Obnova interiérů horského hotelu a televizního vysílače Ještěd
(21. 9. 2021) ARN STUDIO
Obnova interiérů horského hotelu a televizního vysílače Ještěd
„Ověřeným klíčem v k
všestranné spokojenosti v užívání kulturní památky je propojení historických
památkových hodnot s reálným a ekonomickým provozem. V případě horského hotelu
a vysílače Ještěd je nasnadě, že stavby tohoto typu má největší šance na konkurenceschopnost
zejména tehdy, když bude těžit z výlučných podmínek, za kterých vznikla – tedy
ze své unikátní polohy, z původní funkce hotelu a vysílače a pochopitelně i ze
svých mimořádných architektonických kvalit. Pokud však bude v blízké nebo
vzdálenější budoucnosti zásadně pozměněna jedna ze tří základních,
nedělitelných, a především autentických vrstev krajina – stavba – interiér,
ztratí Ještědská věž své kouzlo a jedinečnost.
Jako nejschůdnější, nejvhodnější, ale také nejefektivnější se proto jeví citlivá oprava, která zachová v objektu stávající funkce – vysílač a hotel. Přičemž u hotelu a stravovacích prostor se v tomto kontextu zdá být nezbytné uchovat autentickou atmosféru šedesátých a sedmdesátých let, která tvoří spolu s okolní krajinou jedinečnou atmosféru a hlavní „magnet“ návštěvy místa.“ Výňatek ze závěrečné kapitoly rozšířeného stavebně historického průzkumu, který zpracoval prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.; PhDr. Miroslav Pavel (garanti průzkumu), Mgr Veronika Vicherková.; Bc. Jitka Tomiczková; Bc. Barbora Schmidová; Bc. Helena Cuřínová. VCPD FA ČVUT Praha, 2016.
Z autorské zprávy studie obnovy:
Hotelové patro (3. NP) řešíme v souladu s původní ideou. Obnovu haly zaměříme především na očištění povrchů, repasování osvětlení a výměnu technických rozvodů. Ubytovací kapacita je rozdělena do dvoulůžkových pokojů a do jednoho apartmánu. Pokoje budou vybaveny původním nábytkem. Předpokládáme, že se použijí dochované prvky mobiliáře i jejich repliky. Dispozice pokojů bude zrcadlit původní záměr. Jiná situace bude u apartmánu. Ten byl od počátku záměrně řešen „kontrastně“ k celku. Jeho interiér s lehkostí a hravostí sleduje odlišnou vizi a nábytek, kterým byl tento apartmán vybaven, přenášel návštěvníky do stylu Ludvíka XIV. Architekt Otakar Binar pro spolek Ještěd 73 vytvořil v roce 2014 zcela nový návrh vybavení apartmánu historickým nábytkem. Na ideu kontrastního pokoje navazujeme i my. Po konzultacích s architektem Binarem jsme zvolili cestu současného technologického zpracování. Digitální technologii 3D skenu přenášíme konkrétní nábytek z Versailles a pomocí CNC fréz ho zhmotňujeme z transparentního tvrzeného polykarbonátu. Idea zůstává zachována.
Čtvrté nadzemní podlaží bylo původně vyhrazeno pro ubytování personálu. Veškeré hygienické vybavení bylo umístěno mimo pokoje a přístupné z chodby. Podmínky, které v průběhu desetiletí změnily provozování hotelové části, jsou patrné i zde. V současné době požadavek na ubytování personálu není aktuální. Z tohoto důvodu je i toto podlaží využíváno především pro hotelový provoz. Kromě dvou apartmánů, které vznikly úpravou bytů, zde vznikne dalších pět apartmánů spojením dvou ubytovacích buněk. Apartmány budou vybaveny vlastním hygienickým zázemím a interiérovým vybavením navazujícím na původní koncepci. Ve vazbě na novou úpravu ubytovací části budou v tomto podlaží také vytvořeny podmínky pro ubytování osob se sníženou schopností pohybu a orientace.
