Nová zástavba na Hradčanské

Nová zástavba na Hradčanské

(13. 5. 2020) Po přeložení vlaků do tunelu by se na Hradčanské mělo stavět

 
 
 
 

Nová zástavba na Hradčanské

(ČTK) - Na Hradčanské by měly být po převedení železnice do tunelu v okolí nádraží Praha-Dejvice postaveny nové domy a ulice. Budou tam bytové i kancelářské domy a obchody. Vyplývá to ze studie Institutu plánování a rozvoje (IPR). Pro výstavbu je nutné změnit územní plán, současný s ní nepočítá. Zahájení změny v pondělí projednal magistrátní výbor pro územní rozvoj, který je ale pouze poradní orgán zastupitelů a jeho usnesení není konečné. Studie se navíc bude měnit poté, až bude schválena konečná trasa železničního tunelu.

Kdo bude na Hradčanské případně stavět, není jasné. Vlastník, Správa železnic (SŽ, dříve SŽDC), se nyní snaží vypovědět za minulého vedení uzavřenou smlouvu se společností Amádeus Real, která měla pozemky získat bez výběrového řízení.

Bytové domy by podle studie měly přiléhat k dejvické blokové struktuře. Administrativní budovy by pak měly stát nad plánovaným vlakovým tunelem a ve svažitém kopci směrem k ulici Milady Horákové. "Občanská vybavenost, náplň kulturní či obchodní, se orientuje na památkově chráněné objekty nebo přestupní vlakový terminál s vazbou na přestup stanice metra A," píše se v dokumentu. Dům mezi ulicemi Pelléova a Bubenečská může sloužit pro potřeby městské části.

Nově zastavěné území protne ulice pro pěší s cyklotrasou, která bude překřížena několika novými komunikacemi. V ose Mařákovy ulice má pak vzniknout pasáž. Nová nárožní dominanta ukončí ulici Pod kaštany a završí tak bývalou královskou cestu do Stromovky. U současné stanice metra vznikne přestupní terminál s náměstím. Upraveno bude okolí historické budovy dejvického nádraží a zachována bude nádražní hospoda.

Výstavba by podle dokumentu IPR mohla do této lokality přivést denně několik tisíc aut. Vzhledem k počtu bytů bude také potřeba vytvořit asi tisícovku parkovacích míst, která mají být převážně v podzemí. Vzhledem k umístění tunelu Blanka či metra ale bude obtížné podzemní garáže vybudovat, a není tak pravděpodobné, že by se do nich podařilo vměstnat rovněž část aut parkujících nyní v dejvických ulicích.

Pokud se začne na pozemcích stavět, stavebník se bude muset vypořádat s několika omezeními. V podzemí je metro a tunel Blanka a bude tam i železnice. Územím také vedou přiváděcí a hlavní vodovodní řady, je tam plocha využívaná k zabezpečení vodojemu a čerpací stanice Bruska a také kmenová stoka a hlavní kanalizační sběrač.

Jak přesně bude ale zástavba vypadat, ještě není rozhodnuto. Nutné je totiž nejdříve stanovit definitivní trasu železničního tunelu. Poté bude území takzvaně stabilizováno a studie podle toho upravena. Mezitím chce město začít pracovat na změně územního plánu, jejíž pořízení může zabrat i několik let.

Pozemky provází z minulosti sporná smlouva o prodeji mezi vlastníkem, Správou železnic (SŽ, tehdy SŽDC), a společností Amádeus Real, a to bez veřejné soutěže. Nové vedení SŽ loni v červnu kvůli tomu podalo žalobu na neplatnost smlouvy o budoucím prodeji pozemků. Lukrativní parcely o rozloze 24.000 metrů čtverečních mohou mít v budoucnu podle odhadů tržní hodnotu až miliardu korun. Smlouva s developerem počítá se stanovením ceny pozemků až v době transakce za pomoci znaleckých posudků tak, aby odpovídala cenám okolních pozemků. V registru smluv byla uvedena cena 283 milionů.

Doplněno Stavbaweb:
Autorem studie je ateliér m4 architekti, zadavatelem IPR:
Celá studie k prohlédnutí ve formátu PDF

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

25. 5. 2020 17:38:58

Re: Interiér rodinného domu

Jako uživatelka bych měla k Vašemu návrhu několik výhrad, ačkoli je interiér na pohled impozantní : 1) podle velikosti ložnice a postlelí odhaduji, že kuchyň bude mít rozměry cca 4x5 m. I když velká kuchyň je krásná, současně by měla šetřit nohy kuchařky, která kromě vaření je možná celý den pracovně na nohou a ještě obstarává malé děti. Víte jak se naběhá s hrncem špaget po kuchyni, než ho někam umístí? A další cca 3 m k jídelnímu stolu, když chce servírovat. Nechtěla bych to. Kuchyň, kde se nestoluje, má být prostorná, praktická, ale ne rozlehlá! 2) Ložnice na opačné straně domu od WC vám nebude vadit, dokud budete mladí a zcela zdraví. Potom si zařídíte raději ložnici v sousední koupelně, než bloudit po celém domě. 3) chválím nápad dvoupostele s prostředním madlem v dětském pokoli. Skvělý nápad s multifunkční a velkokapacitní pohovky s postelemi pro hostinský pokoj (nebo do obýváku). Ale rodičům se dvěma dětmi i stejného pohlaví, bych zcela určitě, po všech svých zkušenostech, doporučila raději dva malé pokojíky než jeden společný. Možná ten společný tak max. max. do 5. třídy. Ale pak by jej muselo být možné rozdělit na dva. P.S. Pohled z pohovky obýváku do přírody může být úchvatný, na krb také. Přesto bych umožnila pro konzervativce i pohled na obrazovku TV - pohovka jak stvořená pro domácí kino! Je mi líto, ale snaha po umění tady, podle mne, převyšuje funkčnost a praktičnost. Měly by být v rovnováze. Člověku běžně nestačí jen se dívat, v bytě musí i příjemně žít.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz