Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
U muzea 4, Jablonec nad Nisou
(12. 1. 2021) Ateliér
Hlaváček – architekti
Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
O
založení uměleckoprůmyslového muzea uvažoval Průmyslový vzdělávací a podpůrný
spolek pro Jablonec již v roce 1868, první stálá expozice byla otevřena až v
roce 1904. V roce 1949 se pak novým zázemím
muzea stal exportní dům firmy Zimmer & Schmidt, kde sídlí dosud. V roce
2003 se jablonecké muzeum stalo díky výjimečnosti svého sbírkového fondu státní
institucí zřizovanou Ministerstvem kultury České republiky. Muzeum Skla a
bižuterie v Jablonci nad Nisou spravuje největší kolekci bižuterie na světě a
jednu z největších evropských veřejných sbírek skla.
Objekt
postavený podle návrhu architekta Emiliana Herbiga je národní kulturní památkou.
V období kolem roku 2002 však začínalo být jasné, že přes všechny úpravy, externí
pobočky a jiné výpomoci již muzeum kapacitně a provozně nevyhovuje. Bylo proto rozhodnuto
o rekonstrukci stavby včetně dispozičních a technických změn. Projekt zpracoval
pražský ateliér Hlaváček – architekti a jablonecký Atelier 4. Nově uspořádané
muzeum získalo cenu Asociace muzeí a galerií ČR Gloria musealis, následně bylo
nominováno na hlavní cenu ředitele European Museum Forum – Lisbon 2006.
Kolem roku 2014 se opět ukázalo, že prostorové kapacity muzea už nestačí, a je třeba ho rozšířit. Řešení bylo ale od počátku provázeno stresem a nejistotou. Náš tým se totiž potýkal s otázkou, jak přistavět objekt k domu, který je památkově chráněný a ucelený. Jediným vodítkem bylo doporučení ze strany muzea a NPÚ, že by přístavba mohla být na pravé straně objektu (při pohledu od Nisy), ale jen do úrovně stropu 3. NP. Tím byl vymezen její tvar, který musel respektovat stávající balkony a tzv. Pelantovo schodiště. Když jsme přijali tato omezení jako limitní s definovanými rovinami, vycházel nám tvar přístavby jako tupý, agresivní a nepříjemný hranol, trčící do parku. Od začátku bylo zřejmé, že není akceptovatelný. Nicméně právě od tohoto tvaru se rozvíjela nová koncepce. Hmotu jsme postupně zjemňovali, nejprve pomocí fasádního členění, zejména okny. To byl ale problém, dostali jsme se do rozporu se zadáním. Střední podlaží totiž mělo být bez oken kvůli svému využití pro expozici vánočních ozdob.
Architektonický návrh
S problematikou výrazu a tvaru stavby se vyvíjel i názor na konstrukci. Ustoupili jsme od původního předpokladu jednoduché a standardní konstrukce. Vzhledem k relativně malému půdorysnému rozsahu objektu se navíc objevil problém umístění schodiště a výtahu. Poté, kdy byl vznesen požadavek na umístění malé kavárny do 2. NP, se ukázala jako výhodná centrální poloha schodiště. Vznikl tak částečně krytý prostor pro barový pult a jeho zázemí. Výtah do dvora byl později zrušen. Symetrické umístění schodišťového tělesa vyčistilo dispoziční řešení a přispělo k vytvoření jednoduchého principu základní konstrukce.
Ve chvíli, kdy se konstrukce začala blížit tvaru krystalu, bylo zřejmé, že nelze setrvat v celém rozsahu na betonových nosných konstrukcích, a že bude nutné alespoň tu část, která vytváří nosnou konstrukci obvodového pláště, vyrobit z ocele. Tato konstrukce ale vnáší do železobetonových stropních konstrukcí zatížení. Konzolovité konstrukce stropů bylo nutné posílit šikmými ocelovými táhly a ve výsledku vznikla staticko-architektonická kompozice, která propojuje technické a architektonické kvality betonu, oceli a skla. Ve všech podlažích plynule navazuje na dispoziční řešení původního objektu.
Z urbanistického hlediska přístavba nenarušuje koncepci okolí budovy. Výškově je přizpůsobena křídlu v levé části jižní fasády. Výškově využívá dvoupodlažního rozdílu protilehlých fasád stávající budovy a nad terén z pohledu z parku vystupuje jen jedním podlažím. Spodní dvě podlaží jsou skryta za opěrnou stěnou. Ze strany dvora je 2. a 3. NP přístavby výrazně překonzolováno přes půdorys 1. NP. Východní strana 3. NP je překonzolována přes opěrnou stěnu do parku.
Z hlediska architektonického přístavba podporuje symetrii secesní budovy muzea. Požadavkem NPÚ byly co nejmenší zásahy do její jižní fasády, proto jsme zvolili nepravidelný půdorysný tvar nové části objektu. Navazuje na vstupní foyer, vyhýbá se balkonu na úrovni 4. NP a dává mu architektonicky vyniknout.
Konstrukční řešení
Konstrukčně se jedná o třípodlažní, v jádru železobetonový objekt. Jde o kombinaci stěnového systému, trámového stropu a jednoho zavěšeného stropu na ocelových táhlech. Hlavním vertikálním nosným prvkem jsou dvě monolitické stěny v podélné ose přístavby. Nad 3. NP jsou zakončeny vykonzolovaným trámovým stropem, na který je pomocí táhel na koncích trámů zavěšena stropní monolitická deska nad 2. NP. Tato deska je ještě podepřena kruhovými sloupy v osách dvou schodišťových stěn.
První nadzemní podlaží je stěnové, železobetonové. Obvodové stěny jsou z vnější strany obložené tepelnou izolací a kamenem. Druhé a třetí nadzemní podlaží přečnívá přes půdorys 1. NP. Výztuž je vesměs pnutá v příčném směru.
Nosnou konstrukci skleněné fasády tvoří rámy z ocelových uzavřených obdélníkových profilů. Rámy jsou lomené podle průběhu fasády v dané rovině rámu. Vznikly tak základní plochy prosklené fasády, které jsou dále členěny na obdélníky o rozměrech 2,5 x 1,5 metrů. Rámy se kotvily k čelům železobetonových vodorovných konstrukcí. Atypičnost konstrukce nespočívá jen v jejím tvaru, ale i v tom, že dodavatel nedostal projektovou dokumentaci ve standardním provedení, ale ve 3D modelu, ze kterého vyrobil 2D dokumentaci. To mělo dopad i na řešení a dodávku proskleného obvodového pláště. Při náročném svařování ocelové konstrukce v netypických úhlových pozicích se tvary pláště vždy poněkud odchýlí od projektu a dochází k tomu, že i původně shodné okenní tvary se, i když nepatrně, liší. Každá okenní tabule musela být zaměřována po ukončení montáže ocelové konstrukce zvlášť. Mělo to dopad i na úpravu způsobu fixace skel k ocelové konstrukci.
Vnitřní centrální schodiště je prosklené bez podstupnic. Na stupnicích je bezpečnostní sklo s mléčnou fólií. Jednotlivé stupně se kotvily do bočních schodišťových stěn.
Autorská zpráva
Novostavba Muzea skla a bižuterie získala titul Stavba roku 2020
Autor a projekt: Michal Hlaváček; spolupráce Zdeněk Holek, VeronikaTrachtová, Jaroslava Stojanová
Statika: Ing. Jan Margold
Dodavatel: Energie – stavební a báňská
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2019
Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
U muzea 4
Jablonec nad Nisou
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

17. 1. 2021 09:58:30
Re: Praha vypíše mezinárodní urbanistickou soutěž na okolí Flore...
Soutěž zde je předčasná ( stejně pro filharmonií ). Nové koncepci musí předcházet řešení dopravních poměrů (magistrály) v celoměstských souvislostech + naléhavý je okruh Prahy. Dnešní stav je katastrofální ,nutno chápat jako provizorní. Nelze mu podřizovat budoucí zástavbu.
13. 1. 2021 12:04:15
Re: Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
Myslím, že se to bude líbit. Díky zrcadlení okolí na fasádě vypadá objekt mnohem lépe, než vypadal v projektu. A taky už jsou dneska lidi na "nekrabicové" domy víc zvyklí.
13. 1. 2021 11:46:32
Re: Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Interiér má potenciál pro změnu. Vypadá to jako před nastěhováním. Stačilo by pověsit obrazy, přidat pár kytek a nechat děti rozházet hračky. :) Mě spíš překvapila informace, že dům dodržuje uliční čáru. Na první i poslední fotografii to vypadá, že ustupuje, ale možná jde o optický klam díky tmavé fasádě. Můj první dojem byl, že dům říká "Já tu nejsem."
13. 1. 2021 07:31:59
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
souhlasím s Ing.V.Kocourkem - že se Praha začíná zesměšňovat
12. 1. 2021 20:09:32
Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Mám stejný názor. Exteriér a vnější architektura skvělé. Interiér je věc názoru uživatelů. Mně se zdá rovněž příliš sterilní.
12. 1. 2021 18:19:04
Re: Rodinný dům v údolí Dyje
Hmota a exteriér mě baví. Ale uvnitř? Covidová jednotka? Bydlení pro roboty? Na tuhle sterilitu jsem asi moc starej, nic ve zlým.
11. 1. 2021 11:01:20
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
"Tuto odpočinkovou a vyhlídkovou funkci plní Filsakova piazzetta velmi dobře dodneška." Opravdu? Vždyť polovina "náměstí" jsou nadstavba nad garážemi. Tento návrh i přes novou budovu plochu náměstí výrazně rozšíří, pohledu na brutalistický hotel nijak nepřekáží, výškou nepřesahuje okolní zástabu, a zároveň bude fungovat jako památník českému filmu (jako dominanta náměstí režiséra Miloše Formana). Za mě opravdu unikátní návrh, který si v Praze své místo zaslouží. Doufám, že vyjde. Obecně se má mezi nájemci Pařížské ulice za to, že čím severněji adresa je, tím jde o méně zajímavý prostor. Tento redevelopment atraktivitu v rámci celé Pařížské vyrovná a bude katalyzátorem zvýšení kvality prostředí.
10. 1. 2021 11:08:51
Náměstí Miloše Formana nezastavovat.
Piazetta před hotelem Intercontinental je jednak zcela funkční rozptylový prostor pro hotelové hosty v době konání konferencí, jednak umožňuje nerušený pohled na hotel i "Učitelské domy" za ní, jak zmiňuje stanovisko Klubu za starou Prahu. Ten prostor je hotový, jak je a každá vestavba mu jen ublíží. Není to proluka k zastavění, takže souhlasím s KZSP.
9. 1. 2021 23:14:32
Re: Dům v ruině.
Proč? Mně právě to řešení oken přijde vtipné.
9. 1. 2021 22:37:03
Re: Hovorčovice znají novou podobu úřadu, zvítězil výrazný solit...
Tady si asi někdo plete sebevědomí s arogancí. Nevím, jaká byla další hodnotící kritéria, ale z ukázaných staveb by na tomto místě byla určitě nejhezčí ta, která získala 3. cenu.
9. 1. 2021 21:12:25
Re: Re: Hasičská zbrojnice a zázemí technických služeb.
Červená je pro hasiče symbolická a každý podle ní pozná, že jde právě o hasičovnu. Ale taky si myslím, že všeho moc škodí. Určitě by budově prospělo, kdyby se s tak agresivní barvou zacházelo střídměji a byla doplněná nějakou neutrální.
9. 1. 2021 18:49:01
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
To je hodně diplomaticky řečeno. Ve skutečnosti by to byla urbanistická chyba, která nemá obdoby. Stavby vůbec nezapadá do daného kontextu z hlediska prostorového. Ostatní nechci komentovat. Praha se svými moderními stavbami se již začíná vysloveně zesměšňovat, až na několik povedených realizací.
9. 1. 2021 18:38:33
Re: Rekonstrukce polikliniky
Exteriér doslova otřesný.
8. 1. 2021 11:34:03
Re: Z navrhované přestavby mrakodrapu Všeobecného penzijního úst...
Dobrý den všem, velmi rád bych panu Potůčkovi nabídl odprezentovat celý záměr u nás v atelieru v Karlíně.
7. 1. 2021 09:03:24
Re: Hovorčovice znají novou podobu úřadu, zvítězil výrazný solit...
Zajímavé bude jistě i složení "poroty", která tak vágní nechutnou stavbu dovolí postavit pro veřejnost. Dekadence v Česku pokračuje, patrně to je masová nemoc mnoha architektů, kteří si jako členové kdejakých porot dovolí hodnotit přínos různých staveb, někdy i extravagantních, případně tak nevkusných a primitivních, jako je tato. Preferování všelijakých odporných stodol jako obydlí, to je opravdu cesta do tvůrčí žumpy. Kde je krása, která lahodí české přírodě, krajině, tradicím a účelnosti? Navždy pohřbena pseudotvorbou kdejakého novopečeného architekta, s extrémními názory na krásu.
7. 1. 2021 08:40:35
Re: Město Příbor hledá kvalitní projekt pro bytovou výstavbu v l...
...jako architekt takovou chytráckou formu výdělečné soutěže nemohu za poctivou a regulérní rozhodně považovat a doufám , že se nestane následovaným příkladem...
6. 1. 2021 20:44:31
Re: Z navrhované přestavby mrakodrapu Všeobecného penzijního úst...
Zajisté, neúcta k architektuře Proč nejsou oficiálně zveřejněna jména lidí, snad architektů, kteří se k takové blbosti propůjčili????
6. 1. 2021 18:50:18
Re: Hovorčovice znají novou podobu úřadu, zvítězil výrazný solit...
Řopík uprostřed vesnice... Tak gratulki.
5. 1. 2021 16:56:36
Re: Z navrhované přestavby mrakodrapu Všeobecného penzijního úst...
Všichni architekti podepsaní pod "revitalizací" VPÚ vraťte diplomy - že vám není hanba, pod něco takového vložit svůj podpis?! To stejné platí i o majiteli, který tímto poflusal a rozdupal památku hlavního akad. architekta Ing. Josefa Havlíčka & profesora Karla Honzíka!!
4. 1. 2021 22:00:57
Re: Hasičská zbrojnice a zázemí technických služeb
musí být vše, co se týká hasičů červené?