Architekt Otakar Binar: „Zajímalo mě řešení interiéru, který má být zachován a původní mobiliář obnoven. Diskuze vyvolaly řešení interiéru apartmánu vybaveného stylovým zařízením. Byl to můj dobou neovlivněný záměr vytvořit prostředí, které v návštěvníkovi vyvolá neopakovatelný zážitek svou výjimečností. Dle získaných informací se tak daří. V mém věku a vědomí, že dvě netypické stavby realizované s velkými obtížemi, pavilon LVT a teplický hotel byly zbourány, jsem po seznámení s vypracovanou studií rekonstrukce Ještědu nadmíru spokojen. Spokojen by byl i náš šéf Karel Hubáček.“
Autoři původního návrhu: Architektem věže je Karel Hubáček, který spolupracoval se statiky Zdeňkem Patrmanem a Zdeňkem Zachařem a stavebními inženýry Václavem Bůžkem a Vlastimilem Křupkou. Interiéry včetně mobiliáře navrhnul architekt Otakar Binar, restauraci vybavil autorským nádobím výtvarník Karel Wünsch, který je také autorem zrcadlových příček. Skleněná plastika osazená na dříku stavby ve foyer, je dílem Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové, kovanou mříž v hotelové chodbě vytvořil Jaroslav Klápště. Stěny v hotelové části tvoří keramický obklad, který je autorským výtvarným dílem Marie Rychlíkové, Lydie Hladíkové a Děvany Mírové.
Autoři návrhu obnovy: ARN STUDIO – Jiří Krejčík, Michal Krejčík; spolupráce Tereza Novosadová, Katuše Krejčíkova a Pavel Chudý
Odborné konzultace: Otakar Binar, Miroslav Masák, Jiří Suchomel, Pavla Rovnaníková, Petr Vorlík
Odborná spolupráce: SIAL architekti a inženýři – Karel Novotný, Josef Franc
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

7. 8. 2022 20:45:28
Re: Proměna náměstí Jiřího z Poděbrad začne do roku 2023
V oblasti náměstí Jiřího z Poděbrad by bylo třeba řešit dopravu v klidu. Potřebné podzemní parkoviště bylo smeteno ze stolu a tak další léta budou mít rezidenti smůlu.....Parkujte si kde chcete nebo auta nechte za Prahou. Ty vstupy do metra, to je také tragédie!
4. 8. 2022 18:32:36
Re: Restaurace La Bottega Oaks Deli Bistro
Vlastně je to legrační název. Z la bottega vzniklo české putyka, tedy místo nevalné úrovně, kde se spíš jen posedává, a bistro je rychlé občerstvení. A ten anglický název dubu, když se chlubí, že je ze Slovenska, to už je jen třešnička na dortu. Schválně, na co si to místní překřtí?
4. 8. 2022 18:17:17
Re: Proměna náměstí Jiřího z Poděbrad začne do roku 2023
Chtělo by to aspoň jeden realistický obrázek jak to bude vypadat po dokončení - se skutečnou velikostí stromů a hustotou provozu okolo. Jak dlouho bude trvat, než stromy dorostou do velikosti na obrázcích? Myslíte, že budou mít lidi chuť a možnost (nebo odvahu) sníst si na dece na trávníku jídlo koupené třeba na trhu?
4. 8. 2022 17:07:26
Re: Kloboucká lesní – administrativní budova
Skvělé! Gratuluju.
4. 8. 2022 14:39:57
Re: Rubín vrátil opatovickému kostelu ztracený lesk
Střecha super, jen nechápu, proč nezachovali novorománské prvky na fasádě.. o barevnosti ani nemluvím..
27. 7. 2022 14:20:44
Re: Interiér RD – Vysoká nad Labem
Uf... tak to si děláte srandu
23. 7. 2022 17:10:17
Re: Památník válečných veteránů v parku Československých letců v...
