Obnova interiérů horského hotelu a televizního vysílače Ještěd
(21. 9. 2021) ARN STUDIO
Obnova interiérů horského hotelu a televizního vysílače Ještěd
„Ověřeným klíčem v k
všestranné spokojenosti v užívání kulturní památky je propojení historických
památkových hodnot s reálným a ekonomickým provozem. V případě horského hotelu
a vysílače Ještěd je nasnadě, že stavby tohoto typu má největší šance na konkurenceschopnost
zejména tehdy, když bude těžit z výlučných podmínek, za kterých vznikla – tedy
ze své unikátní polohy, z původní funkce hotelu a vysílače a pochopitelně i ze
svých mimořádných architektonických kvalit. Pokud však bude v blízké nebo
vzdálenější budoucnosti zásadně pozměněna jedna ze tří základních,
nedělitelných, a především autentických vrstev krajina – stavba – interiér,
ztratí Ještědská věž své kouzlo a jedinečnost.
Jako nejschůdnější, nejvhodnější, ale také nejefektivnější se proto jeví citlivá oprava, která zachová v objektu stávající funkce – vysílač a hotel. Přičemž u hotelu a stravovacích prostor se v tomto kontextu zdá být nezbytné uchovat autentickou atmosféru šedesátých a sedmdesátých let, která tvoří spolu s okolní krajinou jedinečnou atmosféru a hlavní „magnet“ návštěvy místa.“ Výňatek ze závěrečné kapitoly rozšířeného stavebně historického průzkumu, který zpracoval prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.; PhDr. Miroslav Pavel (garanti průzkumu), Mgr Veronika Vicherková.; Bc. Jitka Tomiczková; Bc. Barbora Schmidová; Bc. Helena Cuřínová. VCPD FA ČVUT Praha, 2016.
Z autorské zprávy studie obnovy:
Hotelové patro (3. NP) řešíme v souladu s původní ideou. Obnovu haly zaměříme především na očištění povrchů, repasování osvětlení a výměnu technických rozvodů. Ubytovací kapacita je rozdělena do dvoulůžkových pokojů a do jednoho apartmánu. Pokoje budou vybaveny původním nábytkem. Předpokládáme, že se použijí dochované prvky mobiliáře i jejich repliky. Dispozice pokojů bude zrcadlit původní záměr. Jiná situace bude u apartmánu. Ten byl od počátku záměrně řešen „kontrastně“ k celku. Jeho interiér s lehkostí a hravostí sleduje odlišnou vizi a nábytek, kterým byl tento apartmán vybaven, přenášel návštěvníky do stylu Ludvíka XIV. Architekt Otakar Binar pro spolek Ještěd 73 vytvořil v roce 2014 zcela nový návrh vybavení apartmánu historickým nábytkem. Na ideu kontrastního pokoje navazujeme i my. Po konzultacích s architektem Binarem jsme zvolili cestu současného technologického zpracování. Digitální technologii 3D skenu přenášíme konkrétní nábytek z Versailles a pomocí CNC fréz ho zhmotňujeme z transparentního tvrzeného polykarbonátu. Idea zůstává zachována.
Čtvrté nadzemní podlaží bylo původně vyhrazeno pro ubytování personálu. Veškeré hygienické vybavení bylo umístěno mimo pokoje a přístupné z chodby. Podmínky, které v průběhu desetiletí změnily provozování hotelové části, jsou patrné i zde. V současné době požadavek na ubytování personálu není aktuální. Z tohoto důvodu je i toto podlaží využíváno především pro hotelový provoz. Kromě dvou apartmánů, které vznikly úpravou bytů, zde vznikne dalších pět apartmánů spojením dvou ubytovacích buněk. Apartmány budou vybaveny vlastním hygienickým zázemím a interiérovým vybavením navazujícím na původní koncepci. Ve vazbě na novou úpravu ubytovací části budou v tomto podlaží také vytvořeny podmínky pro ubytování osob se sníženou schopností pohybu a orientace.
Architekt Otakar Binar: „Zajímalo mě řešení interiéru, který má být zachován a původní mobiliář obnoven. Diskuze vyvolaly řešení interiéru apartmánu vybaveného stylovým zařízením. Byl to můj dobou neovlivněný záměr vytvořit prostředí, které v návštěvníkovi vyvolá neopakovatelný zážitek svou výjimečností. Dle získaných informací se tak daří. V mém věku a vědomí, že dvě netypické stavby realizované s velkými obtížemi, pavilon LVT a teplický hotel byly zbourány, jsem po seznámení s vypracovanou studií rekonstrukce Ještědu nadmíru spokojen. Spokojen by byl i náš šéf Karel Hubáček.“
Autoři původního návrhu: Architektem věže je Karel Hubáček, který spolupracoval se statiky Zdeňkem Patrmanem a Zdeňkem Zachařem a stavebními inženýry Václavem Bůžkem a Vlastimilem Křupkou. Interiéry včetně mobiliáře navrhnul architekt Otakar Binar, restauraci vybavil autorským nádobím výtvarník Karel Wünsch, který je také autorem zrcadlových příček. Skleněná plastika osazená na dříku stavby ve foyer, je dílem Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové, kovanou mříž v hotelové chodbě vytvořil Jaroslav Klápště. Stěny v hotelové části tvoří keramický obklad, který je autorským výtvarným dílem Marie Rychlíkové, Lydie Hladíkové a Děvany Mírové.
Autoři návrhu obnovy: ARN STUDIO – Jiří Krejčík, Michal Krejčík; spolupráce Tereza Novosadová, Katuše Krejčíkova a Pavel Chudý
Odborné konzultace: Otakar Binar, Miroslav Masák, Jiří Suchomel, Pavla Rovnaníková, Petr Vorlík
Odborná spolupráce: SIAL architekti a inženýři – Karel Novotný, Josef Franc
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.