Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu

Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu

(15. 10. 2013) (ČTK) - Nové brněnské vlakové nádraží, pokud se postaví v odsunuté poloze u Svratky, už nesmí být bariérou, jakou je nádraží současné. Musí být v úzkém kontaktu s městským prostorem a nová čtvrť musí organicky srůst s historickým centrem. Velkou šancí je také udělat obří park podél stávajícího tělesa dráhy, vyplynulo z třídenního workshopu dvou desítek studentů brněnské fakulty architektury.

 
 
 
 

Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu

(ČTK) - Nové brněnské vlakové nádraží, pokud se postaví v odsunuté poloze u Svratky, už nesmí být bariérou, jakou je nádraží současné. Musí být v úzkém kontaktu s městským prostorem a nová čtvrť musí organicky srůst s historickým centrem. Velkou šancí je také udělat obří park podél stávajícího tělesa dráhy, vyplynulo z třídenního workshopu dvou desítek studentů brněnské fakulty architektury.



V oblasti takzvaného jižního centra, kde dnes vedou koleje a zbytek území je spíše tzv. brownfieldem, by se mohlo v případě stavby nového nádraží prostavět během 20 až 30 let 30 miliard korun ze státního a městského rozpočtu. "Ve Vídni skončí výstavba nového hlavního nádraží v roce 2015 a zde prostavěli 800 milionů eur (20,5 mld Kč). Proto je vhodné se otázce nového brněnského nádraží a celé čtvrti pečlivě věnovat," upozornil Petr Pelčák z fakulty architektury.

Studenti vytvořili ve skupinách čtyři návrhy, z nichž byly patrné hlavní impulzy, kterými by se měla výstavba nové čtvrti ubírat. "Nádraží přimkli co nejblíže městu a městské zástavbě. Dále novou čtvrť organicky propojí nový bulvár, který skončí pod Petrovem. Nádraží by mělo propojovat také oblast Komárova směrem na jih. A velký potenciál má také zeleň podél současného tělesa dráhy. Myslím, že to jsou signály pro město, kterými by se mělo zabývat," podotkl Pelčák.

Jestli bude nové nádraží skutečně u řeky, tedy 800 metrů jižně od dnešního v místě dolního nádraží, se rozhodne na přelomu roku. "Srovnávací studie obou variant, tedy odsunutého a pod Petrovem, bude hotová nejpozději na začátku příštího roku. Minulý týden se konal na ministerstvu dopravy kontrolní den a většině z 50 účastníků je už zřejmé, která varianta se jeví jako výhodnější," řekl primátorův náměstek Robert Kotzian (ODS). Která by to měla být, však zatím neuvedl.

Město už aktivně pracuje s variantou přesunu nádraží, která je zanesena v územním plánu. "Chystáme výstavbu městské infrastruktury, zejména tramvajových tras a parcelu po parcele se zabýváme majetkoprávním vypořádáním. Řešíme také pěší trasy, kterými se zatím nikdo nezabýval," uvedl Kotzian. Studentská iniciativa je podle něj přínosná hlavně kvůli neotřelým pohledům a nápadům. "Je dobré, že nejsou ničím příliš omezeni. Myslím, že z jejich nápadů lze čerpat inspiraci," podotkl.

Město nyní také chystá doplňovací komplexní studii dopravní obslužnosti nového nádraží a celé čtvrti, která bude řešit všechny druhy dopravy. "V klíčovou dobu musíme občanům představit komplexní řešení," řekl Kotzian. Za důležité také považuje to, aby město schválilo změnu ve stávající studii a určilo povinný podíl ploch pro bydlení. "Nejhorší, co by se mohlo jižnímu centru stát, že by se po pracovní době vylidnilo a byla z něj mrtvá čtvrť, ač se to investorům nemusí úplně líbit," konstatoval Kotzian.

Doplněno Stavbaweb:

Nádraží u řeky

zdroj obr.: facebook / Nádraží u řeky

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Projekty

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz