Projektil33
(14. 12. 2017) Výstavní projekt na jedenácti realizacích testuje způsoby zobrazování architektury
Projektil33
KDY: 14. 12. 2017 – 4. 3. 2018
KDE: DOX Centrum současného umění
Ateliér Projektil
architekti vešel ve známost cenami za Národní technickou knihovnu v pražských Dejvicích, Studijní a vědeckou knihovnu v Hradci Králové či
ekocentrum Sluňákov a rovněž svým trvalým zájmem o veřejný prostor. Pro
jeho způsob práce je charakteristická otevřená spolupráce napříč mnoha obory. Pro svůj nejnovější výstavní projekt tak
architekti oslovili kurátora Michala Nanoru. Výsledkem je výstava,
na které představí své vnímání architektury jedenáct předních českých fotografů
a výtvarníků. V pražském Centru současného umění DOX bude otevřena do 4. 3.
2018.
Architektura byla vůbec prvním námětem fotografie – především
proto, že dům nikam neuteče. Od dob, kdy Nicéphore Niépce v roce 1826
vyfotil dvůr na statku v Le Gras, se ale fotografie proměnila stejně dramaticky jako vnímání
architektury. Fotografie je teď schopná zaznamenat mnohem složitější děje a od
architektury se chce mnohem víc než stavby.
Oba obory se ale stále
vyvíjejí v nejtěsnější souvislosti. Minimálně počínaje modernismem architekti začínají navrhovat už s myšlenkou na fotografickou prezentaci a podobně veřejnost
se ve většině s architekturou coby tématem setkává prostřednictvím
fotoaparátu. A pokud zkušenost
s architekturou už nelze oddělit od zážitku z jejích fotografií, je zřejmé, že
potřebujeme jak osvícenou architektonickou fotografii, tak především schopnost
vnímat její zatíženosti a meze. Výstavní
projekt Projektil33 na
jedenácti realizacích testuje způsoby zobrazování architektury, jejich
dnešní adekvátnost i potřebu.
Ateliér Projektil vešel ve známost cenami za
Národní technickou knihovnu v pražských Dejvicích, Studijní a vědeckou knihovnu
v Hradci Králové či ekocentrum Sluňákov. Je také známý
svým trvalým zájmem o veřejný
prostor, pro jeho způsob práce je charakteristická otevřená spolupráce napříč
mnoha obory.
Fotografové, kteří byli přizváni ke spolupráci na projektu, se ve své užité či volné tvorbě primárně nezabývají architekturou. Realizace Projektilu měli zachytit nikoli jako objekty-sochy,
nýbrž jako předpoklady definující podobu života v blízkém i vzdálenějším okolí. Jejich přístup měl zpochybnit rozšířené konvence žánru architektonické fotografie, které protežují efektní prázdné formy pro časopisy a slideshows.
Otevřeně deklarovanou zkreslenost a korekci samotného fotografického jazyka pak
představují nevyfotografovatelné obrazy všech jedenácti realizací vytvořené
umělci, profesí, se kterou ateliér často spolupracuje.
Trivium doplňují texty o jednotlivých realizacích,
defaultní způsob popisu, který ale zbavený obrazu získává na abstraktnosti.
Autorem je Michal Nanoru.
Fotografové
Tereza Havlínková www.terezahavlinkova.com,
Jiří Hroník www.hronik.com,
Libuše Jarcovjáková www.jarcovjakova.com,
Václav Jirásek www.vjirasek.com,
Hana Knížová www.hanaknizova.com,
Vendula Knopová
vendulaknopova.tumblr.com,
Michal Šeba
michalseba.com,
Jiří Thýn jirithyn.cz,
Dušan Tománek,
Václav Tvarůžka vaclavtvaruzka.net,
Vojtěch Veškrna www.veskrna.cz.
UmĚlci
Josef Bolf,
Anežka Hošková www.works.io/anezka-hoskova,
Jakub Jansa jakubjansa.com,
Eva Koťátková,
David Krňanský davidkrnansky.tumblr.com,
Martin Kubát,
Martin Lacko
martinlacko.blogspot.cz,
Eva Maceková,
Jakub Matuška aka Masker www.masker1.net,
Jarmila
Mitríková & Dávid Demjanovič daviddemjanovic.blogspot.cz,
Michal Pěchouček
Realizace ateliéru Projektil architekti vybrané pro výstavu
ZŠ a ZUŠ, Líbeznice
Centrum ekologických aktivit Sluňákov, Horka
nad Moravou
Muzeum barokních soch, Chrudim
Lesopark Belveder, Praha-Zbraslav
ceskacenazaarchitekturu.cz/projekty/2017/lesopark-belveder
Vzdělávací a poradenské centrum Otevřená
zahrada, Brno
Vida! science centrum, Brno
Národní technická knihovna, Praha
Studijní a vědecká knihovna, Hradec Králové
Nábřeží Maxipsa Fíka, Kadaň ceskacenazaarchitekturu.cz/projekty/2016/revitalizace-nabrezi-maxipsa-fika
Ateliér Malátova, Praha
Městská knihovna a kulturní centrum Vozovna,
Praha
Michal Nanoru
Bývalý šéfredaktor českého kultovního časopisu Živel, společně s
Martinou Overstreet napsal dvě knihy mapující kulturní fenomény české
společnosti: v roce 2010 Zde jsou psi o vizuální kultuře české nezávislé hudební scény a v roce
2013 obrazové dějiny českého předrevolučního skateboardingu Prkýnka
na maso jsme uřízli. V roce 2014 kurátoroval výstavu sledující vliv amatérského
stylu na umělecké fotografy Only the Good Ones: The Snapshot Aesthetic
Revisited (Galerie Rudolfinum) a v roce
2016 výstavu americké umělkyně Taryn Simon (Galerie Rudolfinum a Albertinum, Drážďany).
Projektil architekti
Studio založili v roce 2002 architekti Roman
Brychta (AVU), Adam Halíř (FA ČVUT), Ondřej Hofmeister
(FSt ČVUT) a Petr Lešek (FA ČVUT). Jejich první velkou společnou realizací byl
Sluňákov – Centrum ekologických aktivit v Horce nad Moravou u Olomouce, za
který získali Grand Prix architektů za rok 2007
a cenu ministra životního prostředí ČR v
roce 2007. Zásadním formujícím momentem pro ateliér bylo projektování Národní
technické knihovny v Praze-Dejvicích, kterou začali navrhovat ještě ve
spolupráci
s Václavem Králíčkem jako AK Architekti. V roce 2000 návrh zvítězil v anonymní
architektonicko-urbanistické soutěži. Trvalo bezmála deset let, než došlo k
jejímu dokončení (2009). Dnes je NTK plnohodnotnou součástí dejvického
vysokoškolského kampusu a Projektil za ni obdržel Národní cenu za architekturu
– Grand Prix architektů 2010, cenu Klubu za starou Prahou za novostavbu v
historickém prostředí a cenu Státního fondu životního prostředí 2009. Knihovna
také byla Českou komorou architektů nominována do prestižní soutěžní přehlídky
nejlepších evropských realizací Mies van der Rohe Award 2011. Kvality
Projektilu potvrdilo vítězství v soutěži na další veřejnou stavbu – Studijní a
vědeckou knihovnu v Hradci Králové. Následná realizace získala hlavní cenu v
kategorii novostavba Grand Prix architektů 2009. Důležitým aspektem tvorby
ateliéru je častá spolupráce s designéry, grafiky, výtvarníky i teoretiky
současného umění. / www.projektil.cz
Grafický design výstavy: Petr
Babák a Jaromír Skácel (Laboratoř)
Výstava je otevřena denně kromě úterý: Po 10–18, Út zavřeno,
St a Pá 11–19, Čt 11 – 21, So–Ne 10–18
DOPROVODNÉ AKCE
14. 1. 2018 — 15:00 – 17:30 DÍLNA
PRO DĚTI
18. 1. 2018 — 19:00 KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA S AUTORY A KURÁTOREM
18. 2. 2018 — 16:00
KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA S AUTORY A KURÁTOREM
tisková zpráva
Výstava ukazuje architekturu očima fotografů i umělců
(ČTK) - Jedenáct staveb českého architektonického studia Projektil
očima 22 českých současných umělců a fotografů představuje centrum
současného umění DOX. Podle kurátora Michala Nanoru chce testovat, jak
je možné zobrazovat architekturu na realizacích ateliéru, který vešel ve
známost cenami za Národní technickou knihovnu v Praze, vědeckou
knihovnu v Hradci Králové nebo ekocentrum Sluňákov. Tvůrci ze studia
Projektil jsou známí i trvalým zájmem o veřejný prostor a otevřenou
spolupráci napříč obory.
Výběr současných umělců a fotografů, kteří se ve své tvorbě
běžně nezabývají architekturou, dokumentuje vzdělávací zařízení, muzea
nebo parky Projektilu různorodě. Společně se ale snaží odstranit
konvence architektonické fotografie prezentující efektní prázdné formy.
Svůj pohled na domy studia Projektil představují třeba Jiří Thýn a
Anežka Hošková (Centrum ekologických aktivit Sluňákov), Václav Tvarůžka a
Michal Pěchouček (Městská knihovna a kulturní centrum Vozovna Praha),
Libuše Jarcovjáková a David Krňanský (Národní technická knihovna) nebo
Hana Knížová a Eva Koťátková (ZŠ a ZUŠ Líbeznice).
Ateliér Projektil architekti založili v roce 2002 mladí
architekti Roman Brychta, Adam Halíř, Ondřej Hofmeister a Petr Lešek.
Projektil tvoří úspornou, vstřícnou a svěží architekturu znalou tradice,
inovativní typologie a technologie. Razí spojení současného umění,
designu, architektury a krajiny. Ke spolupráci zvou zkušené i mladé
tvůrce.
Ateliér je nositelem několik významných cen. Studijní a vědecká
knihovna v Hradci Králové dostala ceny v soutěži Grand prix architektů
2009 a Stavba roku 2009, Národní technická knihovna v Praze dostala o
rok později hlavní cenu Grand prix architektů a mimo jiné také ocenění
Klubu za starou Prahu za nejlepší novostavbu v historickém prostředí.
Oceňované je i Centrum ekologických aktivit v Horce nad Moravou u
Olomouce.
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 12. 2023 22:51:16
Re: Šťastný Hlavák bez Dánů !
Nepamatuji se, že by nějaká vafle vydržela dlouho ...
5. 12. 2023 22:51:11
Re: Šťastný Hlavák bez Dánů !
Nepamatuji se, že by nějaká vafle vydržela dlouho ...
5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.