Železniční uzel Česká Lípa je druhým největším železničním
uzlem Libereckého kraje, proto modernizace zásadně ovlivní dopravu v regionu.
Kromě výstavby nového nádraží a obnovy historické budovy budou revitalizovány i
některé návazné úseky tak, aby se na nich mohla zvýšit rychlost vlaků. V okolí
stanice umožní zvýšit rychlost vlaků až na stokilometrovou rychlost a v dalších
úsecích ve směrech na Děčín, Jedlovou, Liberec a Bakov až na 120 kilometrů v
hodině. Instalací nového zabezpečovacího zařízení se zvýší bezpečnost
železničního provozu nejen ve stanici, ale i na okolních tratích.
Stavbu v hodnotě jedné miliardy korun provádí stavební společnost Skanska –
modernizace zahrnuje realizaci nové nádražní budovy, podchodu a signalizačního
systému. Skanska rovněž opraví dva mosty a vybuduje 19 železničních přejezdů a
32 výhybek na úseku dlouhém 33 kilometrů. Na stavbě Skanska využívá systém BIM,
jehož pomocí se kontrolují návaznosti a kolize v rámci stavebních objektů a
stavby. Informační model slouží také pro geodetické práce, pro simulace průběhu
výstavby a pro řízení stavebních strojů.
Nové nádraží bude zhruba o 250 metrů blíž městu. Historická
budova z konce 19. století patří Českým drahám a byla ve špatném stavu.
Součástí zakázky je rovněž její oprava, po které bude sloužit pro umístění
technologií zabezpečovacího zařízení. Ta umožní řídit provoz na okolních
tratích na dálku z dispečerského stanoviště, od čehož si SŽDC slibuje snížení
počtu zaměstnanců ve stanici a s tím spojené snížení nákladů a zároveň i
zvýšení bezpečnosti provozu. Stanice byla rozlehlá a nepřehledná, navíc rozdělená
na dvě nesouvislé části – přestavbou se obě části propojily. Nový podchod k
nástupištím bude pod celým kolejištěm a spojí tak obě části města až dosud
rozdělené železnicí.
Jednotícím architektonickým prvkem nové nádražní budovy je využití
fasádních materiálů na vnějších i vnitřních podhledech, na některých stěnách a na
přístřešcích nástupišť, na opláštění výtahových šachet a podhledech v podchodu.
Pro všechny tyto části bude použitý deskový materiál na bázi tvrzených
pryskyřic opatřený dřevodekorem. Objekt je navržen jako obdélníková budova s
plochou střechou o rozměru 31,4 x 11,8 m, kolem ní částečně obíhá lem tři metry
širokého zastřešení. Ze strany od města slouží jako zastřešení vstupu a přístřešek
pro cestující autobusem, směrem ke kolejišti jako zastřešení nástupiště. Z jižní
strany se k objektu přimyká vstup do podchodu. Ačkoli se jedná o dva samostatné
objekty, zastřešení vytváří pohledově jeden celek. Fasády jsou řešeny kombinací
plných ploch a prosklených částí.
Hana Vinšová
Článek vyšel v časopise Materiály pro stavbu 1/2017
Investor: Správa železniční dopravní cesty
Projektant: SUDOP PRAHA a.s.
Zhotovitel: Skanska a.s.; projektový manažer Vladimír Mikeš; koordinace BIM pro
infrastrukturní projekty Josef Žák
Termín: prosinec 2015 – srpen 2017
Stavební náklady: 1 006 416 679 Kč bez DPH
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
Mohu poprosit víc info co se týče stavby domu z těchto cihel prosím? Alespoň v nějaké skrácené verzi klidně 😁…
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…