Lokomotivní topírna v Kořenově byla postavena v roce 1903 a
sloužila až do roku 1987, kdy se pod náporem sněhu zřítila střecha. Budova pak
chátrala až do roku 2015, kdy se spolku místních nadšenců podařilo sehnat finanční
prostředky a grant na projekt obnovy. Projekt i realizace byly pod přímým
dohledem památkářů.
Cíle projektu:
Záchrana památkově chráněné budovy výtopny v Kořenově. Vznik živého
interaktivního železničního muzea. Uložení a zpřístupnění muzejní sbírky
historických železničních vozidel.
Architektonické
řešení: Ruina výtopny byla opravena na základě původních plánů, respektovali
jsme historickou hodnotu budovy. Stávající kamenné zdivo jsme doplnili a
zpevnili, vrata a okna byla zhotovena jako repliky původních výplní. Součástí
střešní konstrukce jsou dymníky dle původních výkresů, střešní plášť připomíná
původní krytinu.
Podle dnešních statických norem nebylo možné uspokojivě realizovat původní
ocelovou konstrukci střechy, byla proto zvolena nová dřevěná konstrukce. Ta
zejména v interiéru ostře kontrastuje s historickým prostředím. Konstrukci
tvoří dřevěné lepené nosníky – hlavní nosníky podepírají ocelové sloupy ve
tvaru písmene V. Dřevěné nosníky jsou vzájemně kotvené přes ocelové patky.
Podlaha vnitřní haly je betonová,
montážní kanály a koleje je možné zakrýt dřevěnými pláty. Objekt tak slouží pro
remízování historických železničních vozidel a příležitostně také jako hala pro
výstavy a kulturní akce. V urbanistickém detailu jsme také řešili nejbližší
okolí výtopny: plochy byly očištěny od náletové zeleně, zpevněny žulovým perkem
a částečně zatravněny. Objekt byl napojen na infrastrukturu (elektro, voda,
koleje, silnice).
Autorská zpráva
Autoři: ALEJ architektonický ateliér – Ing. arch. Ivan
Lejčar, Ing. arch. Petr Lédl, Ph.D, Ing. Tomáš Štejfa; spoluautor Vladislav
Kašper
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Co to je topírna ??? Když už tak .. Výtopna Kořenov.