Rekonstrukce nádražní budovy v Poděbradech

(ČTK) – V Poděbradech začala rekonstrukce vlakového nádraží. Opraveny budou fasáda, střešní krytiny, ale také interiér a okolí budovy. Práce by měly skončit v létě tohoto roku, náklady ve výši 12 miliónů korun zaplatí České dráhy (ČD). ČTK to řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Nádraží by opět mělo připomínat původní architektonický návrh.

Na opravách se pracuje za účasti památkářů, součástí prací je také vytvoření kopií některých oken a dveří. V interiéru řemeslníci doplní a opraví obklady, vymalují a obnoví původní vstup na venkovní posezení restaurace směrem z haly. Počítá se i s vybudováním chodníku u výpravní budovy nebo s opravou přístřešku. „Výsledkem bude vzhled budovy odpovídající původnímu architektonickému návrhu, například svým původním barevným provedením,“ řekl ČTK Šťáhlavský.

Poděbrady loni zprovoznily i nové autobusové terminály, které nahradily původní autobusové stanoviště u vlakového nádraží. Stavba byla součástí projektu za více než 30 miliónů korun, ve kterém se zároveň propojilo několik slepých ulic v okolí. Asi 70 procent nákladů zaplatily evropské fondy. Původní velké autobusové nádraží podle radních nebylo potřeba. Čtyři nové autobusové terminály vznikly přímo před vlakovým nádražím.

Doplněno Stavbaweb
Studii a projekt pro stavební povolení rekonstrukce nádražní budovy a restaurace Poděbrady zpracovalo v roce 2010-2011 studio DOMUSDESIGN.

Vlakové nádraží Poděbrady Výpravní budova stanice byla postavena v roce 1926 ve funkcionalistickém slohu podle projektu architekta Vojtěcha Krcha. Jedná se o první skutečnou funkcionalistickou stavbu na českých železnicích, která byla dlouho považována za nejhezčí nádražní budovu v republice.
Stavební povolení ke stavbě nové nádražní budovy bylo vydáno dne 16. srpna roku 1929, přičemž stavbu v hodnotě 6, 2 milionu Kč realizovala pardubická firma A. Kratochvíl a Ing. J. Veselý. Provoz nové nádražní budovy byl slavnostně zahájen 29. července 1931. Tvar budovy je inspirován siluetou parní lokomotivy. Mezi vstupy je umístěn žulový reliéf státního znaku od prof. Karla Štipla. Okna v hlavní hale zdobí sklomalby od R. Gajdoše. Naproti pokladnám je umístěn rozměrný ciferník a v hale socha Elektrifikace železnic od Jana Kodeta.
Budova se nachází v centru města při severním okraji lázeňského parku a její tvar je inspirován tvarem parní lokomotivy. Konstrukci budovy tvoří cihly a železobeton. Hlavní vchod i východ kryje železobetonový přístřešek. Hlavní hala má rozměry 28 x 10 m a výšku 13 m. Dolní části stěn jsou obloženy modrými obkladačkami. Z hlavního prostoru vede spojovací chodba do nádražní restaurace. Východní křídlo budovy obsahuje služební byty. První nástupiště kryje ocelová konstrukce s dřevěným stropem (druhé nástupiště je moderní). Střechy jsou ploché.
Zdroj: wikipedia.cz

Zajímavé fotografie původní podoby nádraží najdete ZDE.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*