Nové autobusové nádraží v Liberci

Nové autobusové nádraží v Liberci

(26. 4. 2017) Radnice představila návrh nového autobusového nádraží.

   
 
 
 
 

Nové autobusové nádraží v Liberci

(ČTK) - Autobusové nádraží v Liberci by se mělo posunout o desítky až stovky metrů blíž k vlakovému nádraží. Jeho součástí by měl být i parkovací dům s kapacitou až 478 parkovacích míst. Vyplývá to z návrhu, který dne 25. dubna 2017 radnice představila novinářům. Nový terminál chce radnice s pomocí evropské dotace postavit do roku 2019, jeho cena by neměla přesáhnout 150 milionů korun.

Na podobu nového dopravního terminálu město vyhlásilo architektonickou soutěž. Z šesti studií vybralo návrh architekta Petra Stolína, který měl nejlépe zpracované řešení dopravy. "Naším cílem bylo navrhnout integrovaný dům, kde se jednotlivé provozy vzájemně synergicky doplňují. Očekáváme, že myšlenka tři v jednom by mohla zatraktivnit a oživit toto místo a stát se oblíbenou křižovatkou všech cestujících," uvedl Stolín.

V návrhu počítá s tím, že by terminál s pasáží měl lemovat Žitavskou ulici a navázat na blok domů naproti vlakovému nádraží. Autobusové nádraží je dnes níže, mezi Vaňurovou ulicí a třídou 1. máje. "Po dokončení terminálu by tato plocha měla sloužit dočasně jen jako odstavná pro autobusy," uvedl náměstek primátora Jan Korytář (Změna pro Liberec). Tato plocha patří soukromé firmě, město zvažuje, že by ji koupilo. Podle Stolínova návrhu by tam do budoucna mohla být zeleň a hřiště.

Nový terminál se zázemím pro cestující či obchody se bude stavět na pozemcích města. Přístup do něj bude možný jak z Žitavské ulice, tak od Vaňurovy ulice. Návrh počítá s deseti nástupními i výstupními stáními autobusů, přičemž dvě z nich budou přímo v Žitavské ulici. Z této ulice bude přístupný i čtyřpatrový parkovací dům. Počítá se také s nabíjecími místy pro elektromobily. "Vzhledem k dobré návaznosti na MHD a blízkost dálnice může nový parkovací dům alespoň částečně odlehčit jiným částem Liberce. Chceme sem proto nasměrovat část návštěvníků města," uvedl Korytář. Parkovací dům by měl mít i takzvanou zelenou střechu s výhledem na Ještěd, Jizerské hory či město.

Návrh nemusí být konečnou verzí. "Je natolik tvárný, že může doznat některých změn, až se k tomu budou vyjadřovat další odborníci i radní města," řekl před několika dny primátor Tibor Batthyány (býv. ANO). Radnice chystá i veřejné projednání tohoto návrhu.

Nový terminál vznikne podle architektonického návrhu Petra Stolína
Jeden z hlavních projektů města v rámci IPRÚ bude vznikat na základě návrhu architekta Petra Stolína. Hodnotící komise vybírala z celkem šesti návrhů libereckých architektonických kanceláří. Navržené pořadí následně schválila i rada města.

Vyhodnocení architektonických návrhů proběhlo poté, co nám jednotliví architekti odprezentovali své práce. Hodnotící komise došla k závěru, že návrh architekta Petra Stolína nejlépe splnil zadání města, přináší dobré dopravní řešení a má předpoklady pro kvalitní dotvoření celé lokality,“ uvedl náměstek primátora pro ekonomiku, strategický rozvoj a dotace Jan Korytář, který v hodnotící komisi zasedl jako jeden ze dvou zástupců města. Jako odborná porota posuzovali architektonické návrhy prof. Ing. arch. akad. arch. Jiří Suchomel (proděkan FA TUL), prof. Ing. arch. Miroslav Masák (někdejší spolupracovník Karla Hubáčka), Ing. arch. akad. arch. Jiří Klokočka z univerzity v Gentu a Ing. arch. Boris Šonský.

Terminál s pasáží a komerčními prostory pro veřejnost podle vítězného návrhu lemuje Žitavskou ulici a navazuje na stávající blok domů naproti tramvajové zastávce Nádraží. Přístup do terminálu bude možný jak z ulice Žitavská, tak od ulice Vaňurova. Ve dvoupodlažní odbavovací hale bude čekárna pro cestující, pokladny, informace, úschovna zavazadel, toalety pro cestující a rychlé občerstvení. Z pasáže budou přístupné komerční prostory jako např. kavárna, prodejna tiskovin či pekařství, zatímco v patře bude k dispozici univerzální coworkingový prostor. Návrh počítá s deseti nástupními i výstupními stáními autobusů, přičemž dvě z nich budou přímo v Žitavské ulici.

Ze Žitavské ulice bude přístupný i čtyřpatrový parkovací dům s navrhovanou kapacitou 478 parkovacích míst. Počítá se také s nabíjecími místy pro elektromobily. „Vzhledem k dobré návaznosti na MHD a blízkost dálnice může nový parkovací dům alespoň částečně odlehčit jiným částem Liberce. Chceme sem proto nasměrovat část návštěvníků města,“ komentoval Jan Korytář s tím, že hrubé investiční náklady projektu v této podobě činí cca 123 milionů korun. Parkovací dům by měl mít tzv. „zelenou střechu“, upravenou pro pobyt návštěvníků města. Ta umožní zajímavé pohledy na Ještěd, Jizerské hory i samotné město a měla by být jedním z důvodů, proč zde zaparkovat a dále pokračovat MHD.

"Naším cílem bylo navrhnout integrovaný dům, kde se jednotlivé provozy vzájemně synergicky doplňují. Očekáváme, že myšlenka 3v1 by mohla zatraktivnit a oživit toto místo a stát se oblíbenou křižovatkou všech cestujících," komentoval svůj návrh architekt Petr Stolín.

Dalším postupem v rámci projektu Terminál Liberec bude vypsání zadávacího řízení a zpracování projektové dokumentace, podání žádosti o dotaci v rámci výzvy Udržitelná doprava – integrované projekty IPRÚ a také veřejné projednání tohoto návrhu, který bude možné ještě upravit. Město také zahájilo jednání o podmínkách případného odkupu okolních pozemků, s nimiž sousedí budova Uranu, která by měla projít celkovou rekonstrukcí v roce 2018.
tisková zpráva
Vizualizace - zdroj: Flickr radnice Liberec

Doplněno Stavbaweb:
Současnou "budovu" nádraží si můžete prohlédnout ZDE.
iDNES: Soutěž na liberecké nádraží je paskvil, říká architekt a vyzývá k bojkotu 
Mjölk architekti: Stanovisko ke kauze Autobusového nádraží v Liberci (včetně odpovědi Jana Korytáře)
Požadavky ČKA na regulérnost soutěže
Liberec proto počátkem března zrušil architektonickou soutěž na podobu dopravního terminálu a místo toho radnice napřímo oslovila šest architektonických ateliérů.

Související články:
Otázky kolem soutěže na podobu terminálu v Liberci 1.2.2017

                         

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

2. 9. 2022 23:12:28

Re: Věcná novela nového stavebního zákona

Zaujalo mě tvrzení, že "vláda není schopná prosadit změny, které by posílily pravomoci obcí v oblasti územního plánování" a že je to vinou pořizovatelů. To je přece úplný nesmysl. Vždyť už dnes jsou to obce, které si vybírají pořizovatele a které schvalují každou fázi pořizovacího procesu. A jestli si stěžují na pořizovatele, tak je to stejné, jako by si majitel firmy stěžoval na zákon, když má problémy se svým zaměstnancem. Pokud mají smlouvu, tak ji mohou zrušit a vybrat si jiného. A pokud ji zrušit nemohou, tak je to jejich vina, že ji mají špatnou. Vždy to ale mají ve svých rukách. Nechápu, jaké pravomoci by chtěli posilovat. Pak je tu ale téma, které je v podmínkách státní správy těžko představitelná. Že by se různí pracovníci jednotlivých dotčených orgánů ke každému záměru dokázali ve stejnou dobu sejít a dohadovali se, kdo o kolik může ze svého zákona ustoupit? Žádný úředník si nedovolí říct, že nějakou část zákona není nutné dodržet. A ani organizačně to nemůže fungovat. Ty lidi přece neřeší jen společné záměry, nemusí mít stejnou pracovní dobu nebo pracovní úvazky - a pak tu jsou ještě nemoci a dovolené a když máte na úřadu pro některé agendy jednoho pracovníka, tak by stáli všichni. Nevěřím. že by to mohlo nějak efektivně fungovat, I když by se mi taková kolektivní práce líbila.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz