Oprava Hrobky českých králů
(2. 3. 2017) DAM architekti
Oprava Hrobky českých králů
Obnova podzemních prostor v katedrále sv. Víta na Pražském
hradě po téměř 90 letech od zpřístupnění Královské hrobky přináší nový zážitek
z jedinečného místa v Čechách. Pokusili jsme se o soudobou interpretaci subtilních
a vysoce citových zdrojů naší národní identity.
Rekonstrukce těchto prostor byla nezbytná, od jejich zpřístupnění pro veřejnost
v roce 1929 nebyly až na dílčí úpravy systematicky opraveny a jejich opotřebení
už bylo za hranicí udržitelnosti. Mimo jiné k tomu přispěly i zhoršené
klimatické poměry v podzemí katedrály, nedostatečně řešené nepříliš funkčními
úpravami vzduchotechniky.
Rozhodujícím impulsem k
vypracování projektu na opravu podzemních prostor včetně nové elektroinstalace,
klimatického řešení a restaurování povrchů a konstrukcí byly oslavy 700. výročí
narození císaře Karla IV. v květnu 2016. Jednalo se zejména o železobetonové
konstrukce zastropení a podpor podzemí, pískovcové dlažby, zasklená vstupní
vrata, kovaná mřížová dveřní křídla a zábradlí, pískovcová obložení a bronzové
dveře a okno do Královské hrobky (autor arch. Kamil Hilbert). Dále o interiér
hrobky s mramorovou dlažbou, skleněnou mozaikou na klenbě a kamennými či
bronzovými sarkofágy (autor arch. Kamil Roškot). S těmito historickými a vysoce
kvalitními prvky interiéru podzemí katedrály s nadčasovou hodnotou však
neladilo osvětlení s průmyslovými svítidly a přiznaným rozvodem, nabílení a tím
i zvýraznění železobetonových konstrukcí a vysoké opotřebení všech návštěvnicky
dotýkaných povrchů. Projekt proto kromě restaurování a repasí hodnotných
povrchů a prvků podzemí katedrály řešil i dílčí doplňky, kterými bylo nové
osvětlení včetně rozvodů elektřiny a výměnu hlavního rozvaděče a
v neposlední řadě také nezbytný projekt nového větracího systému.
Projekt byl zpracováván se
zřetelem k maximální ochraně stávajících prvků, které lze rozdělit do dvou
kategorií: na povrchy a prvky ARCHEOLOGICKÉ a na povrchy a prvky
ARCHITEKTONICKÉ. Tyto dvě kategorie jsou interpretovány tak, aby se i pro
nepoučeného diváka stala návštěva Královské hrobky výjimečným zážitkem a
zároveň byla i citlivě prezentována pieta jedinečného místa.
V projektu byl velký prostor věnován také návrhu restaurátorského ošetření
archeologických povrchů, fragmentů maleb či omítek, prvkům románské či gotické
doby a stejně tak restaurování či repasi vložených prvků architektů z 20. až
30. let 20. století. Nově bylo řešeno natření povrchů všech železobetonových
konstrukcí tmavou barvou tak, aby byly tyto nezbytné a mnohdy nahodilé
konstrukce potlačeny ve prospěch „zviditelnění“ románských či gotických prvků. Zároveň
má nové osvětlení podpořit vyznění architektonicko-archeologických hodnot
prezentovaných návštěvníkům v jejich putování podzemím ke Královské hrobce,
která je svým intenzivním nasvícením vyvrcholením celé pouti. Po nahlédnutí do
jejího interiéru má návštěvník krátký čas na rozjímání u informačního panelu.
V prostoru lodi katedrály se
oprava podzemí projevila pouze novými větracími komínky, které navazují na
stávající větrací průduchy. V dlažbě pak byla znovu osazena původní, ale pro
odvětrání upravená deska, zakrývající někdejší vstup do podzemních prostor
Hrobky.
Návštěvnický provoz
Do podzemí katedrály návštěvníka vede schodiště z Kaple sv. Kříže.
Návštěvník prochází Kryptou sv. Kosmy a Damiána okolo nálezů románské baziliky
k mříži, oddělující nepřístupný prostor podzemí Kaple sv. Václava (Václavova
rotunda) s nově nasvíceným hrobem sv. Václava.
Další cesta vede spojovacím prostorem okolo románské apsidy
Spytihněvovy baziliky do Zádušního prostoru, kde jsou vystaveny restaurované
architektonické fragmenty a náhrobky. Nepřístupným prostorem pro běžné
návštěvníky je bývalý ambit, který ve své zadní partii skrývá zařízení pro
větrání podzemí. Po několika schodech se ocitáme v předsálí Královské hrobky -
Kapitulním domě. Po nahlédnutí do zářící, nově osvětlené Královské hrobky skrz
prosklené Hilbertovy dveře je návštěvník veden zpět do Záduší, kde shlédne
video a informace o stavebním vývoji katedrály a stejnou cestou jakou přišel,
odchází k východu z podzemí zpět do Kaple sv. Kříže.
Archeologické prvky
Historické nálezy kamenných opracovaných prvků byly ošetřeny a rozděleny do
dvou skupin: část je vystavena v prostorech podzemí, část ukryta v prostorech
Krypty sv. Kosmy a Damiána. Vystavené prvky byly restaurovány, stejně tak byly
očištěny a případně restaurovány povrchy historického zdiva, základů a dlažeb.
Restaurovány byly také fragmenty románských nástěnných maleb a omítek. Restaurovaná historická dlažba byla
prezentována volným kladením do stávajícího povrchu s vysypáním a těsněním spár
jemným štěrkem.
V Zádušním prostoru se restaurovaly originální kamenné či betonové prvky
(náhrobky a Hilbertův plán katedrály) a doplnila se železobetonová lavice, na které
jsou vystaveny vybrané architektonické kamenné články. Omítky v této prostoře
byly z velké části provedeny nově na bázi vápenných povrchů s okrovou barvou.
Vybrané povrchy původních archeologických terénů byly na základě rozhodnutí
Archeologického ústavu AV ČR zakryty geotextilií a zasypány jemným štěrkem.
Zábrany proti sesuvu těchto zásypů jsou navrženy v kombinaci nerezových
tahokovů a nerez mříží s balotinovaným povrchem.
Architektonické prvky
Železobetonová
stropní konstrukce a podpůrné pilíře
Povrchy těchto konstrukcí byly očištěny, otvory po úchytech rozvodů a
osvětlení vytmeleny cementovou maltou. Poté byly konstrukce penetrovány a
natřeny černou barvou s příměsí slídy, která sjednotila a vizuálně
potlačila jejich optické působení ve prospěch archeologických a
architektonických historických povrchů a prvků.
Dlažby a schodišťové
stupně
Hilbertovy dlažby a stupně z pískovce byly pokryty zaschlými
žvýkačkami, prošlapány a hloubkově zašpiněny. Prošlapaná místa byla vyjmuta a
doplněna shodným materiálem (filuňky). Dlažba byla očištěna, přebroušena a
spáry přetmeleny v barvě dle původního tmelu.
Kovaná zábradlí a
mřížová dveřní křídla
Prvky z kovaných želez byly repasovány, zvláštní zřetel byl věnován vstupní
mříži do podzemí z Kaple sv. Kříže. Veškeré otáčecí čepy, závěsy křídel, kliky
a zámky byly repasovány, povrchová úprava všech prvků byla provedena podle
původních nálezů – na očištěném železe nátěr suříkem a následně grafitová čerň.
Dle požadavku projektu VZT byla vstupní mříž nově zasklena čirým sklem.
Podlaha a strop Královské hrobky
Povrch mozaiky na klenbě byl očištěn, omyt, vypadaná místa vyspravena za
použití totožných skleněných kostiček. V čele hrobky je obnovená větrací mřížka
z bronzu.
Mramorová ornamentální dlažba
byla očištěna, byly vytmeleny praskliny a spáry dle původního tmelu. Poté byla
dlažba vyleštěna a penetrována. Pozornost byla věnována i místům s výkvětem
solí, která by ale po obnovení cirkulace vzduchu v prostorech podzemí měla
časem zmizet.
Kamenný portál
Královské hrobky
Portál z červeného pískovce s českým lvem z barevných mramorů ve znaku byl
očištěn, osahaná místa zbavena nánosů nečistot a ošetřen včetně vyspravení spár
(v jejich horní partii je vedena trasa nového osvětlení). Portál je opraven z
obou stran, tedy i z interiéru hrobky, kde je do spár mezi kameny kotveno nové
osvětlení. Bronzový trn pod českým lvem byl obnoven, vyleštěn a patinován pro
účely zavěšení věnců.
Dveře a okno
Královské hrobky
Bronzové rámy a mřížové výplně dvoukřídlých dveří a pevného okna byly navráceny
do původního stavu dle návrhu arch. Kamila Hilberta. Dodatečné úpravy s
osvětlovacími tělesy a oplechováním spodních výplní dveří byly odstraněny.
Kamenné a kovové
tumby Královské hrobky
Povrchy všech tumb byly očištěny a ošetřeny tak, aby se navrátil původní
zamýšlený efekt kontrastu lesklých kamenných a matných kovových objemů dle
návrhu arch. Kamila Roškota. Stejně tak se restaurovaly oba původní cínové
sarkofágy.
Osvětlení, trasy
elektrorozvodů a rozvaděč
Stávající trasy elektrorozvodů byly odstraněny a nová vedení včetně
nedávných tras pro vytápění lavic v chóru Katedrály jsou vedena v nových
kabelových žlabech natřených na černo. Stopy po průmyslových osvětlovacích
tělesech i po trasách kabelů jsou v železobetonových konstrukcích zatmeleny cementovou
maltou. Rozvaděč byl odstraněn, ale nika po něm je osazena rozvaděčem novým
včetně rezervy pro případné další elektrozařízení.
Dobové informační
tabule
Dožilé eternitové tabule s popisy historických prostorů, kotvené do
originálních archeologických povrchů byly odstraněny a otvory po jejich
připevnění zatmeleny. Veškeré návštěvnické informace a popisy archeologických
či architektonických situací v podzemí katedrály se nacházejí na informačním
panelu v prostoru Záduší.
Nové architektonické
prvky a povrchy
Zábrany a chodníčky s nerezovými mřížkami
Pro ochranu veškerých cenných archeologických terénů či architektonických
povrchů byla navržena železná šopovaná kovaná zábradlí s povrchem z
grafitové černi, doplněná výplněmi z balotinovaných nerezových mříží.
Z vnitřní strany zákrytu je nerez tahokov, zachycující zásypy
archeologických terénů z jemného vypraného štěrku. Stejným způsobem je navržen
i chodníček s oboustrannými ochrannými zábranami, kladený do štěrkového lože.
Kombinace mřížkového materiálu s
tahokovem na vnitřní straně, umožňuje odvlhčování zasypaných archeologických
terénů či přímo odhaleného geologického podloží.
Nové trasy elektro,
osvětlení a jeho zákryty
Nové osvětlení podzemí katedrály má emotivně potvrdit význam jedinečného
místa v naší zemi a symbolicky vygradovat pouť k uctění památky českých
panovníků v Královské hrobce. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli pro LED
osvětlení o různých intenzitách i barvě světla k odlišení stavebních etap,
prezentovaných v trase podzemí směrem k zářícímu prostoru Královské hrobky jako
ideovému centru celého podzemí katedrály. Trasy osvětlení vedou v nerezových
žlábcích, ve vybraných pohledových místech jsou odstíněny atypickými nerezovými
kryty, zabraňujícími oslnění návštěvníků. Jde zejména o prostory Krypty sv.
Kosmy a Damiána, spojovací prostor a Kapitulní dům. V ostatních prostorech
podzemí včetně Královské hrobky jsou svítidla pohledově skryta, takže
návštěvníci vnímají nasvícení prezentovaných povrchů jakoby zdrojů světla.
