Ministr Bendl vstoupí do sporu o orlickoústecké nádraží.
Ministr dopravy Petr Bendl (ODS) vstoupí do sporu o osud budovy nádraží v Ústí nad Orlicí, které hrozí demolice. Plánované zbourání historické stavby z 19. století je součástí projektu narovnání železniční trati v Ústí nad Orlicí. Na stranu zachování budovy se v internetové petici dosud postavilo na 15.000 lidí. Bendl v pátek přijede do Ústí nad Orlicí. „Ministr se chce seznámit se sporem, kterým region žije. O zbourání stavby se ještě nerozhodlo,“ řekl dnes ČTK mluvčí ministerstva Martin Kupka.
Setkání by se měli účastnit zástupci investora Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) i další odborníci, včetně architekta, kteří zhodnotí, zda má smysl nádraží zachraňovat a zda lze projekt uskutečnit bez jeho demolice.
Iniciátor petice Martin Kadrman, který kvůli záchraně stavby založil občanské sdružení Nádraží nedáme!, je Bendlovým zájmem mile překvapený. „Nikdo z nás nečekal, že čerstvě po svém nástupu bude chtít řešit kauzu nádraží. Svým odhodláním nám všem říká, že mu osud této krásné stavby není lhostejný a celou věcí se chce osobně zabývat,“ řekl ČTK Kadrman.
V zahraničí existují podobné příklady záchrany starých nádražních budov. V Zürichu vede k nádraží podchod, kterým mohou projet vozidla integrovaného záchranného systému. Letos také dokončí opravu nádraží ve Švýcarsku, konkrétně v Oltenu, která stejně jako orlickoústecká stavba vede mezi kolejišti, uvedl Kadrman.
Podle něj stojí za to nádraží z roku 1874 podle návrhu architekta Rudolfa Freye zachovat. Dvojnádraží na půdorysu H s kamennými římsami je postavené z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.
Se započetím prací SŽDC počítá letos v září. Modernizace železniční trati včetně vybudování nového nádraží bude stát 2,4 miliardy korun a investor chce příští rok usilovat až o 50procentní evropskou dotaci.
Mluvčí SŽDC Pavel Halla už před časem uvedl, že nádraží mezi kolejišti neodpovídá bezpečnostním standardům. I studie z roku 2000, která počítala se zachováním objektu, po letech zastarala, například kvůli protipovodňovým opatřením.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,