Obnova Winternitzových mlýnů pro krajskou galerii

Obnova Winternitzových mlýnů pro krajskou galerii

Mezi Mosty 436, 530 03 Pardubice

(20. 5. 2020)  podle návrhu ateliéru Transat

   
  • Průchod

  • Dvůr

 
 
 
 

Obnova Winternitzových mlýnů pro krajskou galerii

Píšeme novou éru pardubických mlýnů
Prvním ze tří vlastníků budov v areálu Winternitzových automatických mlýnů, který začíná s rekonstrukcí, je Pardubický kraj. V úterý 19. května 2020 jeho zástupci spolu s dodavateli vzdali hold architektu Josefu Gočárovi slavnostním poklepem na základní cihlu. Po spuštění posledního symbolického pytle mouky pak představili podobu budoucího sídla Východočeské galerie v hlavním objektu mlýnů, který je národní kulturní památkou. Tím začíná Pardubický kraj psát novou éru v historii místa, kde se po 102 let mlela mouka.

„Od vzniku Východočeské galerie v roce 1953 to je největší impulz pro její rozvoj a naprosto přelomový okamžik v jejím fungování. Věřím, že 70. výročí už oslaví v nových „gočárovských“ prostorách,“
řekl 1. náměstek hejtmana pro majetek, investice a kulturu Roman Línek.

Na podpoře tohoto záměru se shodla celá krajská koalice. „Dnes můžeme mít všichni radost z několika důvodů. Z brownfieldu začne růst chlouba krajského města, zóna odpočinku, umění a setkávání. Navíc máme přislíbený více než stomilionový příspěvek Evropské unie a v neposlední řadě je dobře, že zakázku získaly ve veřejné soutěži místní firmy, takže zároveň dáváme práci lidem z regionu. To je obzvláště v současné době velmi důležité. Pevně věřím, že se k naší stavební činnosti připojí také další partneři, tedy město Pardubice a manželé Smetanovi,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Nové sídlo pro Východočeskou galerii řešil Pardubický kraj spolu s vládou už krátce po vzniku krajů. Nejprve to vypadalo, že se bude stavět nová moderní budova, tehdejší vláda Miloše Zemana na ni jednu dobu dokonce slíbila uvolnit 250 milionů korun, ale nakonec z těchto plánů sešlo. O celé záležitosti se začalo znovu jednat až při obnově pardubického zámku.  Východočeské muzeum tu od příštího roku bude mít kromě klasických expozic a výstav také velký zámecký okruh věnovaný Pernštejnům. Pro svůj další rozvoj ale potřebuje prostory, kde dnes využívá krajská galerie. V poradní architektonické skupině Romana Línka vznikla před třemi lety myšlenka využít pro galerii hlavní budovu Winternitzových automatických mlýnů. Okolnosti tomu přály: areál v té době vlastnili osvícení manželé Smetanovi a navíc dvě budovy mlýnů byly několik let předtím prohlášeny za národní kulturní památku, takže na rekonstrukci bylo možné zažádat o evropské dotace. Klíčovým momentem bylo jednání krajského zastupitelstva v dubnu 2018, kdy byl schválen odkup hlavní budovy mlýnů pro galerii a celý záměr tak dostal zelenou.

Cesta k projektu nové galerie byla ale poměrně složitá. Pardubický kraj nemohl investovat do cizího majetku a majitelům se nejprve nechtělo hlavní budovu prodat a preferovali dlouhodobý pronájem. „Nakonec jsme se přece jen dohodli a zastupitelstvo kraje odsouhlasilo nákup s tím, že kraj bude postupovat podle základního projektu, který pro původního majitele zpracoval Petr Všetečka, a na kterém se konzultačně podílel i Josef Pleskot. Určitě je dobře, že architekt Všetečka uspěl i ve veřejné soutěži vyhlášené Pardubickým krajem na dokumentaci pro provedení stavby,“ zrekapituloval jednotlivé etapy Roman Línek.

Podobu galerie pro 21. století a úplně jinou náplň vyprojektoval tedy ateliér TRANSAT architekti ve složení Petr Všetečka, Robert Václavík, Tereza Novotná, Karel Menšík a Kajetán Všetečka. Ateliér stojí například za nedávno otevřeným památníkem Tomáše Bati ve Zlíně a dalšími mimořádnými rekonstrukcemi. Vloni za ně byl Petr Všetečka nominován na cenu Architekt roku. „Gočárův mlýn je jako obilné zrno: jádro chrání tvrdá slupka. Otázka, jak vložit do budovy nový obsah a přitom ji nerozmělnit, nás provázela minulá tři léta, kdy jsme na projektu její obnovy pracovali,“ komentoval tuto práci Petr Všetečka a pokračoval: „Přijali jsme její monumentální hru horizontál a vertikál, ve které se protínala architektonická kompozice s mlynářskou technologií. Podpořili jsme její vnitřní gradaci směrem vzhůru, což má dát galerii rozlet. Navrhli jsme šetrné technologie zabezpečení, vnitřního klimatu i osvětlení pro 21. století v budově, která je zároveň památkou. Snažili jsme se neporušit pravdu materiálů, typickou pro industriální stavby i zrod české moderny. Snad bude dům silnou galerií, jako byl silným mlýnem."

Východočeská galerie se v posledních dvou letech zaměřila na získání zásadních uměleckých děl z druhé poloviny dvacátého století s cílem připravit atraktivní expozice. „Velkoryse koncipované výstavní prostory nabídnou kurátorům nové možnosti a návštěvníkům výjimečné zážitky. Například hlavní výstavní sál bude otevřený a propojený přes dvě patra s horním osvětlením a částí prosklené podlahy. V interiérech budovy budou zachovány některé zajímavé historické relikty a technologické součásti bývalého mlýna. Jedinečné architektuře se musí přizpůsobit i nová dramaturgie výstav a doprovodných programů. Uvědomujeme si, že i díky industriální minulosti památky se naše galerie stane vyhledávanou pro mnoho milovníků umění nejen z regionu. Proto nyní připravujeme program, který souzní s tímto prostorem,“ konstatovala ředitelka VČG Hana Řeháková.

Zhotovitelem stavby je Společnost pro obnovu automatických mlýnů v Pardubicích tvořená akciovými společnostmi Metrostav a Chládek a Tintěra, Pardubice. Stavba bude stát včetně DPH 338,5 milionu korun a měla by být stavebně hotová za 690 dní, tedy v dubnu 2022.  Pak přijde na řadu vybavení interiérů a tvorba nových expozic. „Pokud všechno půjde dobře, naše galerie otevře své gočárovské brány již na Vánoce 2022. Věřím, že po století mouky tu započne stejně úspěšné století umění a toto místo se stane atraktivním cílem pro návštěvníky od nás i ze světa,“ dodal Roman Línek.

Národní kulturní památka Winternitzovy automatické mlýny (NKP WAM)
1909-1911      stavba první budovy pro bratry Egona a Karla Winternitze podle projektu Josefa Gočára
1919                požár, který si vyžádal rozsáhlé úpravy, zejména nástavbu pro hasící systém
1924                kolaudace upravené stavby s novým silem a propojením obloukem, který je asociací na babylonskou Ištařinu bránu
2013                ukončení provozu mlýnů, společnost GoodMills Česko je nabídla k prodeji
2014                dva objekty mlýnů byly prohlášeny za národní kulturní památku
2016                areál kupují manželé Lukáš a Mariana Smetanovi
2018                vlastníkem hlavní budovy NKP WAM se stává Pardubický kraj

Projekt IROP – ITI (dotační program Evropské unie)
15. 5. 2019     předložen projektový záměr do PS a ŘV ITI
21. 10. 2019    zahájení zadávacího řízení na zhotovitele stavby
6. 5. 2020        uzavření smlouvy o dílo se zhotovitelem stavby
19. 5. 2020      zahájení realizace stavby
31. 8. 2020      předložení žádosti o podporu z IROP/ITI
duben 2022     dokončení stavby
říjen 2022        ukončení dodávek vnitřního vybavení
30. 12. 2022    administrativní ukončení projektu
30. 12. 2027    zajištění udržitelnosti výstupů

Celkové výdaje projektu                               373 702 249 Kč vč. DPH
Cena stavby:                                                338 506 988,09 Kč vč. DPH
Aktuálně předpokládaná výše podpory EU 110 000 000 Kč
Maximální možné navýšení podpory EU      218 000 000 Kč
Podpora z národních veřejných zdrojů         12 823 530 Kč

 Zhotovitel stavby:      Společnost pro obnovu automatických mlýnů v Pardubicích (Metrostav a.s.+ Chládek a  Ťintěra, Pardubice a.s.)
Technický dozor:             Společnost Winternitzovy mlýny (INVIN s.r.o. + IRBOS s.r.o.)

tisková zpráva města Pardubice
___

V Pardubicích začala přestavba mlýnů, bude z nich galerie
(ČTK) -
V Pardubicích v úterý 19. května oficiálně začala přestavba části Automatických mlýnů, které navrhl architekt Josef Gočár. Za necelé dva roky z nich vznikne galerie. Kraj s pomocí dotací na projekt vynaloží skoro 374 milionů korun. Novinářům to řekl náměstek hejtmana Roman Línek (Koalice pro Pardubický kraj).

"Je to nejstarší budova areálu. Potřebujeme dvě stavební sezony, aby se to všechno zvládlo. Po století mouky následuje století umění. Bývalé tovární objekty všude ve světě úspěšně mění svůj účel,"
řekl ČTK Línek.

Galerii v bývalých mlýnech navrhli architekti Petr Všetečka, Robert Václavík, Tereza Novotná, Karel Menšík a Kajetán Všetečka z ateliéru Transat. "Stavba je v původním Gočárově pojetí výrazně exteriérová, uvnitř to byla světská záležitost. Kulturní roli uvnitř vyjadřujeme novým vedením světla," řekl Petr Všetečka.

Mlýny bude po dokončení obývat Východočeská galerie. Velkoryse koncipované výstavní prostory nabídnou podle ředitelky Hany Řehákové kurátorům nové možnosti a návštěvníkům výjimečné zážitky.

"Například hlavní výstavní sál bude otevřený a propojený přes dvě patra s horním osvětlením a částí prosklené podlahy. V interiérech budovy budou zachovány některé zajímavé historické relikty a technologické součásti bývalého mlýna. Nyní připravujeme program, který souzní s tímto prostorem,"
uvedla Řeháková.

Zakázku vyhrálo sdružení firem Metrostav a Chládek a Tintěra. Stavební část vyjde na 338,5 milionu korun. Stavební práce skončí v polovině roku 2022, pak bude mít do Vánoc galerie čas na stěhování.

"Začneme demontáží přístavků z pozdějších let. Pak postavíme lešení, prohlédneme fasádu, určíme, jak dále v její opravě pokračovat. Jsou tady dozdívky, půjdou pryč. V interiéru vyklidíme prostory a začneme stavět od suterénu. Zachováme ráz budovy," řekl ČTK Martin Kvirenc z firmy Chládek a Tintěra.

Mlýny se stavěly na zakázku pro bratry Winternitzovy v letech 1909 až 19011. Po požáru v roce 1919 byly budovy opraveny a získaly nové přístavby, další přibyly v druhé polovině 20. století. V novodobé historii vlastnila areál firma GoodMills, v roce 2013 přestala vyrábět.

Společnost nabídla areál k prodeji, jednala s městem Pardubice, ale to se nakonec rozhodlo nemovitosti nekoupit. V roce 2016 mlýny koupili za 22 milionů korun manželé Smetanovi, část prodali Pardubicím, část Pardubickému kraji. Samosprávy za budovy vydaly dohromady 36,5 milionu korun.

Manželé Smetanovi původně preferovali dlouhodobý pronájem, kraj nakonec vyjednal prodej. Kraj očekává, že na projekt dostane evropskou dotaci 110 milionů korun, která se může zvýšit až na 218 milionů korun. Ze státních zdrojů by měl dostat 12,8 milionu korun.


Pardubice schválily polytechnické dílny pro školy i veřejnost
(ČTK 18.5.2020) - Pardubice schválily projekt centrálních polytechnických dílen a galerie. Stavební část bude stát skoro 255 milionů korun a vybavení dalších 97 milionů korun. Investici ještě musí schválit zastupitelé. ČTK to řekl mluvčí radnice Radim Jelínek. Dokončena má být na podzim 2022.
Vzdělávací dílny a Galerii města Pardubic radnice postaví místo skladu mouky v bývalých Automatických mlýnech, které jsou národní technickou památkou. Mlýny přestaly vyrábět na konci roku 2013, o rok později město neschválilo jejich odkup.
V roce 2016 koupili areál za 22 milionů korun manželé Smetanovi, kteří o dva roky později městu prodali část areálu za 15,5 milionu korun. Další objekty v roce 2017 koupil od manželů Pardubický kraj pro Východočeskou galerii. Stavební práce zahajuje tento týden.
Další plány mají s objekty a prostranstvím manželé Smetanovi. V mlýnech se teď připravují čtyři projekty odhadem za 700 milionů korun. Všichni žadatelé chtějí čerpat evropské dotace.
Ve stavební části centrálních polytechnických dílen a galerie stoupla po dobu přípravy projektu cena o 32 milionů korun. Promítla se do toho vyšší cena za materiál, inflace a projektové dodatky, například venkovní osvětlení nebo větrání.
Dílny a laboratoře budou prostorem, kde žáci a studenti absolvují moderní výuku přírodovědních a technických oborů, matematiky, fyziky, chemie, biologie, informatiky, zeměpisu. Výuka bude mít formu animačních, zážitkových, experimentálních či projektových metod.
V promítacím sále bude takzvaná Věda na kouli, interaktivní model Země, na který lze promítat zemský povrch, vysvětlit zemětřesení, námořní cesty nebo mořské proudy. Zařízení umožní zkoumat také Slunce a planety. Dílny ve spolupráci s Univerzitou Hradec Králové vytvoří 115 výukových programů. Autoři projektu chtějí cílit na návštěvníky od tří do 100 let.
Celkové náklady projektu, který chce město dokončit na podzim 2022, budou přes 350 milionů korun. Evropské dotace město očekává ve výši téměř 209 milionů korun.


Doplněno Stavbaweb:
Stručný popis projektu

Projekt řeší nové využití hlavní budovy bývalého mlýna, který je součástí areálu národní kulturní památky Winternitzovy automatické mlýny v Pardubicích (WAM) pro účely galerie výtvarných umění. Urbanistické řešení vychází ze širšího záměru konverze celého areálu. Projekt zachovává všechny části stavby stavebně-historickým průzkumem deklarované jako tvořící podstatu památky a většinu konstrukcí označených za hodnotné. Vstup do galerie je navržen ze dvou pasáží propojujících nábřeží a nádvoří. V přízemí je umístěna vstupní hala - dvoupodlažní prostor s dochovanými technickými relikty mlýna, návštěvnické centrum a schodiště do 2. NP. Zde pokračuje návštěvnické centrum a zázemí pro návštěvníky. Ve 3. - 5. NP budou umístěny expozice. Jižní věž je z důvodu drobnějšího pevného členění na jednotlivá sila bez denního světla využita dole pro technické a provozní zázemí, výše pak pro kabinetní výstavy. Severní hranol s železobetonovými stropy bude v přízemí využit jako nezávislý výstavní prostor přístupný přímo z pasáže a využitelný i jako samostatný vstupní prostor pro horní sál, ve 2. - 4.NP depozitářům, v 5. podlaží víceúčelovému sálu a ateliéru pro školní programy v návaznosti na velkoprostor výměnných výstav. Objekt bude zvenku přístupný z nábřeží i z nádvoří bezbariérově, uvnitř budovy budou pak třemi výtahy přístupná všechna podlaží, jedním z výtahů i střešní terasa. Součástí projektu je dále pořízení vybavení pro přípravu a realizaci výstav, a dále pro uložení sbírek galerie včetně zázemí pro péči o ně.
Více...

Součástí celého areálu jsou dále Centrální polytechnické dílny, které má na starosti společně s řešením celého parteru areálu mlýnů architekt Jan Šépka. Martin Prokš a Marek Přikryl řešili rekonstrukci věže sila, ve které bude umístěna Galerie města Pardubice. Novostavby v areálu navrhl Zdenek Balík. Všechny projekty již získaly stavební povolení.
Vizualizace si můžete prohlédnout ZDE.

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Kultura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

25. 5. 2020 17:38:58

Re: Interiér rodinného domu

Jako uživatelka bych měla k Vašemu návrhu několik výhrad, ačkoli je interiér na pohled impozantní : 1) podle velikosti ložnice a postlelí odhaduji, že kuchyň bude mít rozměry cca 4x5 m. I když velká kuchyň je krásná, současně by měla šetřit nohy kuchařky, která kromě vaření je možná celý den pracovně na nohou a ještě obstarává malé děti. Víte jak se naběhá s hrncem špaget po kuchyni, než ho někam umístí? A další cca 3 m k jídelnímu stolu, když chce servírovat. Nechtěla bych to. Kuchyň, kde se nestoluje, má být prostorná, praktická, ale ne rozlehlá! 2) Ložnice na opačné straně domu od WC vám nebude vadit, dokud budete mladí a zcela zdraví. Potom si zařídíte raději ložnici v sousední koupelně, než bloudit po celém domě. 3) chválím nápad dvoupostele s prostředním madlem v dětském pokoli. Skvělý nápad s multifunkční a velkokapacitní pohovky s postelemi pro hostinský pokoj (nebo do obýváku). Ale rodičům se dvěma dětmi i stejného pohlaví, bych zcela určitě, po všech svých zkušenostech, doporučila raději dva malé pokojíky než jeden společný. Možná ten společný tak max. max. do 5. třídy. Ale pak by jej muselo být možné rozdělit na dva. P.S. Pohled z pohovky obýváku do přírody může být úchvatný, na krb také. Přesto bych umožnila pro konzervativce i pohled na obrazovku TV - pohovka jak stvořená pro domácí kino! Je mi líto, ale snaha po umění tady, podle mne, převyšuje funkčnost a praktičnost. Měly by být v rovnováze. Člověku běžně nestačí jen se dívat, v bytě musí i příjemně žít.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz