plán B architekti: Výukový pavilon
(24. 2. 2015) Zadáním pro autory rekonstrukce a dostavby kuželny v malé Chuchli bylo vytvořit pavilon s důrazem na propojení se zahradou. Z původní stavby se dochovalo pouze torzo obvodové zdi. Soubor staveb je nemovitou kulturní památkou, v minulosti sloužil jako lázeňský areál. Hlavní budova pochází z první poloviny 18. století, v jejím sousedství byl hostinec se zahradní restaurací, postavený ve druhé polovině 19. století. K němu byl začátkem 20. století přistavěn objekt kuželny. Z fotografií je patrné, že šlo o částečně zděný objekt s přední dřevěnou prosklenou konstrukcí. V ose fasády byl střední štít, který akcentoval vstup. Součástí komplexu je zahradní terasa s vysokou zárubní zdí, v západní části je dvůr s hospodářským objektem.

plán B architekti: Výukový pavilon
Zadáním pro autory rekonstrukce a dostavby kuželny v malé Chuchli bylo vytvořit pavilon s důrazem na propojení se zahradou. Z původní stavby se dochovalo pouze torzo obvodové zdi. Soubor staveb je nemovitou kulturní památkou, v minulosti sloužil jako lázeňský areál. Hlavní budova pochází z první poloviny 18. století, v jejím sousedství byl hostinec se zahradní restaurací, postavený ve druhé polovině 19. století. K němu byl začátkem 20. století přistavěn objekt kuželny. Z fotografií je patrné, že šlo o částečně zděný objekt s přední dřevěnou prosklenou konstrukcí. V ose fasády byl střední štít, který akcentoval vstup. Součástí komplexu je zahradní terasa s vysokou zárubní zdí, v západní části je dvůr s hospodářským objektem.
Historické budovy někdy představují pro uživatele 21. století určitá omezení, která vyplývají z rozdílných nároků na kvalitu a uspořádání prostor. Na druhou stranu jsou svojí estetickou a historickou hodnotou nenahraditelnou součástí dnešního prostředí a je proto důležité, aby tyto stavby uživatelé neopouštěli, ale aby se ale zároveň necítili v jejich prostorách příliš omezeni. „Řešení tohoto problému bylo základním zadáním studie. Skloubit tyto dva světy do fungujícího celku, který by naplnil potřeby rozvíjejícího se vzdělávacího ústavu, který řeší kapacitní otázky. Institut dnes trápí především nedostatek učeben, chybějící prostor pro shromáždění studentů a problém bezbariérového přístupu. Prověřili jsme tedy několik možností rozšíření, z nichž se jednoznačně jako nejlepší ukázalo umístění pod terén zahrady. K tomuto rozhodnutí vedlo několik důvodů: dobrá návaznost na původní objekty, především na hlavní budovu, přístup do nových prostor bez nutnosti opouštět budovy a dostatečná plocha k dosažení potřebné kapacity. Zásahy do exteriérové konfigurace, panoramatu a dispozic komplexu přitom byly minimální, nové prostory byly odcloněny od hluku z přilehlé silnice a železnice,“ říká Stano Bachleda, jeden z autorů stavby.
Podzemní objekt byl v návrhu komunikačně napojen novým schodištěm v jihovýchodním rohu hlavní budovy. Bezbariérový přístup zajišťoval výtah, který propojil suterén s přízemím a prvním patrem. Umístění výtahu u spojovacího krčku mezi objekty umožnil i přístup do obou budov. V suterénu měly být dvě učebny orientované směrem do společného atria, zastřešeného prosklenou konstrukcí. Díky tomu byly místnosti dostatečně osvětleny a zároveň měly optický kontakt s exteriérem. Prosklený strop atria byl vybaven mobilními stínícími prvky, které chránily prostor před sluncem. Menší učebna a vstupní hala měly dva menší světlíky.
Dispozice měla určitou míru variability, například větší z učeben se mohla skládací příčkou rozdělit na dvě menší. Pro oddělení atria a učeben sloužila skládací prosklená stěna, takže by vznikla možnost tyto prostory propojovat a v případě potřeby dosáhnout ještě větší kapacity.
Hlavním kompozičním prvkem návrhu byl oválný otvor atria. Společně se dvěma menšími světlíky to byly jediné prvky patrné v exteriéru zahrady. Světlíky měly zasklení v rovině terénu, atrium bylo opatřeno proskleným zábradlím. „Organický tvar nových prvků vychází z návaznosti na zahradu, její nepravidelnost a křivky zárubní zdi, která ji ohraničuje. V tomto duchu je tvarově koncipován celý suterén.,“ upřesňuje architekt Bachleda. „Konstrukce podzemní stavby měla být železobetonová. Hmota podzemí je půdorysně odsazená od objektu bývalého hostince tak, aby nebyly nutné zásahy do jeho konstrukce. Střecha suterénu měla být zelená s dostatečnou mocností zeminy pro trávník i výsadbu keřů.“
Kuželna před dostavbou
Obdélníkový půdorys této stavby měl rozměry 17,5 x 4,0 m, konstrukčně se jedná o jednolodní trakt svázaný pouze štítovými zdmi. Založení snížené části domu je na mělkých cihelných pasech 450 mm pod terénem ve vrstvách rozložené jílovité břidlice, u zvýšené části na základových pasech z kamenné a cihlové konstrukce ve vrstvách silně zvětralé břidlice. Zděné nosné konstrukce nadzemní části měly trhliny a byly vlhké, protože tu chyběla izolace proti zemní vlhkosti, malta zvětralá. Z budovy se zachovala obvodová zeď a část stropní konstrukce nad 1. PP, která nebyla původní
Terén ke stavbě přiléhá ve dvou úrovních s rozdílem 2,3 m. Tyto úrovně propojuje venkovní kamenné schodiště, které je součástí zahradní zárubní zdi. Ta byla v některých místech už v torzálním stavu. Původní omítaná cihlová konstrukce byla doplněna o vrstvy betonu, další zásahy změnily její tvar.
