Nádraží v Brně – odsunout nebo ponechat?

Nádraží v Brně – odsunout nebo ponechat?

(16. 2. 2018) Otevřený dopis řediteli Kanceláře architekta města Brna, stanovisko ABRAST
Výsledky průzkumu veřejného mínění, městská část Brno-střed podpořila odsun nádraží k řece.

 
 
 
 

Nádraží v Brně – odsunout nebo ponechat?

Otevřený dopis řediteli Kanceláře architekta města Brna
Vážený pane řediteli,

dovolte, abychom vás jako skupina mladých odborníků z řad architektů, urbanistů a dalších veřejně činných osob vyzvali k otevřené diskusi o současných výzvách města Brna. V Brně žijeme a profesně působíme, směřování města nám proto není lhostejné. Chceme společně diskutovat, utvářet své názory a aktivně přispět do chybějící odborné debaty o budoucí podobě města.

Město Brno po desetiletích sporů ohledně nové polohy hlavního nádraží přistoupilo k rovnocennému zhodnocení obou variant. Proběhly dvě urbanisticko-architektonické soutěže s rozdílným zadáním. Na konci října 2017 zveřejnila Správa železniční a dopravní cesty Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno, která konstatuje, že obě varianty polohy nádraží jsou za určitých podmínek proveditelné.

K vámi prezentovanému stanovisku o poloze nádraží máme řadu zásadních připomínek a doporučení.

Tímto otevřeným dopisem vás žádáme o zařazení dvou zástupců iniciativy GEN BRNO do oficiálních odborných debat KAM a  panelu plánované veřejné debaty „Modernizace železničního uzlu v Brně – veřejná diskuze“, která má proběhnout 20. února 2017 v 17.30 hod na Nové radnici v Brně. Věříme, že spolupráce, vzájemné sdílení zkušeností a zastoupení různých názorových proudů může napomoci pozitivnímu vývoji města.

Celý text otevřeného dopisu je obsažen v příloze (pod článkem).
Budeme se těšit na společná setkání.
Zástupci iniciativy GEN BRNO
www.genbrno.cz


______________________

Stanovisko ABRAST (Asociace brněnských architektů a stavitelů) k aktuální situaci ohledně přesunu železničního uzlu Brno najdete v příloze pod článkem. Asociace se na základě seznámení s výsledky hodnocení všech tří posuzovaných variant (A Řeka, B Petrov, BP bez projektu) ve Studii proveditelnosti ŽUB rozhodla doporučit  zastupitelstvu města Brna variantu A "Řeka".

______________________

Vedení Brna bude mít 16. února 2018 výsledky průzkumu o přesunu nádraží

(ČTK) - Členové politických klubů brněnské koalice by měli mít dnes (16. 2.2018) k dispozici výsledky průzkumu veřejného mínění, z něhož vyplyne, jaký postoj mají obyvatelé Brna k přesunu nádraží. V pondělí jim odborníci představí výsledky výzkumu a posléze o nich povedou debatu, řekli ČTK za Žít Brno Matěj Hollan a za Stranu zelených Martin Ander.

Podle mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka mají radní výsledky projednávat na schůzi rady i příští týden v úterý. Zastupitelstvo, na němž se má město definitivně vyjádřit, jakou polohu nádraží preferuje, se sejde 27. února. V úvahu přichází odsun nádraží zhruba kilometr na jih do míst nákladového dolního nádraží, nebo ponechání nádraží v centru s mírným posunem.

S výjimkou lidovců už je zřejmé, jakou variantu který politický klub podporuje. Žít Brno, Piráti a Strana zelených chce nádraží v centru, ostatní odsun. Někteří to řekli přímo, u některých to vyplývá z vyjádření politiků dané strany.

Zatímco Ander pochybuje o tom, že by mohl průzkum veřejného mínění výrazně pohnout s názory stran, Hollan míní, že mohou mít výsledky velký vliv. I Ander však připouští, že ještě není rozhodnuto, ač nyní se zdá, že odsun nádraží má zřetelnou politickou podporu. "Cílem je, abychom se v koalici dohodli na jednotné interpretaci výzkumu. Výsledek nevyplyne jednoduše. Musíme se také shodnout, co znamená výraz jasná podpora pro jednu z variant, a také zjistíme, jak silně lidé téma vnímají," řekl Hollan.

Koalice má v koaliční smlouvě větu, že bude podporovat tu variantu, která bude mít podporu veřejnosti. "Buď to vyřešíme, nebo se rozhádáme s nějakými důsledky," řekl Hollan. Kvůli nádraží vznikaly a vznikají v koalici roztržky již několik týdnů. Primátor Petr Vokřál (ANO) doufá, že k rozpadu nedojde. "Byla by to podle mě chyba. Je normální, že nemáme na všechno stejný názor a uvidíme, jak se to bude vyvíjet," řekl Vokřál, který podporuje odsunutou variantu nádraží.

______________________

Městská část Brno-střed podpořila odsun nádraží v Brně k řece
(ČTK) - Zastupitelstvo městské části Brno-střed dne 14. února 2018 podpořilo stavbu brněnského vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky. Druhou variantou je stavba v centru pod Petrovem blízko současného nádraží, které už však kapacitně nestačí. Odsun hlavního nádraží podpořil už v lednu Jihomoravský kraj. Brno se vyjádří na konci února, nechává si zpracovat ještě průzkum veřejného mínění. Rozhodnutí kraje a města je pouze doporučení vládě, která nakonec o poloze nového nádraží rozhodne.

Na zasedání zastupitelstva přišlo z řad veřejnosti několik lidí, kteří prosazují zachování nádraží v centru. Hlasování předcházela dlouhá politická debata, ve které zastupitelé vyjadřovali názor na jednotlivé varianty. Pro nádraží v centru pod Petrovem se vyjádřili koaliční Zelení a Žít Brno, pro odsun naopak koaliční ANO a KDU-ČSL i opoziční strany ČSSD, ODS, TOP 09 a KSČM. Pro variantu odsunu nádraží nakonec hlasovalo 29 zastupitelů, 11 jich bylo proti, jeden zastupitel se hlasování zdržel.

Stavba nádraží má trvat zhruba šest let
. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026.

Zastánci odsunu poukazují na to, že se u řeky může začít stavět dříve, a proto bude možné ještě částečně čerpat peníze z Evropské unie, což se u Petrova nepředpokládá. Dále zmiňují větší připravenost projektu, nižší náklady i snazší pozdější napojení vysokorychlostních tratí. Podporovatelé nádraží pod Petrovem zase tvrdí, že odsunuté nádraží prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůře dostávat městská hromadná doprava, zatímco u Petrova už je rozvinutá.

Stanovisko městské části nemá takovou váhu, jako bude mít rozhodnutí Brna. Nicméně koalice v městské části je obdobná té na magistrátu, Brnu-střed vládne Žít Brno, ANO, KDU-ČSL a SZ, na magistrátu je v koalici navíc ještě TOP 09. V obou zastupitelstvech jsou pak i zástupci ČSSD, ODS a KSČM, kteří se dlouhodobě vyjadřují pro odsun. Nedávno mu vyjádřila podporu i Kancelář architekta města Brna.
______________________

Doplněno Stavbaweb:
Video (přehledné shrnutí variant Řeka a Petrov): Varianty přestavby železničního uzlu Brno

Podrobné informace o jednotlivých variantách ŽUB Brno jsou k dispozici zde: 
Projekt přestavby železničního uzlu
Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno je veřejnosti přístupná ke stažení pod tímto odkazem.
Studii si můžete prohlédnout ve formátu PDF zde:
Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno

______________________

Související články:
KAM nádraží - Řeka nebo Petrov?  6.2.2018
Čtyři expertní posudky doporučují Brnu nechat nádraží v centru  12.1.2018
Městský architekt doporučuje nádraží u řeky  10.1.2018
Studie připouští možnost stavby nádraží v Brně na dvou místech  1.11.2017
Brno chce mít do půli roku studie čtvrti pro obě varianty nádraží  12.2.2016
ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih  1.6.2016
Brno vybralo tři nejlepší studie pro variantu odsunutého nádraží  26.5.2016
Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna 11.5.2016
Budoucnost centra Brna 5.5.2016
Budoucnost centra Brna – urbanistická soutěž o návrh 4.1.2016
Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně  17.12.2015
Byla vyhlášena mezinárodní urbanistická soutěž Budoucnost centra Brna 8.9.2015
Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž  17.4.2015
Brno nechá vytvořit podobu Jižního centra s nádražím pod Petrovem  6.3.2015
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky  15.9.2014
Dvě varianty nádraží v Brně  10.2.2014
Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu  15.10.2013
Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice  4.10.2013
Ruller, Rudiš, Chybík: modernizace brněnského nádraží je možná jen v centru  14.6.2012
Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru  6.3.2012
Brno má nový architektonický návrh nádraží v centru  14.12.2011
Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží  30.11.2011
S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury  25.10.2011
Stavbě nádraží v Brně hrozí další zpoždění, SŽDC žádá o výjimku  18.1.2010
Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí  15.12.2009
Studie: Stavba rychlodráhy s nádražím v Brně by stála 3,3 mld. Kč  20.8.2009
Nové nádraží v Brně může zastřešit obchodní komplex s parkovištěm  3.1.2009
U plánovaného vlakového nádraží v Brně budou další věžové domy  3.10.2008
Zelení: Rychlodráha v Brně je reálná, odsun nádraží nezpozdí  10.7.2008

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz