Obnova nábřeží řeky Loučné v Litomyšli
(6. 6. 2017) Veřejnosti byla opět zpřístupněna lokalita Vodních valů.
Obnova nábřeží řeky Loučné v Litomyšli
Litomyšl otevřela zrekonstruované nábřeží s originálním dětským hřištěm
Po téměř pěti letech od oficiálního startu projektu „Obnova nábřeží
řeky Loučné v Litomyšli“ a rok a půl od zahájení stavebních prací se
v sobotu 3. června 2017 veřejnosti znovu zpřístupnila lokalita Vodních
valů. Program slavnostního otevření, spojený s oslavou Mezinárodního dne dětí, patřil
především malým návštěvníkům. Kromě tvůrčích a sportovních aktivit mohli poprvé
vyzkoušet také unikátní dětské hřiště.
Obnova nábřeží říčky Loučné
nedaleko Smetanova náměstí měla lokalitě vrátit funkce, o něž místo přišlo
kvůli necitlivým úpravám ve druhé polovině 20. století. Především přiblížit řeku
zpátky každodennímu životu města, vytvořit prostor, který budou lidé moci
využívat k trávení volného času, a lépe
propojit historickou část Litomyšle s okolím řeky a parkem u Smetanova
domu.
Řešení prostoru vzešlo
z architektonické soutěže Cena Nadace Proměny 2013, jejíž zadání se mimo jiné opíralo o průzkum přání a potřeb lidí, kteří nábřeží
využívají nejčastěji. Na základě podnětů obyvatel ponechali architekti Martin
Rusina a Martin Frei území co nejvíce přírodní charakter. Současně propojili
původně oddělené prostory ulice Vodní valy, nábřeží, řeky a parku u Smetanova
domu. Těžištěm proměny se přitom stala nábřežní promenáda s hřištěm
pro návštěvníky různého věku, plochou pro zahrádku kavárny a s odlišnými
typy posezení. V neotřelém pojetí herních prvků se opakuje motiv zvuku
jako pojítko s odkazem místního rodáka a hudebního génia Bedřicha Smetany.
Lepší přístup k řece i nové možnosti přechodu vodního toku umožňují
kamenný brod, nová visutá lávka a sklápěcí mola připomínající
někdejší máchadla. Nevzhledný objekt vodárny nad říčkou architekti využili
k vytvoření vyhlídky. Park u Smetanova
domu doplnil pavilon se zelenou střechou k pořádání kulturních akcí a s posezením
pod vzrostlými stromy.
„Nová podoba lokality je odvážná, hravá a přeji si, aby se obyvatelé
města přesvědčili také o tom, že je hlavně funkční. Věřím, že se Vodní valy
stanou vyhledávanou částí města, kde budou obyvatelé trávit svůj volný čas.
Tímto bych chtěl velice poděkovat Nadaci Proměny Karla Komárka, architektům a
všem dalším lidem, kteří vložili do projektu proměny nábřeží svou energii a um,“
prohlásil na slavnostním otevření litomyšlský starosta Radomil Kašpar.
S přípravami na proměnu
Vodních valů se začalo v roce 2012, počátky projektu s podtitulem „dialog
mezi řekou a městem“ však sahají již do let 2010 a 2011. „Záměr Litomyšle na znovuoživení nábřeží původně odstartovala zdejší
občanská iniciativa a vedení města. Fakt, že místním na prostoru záleželo, byli
ochotní investovat svůj čas a na projektu se aktivně podílet, přispěl
k tomu, že jsme se rozhodli podpořit právě tuto proměnu,“ uvedl
zakladatel Nadace Proměny Karel Komárek, která projekt Litomyšle podpořila ze
svého grantového programu Parky. Od nadace město získalo příspěvek více než 23
milionů korun, samo na rekonstrukci parku vynaložilo přes 7 milionů korun.
Další finance města si vyžádala obnova části silnice a chodníků na ulici Vodní
valy, jejíž novou podobu rovněž navrhli architekti Rusina a Frei. Tyto práce stály necelých osm milionů
korun. O realizaci obnovy nábřeží se postarala společnost Litomyšl Loučná
Eurovia-Vykrut s.r.o., která začala se stavbou v únoru 2016. „Byla to náročná, ale pěkná a zajímavá
stavba, v níž se citlivým způsobem podařilo architektům skloubit projekt
s okolím a navodit atmosféru klidu a pohody,“ zhodnotil proměnu
nábřeží Loučné Petr Boukal, hlavní stavbyvedoucí.