Koncepce obnovy pavilonu
„Obnova vychází z původní hmoty - zachovává půdorysnou stopu, výškové členění i materiálovou charakteristiku fasády. Výraznější změnou je pouze rozšíření suterénu, který byl pouze v části za zahradní zdí. V návrhu jsme ho rozšířili do celé plochy půdorysu. Toto rozšíření není z exteriéru patrné, protože nová část je pod zemí,“ upřesňuje Stano Bachleda a dodává: „Průčelí má nové členění a velkorysejší prosklení, každé druhé pole je možné otevřít, pavilon a zahrada jsou tak lépe propojeny. Přiznané konstrukční tvarosloví odpovídá původnímu principu v nové podobě a zároveň připomíná atmosféru původního lázeňského objektu.“
Dispozice objektu je jednoduchá, jsou tu celkem tři místnosti. V přízemí je jedna místnost v rozsahu celého půdorysu, výškově členěná rozdílnou úrovní podlahy. Sloužit by měla jako studovna, případně jako prostor pro společenské akce fakulty. Podlaha přízemí byla v severní části snížena na úroveň terénu kvůli bezbariérovému vstupu. V jižní části je podlaha vyšší, aby byla u vstupu v suterénu dostatečná světlá výška. Suterén je rovněž řešen ve dvou úrovních. Jeho úroveň byla proti původnímu stavu snížena o 0,36 m tak, aby se dosáhlo dostatečné světlé výšky. Kromě hlavní místnosti (dílny) je zde ještě sklad, úklidová nika, čajová kuchyňka a toaleta. Kromě prosklených dveří budou suterén osvětlovat pochozí prosklené světlíky v podlaze přízemí.
Konstrukce a technologie
Fasáda a dveře jsou z modřínu, nosné sloupky fasády jsou předsazené před souvislý pás posuvných dveří. Na střeše jsou cembritové šablony a titanzinkový plech, prahy dveří a venkovní schodiště z žulových kvádrů. Strop nad suterénem byl proveden z lehčeného betonu a vlnitého plechu, uložen je na dřevěných trámech. V přízemí je dubová podlaha, v suterénu cementová stěrka s epoxidovým nátěrem. Zdi v suterénu jsou z prolévaných tvárnic, v nadzemní části z keramického zdiva s vápennou omítkou. Ve štítu bylo repasováno původní okno. Před sluncem chrání venkovní, elektricky ovládané rolety.
Provedení fasády
Návrh fasády respektuje původní objekt i co se týče zvoleného materiálu. Základem je obvodová zděná konstrukce, která kopíruje tu původní. Čelní fasáda a konstrukce pultové střechy se štítem byly navrženy jako dřevostavba. Členění dřevěné fasády na rozdíl od původního řešení lépe odpovídá novému využití objektu a jeho požadavkům – především užší vazbě s venkovním prostorem zahrady a dostatečnému osvětlení. Autoři projektu se rozhodli pro velkorysejší prosklení, které vyplňuje plochy mezi dřevěnou nosnou konstrukcí. Ta je navržena v pravidelném rastru, který umožňuje bezbariérový přístup a je založena na principu střídání dřevěného sloupku a proskleného pole s posuvnými dveřmi. Každé druhé pole je možné otevřít, takže pavilon a zahrada jsou lépe propojeny.
Přiznané konstrukční tvarosloví odpovídá původnímu principu řešení v nové podobě a zároveň se snaží zachovat atmosféru původního lázeňského objektu. K tomu přispívá i trojdílná vysouvací markýza, která bude v letních dnech chránit uživatele před sluncem.
Hana Vinšová ve spolupráci s autory stavby
Výukový pavilon
Místo: V Lázních 42/3, Malá Chuchle, Praha
Investor: Institut vzdělávání a poradenství České zemědělské univerzity v Praze
Autor: plán B architekti - Stano Bachleda, Alan Krajčír, spolupráce Pavla Šarounová, Marcel Vojanec
Zastavěná plocha: 87 m²
Obestavěný prostor: 668 m³
Užitná plocha domu: 1. NP - 62,9 m2, 2. NP - 56,5 m2, terasy - 76 m2
Náklady: 5 500 000 korun
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.