Oprava fasád Národního divadla
(11. 3. 2015) Projekt generální opravy fasád Národního divadla zpracovala v roce 2004 firma OMNIA projekt, s.r.o. Později se aktualizoval o informace z již provedených prací, jako byla například oprava vrchní části soklu trig. Opravy provádí akciová společnost OHL ŽS od roku 2012.

Oprava fasád Národního divadla
Projekt generální opravy fasád Národního divadla zpracovala v roce 2004 firma OMNIA projekt, s.r.o. Později se aktualizoval o informace z již provedených prací, jako byla například oprava vrchní části soklu trig. Opravy provádí akciová společnost OHL ŽS od roku 2012.
V první fázi rekonstrukce se vyhodnotil stav fasád, poté se testoval způsob čištění sochařské výzdoby a kamenných ploch. Vyzkoušeny byly chemické i mechanické metody čištění pískovce, nakonec se dodavatel stavby rozhodl pro kombinaci technologií: hrubé nečistoty se odstraňovaly pomocí regulované tlakové vodní páry, patiny a nečistoty abrazivní metodou. Ta spočívá v tryskání velmi jemného skelného abraziva. Lokálně se kámen dočišťoval pomocí gelů na bázi fluoridu amonného. Neodstranitelné nečistoty, hloubkové znečištění a změny barevnosti zůstaly ponechány, ale barevně se korigovaly retuší a adjustacemi.
V průběhu prací se potvrdilo, že během posledních oprav kamenných částí nebyl jejich povrch řádně očištěn od krust nebo předchozích restaurátorských retuší a místy ani od starších tmelů. Ty byly v kameni fixovány a uzavřely tak jeho povrch, takže při zatékání vody do hmoty kamene docházelo k jeho degradaci.
Fasády se tedy čistily mechanicky, chemicky, biologicky a pomocí abrazivních metod. Opravují se poškozené a rozpadající se omítky a degradované kamenné povrchy, vyměňují poškozené a neopravitelné části kamene. Kamenné části mají nové spáry, restaurují se plastické a architektonické prvky fasád, veškerá sochařská výzdoba a dveřní portály z vápence. Obnovou prošly také patky a hlavice z mramoru, dříky z leštěné žuly, uliční kandelábry a sloupy kočárového vjezdu, sloupy z leštěné žuly v arkádové chodbě. Dále také prvky ze štuku a sádry nebo z bronzu a mědi. Opravy završí lokální hydrofobizace ohrožených míst, aplikace antigraffiti nátěrů ve spodních částech budovy a instalace ochranných prvků proti ptactvu.
Konzultace se statiky
Odborníci z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky Akademie věd ČR provedli diagnostiku statických poruch. Závažné poruchy zjistili na korunní římse tamburu a na ji jihovýchodním rohu budovy. Vlivem netěsnosti zaatikového žlabu nad římsou, netěsnosti spár mezi kamennými deskami římsy a pravděpodobně i následkem nešťastně provedeného propojení konstrukce krovu střechy, římsy a konstrukce jeviště při minulé rekonstrukci došlo k promáčení římsy. Omezené možnosti dilatace konstrukce krovu pak vedly ke statickým poruchám. Koroze kotev římsy a promáčení kamenného materiálu římsy způsobily rozpínání korodujícího železa, zmrazovací cykly v zimním období způsobily potrhání římsy a uvolnění či vypadnutí celých kamenných bloků v její podhledové části. Tento problém se projevil na celé východní straně a části jižní strany římsy. Rozsah i závažnost poruch římsy jsou předmětem dalšího průzkumu, na jehož základě bude zpracován projekt opravy.
Pozornost je věnována také nosným konstrukcím. Statik doporučil, aby se drobné trhliny hloubkově proškrábaly a přespárovaly nebo stáhly pomocí vysokopevnostních šroubovic. Na severním rizalitu byly zjištěny významné posuny kladí. Z historických pramenů se datují již do doby po požáru divadla, kdy byly vsazeny nové kamenné bloky kladí, tvořící podélný klenák. Způsob provedení této opravy lze přičítat řemeslnému mistrovství zhotovitelů. Velikosti bloků pískovce jsou na jiných stavbách v našich zemích nevídané (pro budování divadla musela být dokonce na náklady stavby rozšířena silnice z lomu).
Spáry kamenných bloků
U spár kamenných bloků říms docházelo k zatékání, proto jsou přetěsňovány pomocí mirelonového provazce a elastické těsnicí hmoty na hybridní bázi. Díky vyplnění hluboké spáry pomocí pružného těsnícího provazce se zamezí vytvoření silné vrstvy tmelu, který po přepenetrování vytváří pevným spojením s okolním kamenem vodotěsné uzavření spáry. Při silnější mocnosti tmelu by tedy hrozilo nebezpečí, že se vlivem dilatačních pohybů kamenných bloků odtrhne. Pomocí mirelonové vložky se vytvoří optimální tloušťka tmelu, navíc se tento spoj může aplikovat i v několika vrstvách nad sebou. Svrchní části bloků korunní římsy byly při předcházející rekonstrukci problematicky opraveny betonovými vysprávkami či provedením kamenických filuňků, které neumožňovaly řízený dilatační pohyb bloků. Na římse jsou teď místo nich kamenické filuňky se spárováním trvale pružným tmelem. Silně poškozené kuželky balustrád či větší zcela degradované části byly nahrazeny částečnými či celkovými kopiemi z pískovce.
Výtvarné pojetí severní části
Bylo třeba se rozhodnout, jakým způsobem budou ztvárněny malby na štukových částech fasád, jež napodobují přírodní kámen. Základním předpokladem byla volba odstínu v barvě přírodního kamene po vyčištění jednotlivých bloků. Míra vyčištění a tedy i finální vzhled divadla byly dlouho diskutovanou otázkou - projekt totiž původně počítal se sjednocením kamenných a omítaných ploch lazurou. Barevné odstíny a způsob provedení výmalby v odkazu na originální provedení však nebyly jednoznačné, zachovaly se jen fragmenty výmalby a několik černobílých fotografií, na nichž byla patrná iluzivní výmalba, navozující dojem provedení celé stavby z pískovce. Nebylo jasné, jak dobře se podaří kámen v konkrétních částech vyčistit a podle čeho se tedy nastaví pomyslná startovací čára nového vzhledu divadla. V projektu se počítalo s výběrem šedého až tmavě okrového odstínu. Avšak jakoby si o to divadlo řeklo samo, vyčištění odhalilo původní barevnost, bohatost tónu, prostoupenou žílami usazenin v původním pískovci. Hlavní restaurátor, akademický sochař Jiří Fiala, autorka výmalby Michaela Absolonová a zástupce NPÚ Pavel Jerie proto přihlédli ke krásnému zbarvení kamene a rozhodli, že nová výmalba opět přiblíží omítkové plochy k plochám kamenným a vytvoří tak ze Zítkovy a Schulzovy části Národního divadla jeden celek.
Štukové části se malovaly silikátovými barvami vyvinutými přímo pro potřeby této realizace. Bylo stanoveno dvacet základních odstínů finálního tónování. Lokální retuše či výmalby kamenných částí se provádějí reverzibilními akrylátovými barvami, které byly také vyvinuty speciálně pro tuto realizaci. Barevné retuše kamene přišly na řadu tam, kde plochy nebylo možno dočistit abrazivně bez poškození povrchu a nepomohla by ani chemická cesta.
Lunety a malby
Restaurování figurálních lunet od Josefa Tulky a malby kleneb v lodžii severního rizalitu proběhlo pod vedením Jiřího Suchana. Z jejich povrchu se odstranily prachové depozity a pak se výmalby se spráškovatělou barvou zpevnily fixáží Hydro-Grund. Jejich retuš byla provedena přírodními pigmenty. Zpevňovaly se také defekty v omítkové vrstvě, které se vytmelily vápenným štukem.
Byl očištěn kazetový malovaný strop u hlavního vstupu, štukový materiál se lokálně konsolidoval, doplnil pomocí sádry a tmelu na bázi mouček, trhliny a praskliny se injektovaly. Barevná adjustace se obnovila v celé ploše. Zlacení bylo očištěno a lokálně retušováno.
Kazetový strop arkádové chodby nad Divadelní ulicí byl původně pojednán v oleji a v mastné tempeře. Po protečení při poslední opravě se malby přetřely vápnem a fasádní barvou, takže se musel nejprve zbavit tohoto nátěru a v místech, kde zůstala původní štuková vrstva, byly rozpoznány zbytky výmalby. Nebylo jich mnoho – náznaky hvězdy, část meandru, zbytky barvy a zlacení. Na základě těchto fragmentů, historických dokumentů a motivů v interiéru divadla se podařilo výmalbu obnovit.
Truhlářské prvky
Dveře, okna a prosklené neotvíravé stěny byly demontovány podle stavu a míry opotřebení. Křídla včetně rámů, kování a zámků se repasují. Všechny truhlářské prvky se po odstranění původních vrstev opatřují nátěry na bázi alkydových pryskyřic. Hlavní vstupní dveře do vestibulu jsou natřeny směsí přírodních olejů, které zvýrazňují přirozený vzhled dřeva. Především jsou ale praktické pro opravy drobných oděrek, jež mohou vznikat na tak frekventovaném místě.
Balkony, terasy a lodžie
Rekonstrukce balkonů a teras spočívají v provedení nové hydroizolace a nášlapných vrstev z keramické a kamenné dlažby, eventuálně původních kamenných desek. Všechny hydroizolační práce na balkonech a terasách začaly minimálně s jednoročním předstihem před opravami jejich podhledových částí tak, aby měly čas vyschnout. Po odstranění původních skladeb podlah včetně betonů a izolací byl vždy posouzen stav vodorovné nosné konstrukce. V některých případech, jako třeba na hlavní severní terase, zůstala původní izolace z živičných hydroizolačních natavených pásů, neboť bylo shledáno vhodným ponechat ji jako pojistnou hydroizolaci. Jako hlavní vrstva byl použit nátěr na bázi živičných emulzí modifikovaný plastem, na spádový cementový potěr se pokládala elastická minerální izolační stěrka. Vpusti byly vyměněny za litinové s dvojitým límcem pro napojení horní a spodní izolace.
Hlavní severní terasa mezi trigami je vydlážděna maloformátovou žulovou dlažbou s drsným povrchem (dříve tu byly žulové desky s leštěným povrchem). Stejná dlažba byla použita i na vyšším balkonu nad Divadelní ulicí a na západní a východní lodžii spojovacího krčku mezi Zítkovou částí a Prozatímním divadlem, dále na západních a jižních balkonech. Podlaha lodžie nad hlavním vstupem byla zadlážděna ručně zhotovenou kopií původní keramické dlažby. Jedná se o vzorovanou neglazovanou reliéfní dlažbu s bordurou. Po provedení obnovy západní fasády bude stejnou dlažbou dlážděna terasa nad kočárovým vjezdem.
V chodbě s arkádami nad Divadelní ulicí zůstaly zachovány velkorozměrové žulové desky, které tvoří konstrukci podlahy. Vyčištěny byly křemičitým pískem, poté vodotěsně přespárovány, vyspraveny a hydrofobizovány. Také v hlavním vstupu pro diváky včetně přilehlých schodišť a v kočárovém vjezdu zůstala žulová dlažba z doby rekonstrukce v roce 1983 a původní žulové stupně, které jsou vyspraveny, vyčištěny, přespárovány a hydrofobizovány.
Svítidla a další doplňky
Novodobá svítidla na jižní a západní fasádě budou nahrazena replikami původních. Na terase u trig byla vyměněna za atypická v kombinaci mosazi a skla. Veškerá historická svítidla v portiku, kočárovém vjezdu, arkádové chodbě i v lodžii byla zrevidována, opravena po elektrické stránce, vyčištěna, restaurována nebo repasována. Restaurují se i venkovní stožárová svítidla a kovaná branka při vstupu do arkádové chodby.
Z bronzu byly odlity květinové truhlíky na balustrády lodžie, terasy i na balkony. Rekonstrukce fasády zahrnuje také výměnu novodobých vitrín ve vstupním portiku a na jižní fasádě. Jejich tvar a dílenské zpracování je provedeno podle historických. Původní vitríny na divadelní programy byly pasířsky repasovány a vyčištěny.
Petr Snížek
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

6. 6. 2023 04:56:26
půjčku 600 000 Kč .
Dobrý den, jmenuji se Čermáková Martina, jsem z České republiky, viděl jsem váš email lidem, kteří hledají půjčky ... Chci vám představit paní Burianovou Lucii, protože jsem tam dostal půjčku 600 000 Kč ... Po tolika letech hledání půjčky jsem ho konečně potkal a dnes jsem šťastný ... Slibuji, že nebudu litovat, když to zkusíte. Burianovalucie23@seznam.cz Whatsapp: +420607506943
5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.