Celkem dvacet zastávek po celém Nizozemí bude modernizováno v rámci programu Pettig Wachten, funkčně i kosmeticky: budou instalovány toalety, Wi-Fi, podlahové vytápění, železniční TV. Nebo umění!
Místo: Harselaar, město Barneveld, provincie Gelderland, Nizozemí
Klient: ProRail
Architekti: NL Architects, Pieter Bannenberg, Walter van Dijk, Kamiel Klaasse
Hlavni architekt projektu: Gerbrand van Oostveen
Tým: Kirsten Hüsig, Barbara Luns, Gert Jan Machiels and Gen Yamamoto with Aude Robert and Christian Asbo
Dodavatel: Strukton
Realizace: 2013
Foto: Bart van Hoek, Marcel van der Burg
ProRail, společnost zodpovědná za železniční síť v Nizozemí, zahájila spolu s tzv. spoorbouwmeester Koen van Velsen („vnitrostátní orgán dohledu pro železniční architekturu") kampaň za pohodlnější čekání: Prettig Wachten.
Cestující často mají pocit, že tráví na nádražích a zastávkách více času, než pak v dopravním prostředku. Průzkum ukázal, že čekací dobu pociťují jako třikrát delší, než ve skutečnosti je. V tomto ohledu jsou hlavně malé a střední zastávky velkou výzvou. Jsou totiž obvykle bez obsluhy, pusté a často působí jako nebezpečné. Jak to můžeme zlepšit?
Klíčem k úspěchu programu Prettig Wachten je zavést ve stanici trvalou přítomnost člověka, který by zcela neformálně „hlídal“ zastávku. Snahou je vytvořit malé obchody – např. květinářství (ve Wolwega), kdy prodavač bude také servírovat kávu a uklízet toalety.
V Barneveld Noord bude do programu zahrnut servis jízdních kol, kde budou obsluhovat lidé, kteří mají i „jiné schopnosti“. Budou spolupracovat na údržbě zastávky a doufejme, že zabrání syndromu rozbitých oken. Nová zastávka v Barneveld Noord je i zastávkou autobusů – jako taková bude možná více využívaná než železniční. A docela zajímavá autobusová zastávka… Moderní konstrukce z přepravních kontejnerů; ty obsahují prostor, ale také ho vytvářejí.
Kontejnery jsou čitelně uspořádané. V celku jsou nejednoznačnou, ale výraznou značkou. Minimum úsilí, maximální výkon. Tři kontejnery „zavěšené“ ve vzduchu: jeden obsahuje instalace, druhý sklad. Třetí je dole otevřený. Vytváří prostor pro uzavřenou, ale plně transparentní čekárnu s dvojitou světlou výškou.
Čtvrtý kontejner je překlopen do vzpřímené pozice. Tvoří věž s hodinami a má větrnou korouhvičku na střeše. Protože Barneveld je hlavním „vaječným“ městem Nizozemska a zastávka se nachází na tzv. „Kuřecí stezce“, nebude se montovat typický kohout, ale zlacené kuře. Věž má toalety s výškou 11,998 m, zakončené skleněnou střechou. Královské spláchnutí.
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…