Modernizace železniční stanice Česká Lípa

Modernizace železniční stanice Česká Lípa

(3. 4. 2017) SUDOP Praha

   
 
 
 
 

Modernizace železniční stanice Česká Lípa

Železniční uzel Česká Lípa je druhým největším železničním uzlem Libereckého kraje, proto modernizace zásadně ovlivní dopravu v regionu. Kromě výstavby nového nádraží a obnovy historické budovy budou revitalizovány i některé návazné úseky tak, aby se na nich mohla zvýšit rychlost vlaků. V okolí stanice umožní zvýšit rychlost vlaků až na stokilometrovou rychlost a v dalších úsecích ve směrech na Děčín, Jedlovou, Liberec a Bakov až na 120 kilometrů v hodině. Instalací nového zabezpečovacího zařízení se zvýší bezpečnost železničního provozu nejen ve stanici, ale i na okolních tratích.
Stavbu v hodnotě jedné miliardy korun provádí stavební společnost Skanska – modernizace zahrnuje realizaci nové nádražní budovy, podchodu a signalizačního systému. Skanska rovněž opraví dva mosty a vybuduje 19 železničních přejezdů a 32 výhybek na úseku dlouhém 33 kilometrů. Na stavbě Skanska využívá systém BIM, jehož pomocí se kontrolují návaznosti a kolize v rámci stavebních objektů a stavby. Informační model slouží také pro geodetické práce, pro simulace průběhu výstavby a pro řízení stavebních strojů.

Nové nádraží bude zhruba o 250 metrů blíž městu. Historická budova z konce 19. století patří Českým drahám a byla ve špatném stavu. Součástí zakázky je rovněž její oprava, po které bude sloužit pro umístění technologií zabezpečovacího zařízení. Ta umožní řídit provoz na okolních tratích na dálku z dispečerského stanoviště, od čehož si SŽDC slibuje snížení počtu zaměstnanců ve stanici a s tím spojené snížení nákladů a zároveň i zvýšení bezpečnosti provozu. Stanice byla rozlehlá a nepřehledná, navíc rozdělená na dvě nesouvislé části – přestavbou se obě části propojily. Nový podchod k nástupištím bude pod celým kolejištěm a spojí tak obě části města až dosud rozdělené železnicí.

Jednotícím architektonickým prvkem nové nádražní budovy je využití fasádních materiálů na vnějších i vnitřních podhledech, na některých stěnách a na přístřešcích nástupišť, na opláštění výtahových šachet a podhledech v podchodu. Pro všechny tyto části bude použitý deskový materiál na bázi tvrzených pryskyřic opatřený dřevodekorem. Objekt je navržen jako obdélníková budova s plochou střechou o rozměru 31,4 x 11,8 m, kolem ní částečně obíhá lem tři metry širokého zastřešení. Ze strany od města slouží jako zastřešení vstupu a přístřešek pro cestující autobusem, směrem ke kolejišti jako zastřešení nástupiště. Z jižní strany se k objektu přimyká vstup do podchodu. Ačkoli se jedná o dva samostatné objekty, zastřešení vytváří pohledově jeden celek. Fasády jsou řešeny kombinací plných ploch a prosklených částí.

Hana Vinšová
Článek vyšel v časopise Materiály pro stavbu 1/2017


Investor: Správa železniční dopravní cesty
Projektant: SUDOP PRAHA a.s.
Zhotovitel: Skanska a.s.; projektový manažer Vladimír Mikeš; koordinace BIM pro infrastrukturní projekty Josef Žák 
Termín: prosinec 2015 – srpen 2017
Stavební náklady: 1 006 416 679 Kč bez DPH

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Novostavby

Dokončení

2017

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře
 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz