Parková čtvrť
(22. 3. 2018) Na podobě Parkové čtvrti se bude podílet devět ateliérů pod koordinací Jakuba Ciglera
Parková čtvrť
Basilejské
náměstí na Žižkově dotvoří nová architektonicky zajímavá stavba
Na revitalizaci zanedbaného Nákladového
nádraží Žižkov a jeho unikátní přeměně v rezidenční Parkovou čtvrť se bude
podílet celkem devět předních českých architektonických ateliérů s 21
rozličnými koncepty. Chybějící budova na Basilejském náměstí, kterou výstavba
celé nové čtvrti začne, bude z pera architektů ADNS. Výstavba celé čtvrti si
vyžádá investiční náklady ve výši devíti miliard korun a začít by mohla již
v roce 2020 právě 1. etapou na Basilejském náměstí.
Central Group, který je investorem projektu, zvolil
velmi unikátní způsob tvorby nové čtvrti. Základní urbanismus vytvořil
architekt Jakub Cigler, inspirací mu přitom byl klasický blokový urbanismus tak
typický pro starý Žižkov nebo Vinohrady. Spolu s architekty Central Group
pak ateliér Jakuba Ciglera připravil také vnitřní dispozice jednotlivých bloků
domů. Aby nebyla čtvrť jednotvárná, dá jí vnější pestrost celá řada významných
českých architektů, které investor spolu s hlavním architektem vybrali
v rámci workshopu. Mezi autory jednotlivých domů jsou tak například
architekti ADNS, Aulík Fišer Architekti, Boogle Architects, CMC Architects,
Chybík+Krystof Associated Architects, Jakub Cigler Architekti, Loxia, Šafer
Hájek Architekti a architektonický tým Central Group.
Celkem 21 konceptů od těchto ateliérů se bude
v rámci čtvrti střídat a vytvoří tak pestrou vnější podobu nové části
města. „Naším cílem bylo zachovat pevně
daný logický urbanismus, jednotící linii a funkční vnitřní uspořádání bytových domů,
ale zároveň zajistit různorodou moderní architekturu. Do práce na finální
vnější podobě nové čtvrti jsme proto přizvali ty nejlepší architektonické
ateliéry z Česka,“ řekl šéf Central Group Dušan Kunovský.
Rezidenční čtvrť s parkem namísto zanedbaného brownfieldu
To, co je pro Parkovou čtvrť příznačné a podle čeho také
dostala svůj název, je množství zeleně. „Hned od začátku přípravy urbanistické
studie jsme se s investorem shodli na tom, že velkou pozornost je třeba věnovat
práci na hodnotném veřejném prostoru s množstvím zeleně. Díky tomu vznikne na
velké ploše v okolí bytových domů designově řešené prostředí z kvalitních
materiálů, které bude vytvořeno funkčně i esteticky tak, aby lákalo lidi k
trávení volného času venku,“ řekl hlavní architekt Parkové čtvrti Jakub Cigler.
V současnosti je již připravena koncepce příjemného veřejného prostoru se
zelení, vodními plochami a mosty v hlavní pěší ose, stromořadím v ulicích ale
třeba i zelení v poloveřejných vnitroblocích s místy sloužícími k relaxaci.
Projekt původního investora, který Central Group spolu
s pozemkem odkoupil v létě roku 2016, počítal s velkým
obchodně-kancelářským komplexem. To by znamenalo výrazné zvýšení dopravy
v oblasti. Central Group ale tento kontroverzní projekt s již vydaným
územním rozhodnutím výrazně odlehčil a přepracoval. V oblasti převáží
rezidenční funkce doplněná o obchody, služby a restaurace v parterech
bytových domů, s množstvím zeleně a hodnotným veřejným prostorem. Oproti
dřívějšímu již povolenému řešení projekt Parkové čtvrti snižuje dopravní zátěž
o zhruba 60 procent.
Přínosem pro celé okolí bude velký park (cca 14.000
m2), který vznikne v severní části v přímé návaznosti na park
Židovské pece. Výrazně se tak lidem z okolí rozšíří možnost trávení
volného času. Nový park bude navazovat zeleným koridorem na vedlejší pozemky za
budovou Nákladového nádraží, a zajistí tak pěší prostupnost celého území, která
dnes neexistuje.
Mateřská škola
za 60 milionů pro městskou část
Na okraji parku vznikne velká šestitřídní mateřská
škola, spádová pro celé okolí s vlastní velkou zahradou a vývařovnou.
Školku v hodnotě 60 milionů korun postaví Central Group na vlastní náklady
a převede ji do vlastnictví městské části. Autorem návrhu školky je ateliér
Loxia, který se inspiroval železnicí, jež na pozemku ještě před pár lety
fungovala. Barevnost a hravost projektu staví totiž na dětmi velmi oblíbených
Pohádkách o mašinkách.
Veřejnost
promluví do podoby nové čtvrti
Do konečné podoby nové čtvrti
bude mít možnost promluvit i veřejnost. Od dnešního dne mohou lidé na stránkách www.central-group.cz/parkovactvrt vyjádřit své preference ohledně
obsazení komerčních prostor. Central Group pak bude při výběru zájemců o koupi
nebo pronájem komerčních prostor dávat přednost těm, kdo zajistí veřejností
preferované využití. Společnost ve spolupráci s ateliérem Jakuba Ciglera
zpracovala také dvě varianty využití nového veřejného parku, mezi kterými budou
moci lidé vybírat. Park zaměřený na ekologii bude ve variantě
s převažujícími prvky pro děti nebo pro všechny věkové kategorie. Anketa o
parku by se na stránkách měla objevit do konce března.
tisková zpráva
Související články:
Central Group chce v Parkové čtvrti na Žižkově postavit až 2600 bytů 21.10.2016
Central Group získal severní část nákladového nádraží Žižkov 7.6.2016
Podobu nové čtvrti na Nákladovém nádraží Žižkov určí urbanistická soutěž 18.2.2016
Nádraží Žižkov čeká na své využití, Praha 3 vypíše soutěž 17.2.2016
Ministerstvo kultury bude znovu řešit stavbu na nádraží Žižkov 7.12.2015
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu