Miroslav Chmel, Vysoká škola uměleckoprůmyslová
v Praze, ateliér Jana Šépky
Porota ocenila koncept novostavby divadla a jeho finální
hmotu na kontrastu dvou základních principů. Zatímco společná platforma a
parter jsou tvarovány urbanistickou strukturou města, objem divadelních sálů
vytváří výrazný výtvarný prvek ztvárňující provoz divadla.
O nové budově divadla se v Českých Budějovicích uvažuje již
od šedesátých let, kdy bylo pro stavbu vybráno Mariánské náměstí, lokalita v
těsné návaznosti na historické jádro města a na okružní třídu, která kopíruje
stopu původního opevnění. Nově navržený urbanismus má za cíl zacelit městskou
strukturu s těžištěm v budově divadla a nově definovaného náměstí.
V současné době jsou tendence zpřístupňovat divadelní instituce široké
veřejnosti a městu. Již se nejedná o uzavřené budovy, které se otevírají pouze
večer na dobu představení. Jsou to spíše živá společenská centra, přístupná po
celý den, která jsou také doplněna o další funkce. Symbolem otevřenosti
instituce a propojenosti s městem je v návrhu parter budovy, který tvoří
veřejně přístupný interiér foyer. Jeho kontinuální prostor člení dvě schodiště
a šesti jáder, kde jsou umístěny jednotlivé funkce divadla a dalších
doprovodných programů. Otevírají se tedy dle potřeby, nejsou na sobě plně
závislá.
Budova divadla je spojující platformou, živoucím prostorem, místem kde se míchá
provoz divadla s městem. Jádra zároveň slouží jako nosná struktura budovy, v
druhém patře protínají horizontální desku, kterou zároveň nesou. V desce jsou
umístěny šatny a zázemí. Pomyslným těžištěm domu je jádro s jevišti hlavního sálu,
které je umístěno uprostřed. Když člověk prochází parterem, může zároveň
nahlédnout pod pokličku, jak se divadlo připravuje a jak vzniká. Zkoušky
jednotlivých souborů odehrávající se v jádru se zkušebnami lze v přízemí
sledovat skrze prosklenou stěnu.
Autorská zpráva
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Bylo by skvělé, kdyby se na podobných školách, jako je UMPRUM architektura vůbec |neučila|. Kromě dalších titulů, kterými se rádi tak honosí někteří architekti tato škola produkuje jedince, kteří (a to je více než jasné z prezentovaného návrhu) absolutně neví, o čem pak ta stavba je a pokud se do primárního návrhu nepromítne alespoň elementární konstrukční řešení, vznikají paskvily, které jsou buď v reálu úplně jiné (k rozhořčení autora, který má poněkud arogantní představu, že jeho geniální dílo musí uvést do praxe |ti druzí| podřadní |stavaři| a je jejich neschopnost, pokud dílo nevypadá jako na vizualizaci) a nebo investora, který se nestačí divit, co všechno bude stát ono geniální a naprosto ojedinělé architektonické dílo (vždyť na vizualizace vypadalo tak skvěle…). Ona asi ta Labská filharmonie, o které tak básní pan Pleskot (v představě, že Praha něco |takového| potřebuje víc, než třeba funkční vnější okruh či most v Suchdole) a jejíž účet se vyšplhal na desetinásobek původně stanovené ceny. Ano, v tom dokonalém Německu…