Železniční uzel Česká Lípa je druhým největším železničním
uzlem Libereckého kraje, proto modernizace zásadně ovlivní dopravu v regionu.
Kromě výstavby nového nádraží a obnovy historické budovy budou revitalizovány i
některé návazné úseky tak, aby se na nich mohla zvýšit rychlost vlaků. V okolí
stanice umožní zvýšit rychlost vlaků až na stokilometrovou rychlost a v dalších
úsecích ve směrech na Děčín, Jedlovou, Liberec a Bakov až na 120 kilometrů v
hodině. Instalací nového zabezpečovacího zařízení se zvýší bezpečnost
železničního provozu nejen ve stanici, ale i na okolních tratích.
Stavbu v hodnotě jedné miliardy korun provádí stavební společnost Skanska –
modernizace zahrnuje realizaci nové nádražní budovy, podchodu a signalizačního
systému. Skanska rovněž opraví dva mosty a vybuduje 19 železničních přejezdů a
32 výhybek na úseku dlouhém 33 kilometrů. Na stavbě Skanska využívá systém BIM,
jehož pomocí se kontrolují návaznosti a kolize v rámci stavebních objektů a
stavby. Informační model slouží také pro geodetické práce, pro simulace průběhu
výstavby a pro řízení stavebních strojů.
Nové nádraží bude zhruba o 250 metrů blíž městu. Historická
budova z konce 19. století patří Českým drahám a byla ve špatném stavu.
Součástí zakázky je rovněž její oprava, po které bude sloužit pro umístění
technologií zabezpečovacího zařízení. Ta umožní řídit provoz na okolních
tratích na dálku z dispečerského stanoviště, od čehož si SŽDC slibuje snížení
počtu zaměstnanců ve stanici a s tím spojené snížení nákladů a zároveň i
zvýšení bezpečnosti provozu. Stanice byla rozlehlá a nepřehledná, navíc rozdělená
na dvě nesouvislé části – přestavbou se obě části propojily. Nový podchod k
nástupištím bude pod celým kolejištěm a spojí tak obě části města až dosud
rozdělené železnicí.
Jednotícím architektonickým prvkem nové nádražní budovy je využití
fasádních materiálů na vnějších i vnitřních podhledech, na některých stěnách a na
přístřešcích nástupišť, na opláštění výtahových šachet a podhledech v podchodu.
Pro všechny tyto části bude použitý deskový materiál na bázi tvrzených
pryskyřic opatřený dřevodekorem. Objekt je navržen jako obdélníková budova s
plochou střechou o rozměru 31,4 x 11,8 m, kolem ní částečně obíhá lem tři metry
širokého zastřešení. Ze strany od města slouží jako zastřešení vstupu a přístřešek
pro cestující autobusem, směrem ke kolejišti jako zastřešení nástupiště. Z jižní
strany se k objektu přimyká vstup do podchodu. Ačkoli se jedná o dva samostatné
objekty, zastřešení vytváří pohledově jeden celek. Fasády jsou řešeny kombinací
plných ploch a prosklených částí.
Hana Vinšová
Článek vyšel v časopise Materiály pro stavbu 1/2017
Investor: Správa železniční dopravní cesty
Projektant: SUDOP PRAHA a.s.
Zhotovitel: Skanska a.s.; projektový manažer Vladimír Mikeš; koordinace BIM pro
infrastrukturní projekty Josef Žák
Termín: prosinec 2015 – srpen 2017
Stavební náklady: 1 006 416 679 Kč bez DPH
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.
Jo, taky se mi to líbí, fakt to má něco do sebe!
Když můžou být smaltované vany naprostá topka - odolné, trvanlivé, snadno se udržují a ještě k tomu skvěle vypadají, tak…