Nové autobusové nádraží v Liberci
(26. 4. 2017) Radnice představila návrh nového autobusového nádraží.
Nové autobusové nádraží v Liberci
(ČTK) - Autobusové nádraží v Liberci by se mělo posunout o desítky až
stovky metrů blíž k vlakovému nádraží. Jeho součástí by měl být i
parkovací dům s kapacitou až 478 parkovacích míst. Vyplývá to z návrhu,
který dne 25. dubna 2017 radnice představila novinářům. Nový terminál chce radnice s
pomocí evropské dotace postavit do roku 2019, jeho cena by neměla
přesáhnout 150 milionů korun.
Na podobu nového dopravního terminálu město vyhlásilo
architektonickou soutěž. Z šesti studií vybralo návrh architekta Petra
Stolína, který měl nejlépe zpracované řešení dopravy. "Naším cílem bylo
navrhnout integrovaný dům, kde se jednotlivé provozy vzájemně synergicky
doplňují. Očekáváme, že myšlenka tři v jednom by mohla zatraktivnit a
oživit toto místo a stát se oblíbenou křižovatkou všech cestujících,"
uvedl Stolín.
V návrhu počítá s tím, že by terminál s pasáží měl lemovat
Žitavskou ulici a navázat na blok domů naproti vlakovému nádraží.
Autobusové nádraží je dnes níže, mezi Vaňurovou ulicí a třídou 1. máje.
"Po dokončení terminálu by tato plocha měla sloužit dočasně jen jako
odstavná pro autobusy," uvedl náměstek primátora Jan Korytář (Změna pro
Liberec). Tato plocha patří soukromé firmě, město zvažuje, že by ji
koupilo. Podle Stolínova návrhu by tam do budoucna mohla být zeleň a
hřiště.
Nový terminál se zázemím pro cestující či obchody se bude stavět
na pozemcích města. Přístup do něj bude možný jak z Žitavské ulice, tak
od Vaňurovy ulice. Návrh počítá s deseti nástupními i výstupními stáními
autobusů, přičemž dvě z nich budou přímo v Žitavské ulici. Z této ulice
bude přístupný i čtyřpatrový parkovací dům. Počítá se také s nabíjecími
místy pro elektromobily. "Vzhledem k dobré návaznosti na MHD a blízkost
dálnice může nový parkovací dům alespoň částečně odlehčit jiným částem
Liberce. Chceme sem proto nasměrovat část návštěvníků města," uvedl
Korytář. Parkovací dům by měl mít i takzvanou zelenou střechu s výhledem
na Ještěd, Jizerské hory či město.
Návrh nemusí být konečnou verzí. "Je natolik tvárný, že může
doznat některých změn, až se k tomu budou vyjadřovat další odborníci i
radní města," řekl před několika dny primátor Tibor Batthyány (býv.
ANO). Radnice chystá i veřejné projednání tohoto návrhu.
Nový terminál vznikne podle architektonického návrhu Petra Stolína
Jeden z hlavních projektů města v rámci IPRÚ bude vznikat na základě
návrhu architekta Petra Stolína. Hodnotící komise vybírala z celkem
šesti návrhů libereckých architektonických kanceláří. Navržené pořadí
následně schválila i rada města.
„Vyhodnocení architektonických návrhů proběhlo poté, co nám
jednotliví architekti odprezentovali své práce. Hodnotící komise došla k
závěru, že návrh architekta Petra Stolína nejlépe splnil zadání města,
přináší dobré dopravní řešení a má předpoklady pro kvalitní dotvoření
celé lokality,“ uvedl náměstek primátora pro ekonomiku, strategický
rozvoj a dotace Jan Korytář, který v hodnotící komisi zasedl jako jeden
ze dvou zástupců města. Jako odborná porota posuzovali architektonické
návrhy prof. Ing. arch. akad. arch. Jiří Suchomel (proděkan FA TUL),
prof. Ing. arch. Miroslav Masák (někdejší spolupracovník Karla Hubáčka),
Ing. arch. akad. arch. Jiří Klokočka z univerzity v Gentu a Ing. arch.
Boris Šonský.
Terminál s pasáží a komerčními prostory pro veřejnost podle vítězného
návrhu lemuje Žitavskou ulici a navazuje na stávající blok domů naproti
tramvajové zastávce Nádraží. Přístup do terminálu bude možný jak
z ulice Žitavská, tak od ulice Vaňurova. Ve dvoupodlažní odbavovací hale
bude čekárna pro cestující, pokladny, informace, úschovna zavazadel,
toalety pro cestující a rychlé občerstvení. Z pasáže budou přístupné
komerční prostory jako např. kavárna, prodejna tiskovin či pekařství,
zatímco v patře bude k dispozici univerzální coworkingový prostor. Návrh
počítá s deseti nástupními i výstupními stáními autobusů, přičemž dvě
z nich budou přímo v Žitavské ulici.
Ze Žitavské ulice bude přístupný i čtyřpatrový parkovací dům s
navrhovanou kapacitou 478 parkovacích míst. Počítá se také s nabíjecími
místy pro elektromobily. „Vzhledem k dobré návaznosti na MHD a
blízkost dálnice může nový parkovací dům alespoň částečně odlehčit jiným
částem Liberce. Chceme sem proto nasměrovat část návštěvníků města,“
komentoval Jan Korytář s tím, že hrubé investiční náklady projektu
v této podobě činí cca 123 milionů korun. Parkovací dům by měl mít tzv.
