Nové vedení Prahy chce vrátit na Václavské náměstí tramvaje

(ČTK) – Na pražské Václavské náměstí se zřejmě vrátí tramvaje. Nové vedení hlavního města chce stavět trať z Vinohradské třídy přes náměstí a napojit ji na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici. Hotova by mohla být do čtyř let. ČTK to dnes řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě), který má v radě na starosti dopravu. O návratu tramvají chce jednat s vedením Prahy 1. Město zároveň zamýšlí stavět trať z Vinohradské k hlavnímu nádraží a do Bolzanovy ulice. Tramvaje po náměstí nejezdí od 80. let. O jejich návratu se mluví několik let, v minulosti byla proti radnice Prahy 1.

„Propojení umožní lidem z Prahy 2, aby projeli městem rychle tramvají. Zároveň umožní nová vedení tramvajových linek a řešení mimořádných událostí,“
řekl Scheinherr.

V případě, že město výstavbu schválí, bude muset vybudovat trolejové vedení a koleje a napojit je na Vinohradskou i trať, která kříží střed náměstí. V horní části by vznikla nová zastávka. Kudy přesně koleje povedou, zda po současné komunikaci, nebo prostředkem náměstí jako v minulosti, zatím není jasné. Dořešit je ještě nutné souběh s budováním tzv. kolektoru, v němž jsou inženýrské sítě. „Rozkopávat náměstí jednou kvůli kolektorům a jednou kvůli tramvajím nevidíme jako smysluplné,“ řekl Scheinherr.

Výtek památkářů či Prahy 1, jejíž minulá vedení označila návrat tramvají za zadrátování náměstí, se Scheinherr neobává. Architekti se podle něho problémem v minulosti zabývali tak, aby troleje a vedení nerušilo pohled na náměstí. „Třeba sloupy by byly ukryty mezi stromy,“ řekl.

Scheinherr chce mít do čtyř let také vysoutěženou variantu výstavby trati k hlavnímu nádraží a dále do Bolzanovy ulice. „My jsme se už shodli na definitivní variantě do Bolzanovy ulice, ale musíme to ještě projednat s Prahou 1, s kterou to chci nejdříve dojednat, a ne jí to sdělovat přes média,“ řekl.

Podle dokumentu, který v minulosti vytvořil Institut plánování a rozvoje (IPR), by podle první varianty tramvaje z Vinohradské zahnuly do Wilsonovy ulice ke Státní opeře. Následně by trať uhnula přes magistrálu do parku a směřovala před nádraží, odkud by kopírovala magistrálu ke křížení Bolzanovy a U Bulhara. Druhou možností je, že by koleje vedly k opeře po stejné trase jako v prvé variantě, ale potom by nesměřovaly před nádražní halu, ale do Opletalovy ulice a dále na křižovatku s Bolzanovou. Poslední možnost navrhuje vést trať z Vinohradské na Václavské náměstí a potom do Opletalovy a k Bolzanově.

Stavbu do Bolzanovy na rozdíl od trasy na náměstí komplikuje, že je kvůli ní třeba změnit územní plán. Procházela by totiž přes park před nádražím.

Související články:
Plán na obnovení tramvaje na Václavském náměstí  23.4.2018
Praha chce, aby se na Václavské náměstí vrátily tramvaje 3.4.2012

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    (ČTK) – Hlavní město zahájí první kroky pro přípravu tramvajové trati, která má vést od Národního muzea dolů do poloviny Václavského náměstí. Noví radní dnes na svém druhém zasedání pověřili dopravní podnik, aby začal s přípravnými pracemi pro napojení na stávající trať ve Vinohradské ulici a prověřil možnost rekonstrukce a posílení stropních desek vestibulů metra. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) by trať mohla stát do čtyř let. Zároveň město připravuje další trať od Vinohradské kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice, její příprava však potrvá déle.

    |Zadali jsme dopravnímu podniku, aby zahájil přípravné práce na napojení muzejní oázy mezi starou budovou muzea a bývalým Federálním shromážděním na trať v ulici Vinohradská a zároveň prověřil možnosti zesílení stropní desky stanice Muzeum a stanice Můstek,| uvedl Scheinherr.

    Dále je nutné prověřit polohu výstupů metra tak, aby v budoucnu dobře navazovaly na novou trať. V předstihu je možné také zajistit napojení nových kolejí nejen u Muzea, ale také v přechodu Vodičkovy a Jindřišské ulice. Práce se zároveň budou muset koordinovat se stavbou kolektoru v horní části náměstí, kterou město plánuje spolu s její revitalizací.

    O návratu tramvají na Václavské náměstí se diskutuje delší dobu, v minulosti se tomu bránilo například vedení radnice Prahy 1. |Nová trať pomůže ke stabilizaci provozu a umožní rozvoj tramvajových tratí na okraji města neboť současná kapacita v centrálním úseku již neunese více spojů a při sebemenší mimořádnosti dochází k totálnímu kolapsu centrálních křižovatek,| uvedl náměstek.

    Kromě trati přes náměstí plánuje město i trať kolem hlavního nádraží, která je podle odborníků z hlediska vytvoření alternativní trasy v centru ještě významnější. Tu podle Scheinherra město také připravuje. |Doufáme, že trať přes Václavské náměstí by mohla být postavena do čtyř let a pracujeme i na trati kolem hlavního nádraží, ta je ale ve trošku složitějším stádiu,| uvedl náměstek.

    Stavbu do Bolzanovy na rozdíl od trasy na náměstí komplikuje, že je kvůli ní třeba změnit územní plán. Procházela by totiž přes park před nádražím. Podle dokumentu, který v minulosti vytvořil Institut plánování a rozvoje (IPR), by podle první varianty tramvaje z Vinohradské zahnuly do Wilsonovy ulice ke Státní opeře. Následně by trať uhnula přes magistrálu do parku a směřovala před nádraží, odkud by kopírovala magistrálu ke křížení Bolzanovy a U Bulhara. Druhou možností je, že by koleje vedly k opeře po stejné trase jako v prvé variantě, ale potom by nesměřovaly před nádražní halu, ale do Opletalovy ulice a dále na křižovatku s Bolzanovou. Poslední možnost navrhuje vést trať z Vinohradské na Václavské náměstí a potom do Opletalovy a k Bolzanově.

  2. Čtenář Stavbawebu says:

    Hlavní nádraží je opět mimo trasu, optimální je, aby tramvaj zastavila přímo u přednádražní haly pod magistrálou, tangenciálně k Vrchlického sadům, bez narušení zeleně, s napojením na stávající tramvajovou síť u Bulhara.

  3. Čtenář Stavbawebu says:

    Dříve to nevadilo, nebude to vadit ani nyní, s ohledem na nové trendy v produkci vozidel, centra mnoha velkých měst tím také moc netrpí, a je tu prostor po bývalých tratích. Tedy žádné dramatické urbanistické zásahy do městské struktury. Na rozdíl od plánů Magistrátu v Ostravě Poruba, kde se chce násilím implantovat trať tam, kde to mnohem více uškodí, než prospěje.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*