Design, který regeneruje:
Pražský Manifesto Market ve spolupráci s architekty Chybík+Krištof oživuje
zapomenutou část Smíchova
Manifesto Market si získal uznání daleko za
hranicemi Prahy i Česka. Pro svou druhou lokalitu se jeho zakladatel a majitel
Martin Barry rozhodl regenerovat méně známé místo v Praze v srdci
Smíchova a projekt svěřil architektům Chybík+Krištof. Manifesto Smíchov bylo
otevřeno v červenci 2019 na bývalém prázdném parkovacím dvoře sousedícím
se secesní budovou Národního domu na Smíchově, a to ještě před její plánovanou
rekonstrukcí majitelem Torino-Praga Invest. Koncept Manifesta má dočasný
charakter, jeho každodenní provoz se však řídí principy udržitelnosti.
Architekti měli proto za úkol pracovat s modulárními jednotkami, aby
vytvořili dočasný a zároveň elegantní gastronomický a kulturní pop-up market.
ARCHITEKTONICKÝ KONCEPT STUDIA
CHYBÍK+KRIŠTOF
Posláním Manifesta je vytvořit jedinečný
zážitek pro návštěvníky a lokální rezidenty. Manifesto Smíchov se nachází v
městské oblasti s hodnotnými příklady architektury 20. století. Projekt
navazuje na stále přítomné základy místních historických vrstev, ovšem zapomenutých
před několika generacemi. Opětovné vyvolání genia loci bylo jasným záměrem již
od samého počátku a zmapování historie daného místa bylo nezbytnou součástí
tohoto procesu. Až donedávna byl pozemek využíván jako parkoviště a servisní
vchod, ukrytý mezi bývalou tržnicí a smíchovským Národním domem. Ještě hlouběji
do minulosti se na místě nacházela botanická zahrada a venkovní restaurace,
vymezená pravoúhlou sítí stromů. Celé sousedství s velkorysými parky,
zelení a snadným přístupem k vltavskému nábřeží bývalo dříve vyhledávaným
místem k rekreaci, přičemž právě
botanická
zahrada dominovala celé čtvrti.
Odtud pramení idea oživit veřejně
přístupnou, bohatou svěží zeleň k obnovení této destinace, plynule napojené
na frekventovanou Malou Stranu a v docházkové vzdálenosti od
pražského Tančícího domu. Architekti zároveň ctí intimní proporce a měřítko
veřejných pasáží, typických pro pražské ulice. Ústředním prvkem návrhu pro jeho
letní období provozu se stalo mělké brouzdaliště, nad nímž se sklání historická
fasáda odrážející se ve vodní ploše. Ta se stala nejvíce přitažlivou atrakcí
pro děti stejně jako pro dospělé. Práci s vodním elementem si
Chybík+Krištof vyzkoušeli již u svého návrhu oceněného na expu v Miláně
před čtyřmi lety. Prvek je integrován do vyvýšené dřevěné terasy, jež umožňuje
do celého prostoru bezbariérový přístup pro kočárky a invalidní vozíky.
Vlnité hliníkové pláty, které kontejnery
obkládají, umožňují konstrukcím dobře zapadnout do pozadí a navíc hravě
reflektují fasádu a barvy Národního domu. Motiv odrazu se pak objevuje i ve
zčeřené vodě malého bazénku. Do dvora se vrátily také rostliny – bambus, palmy
a popínavky, přičemž právě jejich přítomnost byla určujícím prvkem pro celý
design, společně s dalšími aspekty spojenými s náplní prostoru –
gastronomie, kultura či společenské události. To vše musel projekt pojmout.
Prodejci a restaurace obývají celkem 11 kontejnerů a nabízejí vybrané
gastronomické speciality, tradiční tankové pivo nebo občerstvení, zatímco
dřevěná platforma slouží jako velkorysá terasa a poskytuje rozmanité
možnosti sezení.
SPOLUPRÁCE S DALŠÍMI DODAVATELI
Kontejnery pochází od firmy KOMA MODULAR.
Projekt Manifesto Market Smíchov je již několikátým pokračováním spolupráce
studia Chybík+Krištof a tohoto výrobce modulů, trvající od roku 2011.
Ve večerních hodinách se živé nádvoří
rozsvítí řadou lamp vyrobených přímo na zakázku od studia Nahaku. Jsou vyrobeny
upcyclingem ze starých sudů od prosecca. Design lamp odkazuje na osvětlení ve
stylu art-deco uvnitř Národního domu, a propojuje tak interiér s novým
kulturním prostorem dvora venku. Designové
studio Davida Karáska mmcité Manifesto Market na Smíchově doplnilo svým novým
modelem venkovního nábytku.
Manifesto si jinak zakládá na své zásadě
místa bez log, reklam a bannerů. Jeho na první pohled rozpoznatelnou vizuální
identitu navrhl český grafický designér FunkFu.
Všechny markety Manifesto včetně sídla
společnosti pohání energie pocházející výhradně z obnovitelných zdrojů od české
firmy Nano Energies.
Manifesto zároveň muselo být připraveno na
sezónní proměnu a od listopadu 2019 bylo doplněno o plátěnou střechu, šest
průsvitných iglú a konečně i výzdobu, která předznamenává blížící se Vánoce.
Originální idea a kreativní vedení:
Martin Barry
Architekti (Smíchov):
Chybík+Krištof.
Design team: Ondřej Chybík, Michal
Krištof, Ivo Stejskal, Ondřej Mundl, Martin Holý, Tomáš Babka, Francisco Javier
Gomariz Moreno, Antonio Seghini, Gabrielle Coudert
Vizuální identita, brand ID:
FunkFu (graphic design), Radka Ondrackova (copywriting)
Nábytek: mmcité, David Karásek
Osvětlení: NAHAKU Studio
Výrobce kontejnerů: KOMA
MODULAR
Majitel, investor:
Martin Barry, Founder and CEO, Manifesto Market, Founder and Chairman, reSITE
Fotografie: Alex
Shoots Buildings, Lukáš Pelech
O MANIFESTU
Manifesto
Market je gastronomický a kulturní market a proptech startup, který vrací život
zanedbaným a nevyužívaným místům v centru Prahy. Manifesto je držitelem
ocenění Obchodník roku 2018 za nejlepší zákaznický zážitek a typicky využívá
dočasné a modulární struktury k oživení zapomenutých a zanedbaných pozemků.
Nabízí unikátní gastronomické koncepty předních restauratérů, uzpůsobené jako
street food, a rovněž design, umění, kulturní a hudební zážitky i lekce
gastronomie.
tisková zpráva
Související články:
Manifesto Market Smíchov 2.5.2019
Manifesto 4.7.2018
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…