Ikonickou součástí projektu se
stalo již zmíněné dětské hřiště s umělecky ztvárněnými herními prvky od
sochařů Dušana Zahoranského a Pavly Scerankové. „Prostor nábřeží skýtal ideální příležitost navrhnout hřiště tak, aby
fungovalo jako hřiště a zároveň jako místo propojující cesty podél řeky. Chtěli
jsme navázat na tradici umělecky ztvárněných hřišť 60. let minulého století,
která v posledních 20 letech odezněla, často kvůli tomu, že se zpřísnila
legislativa na dětská hřiště, a kvůli obavě, že to bude drahé a komplikované.
Chtěli jsme hřiště, které bude nejenom funkční, ale i sochařsky zajímavé,“
říkají architekti Martin Rusina a Martin Frei.
Díla s názvy Ucho, Krystal,
Hora, Lochneska nebo Cik cak přinášejí netradiční pojetí klasických herních
prvků, v jejichž řešení se odráží motiv zvuku a hudby v nejrůznějších
podobách. „To, že vyrobit takové hřiště
je strašně nepřekonatelné a přísné, není úplně pravda. Je to spíše o ochotě a
nadšení zadavatelů. Pak je realizace možná,“ doplňují sochaři Pavla
Sceranková a Dušan Zahoranský. Jedním ze symbolů znovuzrozených Vodních valů se
rovněž stala dlouhá červená zídka, procházející celým
územím podél pravého břehu řeky. Pozorní návštěvníci v ní naleznou
vzpomínky lidí, kteří na Vodních valech kdysi vyrůstali a mají k lokalitě
citové pouto. Vzpomínky pamětníků se staly také součástí výstavy
k projektu obnovy nábřeží Loučné, kterou u příležitosti slavnostního
otevření připravila Nadace Proměny Karla Komárka.
Do projektu
se mohla průběžně zapojovat místní veřejnost. Kromě úvodní spoluúčasti obyvatel
na přípravě zadání architektonické soutěže se uskutečnila řada doprovodných
aktivit k projektu a veřejných setkání, při nichž se architekti
snažili občanům projekt detailně představit a současně reagovat na jejich
podněty. Došlo tak například k dílčím úpravám šířky komunikace na Vodních
valech pro potřeby parkování.
tisková zpráva
zdroj foto: nabrezi-loucne.nadace-promeny.cz
Doplněno Stavbaweb:
Rusina Frei: Obnova nábřeží řeky Loučné v Litomyšli
Nadace Proměny: Nábřeží řeky Loučné (o projektu)
Ostatní díly najdete zde:
YouTube:
Nadace proměny Karla Komárka Vodních valů v Litomyšli
Nábřeží řeky Loučné v Litomyšli
Související články:
Obnova nábřeží řeky Loučné v Litomyšli 23.2.2016
Výstava architektonických návrhů na obnovu nábřeží řeky Loučné v Litomyšli 3.10.2013
NábřežíÍ Loučné v Litomyšli: výsledky architektonické soutěže 2.9.2013
ARCHITEKTONICKÁ SOUTĚŽ NA OBNOVU NÁBŘEŽÍ V LITOMYŠLI 21.2.2013
Nábřeží Loučné v Litomyšli bude mít po opravě přírodní ráz 25.6.2012
Litomyšl bude opravovat nábřeží Loučné a zeptá se obyvatel jak 5.4.2012
Nadace Proměny podpoří proměnu nábřeží v Litomyšli 10.1.2012
Litomyšl upraví s pomocí grantu lokalitu Vodní valy 5.1.2012
Regenerace panelového sídliště Komenského náměstí v Litomyšli 19.7.2009
Protipovodňová opatření — úprava břehů řeky Loučné 1.12.2008
Protipovodňová opatření — úprava břehů řeky Loučné 6.112008
Základní informace o objektu
Kategorie
Veřejný prostor/landscaping
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu