Na jaře loňského roku byla uzavřena soutěž na novostavbu
farního kostela Seslání Ducha Svatého, jenž by se měl stát součástí
Salesiánského střediska v Brně-Líšni. Mezi oceněnými jsou také Ondřej Chybík a
Michal Krištof, kteří v soutěži získali odměnu.
Ondřej Chybík a Michal Krištof kostel navrhli jako jasně
definovanou strukturu objektů kolem nádvoří, sakrální výraz stavby umocnili
dominantou zvonice. „Z místa, kde bude kostel stát, jsou vidět Pálavské vrchy.
Vnímáme je jako jeden z hlavních identifikačních prvků Jižní Moravy, navrhli
jsme proto centrální nádvoří s přímým jižním výhledem. Nádvoří má v celé
struktuře zásadní postavení, je určeno pro setkávání farníků po mši, venkovní
bohoslužby a také se může propojit se společenským sálem,“ říká architekt
Krištof a dodává: „Díky své uzavřenosti
reprezentuje spirituální život areálu. Zároveň je však také výrazovým prvkem
salesiánské otevřenosti. Je volně přístupné, bez plotů, bran a zdí.“
Autoři soutěžního návrhu také museli zohlednit místní klima – vzhledem k
otevřenosti místa a orientaci bytových domů tu vzniká mimořádně silný vítr.
Proto je nádvoří skryté uvnitř struktury budov tak, aby na něm bylo závětří a
klid.
Dva scénáře realizace
Vzhledem ke zkušenostem s financováním podobných projektů byly navrženy dva
přístupy k výstavbě. První pod názvem „vše zaráz“ předpokládá silnou
jednorázovou investici. V případě táhnoucích se příprav je možné v první etapě
srovnat terén a vytvořit plochu nádvoří, centrálně umístěný základní kámen by
se pak využíval jako venkovní oltář.
Pokud by se jednorázová investice nepodařila, navrhli architekti postupný růst
území. Stavební program rozdělili do několika objektů tak, aby se mohlo
postupovat v krocích. Pro kultivaci místa se nabízí práce s dočasnou zelení,
která by vymezila budoucí hlavní loď kostela. Rychle rostoucí dřeviny mají
přírůstky okolo čtyř metrů ročně, v soudobém urbanismu se používají jako
vymezení dočasných teritorií v rámci krátko- až střednědobých strategií.
Hlavní loď kostela
Prostor hlavní lodi odkazuje na současné tendence církve a papeže Františka
na střídmost a skromnost. Ústředním motivem je tu kombinace přirozeného světla
a centrální osové symetrie. Autoři použili tři základní textury: kamennou
dlažbu, dřevěný mobiliář, bílé povrchy stěn a stropů. Do jasně bílého interiéru
vložili dřevěnou hmotu kůru s varhany a místem pro chrámový sbor, dále tu jsou
dvě zpovědnice, místnost pro maminky s dětmi a sakristie. Také oltářní prostor
navrhli s důrazem na tvarovou a materiálovou jednoduchost. Přednost dostala
vyvážená kompozice hmot a světlo, které na oltář přichází rozptýlené. Jako
obětní stůl zvolili jednoduchý kvádr v ose hlavní lodi. Po stranách se
nacházejí křtitelnice a ambon. V blízkosti ambonu jsou rozmístěny sedací prvky
v podobě krychlí z tmavého dřeva. Obětní stůl, ambon i křtitelnice jsou ze
stejného materiálu jako podlaha, tedy z pískovce.
„Řešení oltářního obrazu jsme navrhli s ohledem na koncept prostoru hlavní
lodi. Vzhledem k čistotě architektonické formy považujeme za nejpřiměřenější
způsob doplnění tohoto konceptu o klasický obraz s motivem Seslání Ducha
Svatého. V rámci soutěže jsme oslovili zástupce tuzemských sbírek a máme
několik doporučení na možnost získání, dlouhodobé zápůjčky či tvorbu uměleckého
díla,“ dodává Michal Krištof.
Klíčovým momentem salesiánského ducha je starost o děti
mládež. Ondřej Chybík a Michal Krištof
se proto rozhodli, že na výzdobě hlavní lodi se budou podílet děti a navrhli
možnost obměny křížové cesty z dílen salesiánského spolku. ¨
Hana Vinšová
Architektonická
soutěž na novostavbu farního kostela Seslání Duch Svatého se zázemím
v Brně-Líšni
Vyhlašovatelé: Salesiánská provincie Praha a Nadace
pro radost
Soutěž byla vyhlášena na podzim roku 2013, realizace stavby byla plánovaná na
rok 2017. Celkem přišlo 74 návrhů. Výsledky byly zveřejněny v květnu 2014, první místo
nebylo uděleno. Druhé místo získali Ing. arch. Tomáš Kodet a Ing. arch. Martina
Kodetová, třetí místo obdržel Ing. arch. Jiří Šťáva.
Odměny:
● CHYBIK + KRISTOF ASSOCIATED ARCHITETS: Ing. arch. Michal
Krištof, Ing. arch. Ondřej Chybík, Ing. arch. Lenka Musilová / Spolupracující
osoby: Ing. arch. Martin Holý, Kryštof Foltýn, Marek Petrík
● Ing. arch. Michaela Dejdarová a Ing. arch. Karel Filsak
● Ing. arch. Miloš Klement, spolupráce MgA. Marian Maršálek
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Dobrý den, nevím, jestli pánové již v minulosti projektovali obdobné sakrální stavby, ale spíše jako |pokračování stylu brněnského Bauhausu| by to chtělo výrazný objekt v společné kompozici např. dřeva, kamene a skla. Tyto materiály jsou totiž i pro území Líšně přirozenější. Omlouvám se za kritiku, ale berte to pánové spíše jako námět na zamyšlení v dne Nanebevstoupení páně.