Přestavba chaty ve Svatém Petru
(22. 10. 2015) Znamení čtyř – architekti
Přestavba chaty ve Svatém Petru
Naší primární snahou jako autorů projektu a architektonické
koncepce domu bylo navrhnout místo původní zchátralé horské chaty takovou
stavbu, která by byla nejen kvalitní architekturou, ale stala se také součástí
přírodního prostředí a pozitivním způsobem spoluvytvářela místního genia loci.
Přestože prvotním impulsem bylo zadání stavebníka realizovat vizuálně,
technologicky a typologicky soudobý objekt, nebylo možné nevnímat silný
tradicionalistický prvek shodný pro kvalitní stavby v okolí tvořící typický
charakter „krkonošské architektury“ jakousi cennou lokální značku. Tato hodnota
se vytvářela v průběhu celého stavebního vývoje Krkonoš - je to obdobný princip,
jaký se vyskytuje u horských staveb zakarpatských nebo alpských. Zároveň silně
vnímáme příklady současných realizací v oblasti, které mnohdy na tuto estetiku
zcela záměrně, v touze o čistě soudobý vzhled, rezignují. A přestože se v řadě
případů nejedná o vysloveně špatné stavby, mnohdy působí nepatřičným dojmem a
jsou jakoby vytržené z kontextu. Naší snahou tedy bylo se inspirovat v tradiční
architektuře, potažmo v původní podobě stávající chaty dle archivních plánů a
pokusit se pouze pomocí lehkého posunu významu a tvarosloví identifikovat novostavbu
se současností 21. století. Tedy jakousi
parafrázi na Miesovské „méně je více...“
Nedílnou součástí typologie a tvarosloví tradičních staveb je promítnutí funkce
jednotlivých částí domu do vnějšího vzhledu. Společenské místnosti (kuchyně,
obytné místnosti, jídelny) jsou v přízemí tematizovány četnými okenními otvory
s největším rozměrem. V horních patrech, povětšinou půdách a mansardách, jsou
umístěny ložnice prosvětlené menšími okny ve štítech nebo střešními vikýři.
Celkový vzhled doplňují malá technická okna v kamenné podezdívce. Uplatnili
jsme výše uvedený přístup (typologická změna tradičních principů) právě v
typologickém posunu, kde hlavní společenská místnost – navíc s otevřeným
mezonetem je situována v patře a otevřená do krovu. To se analogicky s
tradičními postupy projevilo zvětšenými okenními otvory právě v patře a menšími
okny v parteru. Interiér maximálně využívá konstrukčních výhod dřevěných
lepených nosníků použitých na konstrukci střešního mansardového pláště. Absence
podpor umožnila prostor mansardy v části otevřít na celou výšku, čímž se
získalo nečekaně nové měřítko stavby v porovnání s jejími vnějšími skromnými
rozměry. Takto koncipovaný otevřený obytný prostor navíc umožňuje nerušený
výhled do všech stran a i přes umístnění prostoru v patře zprostředkovává výjimečné
propojení s okolím.
Vnější vzhled stavby je, jak již bylo řešeno, inspirován
původní krkonošskou architekturou, ale tematizuje i prvky soliterní horské
architektury – horské boudy s dominantní převýšenou hmotou střechy nad dřevěnou
„podnoží“, kamennou podezdívkou a tradičním dřevěným obkladem ve štítu. Krkonošské štíty bývají často stupňovitě
předsazené nad vstupním podlažím. Návrh tento motiv využívá a proměňuje ve
stupňovité vychýlení štítové stěny směrem ven, takže hřeben střechy je delší
než délka stavby u základny. Toto řešení
má i praktický význam, neboť lépe ochraňuje dřevěný obklad štítů proti
povětrnostním vlivům a prodlužuje životnost dřevěného materiálu. Je to v našem
pojetí přímý odkaz k soudobé architektuře používající často prvky astatičnosti
a vychylování hmoty staveb nad jejich půdorys.
Na fasádách jsme využili přírodní materiály, které časem patinují, takže by
mělo dojít k procesu „pozitivního stárnutí“ obdobně jako u tradiční zástavby. Průčelní
stěna - štít horské boudy je široká, má tři okenní osy. Při malé výšce stropu a
pečlivém umístění v terénu působí stavba jako by byla vrostlá do terénu, hlavní
pozornost na sebe poutá mansardová
střecha původního tvaru. Ve štítu je v jeho horní části umístěno kosočtvercové
okno jako analogický odkaz na tradiční architekturu, která často podobným způsobem
řešila větrací otvory v horních partiích štítů. Charakteristickými barevnými
odstíny jsou odstíny hnědé a šedé. Návrh se důsledně vyvaroval nevhodné
barevnosti charakteristické pro některé nové stavby v lokalitě, zejména
pak kontrastní kombinaci bílé omítky a na tmavěhnědo mořenými dřevěnými
obklady. Pro tento dům je charakteristická kombinace dřeva s lomovým kamenem.
Obkladové dřevěné prvky jsou z cedru, nosné prvky jako trámy a sloupy z
lepeného smrku opatřeného měděnou lazurou. Dvoupodlažní sokl domu byl obložen
masivními 15 cm tlustými žulovými štípanými kvádry. Jako střešní krytina byl
navržen měděný plech v s vějířovitě rozmístěným falcem k posílení efektu směrem
vzhůru se rozšiřující hmoty. Okna jsou z masivních lepených dubových profilů
opatřených olejovou lazurou.
Ing. arch. Juraj
Matula
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2014
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

3. 10. 2023 10:33:43
loan Offer
I am a private money lender that give out fast cash no collateral required. all cash amounts and currencies, if interested TO started no matter your location http://sumitilendinghome.in (WhatsApp) number +918131851434 sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
2. 10. 2023 16:26:10
Re: Podchod a zastávky Místecká v Ostravě
Skvělé...ukázka, že nejenom na divadle, ale ani v architektuře "není malých rolí". Překročit myšlenková (a typologická) klišé není vůbec nic jednoduchého...a tady se to fakt povedlo. Logická dynamika zastávky dopravního prostředku, využití skutečně "domácího" materiálu, strohý až brutalistní výraz utilitární stavby, která musí čelit atakům nejrůznějších cestujících...a měl by se dát uklidit pomocí hadice s vodou. Přístřešek bude mít nepochybně spoustu kritiků, ale spoustě lidí také přinese nečekané setkání s kuturou architektury. Ta stavba má kořeny, a to je v dnešní globalizované době vzácnost. Ostrava má svou duši, Rottrová, Špinarová, Nohavica...je moc dobře, že tento "region rázovitý" máme. A je dobře, že to architekti a pedagogové a studenti fakulty umění v tom podchodu chápu. Díky!
30. 9. 2023 10:41:31
Re: Rekonstrukce řadového domu v Praze
Jak dlouho to celé trvalo?
30. 9. 2023 10:18:04
Re: Rekonstrukce chaty
Klobouk dolů před tím, kdo opečovává zahradu. Obzvlášť pokud je chata opravdu užívána jen rekreačně.
30. 9. 2023 09:49:44
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Tak nevím, ale ta vstupní hala vypadá ve skutečnosti spíš ponuře než noblesně. Na vizualizacích je mnohem světlejší.
30. 9. 2023 08:32:29
Re: Re: Rodinný dům Černá Pole.
Děkuji. Pěkně a znale napsáno.
27. 9. 2023 17:14:05
Re: Re: Nová galerie v Pardubicích.
Že by to byla skládací budova? Že by měnila svoji výšku podle výšky návštěvníků? Dělám si legraci, samozřejmě. Ale docela vám rozumím...zavětrovací kříže obvykle nepřenáší svislé zatížení. Dělají to sloupy či stěny. Ale co když má pan profesor Šépka šikovného statika, který obě funkce dokázal spojit? Navrhl desku, kterou vylehčil trojúhelníkovými otvory...
26. 9. 2023 18:14:50
Re: Nová galerie v Pardubicích
Vypada to velmi zajimave. Ale jak prosim staticky funguji ty Xka? Me to tak na prvni pohled uplne boli do oci...
25. 9. 2023 15:50:46
Re: Rodinný dům v Jesenici
https://www.blachotrapez.cz/cs/produkty/plechova-strestni-krytina
25. 9. 2023 15:50:31
Re: Rodinný dům v Jesenici
a href="https://www.blachotrapez.cz/cs/produkty/plechova-strestni-krytina"Plechová střecha/a - spojení elegance a trvanlivosti. Moderní vzhled a dlouhá životnost. Ideální volba pro váš domov!"
25. 9. 2023 14:25:59
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
stále bez podpisu... holt hulvát.....A by se Vám s tou relevancí nějak nepřitížilo
22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.