jsem si vzpomněl - máme další portál s historickými mapami, jojo....) Proč to píšu? Chápu, že Top Gis je komerční firma a že musí vydělávat, to je v pořádku. Na druhou stranu je mi nesmírně líto, že existuje již tolik různých mapových portálu, vzájemně se různě překrývajících či duplikujících svými daty a službami. Je to nepřehledné a nemůžu se zbavit silného pocitu mrhání lidskou prací a umem. V moderním statě 3. tisíciletí bych čekal nějaký partnerský projekt státu a soukromých subjektů, který by sjednotil všechna data pro "chytrou mapu ČR" na jednom místě a ta pak poskytl veřejnosti z velké části zdarma, s možností např. připlatit si za některé již velmi specifické vrstvy a informace. Tak by se to líbilo mně jako uživateli i jako občanovi. :)
29. 1. 2021 12:22:00
Re: Re: Trendy, vývoj, mezinárodní spolupráce v památkové péči a...
Dobrý den, pořadatel uvádí, že přihlášeným účastníkům bude před zahájením konference zaslán Zoom link pro sledování.
29. 1. 2021 11:55:27
Re: Trendy, vývoj, mezinárodní spolupráce v památkové péči a res...
Dobrý den, jak je možné se virtuálně zúčastnit...pošlete link? Předem děkuji
28. 1. 2021 09:53:16
Re: Re: Revitalizace pražských náplavek.
Děkujeme za upozornění, mapu asi zadával redakční šotek :-)
27. 1. 2021 17:32:42
Re: Revitalizace pražských náplavek
S tou mapou to myslíte vážně nebo jen zkoušíte čtenáře? Revitalizace náplavek na náměstí Míru :-) .