Miró Rivera Architects: Circuit of Americas
(15. 7. 2013) Závodní okruh Formule 1 v Austinu, Texas, USA, z roku 2012

Miró Rivera Architects: Circuit of Americas
Závodní okruh Formule 1 v Austinu, Texas, USA, z roku 2012
Architekti: Miró Rivera Architects
Místo: Austin, Texas, USA
Realizace: 2013
Foto: Paul Finkel | Piston Design, Circuit of the Americas, Tomas Segura, Ted Parker, Jr. | Circuit of the Americas, Steve Colburn, Dorna Sports, Michael Hsu | Miró Rivera Architects
Miró Rivera Architects z Austinu navrhli signifikantní stavby závodiště Circuit of The Americas, prvního účelového zařízení pro Formuli 1 Grand Prix™ v USA. Architektonické prvky tohoto nového světového okruhu a zábavního centra zahrnují pozorovatelnu vysokou 251 stop (76,505 m), návštěvnickou plochu uvnitř trati (tzv. Grand Plaza), amfiteátr Austin360 s 6500 sedadly, hlavní tribunu, pokladny pro prodej vstupenek, prostory koncesí a dva mosty přes trať. Jako architekti hlavních veřejných prostranství a budov na trati dlouhé 3,4 míle (5472 metrů) je studio Miró Rivera Architects odpovědné za estetiku a většinu zážitkových kvalit místa.
Hlavní architektonický jazyk objektů evokuje přesnost, dynamiku a výkonnost závodních aut. Je také vizuálně nápadný, zahrnuje bannery, billboardy a výraznou grafiku. Architekti vnesli svůj inovační přístup ke konstrukčním systémům: nejsou skryty za fasádou, ale jsou zřetelné a stávají se významnou součástí návrhu. Architektonický motiv, opakující se v rámci celé lokality, poskytují červené ocelové trubky. Trubky kaskádovitě klesají po straně pozorovatelské věže a tvoří baldachýn pro jeviště amfiteátru a také rámují hlavní tribunu. Tento prvek tak evokuje sportovní auta a pohyb, propojuje konstrukce a vytváří konzistentní vizuální dojem.
Pozorovatelna je vrcholem komplexu, tyčí se nad závodištěm a nabízí úžasný výhled na celý areála, centrum Austinu i na Hill Country, pahorkatinu v Centrálním Texasu. Věž slouží jako dramatické pozadí amfiteátru, vizuálně zakončuje plochu Grand Plazy a je referenčním bodem pro diváky na celém území okruhu. Vyhlídková plošina na vrcholu má skleněné zábradlí a skleněnou podlahu a pojme 75 lidí.
Amfiteátr Austin360 má 6761 sedadel (sic!) a svou celkovou kapacitou 15 000 lidí je největším venkovním amfiteátrem v Centrálním Texasu.
Amfiteátr, zařízlý do středu Grand Plazy, se bude používat pro pořádání obřích hudebních a zábavních akcí. Diváci vstoupí do amfiteátru zezadu z trávníku a sestoupí ke dvěma úrovním s pevným sezením s kapacitou 5233. V přední střední části s nejlepším výhledem na jeviště je devět řad prémiových křesel. Podlaha umožňuje dočasně zřídit dalších 1528 míst k sezení nebo flexibilně umístit dočasné stolky na raut nebo nabídnout místa k stání. Jeviště je umístěno u paty pozorovatelny, jejíž červené ocelové trubky „stékají“ z věže a dole se rozprostřou a vytvoří baldachýn nad jevištěm. Přístřešek chrání umělce před živly a slouží jako jevištní mříž, na kterou je upevněno scénické osvětlení a směrové reproduktory.
Jak věž, tak amfiteátr jsou pozoruhodným pozadím pro centrální Grand Plazu. Plocha o rozloze 27 akrů (109 265 m2) je ze tří stran ohraničena závodní dráhou plaza a pro většinu návštěvníků závodů je místem zážitku. Nvštěvníky, kteří vstoupí do prostoru Plazy, uvítá nejprve plocha s tvrdým povrchem a pak trávník, kde je také bazén o velikosti téměř 16000 čtevrečních stop (1500 m2). Mezi bazénem na jednom konci a věží a amfiteátrem na druhé straně je silný axiální vztah, což nabídne dramatický moment při příjezdu. Na Grand Plaze se návštěvník setká s různě utvářenými terénními zónami, které se mohou stát příležitostí pro další aktivity. Umístění Plazy do oblouku trati nabíjí místo energií závodu: jeho rychlostí, hlukem a vzrušením. Závodníci se řítí kolem návštěvníků na všech stranách, což zvyšuje zážitek z trati.
Na Promenádě podél severní strany Grand Plazy jsou umístěny koncesní a prodejní prostory, toalety a tribuna 15. zatáčky. Hned vedle promenády je rozlehlý trávník, jehož rozměry dovolují pořádat nejrůznější akce během celého roku, včetně fotbalu či hudebních festivalů. Lávky pro pěší jsou umístěny na 3. a 16. zatáčce; díky nim se mohou návštěvníci přesunout na další místa komplexu. Stavby promenády tvoří stranu bulváru s laťovým zastřešením, bulvár slouží pro různá setkání návštěvníků atd. Na konci promenády je pěší lávka 16. zatáčky, která přivede návštěvníky na cestu přes vnitřní pole závodiště a po ní dojdou k lávce nad 3. zatáčkou. Tímto způsobem mohou diváci závodů přejít přes dráhu.
Hlavní tribuna je umístěna před startovním a cílovým polem s výhledem na 1. zatáčku a její tři úrovně pojmou 9000 sedících diváků. V přízemí tribuny jsou kanceláře a koncese, v prvním patře je veřejná vybavenost (včetně haly o velikosti 6500 čterečních stop, tj. 603,87 m2). V druhém patře se nalézá další hala a 29 soukromých apartmá. Hlavní tribuna a budovy koncesí na Grand Plaza jsou navrženy v modulárním systému, který sestává z několka komponent, které mohou být uspořádány podle potřeby.Kkoncese s poutači a hlubokými stříškami se mohou rozšířit o toalety, stálé sezení nebo salonky. Vlastností použitého stavebnicového systému je flexibilita, která dovoluje růst a proměnu objektu.
Základní informace o objektu
Kategorie
Sport
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.
14. 11. 2023 21:04:41
Re: Re: Lesní chata u Prahy.
Omluvte. prosím, opakovaný příspěvek, nebylo to úmyslně. Nějak jsem si nerozuměla s počítačem.