„zelenou střechu“, upravenou pro pobyt návštěvníků města. Ta umožní
zajímavé pohledy na Ještěd, Jizerské hory i samotné město a měla by být
jedním z důvodů, proč zde zaparkovat a dále pokračovat MHD.
"Naším
cílem bylo navrhnout integrovaný dům, kde se jednotlivé provozy
vzájemně synergicky doplňují. Očekáváme, že myšlenka 3v1 by mohla
zatraktivnit a oživit toto místo a stát se oblíbenou křižovatkou všech
cestujících," komentoval svůj návrh architekt Petr Stolín.
Dalším postupem v rámci projektu Terminál Liberec bude vypsání
zadávacího řízení a zpracování projektové dokumentace, podání žádosti o
dotaci v rámci výzvy Udržitelná doprava – integrované projekty IPRÚ a
také veřejné projednání tohoto návrhu, který bude možné ještě upravit.
Město také zahájilo jednání o podmínkách případného odkupu okolních
pozemků, s nimiž sousedí budova Uranu, která by měla projít celkovou
rekonstrukcí v roce 2018.
tisková zpráva
Vizualizace - zdroj: Flickr radnice Liberec
Doplněno Stavbaweb:
Současnou "budovu" nádraží si můžete prohlédnout ZDE.
iDNES: Soutěž na liberecké nádraží je paskvil, říká architekt a vyzývá k bojkotu
Mjölk architekti: Stanovisko ke kauze Autobusového nádraží v Liberci (včetně odpovědi Jana Korytáře)
Požadavky ČKA na regulérnost soutěže
Liberec proto počátkem března zrušil architektonickou soutěž na podobu dopravního terminálu a místo toho
radnice napřímo oslovila šest architektonických ateliérů.
Související články:
Otázky kolem soutěže na podobu terminálu v Liberci 1.2.2017
Základní informace o objektu
Kategorie
Doprava/infrastruktura
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.
16. 9. 2023 21:46:17
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Všechno jde, ale musí být větší talent, lepší vzdělání a více přemýšlení.
16. 9. 2023 21:44:44
Re: Re: Štvanická lávka.
Komu není shůry dáno, v apatice nekoupí. A to platí pro i v architektuře.
15. 9. 2023 17:06:25
Re: Re: Štvanická lávka.
Nesouhlasím. Podle mě elegantní je, nijak se nevnucuje a bílá barva jí sluší. Jen nevím, jak se na ní cítí malé děti, které jdou takovou dálku bez možnosti podívat se okolo.
15. 9. 2023 16:59:57
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Takže byste zastavěl (jak říkáte "účinněji využil") např. i Central Park na Manhattanu? Ten přece taky slouží jen k náhodnému využití pro zábavu dílčí skupiny lidí.
15. 9. 2023 16:45:19
Re: Bytový dům Bratislavská 51
Ta rudá barva na chodbách by ve mně asi opravdu probouzela sportovního ducha - abych byla co nejrychleji pryč :-)
15. 9. 2023 16:35:04
Re: Dům v Kolodějích
Na tohle bych potřebovala psychiatra. To už je minimalismus za hranicí únosnosti.
15. 9. 2023 14:59:35
Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Děkuji za krásnou reakci, která vychází z člověka, který je nějakým způsobem postižen semestry školy a nějakou věkovou nedokonalostí!? Lituji Vás. Jenom tak mimochodem, město je něco jiného než venkov a tedy s jeho místem je třeba zacházet poněkud účinněji, než k náhodnému použití pro zábavu dílčí skupiny lidí. Areál potřebuje komplexní využití a o to se návrh snaží.
15. 9. 2023 14:51:33
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Je zajímavé, že lidi jako Vy nemyslí komplexně a hlavně se neumí při svém vyjadřování PŘEDSTAVIT. Žijí v anonymitě a tedy jejich projev je nutno brát jako "srabský", protože se o sebe bojí! Poněkud ploché chápaní využití tak významného městského prostoru. Jedná se o "srtítský bordel" apelplatzu a budovy, které jsou navrženy pro městské využití již 20 let chátrají. Není to blbost? Ale to je diskuze s jednostranně myslícími lidmi a ne se společností.
15. 9. 2023 11:12:41
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Myslím si, že karlínská kasárna a lávka, nemají nic společného. Strohost, hmotnost a přílišná síla pohledu na Vltavu lávka, ve svém architektonickém návrhu přímo překáží v údolním prostoru. Květ lotosu v karlínském apelplatzu je hravý a není z polohy městského pozorovatele viditelný, tady nepřekáží a neprovokuje takové jako jste vy. Zároveň jde o základní snahu využít klasicistní účko bloku kasáren k normálnímu městskému životu a ne pouze k jeho stavebnímu zániku! Je velice zajímavé že nemáte jméno, ale projevy ANO!
15. 9. 2023 11:04:09
Re: Štvanická lávka
Mně osobně se lávka líbí. Ano, působí trošku netradičně (a je trochu moc "bílá"), ale je zajímavá a je přes ni krásná procházka, zejména za šera, když už svítí světla ukrytá v zábradlí a celá lávka pak působí moderně a zároveň bezpečně.
15. 9. 2023 09:10:40
Re: Re: Štvanická lávka.
Mohu se zeptat, jak jeste vic neviditelnejsi byste rad udelal 300 metrovy most na 5 pilirich? Subtilneji nez takto uz to podle me nejde.