Pavilon EXPO 2020
(19. 4. 2022) JinJan
Pavilon EXPO 2020
Czech Spring
Koncepce pavilonu
Provozní objekt sestává ze tří vzájemně se prolínajících kvádrů, které jsou umístěny za elevací zahrady a objektem Mraku. Pavilon je orientován okolo osy směřující ke vstupní bráně. Lehkým pootočením směrem k příchozím návštěvníkům se kompozice pavilonu otevírá a vybízí k návštěvě. Provozní objekt byl navržen jako protiklad k organickému objektu Mraku, který prorůstá dovnitř této kvadratické hmoty a propojuje všechny jeho části. Trajektorie mezi jednotlivými místy procesu proměny jsou cévami organismu pavilonu a tvoří základ organické formy.
Interiér a expozice
Kapiláry, které v exteriéru tvoří Mrak, přechází do interiéru, kde se prolínají s dalšími technologickými rozvody, které jsou ve většině ponechány jako pohledové. Důraz je přitom kladen především na součásti kultivačního systému, které jsou umístěny v přímé vazbě na těžiště pavilonu. Přiznání technologie je v pavilonu povýšeno na její vystavení. Je tomu tak především v případě systému S.A.W.E.R., který se nachází u vstupu do pavilonu a je doplněn o informační a edukativní vrstvu pomocí holografického skla. Téma vody se pak zhmotňuje především v dílech „Pramen“ a „Zlatý déšť“ v centrální hale a prostupuje i další expoziční prostory v prvním patře pavilonu, prezentující současné inovativní technologie navržených a vyrobené v České Republice.
Pavilon je navržen tak, aby návštěvníci mohli stavbou volně proudit a svobodně objevovat. Návrh je založený na obsahu a příběhu, který je inspirován metaforickou podstatou fungování systému S.A.W.E.R. Fyzikální princip je transformován do prostoru, který se stává novým médiem pro komunikaci s návštěvníkem.
Autorská zpráva, redakční úpravy
Návrh se odkazuje k systému S.A.W.E.R., který je srdcem a technologickým jádrem pavilonu. Jeho podstatou, projevující se na mnoha úrovních, je transformace. Proměňuje vzduch ve vodu, suchou poušť v kvetoucí zahradu, a také pohled lidí na Českou republiku.
Technologie, která je zároveň hlavní narativem účasti, je přirozeně integrována do organismu pavilonu a společně s ním tvoří silnou manifestaci hybridního ekosystému, v jehož rámci interaguje příroda a technologie. Prolínání těchto dvou na první pohled odlišných světů vytváří nečekanou symbiózu a silný návštěvnický zážitek.
Exteriér a venkovní prostředí
Pavilon je tvořen ze tří základních částí: zahrady, která je hmatatelnou demonstrací efektivity systému, objektu Mraku, jenž propojuje zahradu s interiérem a spoluutváří tak hlavní výtvarný motiv architektury pavilonu, a provozní budovy, ve které je umístěn prototyp systému S.A.W.E.R., vnitřní expoziční prostory, restaurace a provozní zázemí.
Zahrada je umístěna v přední části pozemku, pozvolna se před návštěvníkem zvedá a stává se živoucí branou, vítající návštěvníky v pavilonu. Veškerá voda a živiny, které zahrada potřebuje k růstu, pocházejí z funkční technologie umístěné v provozním objektu. Je reprezentací možnosti „ostrovního“ využití technologie pro kultivaci pouště. Druhová skladba rostlin je z větší části lokální a respektuje místní klima.
Objekt Mraku je ztělesněním proměny a metaforou technologie. Jedná o strukturu, na jejímž návrhu za použití moderních počítačových metod pracovali architekti pavilonu tři roky. Jedná se o jedinečnou konstrukci z ohýbané nerezové oceli, která se kromě stínění zahrady a estetického vyjádření stává aktivní součástí systému, který reprezentuje.
Technologie, která je zároveň hlavní narativem účasti, je přirozeně integrována do organismu pavilonu a společně s ním tvoří silnou manifestaci hybridního ekosystému, v jehož rámci interaguje příroda a technologie. Prolínání těchto dvou na první pohled odlišných světů vytváří nečekanou symbiózu a silný návštěvnický zážitek.
