Nájemní bytový dům Kapitulská
Kapitulská 284, 140 00 Praha 4-Michle
(20. 12. 2019) Martin Čeněk
Nájemní bytový dům Kapitulská
Nájemní bytový dům v proluce
v historické zástavbě pod Tyršovým vrchem.
Jedná se o bytový dům s 8 byty
různých velikostí. Na severní stranu, do ulice, je charakterizován jednoduchou
fasádou se zvýrazněným parterem a menšími okenními otvory rozmístěnými
nepravidelně v rámci modulového rastru, jenž byl aplikován na celém
návrhu, a zakončen klasickou šikmou střechou. Do dvora hmota svým tvarováním
reaguje na různou hloubku dvorních traktů sousedních budov, v posledním
materiálově odlišném podlaží ustupuje. Na výrazně prosklené jižní fasádě jsou
zavěšeny kontrastní lehké ocelové balkony. Zastřešení garáží je ozeleněno a
využito jako pobytová plocha.
Dům byl realizován s parametry
budovy s "téměř nulovou spotřebou energie".
Objem navrženého bytového domu
vychází především ze stávajících podmínek v území a funkčních požadavků na
stavbu. Jelikož se jedná o zástavbu proluky, tedy o doplnění stávající
zástavby, výška domu byla volena tak, aby navazoval na oba sousední bytové
domy, které jsou výškově velmi rozdílné. Tvar pozemku je obdélníkový a vzhledem
k tomu, že vnitroblok je obklopen vysokými zdmi a jednopodlažními
užitkovými dvorními přístavbami, bylo zvoleno řešení, kdy přízemí domu, které
není obytné, je částečně zapuštěno pod okolní terén tak, aby stávající hraniční
zdi prakticky vůbec nepřesahovalo, a využívá celou plochu stavebního pozemku. Díky
tomuto částečnému zapuštění pak hrana fasády nad vstupním podlažím navazuje na
spodní líc bosáže soklu, resp. přízemí sousedních domů.
Střecha garáží navrženého domu je
ozeleněna a ve vnitrobloku vytváří tolik chybějící zahradu.
Vyšší čistě obytná podlaží domu
svým půdorysným tvarem navazují na rozdílnou hloubku sousedních staveb. Dvorní
fasáda je proto mírně zalomená pod úhlem 25°, aby nedošlo k narušení
podmínek oslunění sousedních objektů a zároveň mohly být novým objektem vhodně
propojeny jejich půdorysné stopy.
Do ulice je objekt zastřešen
šikmou střechou nad posledním podlažím. Do dvora je poslední podlaží ustoupeno.
Fasády domu jsou řešeny zcela
lapidárně a střízlivě – z velké části jde o jednoduché omítané plochy
v bílé barvě. Poslední ustoupené podlaží do dvora má fasádu obloženou
svislými pásy hliníkového oplechování s vertikálním falcováním. Stejně je
provedena i střešní krytina do ulice. Fasáda vstupního podlaží do ulice je
řešena odlišně, je mírně ustoupena oproti fasádě vyšších podlaží a byla
provedena v antracitové broušené stěrce, kterou byla opatřena i vjezdová
vrata do garáží a vrata prostoru nádob na odpad. Cílem bylo opticky „nadzvednout“
hmotu ostatních podlaží. Prosklené vstupní dveře jsou do fasády zapuštěny, aby
vzniklo závětří.
Okna jsou ve fasádách rozmístěna
nepravidelně v rámci stanoveného modulového rastru 550mm. Do ulice se jedná
převážně o okna menších rozměrů reflektující kontext sousedních budov i
dispoziční řešení – jde o okna z ložnic bytů a z domovního schodiště.
Do dvora jsou navržena francouzská okna z obývacích pokojů. Část je
doplněna o lehké zavěšené ocelové balkony.
Dřevěné rámy oken, parapety a veškeré
ocelové zámečnické prvky jsou provedeny v antracitovém laku, hliníková krytina a
klempířské prvky střechy v odstínu odpovídajícím pozinku.
Hlavní domovní schodiště je
železobetonové pohledové s ocelovým na míru navrženým zábradlím, stěna
výtahové šachty je opatřena cementovou stěrkou, obdobně jako strop garáží.
Ostatní plochy jsou omítané a bílé.
Barevnost
stavby je tedy monochromatická, doplněná o modřínové terasy a pochozí plochy
balkonů, zeleň střešní zahrady a dřevěné podlahy a béžové rolety a závěsy v
interiéru.
Dispoziční
řešení domu vychází z jeho orientace ke světovým stranám
a z kontextu. Ve střední partii při severní (uliční) fasádě je
umístěno komunikační jádro se schodištěm a výtahem. Toto komunikační jádro je
přímo osvětleno a větráno z fasády.
Z ulice je dále na západ od
hlavního vstupu vjezd do garáží, které vyplňují většinu zbývající plochy zapuštěného
přízemí. Prostor garáží je spádován směrem do dvora, kde je umístěn parkovací
zakladač.
Ve všech následujících běžných
podlažích jsou vždy z podesty schodiště navrženy symetricky vstupy do dvou
bytů. Ve 2. až 4. nadzemním podlaží jsou umístěny byty se dvěma obytnými
místnostmi s centrálním servisním jádrem (kuchyňský kout, koupelna). Ložnice
jsou umístěny při severní fasádě do velmi klidné ulice, obývací pokoje jsou
orientovány na jih, do vnitrobloku.
V 5.NP je umístěna bytová
jednotka o dispozici 3+kk, která zabírá celou šířku domu při jižní fasádě, a
dále vstup do mezonetové bytové jednotky, která má v tomto podlaží
umístěnu vstupní halu, základní servisní zázemí a jednu ložnici/pokoj pro
hosty. V podkroví je pak umístěn otevřený obytný prostor této jednotky a
dvě ložnice s mezilehlou koupelnou.
AUTORSKÁ ZPRÁVA
autor: Martin Čeněk
spolupráce: J. Margold, J. Bartoň, H. Najmanová, R. Matoušek
rozsah prací: STS, DÚR, DSP, DPS, AD, INT
projekt: 2014 – 2017
realizace: 2017 – 2018 / dokončení interiérů 01/2019
Zastavěná plocha: 198 m2
Celková
užitná plocha: 711 m2
Obestavěný
prostor: 2710 m3
Počet
podlaží: 6
Počet
bytových jednotek: 8
Počet
parkovacích stání: 7
Třída energetické náročnosti: A, mimořádně úsporná, pasivní standard
Základní informace o objektu
Kategorie
Bytové domy
Nájemní bytový dům Kapitulská
Kapitulská 284
140 00 Praha 4-Michle
Komentáře ke článku
21. 12. 2019 09:22:43. Re: Nájemní bytový dům Kapitulská. Petr Rádl
22. 12. 2019 11:25:17. Re: Re: Nájemní bytový dům Kapitulská. Barbora
22. 12. 2019 21:09:18. Re: Re: Re: Nájemní bytový dům Kapitulská. Rudi Knaur
28. 12. 2019 14:44:47. Re: Re: Re: Re: Nájemní bytový dům Kapitulská. Martin
Nechápu, jak je možné, že v tak dlouhém článku není jméno města a to ČR docela znám. Děkuji. |
Kapitulská pod Tyršovým vrchem je jen jedna, hádejte kdeasi? :-) |
V prdeli. |
Možná by nebylo špatné se nejdřív podívat na adresu uvedenou hned pod hlavním titulkem a mapu pod článkem. A teprve pak se rozčilovat, pokud by Vám ty informace přišly pořád nedostatečné. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

27. 3. 2023 17:30:55
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Bez námitek, jen doplním, že to podstatné, co brzdí povolovací řízení, není technikálie, nebo přemíra byrokracie na souvisejících úřadech, ale nekvalitní obsazení stavebních úřadů a především, a to i Klára Dostálová v době ministrování připustila a ostatně každý zasvěcený stavbař, 30% neobsazených míst na pozicích stavebních úředníků a jejich tabulkové platy, podle platových tříd. To je velmi špatné, když jejich platy určují místní municipality, které potom mají dveře pro nátlak na výhody a protekci otevřené. A to se děje a nadále dít bude a slepí politici o tom nemluví. Jsou podjatí a vůbec problému nerozumí, zejména ministr Bartoš. Budou se všichni za rok divit, že se nic nezměnilo, ale zato přibylo víc stížností na stavební úřady z mnoha důvodů.
27. 3. 2023 15:01:32
Re: Pumpa
Skvělý počin. Tleskám.
27. 3. 2023 14:54:50
Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál
Je to hrůza, co zase času a úsilí stála tato příšerně blbá, nepřehledná a nedokonalá novela Stavebního zákona. Je hrůza, že Členové platformy pro zdravý stav........(čeho)....jsou zase ti stejní úředníci, se stejně blbými názory a přístupy. Kdy už konečně bude stavební zákon krátký a jasný pro každého občana.
15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.