Nevím, nakolik to v reálu bude vnímáno jako památník. Na fotkách to spíš vypadá jako prolézačka pro děti Kolik lidí v dnešním prostředí přehlceném reklamou ještě něco čte? Kromě toho, myslet si, že v kruhu opřeném o tři tyče někdo pozná kužel, je dost odvážné.
23. 7. 2022 16:40:39
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
Je příjemné vidět stavbu navrženou pro konkrétní využití. Teď ještě aby měli dost studentů.
19. 7. 2022 17:30:19
Re: Zahálka – objekt G
krásný, zdar
14. 7. 2022 15:14:10
Re: Památník válečných veteránů v parku Československých letců v...
Toto dílo se moc nepovedlo a to esteticky a ani historicky.Navíc deklarovat že je to pro všchny veterány je špatně.Vůbec bych nespojoval boj o osvobození Ostravy (původní památník) a hrdiny Afganistánu.Akce trvalá svoboda byla drahé fiasko.Osvobození Ostravy byla svoboda.Klasický špatný pokus přepis historie.Znásilňujete historickou pravdu.Vyhozené peníze.
12. 7. 2022 14:18:14
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
Moc dobrý a konečně něco příjemně zrekonstruovaného! Ta předešlá poznámka o příšernosti je zajisté od příšerného blbce.
5. 7. 2022 16:56:54
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
To je teda strasnej barak... Co se stalo, Litomysli? To ta puvodni cihlova ruina byla hezci...
4. 7. 2022 11:10:56
Re: Zámecká zahrada a park Oslavany
Krásné. Musím se někdy do té Litomyšle podívat.
1. 7. 2022 20:55:15
Re: Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Jaké možnosti má IPR proti vedení města? Žádná demokracie (vláda všech) nedává ani sebelepšímu architektovi (jedinci) možnost mít poslední slovo.
30. 6. 2022 17:13:37
Re: Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Vize vždy zavání pro široké neinformované publikim nereálností.Spolehlivým řešením je žádné vize nemít. Co je lepší?
28. 6. 2022 19:04:03
Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Souhlasím, že kreativní návrhy výškových budov od arch. Evy Jiřičné jsou ozdobou každého města. Že s tím má třeba Praha problémy, to je velká chyba vedení na Magistrátě (nekvalifikovaného), kterému žel chybně asistuje vedení IPR Prahy. V tomto směru výjimečně uznám snahu primátora Macury v Ostravě, který se snaží o maximální investice ve městě. Ale žel zapomíná na ohromnou dluhovou zátěž, kterou zanechá městu pro další desítky let. Měl by se najít dobrý oponent na Magistrátě Ostravy, který by ho uměl přesvědčit o nereálnosti některých jeho vizí.
24. 6. 2022 08:28:56
Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce
konečně se někdo nebojí udělat v ČR krásný skoro mrakodrap a také to bude pocta pro paní E.Jiřičnou
17. 6. 2022 16:51:50
Re: Architektonická soutěž Svazková škola Pode Vsí
Autor tiskové zprávy by před 50 lety dostal na základní škole z češtiny za 3 hrubé chyby čtyřku. Odolena je přivlastňovací přídavné jméno a jako takové se neskloňuje!
9. 6. 2022 23:00:22
Re: Debata o propojení centra Ostravy a Dolní oblasti Vítkovic
Přítomnost Tomáše Macury a Zuzany Bajgarové je hodně kvalifikovaný důvod, proč se této debatě vyhnout. Lidé, kterým chybí soudnost a zdravý respekt k urbanismu a k lidem, kteří v Ostravě žijí, nemají mít právo diskutovat o tom, jak se mění Ostrava, i když jsou jen žel velkým omylem ve vedení města. Pro mnoho občanů jsou ostudou naší ostravské municipality. Zejména amatérská kariéristka Bajgarová.
7. 6. 2022 18:12:02
Re: Nový Hlavák dostal zelenou. Projekt osobně představili nejvy...
Předpokládám, že jako u Vltavské koncertní haly, budou opět ve veřejné a anonymní soutěži, vybrání k účasti kolektivy již veřejné a známé.........