Pražský Manifesto Market

Pražský Manifesto Market

(3. 12. 2019) Chybík+Krištof 

   
 
 
 
 

Pražský Manifesto Market

Design, který regeneruje: Pražský Manifesto Market ve spolupráci s architekty Chybík+Krištof oživuje zapomenutou část Smíchova
Manifesto Market si získal uznání daleko za hranicemi Prahy i Česka. Pro svou druhou lokalitu se jeho zakladatel a majitel Martin Barry rozhodl regenerovat méně známé místo v Praze v srdci Smíchova a projekt svěřil architektům Chybík+Krištof. Manifesto Smíchov bylo otevřeno v červenci 2019 na bývalém prázdném parkovacím dvoře sousedícím se secesní budovou Národního domu na Smíchově, a to ještě před její plánovanou rekonstrukcí majitelem Torino-Praga Invest. Koncept Manifesta má dočasný charakter, jeho každodenní provoz se však řídí principy udržitelnosti. Architekti měli proto za úkol pracovat s modulárními jednotkami, aby vytvořili dočasný a zároveň elegantní gastronomický a kulturní pop-up market.

ARCHITEKTONICKÝ KONCEPT STUDIA CHYBÍK+KRIŠTOF
Posláním Manifesta je vytvořit jedinečný zážitek pro návštěvníky a lokální rezidenty. Manifesto Smíchov se nachází v městské oblasti s hodnotnými příklady architektury 20. století. Projekt navazuje na stále přítomné základy místních historických vrstev, ovšem zapomenutých před několika generacemi. Opětovné vyvolání genia loci bylo jasným záměrem již od samého počátku a zmapování historie daného místa bylo nezbytnou součástí tohoto procesu. Až donedávna byl pozemek využíván jako parkoviště a servisní vchod, ukrytý mezi bývalou tržnicí a smíchovským Národním domem. Ještě hlouběji do minulosti se na místě nacházela botanická zahrada a venkovní restaurace, vymezená pravoúhlou sítí stromů. Celé sousedství s velkorysými parky, zelení a snadným přístupem k vltavskému nábřeží bývalo dříve vyhledávaným místem k rekreaci, přičemž právě botanická zahrada dominovala celé čtvrti.

Odtud pramení idea oživit veřejně přístupnou, bohatou svěží zeleň k obnovení této destinace, plynule napojené na frekventovanou Malou Stranu a v docházkové vzdálenosti od pražského Tančícího domu. Architekti zároveň ctí intimní proporce a měřítko veřejných pasáží, typických pro pražské ulice. Ústředním prvkem návrhu pro jeho letní období provozu se stalo mělké brouzdaliště, nad nímž se sklání historická fasáda odrážející se ve vodní ploše. Ta se stala nejvíce přitažlivou atrakcí pro děti stejně jako pro dospělé. Práci s vodním elementem si Chybík+Krištof vyzkoušeli již u svého návrhu oceněného na expu v Miláně před čtyřmi lety. Prvek je integrován do vyvýšené dřevěné terasy, jež umožňuje do celého prostoru bezbariérový přístup pro kočárky a invalidní vozíky.

Vlnité hliníkové pláty, které kontejnery obkládají, umožňují konstrukcím dobře zapadnout do pozadí a navíc hravě reflektují fasádu a barvy Národního domu. Motiv odrazu se pak objevuje i ve zčeřené vodě malého bazénku. Do dvora se vrátily také rostliny – bambus, palmy a popínavky, přičemž právě jejich přítomnost byla určujícím prvkem pro celý design, společně s dalšími aspekty spojenými s náplní prostoru – gastronomie, kultura či společenské události. To vše musel projekt pojmout. Prodejci a restaurace obývají celkem 11 kontejnerů a nabízejí vybrané gastronomické speciality, tradiční tankové pivo nebo občerstvení, zatímco dřevěná platforma slouží jako velkorysá terasa a poskytuje rozmanité možnosti sezení.

SPOLUPRÁCE S DALŠÍMI DODAVATELI
Kontejnery pochází od firmy KOMA MODULAR. Projekt Manifesto Market Smíchov je již několikátým pokračováním spolupráce studia Chybík+Krištof a tohoto výrobce modulů, trvající od roku 2011.
Ve večerních hodinách se živé nádvoří rozsvítí řadou lamp vyrobených přímo na zakázku od studia Nahaku. Jsou vyrobeny upcyclingem ze starých sudů od prosecca. Design lamp odkazuje na osvětlení ve stylu art-deco uvnitř Národního domu, a propojuje tak interiér s novým kulturním prostorem dvora venku. Designové studio Davida Karáska mmcité Manifesto Market na Smíchově doplnilo svým novým modelem venkovního nábytku.
Manifesto si jinak zakládá na své zásadě místa bez log, reklam a bannerů. Jeho na první pohled rozpoznatelnou vizuální identitu navrhl český grafický designér FunkFu.
Všechny markety Manifesto včetně sídla společnosti pohání energie pocházející výhradně z obnovitelných zdrojů od české firmy Nano Energies.
Manifesto zároveň muselo být připraveno na sezónní proměnu a od listopadu 2019 bylo doplněno o plátěnou střechu, šest průsvitných iglú a konečně i výzdobu, která předznamenává blížící se Vánoce.


Originální idea a kreativní vedení: Martin Barry
Architekti (Smíchov): Chybík+Krištof. 
Design team: Ondřej Chybík, Michal Krištof, Ivo Stejskal, Ondřej Mundl, Martin Holý, Tomáš Babka, Francisco Javier Gomariz Moreno, Antonio Seghini, Gabrielle Coudert
Vizuální identita, brand ID: FunkFu (graphic design), Radka Ondrackova (copywriting)
Nábytek: mmcité, David Karásek
Osvětlení: NAHAKU Studio
Výrobce kontejnerů: KOMA MODULAR
Majitel, investor: Martin Barry, Founder and CEO, Manifesto Market, Founder and Chairman, reSITE
Fotografie: Alex Shoots Buildings, Lukáš Pelech

O MANIFESTU
Manifesto Market je gastronomický a kulturní market a proptech startup, který vrací život zanedbaným a nevyužívaným místům v centru Prahy. Manifesto je držitelem ocenění Obchodník roku 2018 za nejlepší zákaznický zážitek a typicky využívá dočasné a modulární struktury k oživení zapomenutých a zanedbaných pozemků. Nabízí unikátní gastronomické koncepty předních restauratérů, uzpůsobené jako street food, a rovněž design, umění, kulturní a hudební zážitky i lekce gastronomie.

tisková zpráva

Související články:
Manifesto Market Smíchov  2.5.2019
Manifesto  4.7.2018


Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Komerční stavby

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

24. 3. 2020 17:03:00

Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje

K polemice a selhávání dialogu nad pražskou metropolí čili o obtížné cestě od polemiky k dialogu Dialog se nekoná, v tom se shodneme. Tristní shoda. O to víc, že přitom v řadě věcí s článkem K. Bečkové a R. Šváchy (Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje. STAVBA, 27. roč., 2020, č, s, ) souhlasíme. I v tom, co nám navzdory liteře a smyslu našeho příspěvku vytýkají. Míjíme se a o to šlo a jde. Předporozumění, uzavírání se do jednoho společenství stejně smýšlejících a dogma vylučují dialog. Zásadní otázky, které jsme položili, tak zůstávají na pořadu dne: Může se v metropoli – Praze – stavět a rozvíjet – v souladu se světovými trendy, aniž by ztrácela na své identitě? A když se rozvíjela po staletí, proč to má být právě v naší době fatálně nemožné? Může se vést, jsme schopni a ochotni vést, produktivní dialog nejen mezi dvěma stranami – mezi architekty a památkáři, ale mezi společností, památkáři, historiky, architekty a urbanisty? Dialog o balancování mezi tím, co je historicky dané, vzácné a tím, co může být novým vkladem, přínosem pro Prahu? Tyto otázky zůstávají na pořadu dne. Co dialogu brání? Odpověď K. Bečkové a R. Šváchy: „Nenastává tak moment hypolepse, ukázněného navázání na argumenty protivníka, jaký za podmínku skutečného dialogu pokládá historik Jan Assmann. Domníváme se, že bez takové hypolepse se debata o Praze nikam nepohne a všichni zůstanou zakopaní ve svých dosavadních pozicích.“ Neospravedlňuje se tímto zvláštním odkazem na teze historika ranných kultur a civilizací egyptologa Assmana sama nemožnost dialogu? Navrhujeme radikální zjednodušení přes otázku - co je jádrem toho, co ničí podstatu dialogu v daném případě o architektuře a perspektivách Prahy Přidržíme se definice Jeana Lacroix. Dialog vyžaduje vzájemnost porozumění, tj. musím pochopit názorového protivníka, pochopit ho lépe než si rozumí on sám. To vyžaduje vystavit se síle jeho názorů, procítit je silněji než on sám. S rizikem, že se mé vlastní názory odkryji jako slabší. Bez metodologické sympatie není dialogu. To nám v diskuzích, polemikách – a především v možném dialogu nad tématem perspektiv Prahy chybí. Opravdu vychází selhání a nemožnost skutečného dialogu o pražské metropoli z toho, že „autoři textů, totiž architekti nejsou zvyklí přesně reagovat na názory druhých, jak to musejí praktikovat vědci“? (R. Švácha v „EAM. Euroamerické myšlení 1936-2011“, R. Švácha, M. Sršňová, J Tichá (eds.), str. 33, srv. i násl.)? Pochybujeme. Ona zdůrazňovaná hypolepse, zdisciplinované navazování na myšlenky a teze druhých, je důležitá, patří ke kultuře dialogu i v soudobé společnosti; dialog není mince, kterou si dám jako výhru do kapsy, je to cesta k společnému nalézání argumentů a „pravdy.“ Z toho nemůže být nikdo ostrakizován pro nedostatečnou hypolepsi, ani architekt, ani historik či teoretik, ani památkář, ani expert, ani veřejnost – dokonce i ta na sociálních sítích. Stav dialogu je jedním z měřítek vyspělosti demokratické společnosti. Jakub Heidler, Oldřich Ševčík

