Nový terminál vysokorychlostní trati z Ústí nad Labem do Prahy

Nový terminál vysokorychlostní trati z Ústí nad Labem do Prahy

(6. 9. 2022) Praha prověřuje umístění nádraží, metra i tramvaje na severu města

   
 
 
 
 

Nový terminál vysokorychlostní trati z Ústí nad Labem do Prahy

Rada hl. m. Prahy ukládá Institutu plánování a rozvoje hl. m. (IPR) prověřit ve spolupráci s železničáři záměr výstavby nového terminálu VRT přímo na území hlavního města, a to v lokalitě mezi Letňany, Čakovicemi a Ďáblicemi. Spolu ním IPR prověří i rozvoj navazujícího území, na kterém se nachází velké množství nevyužitých ploch. Studie bude hledat i možnosti napojení případného terminálu na městskou kolejovou dopravu jako metro nebo tramvaj.

Studie severní části Prahy má za cíl prověřit vybudování zastávky pro plánovanou vysokorychlostní trať obdobně jako se to plánuje na východě Prahy. Studie, která se bude věnovat kromě dopravy také krajině i urbanismu, má za cíl navrhnout umístění terminálu, vznik nových budov a jejich napojení na již existující výstavbu i vznik nového parku. Studie také zhodnotí napojení na stávající i uvažovanou síť městské dopravy, která by pomohla tuto část Prahy lépe propojit s centrem města. Uvažuje se také nad prodloužením linky metra či tramvajové trati.

„Na Smíchově se nám podařilo vytvořit projekt tzv. multimodálního hubu, místa, kde se dá přestoupit mezi vlakem, metrem, tramvají, autobusem a parkovištěm P+R a B+R. Něco podobného bychom mohli vybudovat i na severu Prahy vedle dálnice D8. Zároveň je potřeba dbát na to, aby byla infrastruktura vhodně zapojena do struktury města a krajiny,“ říká náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

V současnosti je okolí Letňan neprostupné území, které je přetížené auty, a navíc je špatně dostupné městskou hromadnou dopravou. Umístění terminálu by tak bylo impulzem pro rozvoj celé lokality a dotvoření celé čtvrti. Lepšímu propojení pomůže chystaná tramvajová trať, která napravuje nevhodné ukončení trasy metra C v Letňanech mimo obytnou čtvrť. Tramvajová trať propojí stanici metra C Ládví s Čakovicemi. Lidé tak budou moct přímo dojet směrem na Palmovku, Želivského nebo do centra města.

„Spolu s novou tramvajovou tratí dojde ke zhodnocení stávající tramvajové trati Kobylisy – Sídliště Ďáblice, jejíž význam po zprovoznění prodloužené trasy metra C z Ládví do Letňan výrazně poklesl. Z těchto důvodů je žádoucí zahájit přípravu nové tramvajové tratě, která bude prodloužením od stávající smyčky Sídliště Ďáblice až k železničnímu uzlu Nádraží Čakovice. Tam plánujeme i výstavbu nového parkoviště P+R,“ dodává Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

U Nádraží Čakovice by měl vzniknout přestupní terminál na železnici, který by měl fungovat i pro lokální autobusovou síť a být napojen na cyklistickou stezku.

„V současnosti je sever Prahy nedořešenou lokalitou plnou transformačních a rozvojových ploch. Celou lokalitu charakterizují přetížené výpadovky z Prahy a nedobré propojení MHD. Nová studie tak pomůže nastartovat rozvoj lokality. Nemá ale za cíl řešit jen dopravní stavby. V týmu by měli být také urbanisté a krajinářští architekti, kteří navrhnou, jak dnes neprostupné území dotvořit či kam umístit park, po kterém místní už dlouho volají,“ komentuje Ondřej Boháč, ředitel IPR.


Tisková zpráva

Komentáře ke článku

 
 
 
 

7. 9. 2022 15:34:43. Re: Nový terminál vysokorychlostní trati z Ústí nad Labem do Pra... Martin Říha

  Neměla by se souběžně s touto variantou prověřit i varianta umístění terminálu VRT z Ústí n. L. někde u budoucí rychlodráhy Praha - Kladno blíže k letišti Václava Havla? A spolu s tím umístit část urbánní zátěže směřující do Prahy na "brownfieldy" v Kladně? Prahu tak uchránit před nadměrným růstem počtu obyvatel, před znehodnocením kvalit Pražské památkové rezervace výškovými stavbami v optickém kontaktu, a Kladnu pomoci novými pracovními příležitostmi a srovnáním dojížďky a vyjížďky za prací mezi Prahou a Kladnem? Bylo by i lepší spojení do centra Prahy ryclodráhou. To snad stojí za zvážení.

9. 9. 2022 19:06:06. Re: Re: Nový terminál vysokorychlostní trati z Ústí nad Labem do... Jitka

  Napojení mezinárodní VRT přímo na mezinárodní letiště zní skvěle. Samozřejmě s přestupy jak na městskou tak i meziměstskou dopravu všech typů a se záchytnými i dlouhodobými parkovišti.
Nevím, jak to mají ve světě, ale proč by měla rychlodráha projíždět městskou zástavbou (podle IPR iniciovat rozvoj zástavby), když rychlostní silnice z měst vymísťujeme na okruhy. Co by to bylo za městotvorný prvek, když by musela mít protihlukové bariéry a už z podstaty své existence by město rozdělovala.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

2. 9. 2022 23:12:28

Re: Věcná novela nového stavebního zákona

Zaujalo mě tvrzení, že "vláda není schopná prosadit změny, které by posílily pravomoci obcí v oblasti územního plánování" a že je to vinou pořizovatelů. To je přece úplný nesmysl. Vždyť už dnes jsou to obce, které si vybírají pořizovatele a které schvalují každou fázi pořizovacího procesu. A jestli si stěžují na pořizovatele, tak je to stejné, jako by si majitel firmy stěžoval na zákon, když má problémy se svým zaměstnancem. Pokud mají smlouvu, tak ji mohou zrušit a vybrat si jiného. A pokud ji zrušit nemohou, tak je to jejich vina, že ji mají špatnou. Vždy to ale mají ve svých rukách. Nechápu, jaké pravomoci by chtěli posilovat. Pak je tu ale téma, které je v podmínkách státní správy těžko představitelná. Že by se různí pracovníci jednotlivých dotčených orgánů ke každému záměru dokázali ve stejnou dobu sejít a dohadovali se, kdo o kolik může ze svého zákona ustoupit? Žádný úředník si nedovolí říct, že nějakou část zákona není nutné dodržet. A ani organizačně to nemůže fungovat. Ty lidi přece neřeší jen společné záměry, nemusí mít stejnou pracovní dobu nebo pracovní úvazky - a pak tu jsou ještě nemoci a dovolené a když máte na úřadu pro některé agendy jednoho pracovníka, tak by stáli všichni. Nevěřím. že by to mohlo nějak efektivně fungovat, I když by se mi taková kolektivní práce líbila.

 
© 2007–2022 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz