Rekonstrukce topírny Kořenov

Lokomotivní topírna v Kořenově byla postavena v roce 1903 a sloužila až do roku 1987, kdy se pod náporem sněhu zřítila střecha. Budova pak chátrala až do roku 2015, kdy se spolku místních nadšenců podařilo sehnat finanční prostředky a grant na projekt obnovy. Projekt i realizace byly pod přímým dohledem památkářů.

Cíle projektu: Záchrana památkově chráněné budovy výtopny v Kořenově. Vznik živého interaktivního železničního muzea. Uložení a zpřístupnění muzejní sbírky historických železničních vozidel.

Architektonické řešení: Ruina výtopny byla opravena na základě původních plánů, respektovali jsme historickou hodnotu budovy. Stávající kamenné zdivo jsme doplnili a zpevnili, vrata a okna byla zhotovena jako repliky původních výplní. Součástí střešní konstrukce jsou dymníky dle původních výkresů, střešní plášť připomíná původní krytinu.
Podle dnešních statických norem nebylo možné uspokojivě realizovat původní ocelovou konstrukci střechy, byla proto zvolena nová dřevěná konstrukce. Ta zejména v interiéru ostře kontrastuje s historickým prostředím. Konstrukci tvoří dřevěné lepené nosníky – hlavní nosníky podepírají ocelové sloupy ve tvaru písmene V. Dřevěné nosníky jsou vzájemně kotvené přes ocelové patky.
 Podlaha vnitřní haly je betonová, montážní kanály a koleje je možné zakrýt dřevěnými pláty. Objekt tak slouží pro remízování historických železničních vozidel a příležitostně také jako hala pro výstavy a kulturní akce. V urbanistickém detailu jsme také řešili nejbližší okolí výtopny: plochy byly očištěny od náletové zeleně, zpevněny žulovým perkem a částečně zatravněny. Objekt byl napojen na infrastrukturu (elektro, voda, koleje, silnice).

Autorská zpráva

Autoři: ALEJ architektonický ateliér – Ing. arch. Ivan Lejčar, Ing. arch. Petr Lédl, Ph.D, Ing. Tomáš Štejfa; spoluautor Vladislav Kašper

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Co to je topírna ??? Když už tak .. Výtopna Kořenov.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*