Tříkolejný most na pražské Výtoni má svého projektanta

Příprava kapacitního přemostění Vltavy na pražské Výtoni postoupila do další fáze, Správa železnic vybrala projektanty nového tříkolejného mostu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti SUDOP Praha a TOP CON SERVIS. Jedná se o další klíčový krok pro zajištění bezpečné a kapacitní železnice nejen na území metropole, ale i na páteřní trati do Německa.

Tříkolejný most na pražské Výtoni má svého projektanta, vizualizace SŽ

Projekční činnost začne nejprve průzkumnými pracemi. Předmětem technického řešení budou také nezbytné přeložky inženýrských sítí. Stavba mostu by měla probíhat v letech 2026 až 2029, předpokládané celkové náklady dosahují 3,4 miliardy korun.

Tříkolejný most na pražské Výtoni má svého projektanta, vizualizace SŽ

Most na pražské Výtoni zajišťuje už více než sto let důležité železniční spojení mezi hlavním a smíchovským nádražím. V budoucnu by měl hrát významnější roli také v příměstské dopravě, proto se počítá s jeho rozšířením na tři koleje. Současně se tu vybuduje nová vlaková zastávka na Výtoni, která umožní hladký přestup na tramvajové linky. 

Tříkolejný most na pražské Výtoni má svého projektanta, vizualizace SŽ

Plánovaná životnost nového mostu bude 100 let, jeho výstavba bude znamenat snížení nákladů na údržbu. Díky tříkolejnému řešení vzroste význam spojení mezi smíchovským a vršovickým nádražím, která propojí nová vlaková linka.

Tříkolejný most na pražské Výtoni má svého projektanta, vizualizace SŽ

Pro obyvatele okolních domů bude důležité zlepšení životního prostředí zejména snížením hluku a vibrací z železniční dopravy. Současně zmizí jeden z nejnižších tramvajových podjezdů v Praze, kde kvůli přetržené troleji dochází opakovaně k přerušením provozu. Díky novému mostu navíc vznikne bezbariérově přístupné přemostění Výtoně a Smíchova. Dojde také k propojení páteřních cyklotras v metropoli.

Tříkolejný most na pražské Výtoni má svého projektanta, vizualizace SŽ

Projekt nového železničního mostu vzešel z výsledků mezinárodní architektonické soutěže, která probíhala v letech 2021 až 2022. Vítězný návrh, vybraný porotou složenou ze zástupců investora, nezávislých odborníků a zástupců hlavního města, nejlépe splnil náročná dopravní a technická kritéria. Stejně důležitý byl při hodnocení soutěžního dialogu i památkový aspekt: součástí zadání byl požadavek, aby design nového mostu nenarušil vizuální integritu místa, které je součástí Pražské památkové rezervace.

Tříkolejný most na pražské Výtoni má svého projektanta, vizualizace SŽ

Hlavní město Praha ve spolupráci se Správou železnic v uplynulém roce rozhodly o zachování původní ocelové konstrukce, která bude po vybudování nového železničního mostu pod Vyšehradem sloužit jako lávka pro pěší přes Vltavu v Modřanech. Podrobnosti o projektu nového mostu jsou souhrnně k dispozici na webu novymostvyton.cz

Tisková zpráva

Tříkolejný most na pražské Výtoni má svého projektanta, vizualizace SŽ

Pozn. red. projekt Nadačního fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu k prostudování zde.

4 Komentářů

  1. Petr Rádl says:

    To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali záchranu mostu s přístavbou 3.koleje a ti vandalové bez ohledu na památkově chránění bouraj,bouraj a bouraj. Zkazili jste mi večer,připomíná mi to zbourání Těšnova.

    • Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému účelu. Co víc si přát pro památku, kterou současné používání jen ničí.

  2. Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od železničního mostu až do Radotína, 1%-ze 3,4 mld Kč tj34 miliónů by způsobilo pravý zázrak pro prostředí k rekreaci Pražanů

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*