Exteriér a venkovní prostředí
Pavilon je tvořen ze tří základních částí: zahrady, která je hmatatelnou demonstrací efektivity systému, objektu Mraku, jenž propojuje zahradu s interiérem a spoluutváří tak hlavní výtvarný motiv architektury pavilonu, a provozní budovy, ve které je umístěn prototyp systému S.A.W.E.R., vnitřní expoziční prostory, restaurace a provozní zázemí.
Zahrada je umístěna v přední části pozemku, pozvolna se před návštěvníkem zvedá a stává se živoucí branou, vítající návštěvníky v pavilonu. Veškerá voda a živiny, které zahrada potřebuje k růstu, pocházejí z funkční technologie umístěné v provozním objektu. Je reprezentací možnosti „ostrovního“ využití technologie pro kultivaci pouště. Druhová skladba rostlin je z větší části lokální a respektuje místní klima.
Objekt Mraku je ztělesněním proměny a metaforou technologie. Jedná o strukturu, na jejímž návrhu za použití moderních počítačových metod pracovali architekti pavilonu tři roky. Jedná se o jedinečnou konstrukci z ohýbané nerezové oceli, která se kromě stínění zahrady a estetického vyjádření stává aktivní součástí systému, který reprezentuje.
Provozní objekt sestává ze tří vzájemně se prolínajících kvádrů, které jsou umístěny za elevací zahrady a objektem Mraku. Pavilon je orientován okolo osy směřující ke vstupní bráně. Lehkým pootočením směrem k příchozím návštěvníkům se kompozice pavilonu otevírá a vybízí k návštěvě. Provozní objekt byl navržen jako protiklad k organickému objektu Mraku, který prorůstá dovnitř této kvadratické hmoty a propojuje všechny jeho části. Trajektorie mezi jednotlivými místy procesu proměny jsou cévami organismu pavilonu a tvoří základ organické formy.
Interiér a expozice
Kapiláry, které v exteriéru tvoří Mrak, přechází do interiéru, kde se prolínají s dalšími technologickými rozvody, které jsou ve většině ponechány jako pohledové. Důraz je přitom kladen především na součásti kultivačního systému, které jsou umístěny v přímé vazbě na těžiště pavilonu. Přiznání technologie je v pavilonu povýšeno na její vystavení. Je tomu tak především v případě systému S.A.W.E.R., který se nachází u vstupu do pavilonu a je doplněn o informační a edukativní vrstvu pomocí holografického skla. Téma vody se pak zhmotňuje především v dílech „Pramen“ a „Zlatý déšť“ v centrální hale a prostupuje i další expoziční prostory v prvním patře pavilonu, prezentující současné inovativní technologie navržených a vyrobené v České Republice.
Pavilon je navržen tak, aby návštěvníci mohli stavbou volně proudit a svobodně objevovat. Návrh je založený na obsahu a příběhu, který je inspirován metaforickou podstatou fungování systému S.A.W.E.R. Fyzikální princip je transformován do prostoru, který se stává novým médiem pro komunikaci s návštěvníkem.
Autorská zpráva, redakční úpravy
Fotograf: WE ARE CONTENT(S), Stéphane Aboudaram
Autor: Jindřich Ráftl, Jan Tůma, JinJan s.r.o.
Autor: Jindřich Ráftl, Jan Tůma, JinJan s.r.o.
Statika: Str.ucture
GmbH, bpl-česko s.r.o.
Lokalita: EXPO2020, Dubai
Lokalita: EXPO2020, Dubai
Návrh: 2017
Realizace: 2020
Náklady: 3.400
000 euro
Související článek:
ČR převzala pozemek pro stavbu pavilonu na výstavě Expo v Dubaji
O autorech:
Související článek:
ČR převzala pozemek pro stavbu pavilonu na výstavě Expo v Dubaji
O autorech:
Studio JinJan vzniklo spojením ateliérů Formosa AA s R/FRM, ve kterých oba architekti dříve působili (do projektu Czech Spring se zapojily oba zmíněné ateliéry a ke konci projektu došlo k jejich spojení). Práce Jindřich Ráftla a Jan Tůmy se zaměřují na propojování architektury, biologie a technologií. V jejich projektech je čitelný důraz na udržitelnou složku a užívání inovativních technologií při výrobě.
Základní informace o objektu
Kategorie
Sustainability
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.
6. 4. 2023 17:41:39
Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka)
\skla se přelepují speciálními páskami, jinak ano, mrtví ptáci po nárazu padají na zem. Třeba zavolat Českou společnost Ornitologickou, nejlépe Lukáše Viktoru.