Obnova náměstí v Řevnicích
(26. 11. 2015) Jan Dobeš, Markéta Zdebská, Tereza Dvořáková, spolupráce Nadia
Kościow a Jan Drška
Obnova náměstí v Řevnicích
Řevnice jsou žádanou lokalitou pro bydlení i turistiku.
Jejich výjimečnost je dána krajinou i polohou vůči Praze a Berounu. Také jsou
spádovým městem s dobrou dopravní dostupností. Je žádoucí zkvalitnit hromadnou
dopravu propojující stanici vlaků s okolními obcemi, aby nedocházelo ke zvýšené
intenzitě individuální automobilové dopravy, a tím ke kumulaci parkujících aut
v Řevnicích. Městu prospěje pohyb lidí putujících ze zastávky na vlak lépe než
zaparkovaná auta. Pro odlehčení dopravy v klidu lze také umístit na některý z
pozemků v blízkosti nádraží parkovací dům.
Navrhované náměstí reaguje na každodenní pohyb lidí městem i víkendové cyklisty
a výletníky. Nové náměstí by mělo pomoci zkvalitnit služby a jejich dostupnost,
tím umožnit místním obyvatelům těžit z ruchu, který ve městě vzniká. Na náměstí
je autobusová zastávka, která je v dobré pěší dostupnosti z nádraží.
Základní principy
řešení
Náměstím Krále Jiřího z Poděbrad prochází silnice, která nezasahuje do jeho
vnitřní plochy. Díky tomu vznikají čitelně definované prostory s jasnou funkcí
– městská třída s akátovým stromořadím a náměstí v lipovém háji. Cesta s
akátovým stromořadím náměstí nekonkuruje, dochází k jasné diferenciaci (ulice,
náměstí, park, zahrada, cesta). Chodník ve směru od kostela rozšiřujeme přímo
do náměstí, což do veřejného prostoru snadněji přivede život. Prostor je
celkově ukotven také počátkem a koncem s růžově kvetoucími sakurami – jsou to
silná místa před kostelem a nad hospodou v západní části náměstí. V dalším
plánu centrum města pomyslně uzavírá poetická Zámecká zahrada, vykukující za
nově navrženou zdí, s protiváhou kostela uprostřed hřbitovní krajiny.
Těžištěm lipového náměstí je kruhový altán u kašny a památník ponořený do
jezírka. Altán je útočištěm před deštěm a ostrým sluncem. Pocit interiéru
dokresluje tryskající voda v kašně, očištěné od nevhodných zásahů. U jezírka
pak máme možnost být s vodou v kontaktu fyzickém – dotýkat se jí. Sestoupením k
leknínovému jezírku se otevírá pohled na památník tyčící se z vodní hladiny (či
alternativně z kruhové louky). V tuhých zimách je možné tu bruslit, což nabízí
žádoucí zimní aktivitu ve veřejném prostoru. Přímý kontakt s vodou – pro
Řevnice obecně téma díky přítomnosti řeky, která je však tratí od města
odtržena.
Prostor náměstí je jasně orientovaný a přehledný, nabízí
svobodu a volnost prožívání příjemných atmosfér. Vytváří pocit bezpečí, nabízí
volnost v podobě organických záhonů a ukotvení v podobě nově navržených hmot jezírka
a altánu. Celkový cílem je vytvoření pocitu interiéru města a důvodu k pobývání
v něm. Jezírko, altán, zastřešení - pobyt během deště, útočiště pro kolemjdoucí
a cyklisty, odpočinek, zážitky a různorodost atmosfér, cesta vodou, míjející
obelisk a jeho refresch – vyzdvihnutí památky, kterou můžeme pozorovat také z
pobytového stupně na břehu jezírka. Silným tématem je procházení – náměstím,
altánem, jezírkem, záhony růží... Diagonální pěšinky z hladkého povrchu pro
pohodlnou chůzi propojují významné vstupy do náměstí s návazností na vyšlapané
pěší trasy, jakou je například zkratka na nádraží.
Navrhovaná zeleň není v náměstí bariérou. V ploše náměstí jsou kamenné kostky,
kterými tráva prorůstá. Nevznikají tak vyšlapané bahnité pěšinky, celá plocha
je pochozí a funkční pro mnoho druhů aktivit od každodenních záležitostí až po
trhy. Na náměstí zůstávají lípy, které jsou v místech nevyhovujících stromů
doplněny lípami novými. U jezírka je vysazena malá bříza. Kompozici vnitřního
prostoru náměstí doplňují stále zelené buxusy a záhony růží.
V symetricky navržené Zámecké zahradě jsou v pravidelném rastru platany, které
doplňuje mišpule, kdoule a záhony pivoněk. Zdi jsou zakryty popínavou růží a psím
vínem. V ose zámku je vysazen Jinan, podél zámecké zdi hortenzie.
Na náměstí je použita kamenná dlažba jako materiál pro chodníky, vedlejší
silnice, parkovací stání a jsou jimi vyznačena ,,místa pro přecházení“, která
svojí funkcí doplňují přechody pro chodce. Ve vnitřní části náměstí jsou
dlažební kostky prorostlé trávou. Při průjezdu náměstím po hlavní silnici je
pro zklidnění dopravy snížena maximální povolená rychlost na 30 km/h a průjezd
mezi obrubami je zúžen na 6,5 m oproti standardní šířce 7 m. Silnici také
zpomaluje to, že je umístěna blíž k domům, od kterých ji dělí nové stromořadí přispívající
ke zklidnění automobilového provozu. Hlavní silnice je asfaltová a jsou v ní
vytvořeny optické bariéry z dlažebních kostek. Materiály nezvyšují hlučnost
provozu ani nezpůsobují poškozování automobilů. Komunikace v severní části
náměstí je definována jako „obytná zóna“. Počet parkovacích stání je 25, z toho tři pro
invalidy. Je vhodné důsledně kontrolovat dodržování časových limitů pro
krátkodobé stání. Pro parkování v blízkosti náměstí lze také využít parkoviště
u nádraží nebo u samoobsluhy.
Doporučujeme, aby realizace nového Náměstí Krále Jiřího z
Poděbrad byla provedena postupně. Jako první a nejdůležitější krok vnímáme
přesunutí hlavní silnice, potom výměnu povrchů, případnou přípravu na jezírko a
umístění mobiliáře, vybudování altánu a dokončení jezírka. Důležité je také
zabydlet Zámeckou zahradu, jejíž zeleň bude v průhledu dotvářet pozadí novému
náměstí.
Autorská zpráva
Veřejná urbanisticko-architektonická
soutěž byla zařazena do projektu Ceny Petra Parléře 2015
Předmětem soutěže bylo zpracování návrhu obnovy náměstí Krále Jiřího z
Poděbrad v Řevnicích.
Vyhlašovatelé: Společnost Petra Parléře, o.p.s.; spoluvyhlašovatel Město Řevnice
Porota: Ing. arch. Pavlína Čapková,
Ing. arch. Lucie Cutáková, Ing. arch. Jan Líman, Ing. arch. Jan Sedlák, Ing.
arch. Petr Lédl; náhradníci: Ing.
arch. Alice Čermáková, Ing. Jan Šimůnek, Ing. arch. Eva Brandová.
Konání soutěže: 27. 05. 2015 -
07. 09. 2015; zveřejnění výsledků - 16. 09. 2015
Počet odevzdaných návrhů: 31
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

6. 12. 2023 12:39:42
Re: Šťastný Hlavák
Přestože brutalistní stavby v centru zrovna nemusím, protože většinou nemají žádnou návaznost na okolí, v tomto případě je to jiné. Hala se skrývá pod úrovní magistrály a pohled na Fantovu budovu je odkrytý. To je to hlavní, co by mělo být zachováno. Pergola mezi parkem a vstupní halou je nesmysl, provozně nic nevyřešila. Jen překáží pohledu na historickou památku, ubírá vnitřní prostor a poskytuje další prostor bezdomovcům a holubům. Nevím, jak náročná by byla oprava a úprava vnitřního uspořádání současné haly, ale jediné, co by stačilo přidat, by byly přístřešky na nové tramvajové zastávce.
5. 12. 2023 22:51:11
Re: Šťastný Hlavák bez Dánů !
Nepamatuji se, že by nějaká vafle vydržela dlouho ...
5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.