Svítidla mají tmavě šedou až černou barvu včetně napájecích lišt. Typové
nerezové žlaby tras elektro včetně stínicích krytů jsou natřeny stejným
odstínem jako nátěry železobetonových povrchů. To samé platí pro čidla VZT a
jejich přívodní kabely. Nově osazený rozvaděč je na stejném místě jako jeho
předchůdce, ale pod novým nerezovým balotinovaným krytem.
Informační stéla se
vzduchotechnikou
V Zádušním prostoru se po odstranění schodiště a úpravě otvoru v klenbě
instalovala nerezová konstrukce, nesoucí VZT jednotky a současně sloužící jako
informační panel. VZT jednotky jsou opláštěny zvukově tlumicí izolací a jejich
nasávací otvory z prostoru Záduší po celém obvodě zakryty nerezovou
balotinovanou mřížkou. Odvod vzduchu je do nových bronzových mřížek v upravené
desce krytu v podlaze katedrály.
Opláštění konstrukce tvoří stélu s LCD
obrazovkou na jedné straně a s informacemi o stavebním vývoji katedrály a
Královské hrobky na straně druhé, je kotven do pískovcové dlažby Zádušního
prostoru a vybaven potřebnou elektronikou. Vyroben byl ze dvou plátů nerezu s
balotinovaným povrchem a jeho boky jsou kryty stejně jako vrchní zákryt VZT
nerez mřížkou.
Větrací komínky v
chóru katedrály
V prostoru lodi katedrály byly na větrací průduchy z podzemí osazeny
nové větrací komínky. Nacházejí se na dvou místech: za kovanou renesanční
mříží Císařského mauzolea, jsou do bronzových límců nasunuty čtyři válce
z matného skla, které kolem mramorového mauzolea vytváří iluzi velkých
svící.
U dvou sloupů v interieru katedrály jsou na stávající výdechy
osazeny dva patinované bronzové sloupky s mřížkou.
Deska do krypty
z podlahy transeptu katedrály
Krycí deska dřívějšího vstupu do podzemí má bronzový lem, čtyři otvory pro
kryptoháky kryté bronzovými čtverci a složitý vzor z několika barevných
mramorů, navazujících na art-deco výdlažbu katedrály. Pro výdech VZT byly dva
čtverce kamenných vzorů vyjmuty, deska proříznuta a vzniklé otvory nově kryty
bronzovou mřížkou stejné povrchové úpravy jako ostatní bronzové detaily desky.
Odsávací otvory navazují na výdechy VZT jednotky, umístěné ve stéle v Zádušním
prostoru.
Pohřební sarkofág
Do stávající hrobové jámy ve Václavově rotundě byly pohřbeny ostatky pravděpodobných
přemyslovských knížat, označované jako K1 a K2. Kosti byly vloženy do olověných
schránek s autentikami. Tyto schránky nestejných velikostí jsou vloženy do
malého sarkofágu, vysekaného z jednoho kusu černé, vysoce leštěné žuly.
Nerezová stéla u
vstupu do Královské hrobky z kaple sv. Kříže
Stélu tvoří dva nerez balotinované pláty uprostřed s plátem
z bronzu. Do vrchní desky je vyřezán nápis „Královská hrobka“ a
stylizovaná Svatováclavská koruna. Stéla stojí na podlaze kaple sv. Kříže u
mříže, uzavírající vstup na schodiště do Hrobky v podzemí katedrály.
Autorská zpráva
Investor: Správa Pražského hradu
Generální projektant: DAM architekti s.r.o. - Ing. arch. Petr Malinský, Ing.
arch. Gabriela Šatrová
Větrací systém podzemí katedrály: Ing. Jan Červenák,TP s.r.o.
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2016
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.
6. 4. 2023 17:41:39
Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka)
\skla se přelepují speciálními páskami, jinak ano, mrtví ptáci po nárazu padají na zem. Třeba zavolat Českou společnost Ornitologickou, nejlépe Lukáše Viktoru.