(ČTK) – Na pražské Václavské náměstí se zřejmě vrátí tramvaje. Nové
vedení hlavního města chce stavět trať z Vinohradské třídy přes náměstí a
napojit ji na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici. Hotova by
mohla být do čtyř let. ČTK to dnes řekl náměstek primátora Adam
Scheinherr (Praha Sobě), který má v radě na starosti dopravu. O návratu
tramvají chce jednat s vedením Prahy 1. Město zároveň zamýšlí stavět
trať z Vinohradské k hlavnímu nádraží a do Bolzanovy ulice. Tramvaje po
náměstí nejezdí od 80. let. O jejich návratu se mluví několik let,
v minulosti byla proti radnice Prahy 1.
„Propojení
umožní lidem z Prahy 2, aby projeli městem rychle tramvají. Zároveň
umožní nová vedení tramvajových linek a řešení mimořádných událostí,“ řekl Scheinherr.
V
případě, že město výstavbu schválí, bude muset vybudovat trolejové
vedení a koleje a napojit je na Vinohradskou i trať, která kříží střed
náměstí. V horní části by vznikla nová zastávka. Kudy přesně koleje
povedou, zda po současné komunikaci, nebo prostředkem náměstí jako
v minulosti, zatím není jasné. Dořešit je ještě nutné souběh s budováním
tzv. kolektoru, v němž jsou inženýrské sítě. „Rozkopávat náměstí jednou kvůli kolektorům a jednou kvůli tramvajím nevidíme jako smysluplné,“ řekl Scheinherr.
Výtek
památkářů či Prahy 1, jejíž minulá vedení označila návrat tramvají za
zadrátování náměstí, se Scheinherr neobává. Architekti se podle něho
problémem v minulosti zabývali tak, aby troleje a vedení nerušilo pohled
na náměstí. „Třeba sloupy by byly ukryty mezi stromy,“ řekl.
Scheinherr chce mít do čtyř let také vysoutěženou variantu výstavby trati k hlavnímu nádraží a dále do Bolzanovy ulice. „My
jsme se už shodli na definitivní variantě do Bolzanovy ulice, ale
musíme to ještě projednat s Prahou 1, s kterou to chci nejdříve
dojednat, a ne jí to sdělovat přes média,“ řekl.
Podle
dokumentu, který v minulosti vytvořil Institut plánování a rozvoje
(IPR), by podle první varianty tramvaje z Vinohradské zahnuly do
Wilsonovy ulice ke Státní opeře. Následně by trať uhnula přes magistrálu
do parku a směřovala před nádraží, odkud by kopírovala magistrálu ke
křížení Bolzanovy a U Bulhara. Druhou možností je, že by koleje vedly
k opeře po stejné trase jako v prvé variantě, ale potom by nesměřovaly
před nádražní halu, ale do Opletalovy ulice a dále na křižovatku
s Bolzanovou. Poslední možnost navrhuje vést trať z Vinohradské na
Václavské náměstí a potom do Opletalovy a k Bolzanově.
Stavbu do
Bolzanovy na rozdíl od trasy na náměstí komplikuje, že je kvůli ní třeba
změnit územní plán. Procházela by totiž přes park před nádražím.
Související články:
Plán na obnovení tramvaje na Václavském náměstí 23.4.2018
Praha chce, aby se na Václavské náměstí vrátily tramvaje 3.4.2012
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
(ČTK) – Hlavní město zahájí první kroky pro přípravu tramvajové trati, která má vést od Národního muzea dolů do poloviny Václavského náměstí. Noví radní dnes na svém druhém zasedání pověřili dopravní podnik, aby začal s přípravnými pracemi pro napojení na stávající trať ve Vinohradské ulici a prověřil možnost rekonstrukce a posílení stropních desek vestibulů metra. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) by trať mohla stát do čtyř let. Zároveň město připravuje další trať od Vinohradské kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice, její příprava však potrvá déle.
|Zadali jsme dopravnímu podniku, aby zahájil přípravné práce na napojení muzejní oázy mezi starou budovou muzea a bývalým Federálním shromážděním na trať v ulici Vinohradská a zároveň prověřil možnosti zesílení stropní desky stanice Muzeum a stanice Můstek,| uvedl Scheinherr.
Dále je nutné prověřit polohu výstupů metra tak, aby v budoucnu dobře navazovaly na novou trať. V předstihu je možné také zajistit napojení nových kolejí nejen u Muzea, ale také v přechodu Vodičkovy a Jindřišské ulice. Práce se zároveň budou muset koordinovat se stavbou kolektoru v horní části náměstí, kterou město plánuje spolu s její revitalizací.
O návratu tramvají na Václavské náměstí se diskutuje delší dobu, v minulosti se tomu bránilo například vedení radnice Prahy 1. |Nová trať pomůže ke stabilizaci provozu a umožní rozvoj tramvajových tratí na okraji města neboť současná kapacita v centrálním úseku již neunese více spojů a při sebemenší mimořádnosti dochází k totálnímu kolapsu centrálních křižovatek,| uvedl náměstek.
Kromě trati přes náměstí plánuje město i trať kolem hlavního nádraží, která je podle odborníků z hlediska vytvoření alternativní trasy v centru ještě významnější. Tu podle Scheinherra město také připravuje. |Doufáme, že trať přes Václavské náměstí by mohla být postavena do čtyř let a pracujeme i na trati kolem hlavního nádraží, ta je ale ve trošku složitějším stádiu,| uvedl náměstek.
Stavbu do Bolzanovy na rozdíl od trasy na náměstí komplikuje, že je kvůli ní třeba změnit územní plán. Procházela by totiž přes park před nádražím. Podle dokumentu, který v minulosti vytvořil Institut plánování a rozvoje (IPR), by podle první varianty tramvaje z Vinohradské zahnuly do Wilsonovy ulice ke Státní opeře. Následně by trať uhnula přes magistrálu do parku a směřovala před nádraží, odkud by kopírovala magistrálu ke křížení Bolzanovy a U Bulhara. Druhou možností je, že by koleje vedly k opeře po stejné trase jako v prvé variantě, ale potom by nesměřovaly před nádražní halu, ale do Opletalovy ulice a dále na křižovatku s Bolzanovou. Poslední možnost navrhuje vést trať z Vinohradské na Václavské náměstí a potom do Opletalovy a k Bolzanově.
Hlavní nádraží je opět mimo trasu, optimální je, aby tramvaj zastavila přímo u přednádražní haly pod magistrálou, tangenciálně k Vrchlického sadům, bez narušení zeleně, s napojením na stávající tramvajovou síť u Bulhara.
Dříve to nevadilo, nebude to vadit ani nyní, s ohledem na nové trendy v produkci vozidel, centra mnoha velkých měst tím také moc netrpí, a je tu prostor po bývalých tratích. Tedy žádné dramatické urbanistické zásahy do městské struktury. Na rozdíl od plánů Magistrátu v Ostravě Poruba, kde se chce násilím implantovat trať tam, kde to mnohem více uškodí, než prospěje.