20. 3. 2020 15:24:36

Re: Re: Re: Re: Obnova mariánského sloupu v Praze.

Koukám Luščinole, že jsi opravdu vytrvalý, to není až zas tak obdivuhodná vlastnost, spíš svědčí o tvé omezenosti. Tvoje hraní si na světaznalého všeználka je ovšem v zásadě velmi zábavné, zejména v dnešní smutné době. Tvůj poslední výlev je zajímavý mimo jiné tím, že asi se neumíš pořádně vyjadřovat ani v jednom jazyce a se snažíš předstírat znalosti angličtiny, což v tvých vlastních očích má vytvářet pocit jakési morální nadřazenosti. Strašně se pleteš a poučovat mě o významu slov nebo o tom co co znamená je asi stejně pádné, jako tvoje bláboly o tom sloupu. Nějaký ten překlep se mi v mobilu stane, na rozdíl od tebe podobné věci "vyřizuji" třeba v MHD, rozhodné bych jimi neztrácel čas na rozdíl od tebe, který podle všeho brejlíš celý den do monitoru, abys připravil další blábol. Nicméně budu rád, když budeš pokračovat, bavím se dobře. Jediný jistota tak jednou za čtrnáct dní, když navštívím na pár minut tyto stránky, že zrovna pod támhle článkem najdu tvůj další blábol. A jen tak mimochodem, jestli jsi měl na mysli Chruščova, tak se někam podívej, jak se to jeho "otčestvo" v češtině píše. Jinak doufám, že sloup tam vydrží podstatně kratší čas než původně, oni podobní samozvaní umělci umí mlátit hlavně hubou a až to na někoho spadne, bude po legraci. Takže milý nedělnický původe, předveď se...

19. 3. 2020 15:44:03

Re: Analytici: Stavebnictví může být tahounem při oživení ekonom...

Je zajímavé, kolik analytiků hovoří o zcela obligátních záležitostech, jako kdyby měli právo a všechny moudra světa ve svém držení. Přitom co ví ti z bank o reálných problémech na stavbách? Nic, protože mají pouze předávané informace od manažerů stavebních firem, které jsou často poněkud vzdáleny od pravdy. Logicky. Je také podivné, že vůbec někomu sdělují své prognózy a potřebu budoucího dění. Komu? Vládě? Pojišťovnám? Prázdné článečky, které nikdo nepotřebuje, jsou o ničem. Odvětví, která podporují stavební průmysl, ta v určitém utlumeném procesu dále produkují. Stavební firmy část zakázek, těch menších, zpomalí, ale ostatní pojedou dál, např. dálnice a koridory. Tam se termíny nesmí posunovat. Co se zhorší, jsou investice do jiných odvětví, kde začnou chybět zahraniční síly, které odjely pryč. A stavby technologií pro petrochemii a energetiku, na ty budou tyto montážní cizí síly chybět nejvíc. na to jsem zvědav, jak to dodavatelské firmy zařízení pro zásadní změny v energetice vyřeší. Poklesne čerpání tzv. dotací z fondů EU ještě víc? Ovšem a to bude jen dobře. Nevyváženost mezi zdroji peněz a možnostmi stavební výroby se ukáže ještě větší než dosud. Zajímá to vládu, její investiční národní plán se bude měnit? Jak, kdy? Ani ve hvězdách to dnes nestojí.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz