CZECHDESIGN zveřejnil výsledky architektonické
soutěže na řešení vstupního prostoru Rudolfina, kterou realizoval pro Českou
filharmonii. Odborná porota nejvíce ocenila minimalistický a k prostoru citlivý
návrh Lenky Míkové.
Novorenesanční
budova Rudolfina je vyhledávaným turistickým cílem nejen
proto, že je sídlem České filharmonie a Galerie Rudolfinum, ale také pro její
architektonický význam. Česká filharmonie se rozhodla přistoupit k úpravě
vnitřního prostoru budovy v předsálí Dvořákovy síně, kde býval jen malý obchod
instituce a kam přes den míří především turisté a večer návštěvníci koncertů.
Cílem
architektonické soutěže bylo najít řešení, které ze vstupního prostoru udělá
reprezentativní a přátelský prostor. Kde kromě návštěvy souvenir shopu České
filharmonie budou moci návštěvníci zhlédnout i komorní výstavu o historii
budovy nebo se jen usadit a poslouchat hudbu. Nové zpracování mělo respektovat
charakter historické budovy a interiéru Rudolfina, zároveň však působit
současně.
Vítězný návrh: citlivost a minimalismus
Ze čtyř návrhů vybrala porota ten od Lenky Míkové, která
jej zhotovila ve spolupráci s Matyášem Ciglerem, Martinem Surovcem, Dominikou
Balanovou a grafickou designérkou Miroko Maroko.
Porotu si získala svým důstojným a pokorným přístupem k
historickému charakteru budovy a přiměřenou návazností na odkaz architektury
80. let a jejího významného představitele Karla Pragera. Zaujala též
ambicióznost v podobě řešení pultu a sezení. Hodnotící také ocenili, že vítězný
návrh vzal do úvahy typologii návštěvníků, pro které bude sloužit.
„Soutěž na
nové řešení vstupního prostoru byla vypsána kvůli potřebě tento prostor
zatraktivnit a zrenovovat tak, aby lépe naplňoval svou funkci pro návštěvníky.
Naším hlavním požadavkem bylo, aby působil současně, ale respektoval historický
charakter budovy. Vytvořit z něj reprezentativní a přátelské místo, které
návštěvníkům nabídne zážitek. Tyto požadavky se pro nás nejlépe snoubí v návrhu
Lenky Míkové, která se inspirovala historickou budovou Rudolfina a její
atmosférou, zároveň do ní však vnáší nový vítr především v podobě práce s
materiály.“ komentuje průběh soutěže
vedoucí projektu Lenka Čápová z České filharmonie.
„V pokoře k
původní architektuře a snaze ji co nejméně rušit vychází i materiálové řešení a
používá primárně povrchy, které už se v prostorách předsálí vyskytují. Objekty
umístěné v prostoru kryje leštěný mosazný plech se zrcadlivým efektem. Obsah
výstavy nesou podsvícené panely se zlatě zabarveným sklem, aby s mosazným
plechem tvořilo zdálky monolitický celek. Obrazové přílohy jsou na skle tištěné
černě a texty na další vrstvě skla bíle, aby prosvícením vynikly. Mosazný plech
kryje i podstavec a stůl v salonkách,“ komentuje výběr materiálů v
návrhu Lenka Míková.
Realizace proběhne koncem letošního roku.
LENKA
MÍKOVÁ
Lenka Míková studovala
architekturu na pražské ČVUT a v Paříži. Zaměřuje se především na rekonstrukce,
rezidenční stavby, interiéry a instalace. Od roku 2014 vede vlastní
architektonické studio, které má za sebou řadu úspěšných řešení jako například
interiér podzemního hodinového hotelu Relax Underground nebo koncept SQUAT id23
v Pařížské ulici. Lenka Míková se podílela i na návrhu pro Café Parlour v
pražském Karlíně. Je držitelkou ceny Interiér roku 2017 za rekonstrukci
usedlosti v Jižních Čechách.
PRŮBĚH
SOUTĚŽE
Soutěž byla
vyhlášena jako uzavřená a jednokolová a probíhala od listopadu 2018 do února 2019. Česká filharmonie ve spolupráci s CZECHDESIGN do soutěže
oslovila čtyři přední architektonická a designérská studia. Každý soutěžící
mohl odevzdat maximálně 2 návrhy, které byly osobně prezentovány odborné
porotě.
Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGN, velmi
oceňuje, že se Česká filharmonie rozhodla jít cestou odborně organizované
transparentní soutěže. „S Českou
filharmonií jsme spolupracovali poprvé a byla to i naše první soutěž v oblasti
interiéru. Kvalitní úroveň přihlášených prací a vítězného návrhu dokládá, že
námi nastavený proces byl úspěšný,” dodává.
Soutěže se
zúčastnila následující studia (řazeno abecedně):
● 0,5
studio
● Lenka Míková
● Roháč
Stratil Architektonický ateliér
● Uhlík architekti
Porota
hodnotila především citlivost řešení k architektuře, interiéru a atmosféře
budovy Rudolfina, provázanost a návaznost všech řešených místností a schopnost
interiéru souvenir shopu atraktivně prezentovat prodávané produkty.
Skicovné pro všechny účastníky soutěže
bylo 20.000 Kč. Vítězné studio získalo zakázku na vypracování návrhu interiéru
vstupního prostoru Rudolfina v hodnotě 180.000 Kč.
POROTA SOUTĚŽE
Soutěžní
návrhy posoudila a vyhodnotila odborná porota ve složení:
Zástupci
České filharmonie:
MgA. David Mareček, Ph.D., generální
ředitel
Mgr. Michal Medek, obchodní náměstek
Ing. arch. Lukáš Duchek, architekt,
vedoucí oddělení investic a správy Rudolfina
Ing. Lenka Čápová, oddělení marketingu ČF
Nezávislá
část poroty:
Ing. arch. Jan Mach, Mjölk architekti
Mgr. Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGN
Mgr. Maja Ošťádalová, oddělení marketingu
Galerie Rudolfinum
Hlasy
poradní (bez hlasovacího práva):
Mgr. Robert Hanč, generální manažer
Ing. Ondřej Matyáš, Ph.D.,
ekonomicko-provozní náměstek
Mgr. Jakub Jareš, Ph.D., autor výstavy v
předsálí
Ing. Michaela Půlpánová, památkový odbor
tisková zpráva CZECHDESIGN
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
Mohu poprosit víc info co se týče stavby domu z těchto cihel prosím? Alespoň v nějaké skrácené verzi klidně 😁…
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…